چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


قانون مبارزه با مواد مخدر


قانون مبارزه با مواد مخدر
● ماده ۱ :
اعمال زیر جرم است و مرتكب به مجازاتهای مقرر در این قانون محكوم می شود :
۱) كشت خشخاش و كوكا مطلقا و كشت شاهدانه به منظور تولید مواد مخدر.
۲) وارد كردن ، ارسال ، صادر كردن ، تولید و ساخت انواع مواد مخدر.
۳) نگهداری ، حمل ، خرید ، توزیع ، اخفا ، ترانزیت ، عرضه و فروش مواد مخدر.
۴) دایر كردن یا اداره كردن مكان برای استعمال مواد مخدر.
۵) استعمال مواد مخدر به هر شكل و طریق ، مگر در مواردی كه قانون مستثنی كرده باشد.
۶) تولید ، ساخت ، خرید فروش نگهداری ، آلات و ادوات و ابزار مربوط به ساخت و استعمال مواد مخدر.
۷) فرار دادن یا پناه دادن متهمین ، محكومین مواد مخدر كه تحت تعقیب اند و یا دستگیر شده اند.
۸) امحا یا اخفا ادله جرم مجرمان.
۹) قراردادن مواد مخدر یا آلات و ادوات استعمال در محلی به قصد متهم كردن دیگری.
ـ تبصره : منظور از مواد مخدر در این قانون كلیه مواردی است كه در تصویبنامه راجع به فهرست مواد مخدر مصوب ۱۳۳۸ و اصلاحات بعدی آن احصا یا توسط وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی به عنوان مخدر شناخته و اعلام می گردد.
● ماده ۲ :
هر كس مبادرت به كشت خشخاش یا كوكا كند و یا برای تولید مواد مخدر به كشت شاهدانه بپردازد علاوه بر امحا كشت بر حسب میزان كشت به شرح زیر مجازات خواهد شد :
۱) بار اول ۱۰ تا ۱۰۰ میلیون ریال جریمه نقدی.
۲) بار دوم ۵۰ تا ۵۰۰ میلیون جریمه نقدی و سی تا هفتاد ضربه شلاق.
۳) بار سوم ۱۰۰ تا یك میلیارد ریال جریمه نقدی و یك تا هفتاد ضربه شلاق و دو تا پنج سال حبس.
۴) بار چهارم ، اعدام.
ـ تبصره :
هرگاه ثابت كشت خشخاش یا كوكا یا شاهدانه به دستور مالك و یا مستاجر ملك و یا قائم مقام قانونی آنها صورت گرفته است شخص دستور دهنده كه سبب بوده است به شرط آن كه اقوی از مباشر باشد به مجازاتهای مقرر در این ماده محكوم می شود و مباشر كه مقصدی كشت بوده است به ۱۰ تا ۳۰ میلیون ریال محكوم می شود و مباشر كه متصدی كشت بوده است به ۱۰ تا ۳۰ میلیون ریال جریمه نقدی و ۱۵ تا ۴۰ ضربه شلاق محكوم خواهد شد.
● ماده ۳ :
هر كس بذر یا گرز خشخاش یا بذر یا برگ كوكا و یا بذر شاهدانه نگهداری مخفی و یا حمل كند یك میلیون تا ۳۰ میلیون ریال جریمه نقدی و یك تا ۷۰ ضربه شلاق محكوم خواهد شد در مورد شاهدانه قصد تولید مواد مخدر از آنها باید احراز شود.
● ماده ۴ :
هر كس بنگ ، چرس ، گراس ، تریاك ، شیره ، سوخته و یا تفاله تریاك را به هر نحوی به كشور وارد و یا به طریقی صادر و ارسال نماید یا مبادرت به تولید ، ساخت توزیع یا فروش كند یا در معرض فروش قرار دهد با رعایت تناسب و با توجه به مقدار مواد مذكور به مجازاتهای زیر محكوم می شود :
۱) تا ۵۰ گرم تا ۴ میلیون ریال جریمه نقدی و تا ۵۰ ضربه شلاق.
۲) بیش از ۵۰ گرم تا ۵۰۰ گرم از ۴ میلیون تا ۵۰ میلیون ریال جریمه نقدی و بیست تا هفتاد و چهار ضربه شلاق و در صورتیكه دادگاه لازم بداند تا سه سال حبس.
۳) بیش از ۵۰۰ گرم تا ۵ كیلو گرم از ۵۰ میلیون ریال تا دویست میلیون ریال جریمه نقدی و ۵۰ تا ۷۴ ضربه شلاق و سه تا پانزده سال حبس.
۴) بیش از ۵ كیلو گرم اعدام و مصادره اموال به استثنا هزینه تامین زندگی متعارف برای خانواده محكوم.
ـ تبصره :
هر گاه محزر شود مرتكبین جرایم موضوع بند ۴ این ماده برای بار اول مرتكب این جرم شده و موفق به توزیع یا فروش آنها هم نشده و مواد ، ۲۰ كیلو یا كمتر باشد دادگاه با جمع شروط مذكور آنها حبس ابد و ۷۴ ضربه شلاق و مصادره اموال به استثنا هزینه تامین زندگی متعارف برای خانواده آنها محكوم مینماید در اوزان بالای ۲۰ كیلو گرم مرتكبین تحت هر شرایطی اعدام می شوند.
● ماده ۵ : هر كس تریاك و دیگر مواد مذكور در ماده ۴ خرید نگهداری ، مخفی یا حمل كند با رعایت تناسب و با توجه به مقدار مواد و تبصره ذیل همین ماده به مجازاتهای زیر محكوم میشود:
۱) تا ۵۰ گرم تا ۳ میلیون ریال جریمه نقدی و ۵۰ ضربه شلاق.
۲) بیش از ۵۰ گرم تا ۵۰۰ گرم ۵ تا ۱۵ میلیون ریال جریمه نقدی و ۱۰ تا ۷۴ ضربه شلاق.
۳) بیش از ۵۰۰ گرم تا ۵ كیلو گرم ۱۵ میلیون تا ۶۰ میلیون ریال جریمه نقدی و ۴۰ تا ۷۴ ضربه شلاق و دو تا ۵ سال حبس.
۴) بیش از ۵ كیلو گرم تا ۲۰ كیلو گرم ۶۰ تا ۲۰۰ ریال جریمه نقدی و ۵۰ تا ۷۴ ضربه شلاق و ۵ تا ۱۰ سال حبس و در صورت تكرار برای بار دوم علاوه بر مجازاتهای مذكور به جای جریمه مصادره اموال به استثنا هزینه تامین زندگی متعارف برای خانواده محكوم و برای سوم اعدام و مصادره اموال به استثنا هزینه تامین زندگی متعارف برای خانواده محكوم.
۵) بیش از ۲۰ كیلوگرم تا ۱۰۰ كیلو گرم علاوه بر مجازات مقرر در بند ۴ به ازای هر كیلوگرم دو میلیون ریال مجازات جزای نقدی مرتكب اضافه می گردد و در صورت تكرار اعدام و مصادره اموال به استثنا هزینه تامین زندگی متعارف برای خانواده محكوم.
۶) بیش از ۱۰۰ كیلوگرم علاوه بر مجازات جریمه نقدی و شلاق مقرر در بندهای ۴ و ۵ حبس ابد در صورت تكرار و اعدام و مصادره اموال به استثنای تامین زندگی متعارف برای خانواده محكوم.
تبصره : مرتكبین جرایم فوق چنانچه به صورت زنجیره ای عمل كرده باشند مواد برای مصرف داخل باشد مشمول مجازاتهای ماده ۴ خواهند بود. و چنانچه از دو شرط موجود نباشد به مجازاتهای این ماده محكوم می گردند.
● ماده ۶ :
مرتكبین جرایم مذكور در هر یك از بندهای ۱ ، ۲ و۳ دو ماده ۴ و ۵ در صورت تكرار جرم مذكور در همان بند یا هر یك از بندهای دیگر ، برای بار دوم به یك برابر و نیم برای بار سوم به دو برابر و در مرتبه های بعدی به ترتیب دو نیم ، سه ، سه و نیم و... برابر مجازات جرم جدید محكوم خواهند شد مجازات شلاق برای بار دوم به بعد حداكثر ۷۴ ضربه است.
چنانچه در نتیجه تكرار جرایم موضوع بندهای مذكور از ماده ۴ میزان مواد به بیش از ۵۰ كیلو گرم برسد مرتكب به مجازات اعدام و مصادره اموال محكوم می شود و چنانچه در نتیجه تكرار جرایم مذكور از دو ماده ۴ و ۵ یا بندهای مذكور در ماده ۵ مواد به بیش از ۵ كیلو گرم برسد و دو برابر مجازات بند ۴ از ماده ۵ محكوم خواهد شد.
● ماده ۷ :
در صورتی كه مرتكب جرایم مذكور در مواد ۴ و ۵ از كاركنان دولت یا شركتهای دولتی و سازمانها و شركتهای وابسته به دولت باشد و مطابق قوانین استخدامی مشمول انفصال از خدمات دولتی نگردد علاوه بر مجازاتهای مذكور در مواد قبل برای بار اول به شش ماه انفصال و برای دوم به یك سال انفصال و برای بار سوم به انفصال دایم از خدمات دولتی محكوم می شود.
● ماده ۸ :
هر كس هرویین ، مرفین ، كوكائین و دیگر مشتقات شیمیایی مرفین و كوكایی را وارد كشور كند یا مبادرت به ساخت ، تولید ، توزیه ، صدور ، ارسال ، خرید و فروش نماید و یا در معرض فروش قرار دهد و یا نگهداری مخفی یا حمل كند با رعایت تناسب و با توجه به میزان مواد به شرح زیر مجازات خواهد شد :
۱) تا پنج سانتی گرم از پانصد هزار ریال تا یك میلیون ریال جریمه نقدی و ۲۰ تا ۷۰ ضربه شلاق.
۲) بیش ۵ سانتی گرم تا یك گرم از دو میلیون تا شش میلیون ریال جریمه نقدی و ۳۰ تا ۷۰ ضربه شلاق.
۳) بیش از یك گرم تا چهار گرم از ۸ میلیون تا ۲۰ میلیون ریال جریمه نقدی و دو تا پنج سال حبس و ۳۰ تا ۷۴ ضربه شلاق.
۵) بیش از ۱۵ گرم تا ۳۰ گرم از ۴۰ میلیون تا ۶۰ میلیون ریال جریمه نقدی و ۱۰ تا ۱۵ سال حبس و سی تا هفتاد و چهار ضربه شلاق.
۶) بیش از سی گرم اعدام و مصادره اموال با استثنای هزینه تامین زندگی متعارف برای خانواده محكوم ـ تبصره ۱ :
هرگاه محرز شود مرتكب جرم موضوع بند ۶ این ماده برای بار اول مرتكب این جرم شده و موفق به توزیع یا فروش آن هم نشده در صورتیكه میزان مواد بیش از صد گرم نباشد یا جمع شروط مذكور یا عدم احراز قصد توزیع یا فروش در داخل كشور با توجه به كیفیت و مسیر حمل ، دادگاه به حبس ابد و مصادره اموال به استثنا هزینه تامین زندگی متعارف برای خانواده محكوم ، حكم خواهد داد.
ـ تبصره ۲ :
در كلیه موارد فوق چنانچه متهم از كاركنان دولت یا شركتهای دولتی و شركتهای و یا موسسات وابسته به دولت باشد علاوه بر مجازاتهای مذكور در این ماده به انفصال دایم از خدمات دولتی نیز محكوم خواهد شد.
● ماده ۹ :
مجازاتهای مرتكبین جرایم مذكور در بندهای ۱ تا ۵ ماده ۸ برای بار دوم یك برابر و نیم مجازات مذكور در هر بند و برای بار سوم دو برابر میزان مقرر در هر بند خواهد بود مجازات شلاق برای بار دوم به بعد حداكثر ۷۴ ضربه شلاق می باشد.
چنانچه در مرتبه چهارم مجموع مواد مخدر در اثر تكرار به ۳۰ گرم برسد مرتكب در حكم مفسد فی الارض است و به مجازات اعدام محكوم می شود. حكم اعدام در صورت مصلحت در محل زندگی محكوم و در ملاء عام اجرا خواهد شد. چنانچه مجموع مواد مخدر در مرتبه چهارم در اثر تكرار به سی گرم نرسد مرتكب به ۴۰ تا ۶۰ میلیون ریال جریمه نقدی ۱۰ تا ۱۵ سال حبس و ۳۰ تا ۷۴ ضربه شلاق محكوم می شود.
● ماده ۱۰ :
حذف شد.
● ماده ۱۱ :
مجازات اقدام به قاچاق مواد مخدر موضوع این قانون به طور مسلحانه اعدام است و حكم اعدام در صورت مصلحت در محل زندگی مرتكب در ملاء عام اجرا خواهد شد.
● ماده ۱۲ :
هر كس مواد مخدر را به داخل زندان یا بازداشتگاه یا اردوگاه باز پروری و نگهداری معتادان وارد نماید ، حسب مورد به اشد مجازاتهای مذكور در مواد ۴ تا ۹ محكوم می گردد و در صورتی كه مرتكب از ماموران دولت باشد به انفصال دائم از مشاغل دولتی نیز محكوم میشود. هرگاه در اثر سهل انگاری و مسامحه ماموران ، مواد مخدر به داخل این مراكز وارد شود ماموران خاطی به تناسب ، به مجازات :
الف ) تنزل درجه
ب ) انفصال موقت
ج ) انفصال دائم محكوم میشوند.
● ماده ۱۳ :
هرگاه كسی واحد صنعتی ، تجاری ، خدماتی و یا محل مسكونی خود را برای انبار كردن ، تولید و یا توزیع مواد مخدر معد سازد و یا مورد استفاده قرار دهد و یا بدین منظور آنها را در اختیار دیگری بگذارد و نیز هرگاه نماینده مالك با اطلاع یا اجازه وی مرتكب این امور شود موافقت اصولی و پروانه بهره برداری واحد صنعتی یا جواز كسب واحد تجاری و خدماتی مربوط لغو و واحد یا واحدهای مذكور در این ماده به نفع دولت ضبط میگردد.
● ماده ۱۴ :
هر كس به منظور استعمال مواد مخدر مكانی را دایر و یا اداره كند به ۵ تا ۱۰ میلیون ریالجریمه نقدی و ۲۰ تا ۷۴ ضربه شلاق و یك تا دو سال حبس و انفصال دایم از خدمات دولتی محكوم میشود مجازات تكرار این جرم ، ۲ تا ۴ برابر مجازات بار اول خواهد بود.
ـ تبصره : در صورتی كه مكان مذكور در این ماده واحد تولیدی یا تجاری و یا خدماتی باشد علاوه بر مجازات مقرر در این ماده موافقت اصولی و پروانه بهره برداری واحد تولیدی و نیز پروانه كسب واحد تجاری و خدماتی مربوط به مدت یك سال از اعتبار می افتد و در صورت تكرار جرم ، واحد مذكور به نفع دولت ضبط می شود.
● ماده ۱۵ :
اعتیاد جرم است ولی به كلیه معتادان اجازه داده می شود به مراكز كه از طرف وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكی مشخص میگردد مراجعه و نسبت به درمان و باز پروری خود اقدام نمانید.
ـ تبصره ۱ :
معتادان مذكور در طول مدت درمان باز پروری از تعقیب كیفری جرم اعتیاد معاف می باشند.
ـ تبصره ۲ :
هزینه های تشخیص ، درمان و دارو و باز پروری توسط شخص معتاد براساس تعرفه های مصوب به واحدهای ذیربط پرداخت میشود و هزینه های مربوط به معتادان بی بضاعت هر ساله توسط دولت تامین خواهد شد.
ـ تبصره ۳ :
دولت مكلف است برای احیا و ایجاد اردوگاههای بازپروری معتادین به مواد مخدر اقدام لازم را بعمل آورد.
● ماده ۱۶ : معتادان به مواد مخدر مذكور در دو ماده ۴ و ۸ به یك میلیون تا پنج میلیون ریال جزای نقدی و تا ۳۰ ضربه شلاق محكوم در صورت تكرار برای هر مرتبه هر بار تا ۷۴ ضربه شلاق محكوم خواهند شد در صورتیكه مرتكب از كاركنان دولت با موسسات و با ارگانهای دولتی یا وابسته به دولت باشد علاوه بر مجازات جریمه نقدی و شلاق به انفصال دایم از خدمات دولتی محكوم میشود ولی چنانچه ثابت شد كه محكوم ترك اعتیاد كرده است مجددا میتواند مراحل استخدام را طی كرده و مشغول خدمت در دستگاههای دولتی شود.
● ماده ۱۷ :
حذف شد.
● ماده ۱۸ :
حذف شد.
● ماده ۱۹ :
افراد غیر معتادی كه مواد مخدر استعمال نمایند بر حسب نوع مواد به شرح ذیل مجازات
می شوند :
۱) استعمال مواد مذكور در ماده ۴ به ۲۰ تا ۷۴ ضربه شلاق و یك تا پنج میلیون ریال جزای نقدی.
۲) استعمال مواد مذكور در ماده ۸ به ۵۰ تا ۷۴ ضربه شلاق و دو میلیون تا ده میلیون ریال جزای نقدی.
● ماده ۲۰ :
هر كس آلات و ادوات مخصوص تولید یا استعمال مواد مخدر را وارد كند ، بسازد ، خرید یا فروش كند ، علاوه بر ضبط آنها یك میلیون تا پنج میلیون ریال جزای نقدی و ده تا پنجاه ضربه شلاق محكوم میشود مرتكبین نگهداری ، اخفا یا حمل آلات و ادوات استعمال مواد مخدر ، علاوه بر ضبط آنها به ازا هر عدد ۱۰۰ تا ۵۰۰ هزار ریال جریمه نقدی یا ۵ تا ۲۰ ضربه شلاق محكوم می شود عتایق از شمول این ماده مستثنی می باشند.
● ماده ۲۱ :
هر كس متهم موضوع این قانون را كه تحت تعقیب یا در حین دستگیری است عالما و عامدا پناه یا فرار دهد و یا در پناه دادن یا فرار دادن او همكاری كند در هر مورد به یك پنجم تا یك دوم مجازات جرمی كه متهم به آن افراد یا پناه داده است محكوم می شود. در مورد حبس ابد و اعدام مرتكب به ترتیب به چهار تا ده سال حبس و ۱۰ تا ۱۵ سال حبس و از سی تا هفتاد و چهار ضربه شلاق محكوم می شود.
ـ تبصره ۱ :
مجازات اقربای درجه یك متهم در هر حال بیش از یك دهم مجازات متهم اصلی نخواهد بود.
ـ تبصره ۲ :
در صورتی كه مرتكب از ماموران انتظامی و یا ماموران زندان و یا از ماموران قضایی باشد علاوه بر مجازات مذكور از خدمات دولتی نیز منفصل میشود.● ماده ۲۲ :
هر كس متهم موضوع این قانون را پس از دستگیری و نیز محكوم موضوع این قانون را پناه یا فرار دهد و یا فرار آنها همكاری و مشاركت نماید ، به نصف مجازات متهم یا مجرم اصلی محكوم خواهد شد در مورد حبس ابد و اعدام مرتكب به ترتیب به ۱۰ سال و ۲۰ سال حبس و از ۳۰ تا ۷۴ ضربه شلاق محكوم میشود.
ـ تبصره ۱ :
در صورتی كه مرتكب از ماموران قضایی باشد به مجازات متهم یا مجرم اصلی و نیز انفصال از خدمات دولتی محكوم میشود به استثنای مورد اعدام كه مجازات مامور ، ۲۵ سال حبس و انفصال دایم از خدمات دولتی خواهد بود.
ـ تبصره ۲ :
در موارد مشمول دو ماده ۲۱ و ۲۲ در صورتیكه متهم اصلی پس از دستگیری تبرئه شود اجرای احكام بلافاصله نسبت به ترخیص او اقدام و همچنین چنانچه متهم اصلی به جرم تخفیف محكوم گردد در هر صورت محكومیت پناه دهنده وفق ماده ۳۲ این قانون قابل تجدید نظر میباشد.
● ماده ۲۳ :
هر كس عالما و عامدا به امحا یا اخفا ادله جرم مواد مخدر اقدام كند یك پنجم تا نصف مجازات متهم اصلی محكوم میشود در مورد حبس ابد مرتكب به چهار تا ده سال و در مورد اعدام به ۸ تا ۲۰ سال حبس محكوم میشود.
● ماده ۲۴ :
هر یك از اعضای شورای اسلامی روستا موظف است به محض آگاهی از كشت خشخاش یا كوكا یا شاهدانه در حوزه روستا مراتب را كتبا به دهدار و نزدیكترین پاسگاه یا حوزه انتظامی اطلاع دهد فرماندهان پاسگاهها و حوزه های انتظامی موظفند فورا و همزمان با گزارش موضوع به فرمانده بالاترین خود ، به اتفاق دهدار یا بخشدار و نماینده شورای اسلامی روستا در محل كشت حاضر شوند و آن را امحا و صورتجلسه امر را تهیه كنند و همراه متهم یا متهمین به مراجع ذیصلاح قضایی تحویل نمایند.
ـ تبصره : در صورتی كه خشخاش یا كوكا یا شاهدانه در حوزه های شهری كشت یا روییده شده باشد مامورین (نیروی انتظامی ، شهرداری ، نیروی مقاومت بسیج منطقه) حسب مورد موظفند به محض آگاهی مراتب نزدیكترین پاسگاه انتظامی و یا پایگاه نیروی مقاومت بسیج منطقه اطلاع دهند و مسوولان مربوطه به اتفاق نماینده مرجع قضایی ذیصلاح وفق مقررات این ماده اقدام نمایند.
● ماده ۲۵ :
اشخاص مذكور در ماده ۲۴ و تبصره آن در صورتی كه بدون عذر موجه از انجام وظیفه خودداری یا كوتاهی كنند بار اول به شش ماه تا یك سال محرومیت از مشاغل دولتی و با دوم به انفصال دایم از خدمات دولتی محكوم می شوند. اعضای شورای اسلامی نیز بار اول به شش ماه تا یك سال و بار دوم برای همیشه از عضویت شوراهای اسلامی محروم میشوند.
● ماده ۲۶ :
هر كس به قصد متهم كردن دیگری ، مواد مخدر و یا آلات و ادوات استعمال آن را در محلی قرار دهد به حداكثر مجازات همان جرم محكوم خواهد شد.
● ماده ۲۷ :
هرگاه شخصی دیگری را به منظور تعقیب در مراجع ذیصلاح ، تعمدا و به خلاف واقع متهم به یكی از جرایم موضوع این قانون نماید به ۲۰ تا ۷۴ ضربه شلاق محكوم خواهد شد.
● ماده ۲۸ :
كلیه اموالی كه از راه قاچاق مواد مخدر تحصیل شده و نیز اموال متهمان فراری موضوع این قانون در صورت وجود ادله كافی برای مصادره ، به نفع دولت ضبط و مشمول اصل ۵۳ اساسی در خصوص اموال دولتی نمی باشد.
ـ تبصره :
وسایل نقلیه ای كه در درگیری مسلحانه از قاچاقچیان مواد مخدر بدست می آید دادگاه آن را به نفع سازمان عمل كننده ضبط می كند.
● ماده ۲۹ :
دستگاه های ذیربط مكلفند جریمه ها و دیگر وجوه حاصل از اجرای این قانون را بحساب درآمد عمومی واریز نمایند. به منظور تامین اهداف طرح ملی مبارزه با مواد مخدر، دولت اعتبار مورد نیاز برا یاجرای برنامه های مصوب ستاد مبارزه با مواد مخدر را تحت همین عنوان ، سالانه در لایحه بودجه كل كشور منظور می نماید.
ـ تبصره :
اعتبارات مصوب هر یك از دستگاههای موضوع این ماده ، پس از تنظیم بشرح طرحها و فعالیتهای اجرائی و تصویب ستاد،توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور اختصاص و مبادله موافقت نامه صورت خواهد پذیرفت.
● ماده ۳۰ :
وسایط نقلیه ای كه حامل مواد مخدر شناخته می شوند به نفع دولت ضبط و با تصویب ستاد مبارزه با مواد مخدر در اختیار سازمان كاشف قرار می گیرد.چنانچه حمل مواد مخدر بدون اذن و اطلاع مالك وسیله نقلیه صورت گرفته باشد وسیله نقلیه به مالك آن مسترد میشود.
ـ تبصره :
كلیه افرادی كه به هر نحو اقدام به ساخت ، تعبیه یا جا سازی جهت عمل مواد مخدر در وسایل نقلیه می نمایند در صورت وقوع جرم به عنوان معاون در جرم ارتكابی و در غیر آن از سه ماه تا شش ماه حبس مورد از ده میلیون ریال تا پنجاه میلیون ریال جریمه نقدی محكوم می شوند.
● ماده ۳۱ :
محكومانی كه قادر به پرداخت تمام یا بخشی از جریمه نقدی مورد حكم نباشند باید به ازای روزی ۱۰ هزار ریال در زندانهای نیمه باز و باز یا مركز اشتغال و حرفه آموزی اقامت نمایند در صورتی كه طرز كار و رفتار محكومان در مدت اقامت مذكور شایسته باشد به تقاضا و تشخیص مسوولان اداره مراكز و موافقت اجرای احكام ، مبلغ فوق به ازای ۲۰ تا ۵۰ هزار ریال محاسبه میشوند.
ـ تبصره ۱ :
تقسیط جزای نقدی مورد حكم پس از اجرای مدت حبس توسط اجرای احكام ، منوط است به اخذ وثیقه ای معادل آن و تضمین معتبر از طرف تشخیص ثالث كه مدت آن بیش از سه سال نباشد.
ـ تبصره ۲ :
طول مدت حبس بدل از جزای نقدی بهر حال بیشتر از ده سال نخواهد بود.
● ماده ۳۲ :
احكام اعدامی كه به موجب این قانون صادر میشود پس از تایید رییس دیوانعالی كشور و یا دادستان كل كشور قطعی و لازم الاجرا است در سایر موارد چنانچه حكم به نظر رییس دیوانعالی كشور و یا دادستان كل كشور در مظان آن باشد كه بر خلاف شرع یا قانون است و یا اینكه قاضی صادر كننده حكم صالح نیست رییس دیوان عالی كشور و یا دادستان كل كشور حق تجدید نظر و نقض حكم را دارند لكن وجود این حق مانع قطعیت و لازم الاجرا بودن حكم نیست.
● ماده ۳۳ :
به منظور پیشگیری از اعتیاد و مبارزه با قاچاق مواد مخدر از هر قبیل اعم از تولید ، توزیع ، خرید ، فروش و استعمال آنها و نیز موارد دیگری كه در این قانون ذكر شده است ستادی به ریاست رییس جمهور تشكیل و كلیه عملیات اجرائی و قضایی و برنامه های پیشگیری و آموزش عمومی و تبلیغ علیه مواد مخدر در این ستاد متمركز خواهد بود اعضای ستاد بشرح زیر میباشند :
۱) رییس جمهور.
۲) دادستان كل كشور.
۳) وزیر كشور.
۴) وزیر اطلاعات.
۵) وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی.
۶) وزیر آموزش و پرورش.
۷) رییس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
۸) فرمانده نیروی انتظامی.
۹) سرپرست دادگاه انقلاب اسلامی تهران.
۱۰) سرپرست سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی.
۱۱) فرمانده نیروی مقاومت بسیج.
۱۲) وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی.
ـ تبصره ۱ :
رییس جمهور میتواند برای اداره جلسات ستاد مبارزه با مواد مخدر یك نفر به نماینده از جانب خود تعیین نماید.
تبصره ۲ :
برای پیشگیری از ارتكاب جرایم مواد مخدر ، دولت موظف است هر سال بودجه ای برای این امر اختصاص و به دستگاههای ذیربط موضوع همین ماده ابلاغ نماید.
● ماده ۳۴ :
به ستاد مبارزه با مواد مخدر اجازه داده میشود كه براساس ضرورت به تهیه و تدوین آئین نامه های اجرائی مورد نیاز اقدام نماید.
● ماده ۳۵ :
حذف شد.
● ماده ۳۶ :
در كلیه مواردی كه در این قانون مرتكبین علاوه بر مجازاتهای مقرره به مصادره كلیه اموال به استثنای هزینه تامین متعارف برای خانواده محكوم میشوند دادگاه مكلف است مشخصات دقیق اموال مصادره شده را به انضمام ریز اموالی كه حسب نظر كارشناس یا خبره مستثنیات محسوب شده دقیقا در حكم یا در حكم اصلاحی قید نماید. تخلف از مقررات مذكور موجب تعقیب انتظامی و محكومیت از درجه ۴ به بالا میباشد.
ـ تبصره :
محاكم موظفند ، رونوشت كلیه احكام صادر شده را پس از قطعیت به ستاد مبارزه با مواد مخدر ارسال دارند.
● ماده ۳۷ :
طول مدت بازداشت موقت بهر حال بیش از ۴ ماه نخواهد بود چنانچه در مدت مذكور پرونده اتهامی منتهی به صدور حكم نشده باشد مرجع صادر كننده قرار مكلف به فك و تخفیف قرار تامین فوق میباشد مگر آنكه در جهات قانونی یا علل موجهی برای ارتقا قرار وجود داشته باشد كه در این صورت با ذكر علل و جهات مزبور قرار ابقا میشود.
● ماده ۳۸ :
دادگاه می تواند در صورت وجود جهات مخففه مجازاتهای تعزیری مقرره در این قانون را نصف حداقل مجازات آن جرم تخفیف دهد در صورتی كه مجازاتی فاقد حداقل باشد همان مجازات تا نصف تخفیف می یابد. میزان تخفیف در احكام حبس ابد ۱۵ سال خواهد بود و در مورد اعدام تقاضای عفو و تخفیف مجازات به كمیسیون عفو ارسال خواهد شد.
ـ تبصره :
كلیه محكومیتی كه پس از صدور حكم به نحوی با نیروی انتظامی یا سازمان عمل كننده همكاری نمایند و اقدام آنها منجر به كشف شبكه ها گردد دادگاه صادر كننده رای میتواند نیروی انتظامی و یا سازمان عمل كنند براساس اسناد مربوط مجازات وی را ضمن اصلاح حكم سابق الصدور تا نصف تخفیف دهد.
● ماده ۳۹ الحاقی :
در تشدید مجازات بر اثر تكرار جرم در كلیه موارد مصرح در این قانون محكومیتها یا سوابق بعد از اجرای قانون مبارزه با مواد مخدر سال ۱۳۷۶ منوط اعتبار است.
● ماده ۴۰ الحاقی :
هر كس عالما و عامدا به قصد تبدیل یا تولید مواد مخدر ، مبادرت به ساخت خرید ، فروش ، نگهداری ، حمل ، ورود ، صدور و عرضه مواد صنعتی و شیمیایی از قبیل انیدریداستیك ، اسید انتراتیلیك ، اسید فنیل استیك ، كلرو استیل و سایر مواد مندرج در جداول یك ضمیمه به ماده ۱۲ كنوانسیون مبارزه با قاچاق مواد مخدر و داروهای روانگردان مصوب میلادی ۱۹۹۸ و اصلاحات و الحاقات بعدی آن بنماید همچنین نسبت به ورود ، خرید ، فروش ، ساخت ، مصرف ، نگهداری یا صدور كدیین و متادون اقدام بنماید با رعایت تناسب و با توجه به مقدار مواد حسب مورد به مجازاتهای مقرر در ماده ۵ قانون مبارزه با مواد مخدر محكوم خواهد شد.
● ماده ۴۱ :
ساخت ، تولید ، خرید ، فروش ، ارسال ، نگهداری ، ورود ، صدور مصرف و حمل مواد ممنوع حسب مورد برای مصارف پزشكی ، تحقیقاتی و صنعتی با مجوز وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی از شمول این قانون مستثنی است.
● ماده ۴۲ :
به قوه قضاییه اجازه داده میشود كه بخشی از محكومان مواد مخدر را به جای زندان در اردوگاههای خاص ( با شرایط سخت و عادی ) نگهداری نماید دولت موظف است اعتبارات و تسهیلات و مقررات لازم برای تهیه و اداره این اردوگاهها در ظرف مدت یك سال تامین كند.
ـ تبصره ۱ :
اداره این اردوگاهها به عهده قوه قضاییه است.
ـ تبصره ۲ :
دادگاهها می توانند به جای كیفر توقف در اردوگاهها را برای محكومین معین نماید.


همچنین مشاهده کنید