جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

نش، در حلقه غولها


نش، در حلقه غولها
تیم بسكتبال فونیكس سانس یكی از سی تیم باشگاهی لیگ حرفه ای بسكتبال آمریكا، NBA است. این تیم در آوریل سال ۲۰۰۴ با مبلغ ۴۰۱ میلیون دلار به گروه سرمایه گذاری روبرت سارور فروخته شد.
باشگاه سانس تاكنون موفق به قهرمانی در NBA نشده است، اما در منطقه خود، پاسیفیك پنج مرتبه در سال های ۱۹۸۱، ۱۹۹۳، ۱۹۹۵، ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ عنوان قهرمانی را از آن خود كرده است.این تیم با در اختیار داشتن استیونش، استودمایر، ماریون، دیا، هاس و جانسن و تحت رهبری مایك دوآنتونی در حال حاضر در اروپا به سر می برد تا چند دیدار دوستانه با تیم های اروپایی انجام داده و خود را برای دیدارهای فصل آتی NBA آماده كند.
ستاره این تیم، استیو نش در زمان حضور در آلمان گفت وگویی با خبرنگار مجله آلمانی اشپیگل انجام داده است كه در پی می خوانید؛
● آقای نش، قبلاً گفته بودید اینكه در دوران كودكی فوتبال بازی می كرده اید الان به عنوان یك بسكتبالیست كمك زیادی به شما می كند. لطفاً در این مورد بیشتر توضیح بدهید.
- فوتبال تعادل و توازن خوبی را به ما یاد می دهد، همین طور كار با پا را. در مورد من، فوتبال نگاهم را به زاویه پاس ها تیز تر كرده و اینكه ببینم هم تیمی هایم كجا ایستاده اند و چگونه جای گیری كرده اند. در فوتبال پیدا كردن راهی كه بتوان از آن طریق توپ را از هم تیمی ها دریافت كرد خیلی مهم است. توانایی ایجاد شیوه های خلاقانه، در بسكتبال هم مورد استفاده قرار می گیرد.
● برای شما به عنوان یك هوادار فوتبال، تور اروپای تیم فونیكس سانس باید خیلی خاص باشد.
- درست است. ما خودمان را برای فصل بعدی آماده می كنیم، برای همین هم سفرهای زیادی در پیش داریم و اغلب هم خسته می شویم. اما از لحاظ كسب تجربه، این سفرها خیلی عالی و مفید است. من عاشق فوتبالم و در این سفر هم دو مسابقه فوتبال را تماشا كرد ه ام. مدتی در ایتالیا توقف كردیم، فرهنگ غنی، غذاهای عالی. در نهایت هم بدیهی است كه این قبیل اقدامات و این گونه سفرها باعث ایجاد یكپارچگی و انسجام خوبی در تیم می شود.
● ممكن است این طور باشد، اما آیا لحظات ناخوشایند تأثیر بدتری روی تیم نمی گذارد؟
- به هر حال زمان بندی خوبی نداریم و اوضاع ایده آل نیست. ما در اینجا بدون هیچ آمادگی قبلی به مصاف تیم هایی می رویم كه به این بازی های دوستانه به چشم یك بازی پلی آف نگاه می كنند و با قدرت و هیجان آن بازی ها وارد زمین می شوند.
●شرایط فعلی تیم سانس را چگونه ارزیابی می كنید؟
- الان حدود یك ماه است كه از فرم مطلوب دور هستیم و بهترین بازی های خودمان را ارائه نمی دهیم.
● و بهترین بازی های فونیكس چگونه است؟
- روش بازی ما مؤثر و نتیجه بخش است. بازیكنان ما سریع هستند، همه می توانند دریبل بزنند و پاس های مطمئن ارسال كنند، ما بازیكنان زیادی در اختیار داریم كه می توانند شانس های پرتاب زیاد و خوبی برای یاران خود ایجاد كنند و گلزنان و پرتاب كننده هایی داریم كه با پرتاب هایشان نتیجه بازی را به سود ما رقم می زنند.
● شما و تیم بسكتبال سانس از سال ها قبل با همین بازی سریع و هجومی شناخته شده اید. فقط هیچ گاه نتوانسته اید عنوان قهرمانی NBA را كسب كنید. هیچ وقت نخواسته اید كمی دفا عی تر بازی كنید؟
- نه، بسكتبال باید دقیقاً اینگونه باشد. ما با روشی بسیار سریع بازی می كنیم كه در آن توپ در حركت است و هر بازیكن به یارش كمك می كند تا امتیاز بگیرد و هر كس سعی می كند برای هم تیمی اش فضاسازی كند. مسلماً روش های دیگری هم وجود دارد كه این روش ها به روش بازی تك تك بازیكنان یك تیم مربوط می شود. در تیم ما هم نوع بازی بازیكنان تعیین می كند كه با چه سیستم و روشی بازی كنیم.
● رمز بازی سریع و روش حمله و ضد حمله تیمتان چیست؟
- دویدن مستمر و نیز داشتن سرعت تا حد امكان.
● اینكه به نظر خیلی ساده است.
- در این شیوه، از دست دادن نظم بازی هم خیلی ساده است. اگر نتوانیم با سرعت زیاد بازی كنیم، آن وقت سیستم بازی مان دیگر مؤثر نخواهد بود. به علاوه توانایی پرتاب توپ از راه دور بسیار اهمیت دارد و در نهایت آنچه مهم است سرعت در تصمیم گیری است. ما در حملات مجبوریم دائماً حركت كنیم.
اگر توپ مدت طولانی در یك جا بماند، تیم ما به مشكل می خورد. برای همین هم سعی می كنیم بر اساس شیوه خودمان بازی كنیم، توپ را به حركت درآوریم و پرتاب های باز انجام دهیم. ضد حمله، سرعت و ضربه مقابل فقط بخشی از سیستم بازی ما است، اما هنر این است كه بتوانیم هم سریع بازی كنیم و هم در هنگام حمله خوب كار كنیم.
● شما اغلب با نوویتسكی ملاقات می كنید، در مسابقات پلی آف سال ۲۰۰۶ هم مجبور بودید در مقابل هم كارهای دفاعی تیمتان را انجام دهید. چقدر از یكدیگر شناخت دارید؟
- آن زمان كه هنوز در دالاس بازی می كردم، صد بار در كنار او بازی كردم. در سری پلی آف بین دالاس و فونیكس چندین بار در مقابل هم قرار گرفتیم. هر دوی ما می دانیم كه هر بار نفر مقابل چه كاری می خواهد انجام دهد و بدیهی است كه سعی می كنیم متناسب با حركت او كار دفاعی را انجام دهیم. هر كدام از ما اگر در فرم مطلوب باشیم خیلی سخت می توانند ما را متوقف كنند و جلوی حركت ما را بگیرند. گرچه ما یكدیگر را خیلی خوب می شناسیم. اما می توانیم تیم مقابل را بسیار آزار دهیم.
● ستاره خط حمله تیم شما استودمایر تقریباً تمام فصل گذشته را به دلیل عمل جراحی بر روی زانویش از دست داد و الان برای برگشت به میدان تمرین می كند. موفقیت تیم سانس تا چه اندازه به بازگشت او وابسته است؟
- فعالیت او با فراز و نشیب های زیادی روبه رو بوده است. او از لحاظ ورزشی تأثیر بسیار مطلوب و مساعدی روی من می گذارد، اما الان او مشكلات زیادی از نظر ریتم بازی و هماهنگی با بقیه بازیكنان دارد. در دیدار چند روز پیش میان تیم ما و فیلادلفیا در كلن كه منجر به شكست ۱۰۰ بر ۱۰۳ تیم ما شد، حضورش به نظر چندان مؤثر نمی آمد، اما به عقیده من واقعاً خوب كار كرد.
الان فقط باید تمرین كند كه چشم بسته یارانش را در زمین پیدا كند. بعداً بازی مفید و خوب او را خواهیم دید. برای ما خیلی دشوار است كه او به تدریج و كم كم به فرم ایده آل برسد، چون ما می خواهیم در رده های بالای مسابقات پلی آف بمانیم و به عنوان یك تیم خوب و كامل پیش برویم.
●●استیو جان نش
استیونش متولد ۷ فوریه ۱۹۷۴ در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی است. وی از سال ۱۹۹۶ در لیگ حرفه ای بسكتبال آمریكا (NBA) فعالیت می كند. پس از اینكه در سال ۱۹۹۶ از تیم فونیكس جدا شد و شش سال برای تیم دالاس ماوه ریكس به میدان رفت، در سال ۲۰۰۴ دوباره به تیم فونیكس سانس پیوست.
این بسكتبالیست كانادایی با ۹۱/۱ متر قد، پس از پایان موفقیت آمیز تحصیلاتش در دانشگاه سانتاكلارا، در سال ۱۹۹۶ از سوی باشگاه فونیكس برای بازی در این تیم انتخاب شد و تا سال ۱۹۹۸ هم در آن تیم بود. سپس با سه بازیكن دیگر از جمله شون ماریون تعویض شده و به دالاس نقل مكان كرد. در ماوه ریكس دالاس، نش، میشائیل فاینلی و درك نوویتسكی آلمانی مدتی طولانی مثلثی بسیار موفق تشكیل دادند.
در سال ۲۰۰۴ استیونش برای تمدید قراردادش به مدت شش سال دیگر، تقاضای ۶۵ میلیون دلار كرد كه با مخالفت باشگاه ماوه ریكس مواجه شد، به همین خاطر دوباره به تیم سابقش، فونیكس بازگشت. در این تیم در فصل ۲۰۰۵-۲۰۰۴ فصلی بسیار موفق را پشت سر گذاشت و به طور میانگین در هر بازی ۵/۱۱ پاس امتیازآور ارسال كرد، كاری كه از فصل
۹۵-۱۹۹۴ توسط جان استاكتون، هیچ بازیكن دیگری در NBA موفق به انجام آن نشده بود. به همین خاطر و نیز به دلیل پرتاب های مطمئن منجر به گل از فاصله دورش در ماه مه سال ۲۰۰۵ به عنوان بهترین بازیكن فصل۲۰۰۴- ۲۰۰۵ NBA شناخته شد.
در فصل ۲۰۰۵-۲۰۰۴ توانست توان خود را در ریباند(۲/۴)، اسكور (۸/۱۸ امتیاز) و نیز پرتاب های راه دور و پرتاب از روی نقطه پنالتی نمایش دهد و در مورد آخر موفق ترین بازیكن لیگ شده و توانست در كنار آن برای دومین مرتبه پیاپی بهترین آمار پاس گل (۵/۱۰) در هر بازی را از آن خود كند. با وجود مصدومیت استودمایر كه مجبور شد تمام فصل را به استراحت بپردازد و نیز ترك باشگاه از سوی كوئنتین ریچاردسن و جو جانسن كه باعث شد تیم فونیكس سه تن از بهترین بازیكنانش را از دست بدهد، استیونش توانست تیم را با آمار ۲۸-۵۴ دوباره در مكان اول منطقه پاسیفیك جای دهد. پس از پایان مرحله اصلی مجدداً نش به عنوان بهترین بازیكن فصل انتخاب شد. بدین ترتیب وی نهمین بازیكن در تاریخ NBA می باشد كه توانسته با موفقیت از عنوان خود دفاع كند.
ترجمه : مریم دری منش
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید