شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


معرفی و بررسی فیلم دهکده (Village)


معرفی و بررسی فیلم دهکده (Village)
● مطلبی در مورد فیلم دهکده به کارگردانی ام نایت شیامالان
▪ معرفی و بررسی فیلم دهکده (Village)
▪ کارگردان و نویسنده فیلمنامه : ام نایت شیامالان
▪ بازیگران : برایس دالاس هاوارد (بازیگر فیلم مندرلی) ، ژواکین پونیکس(بازیگر Walk the Line ؛از کاندیداهای اسکار سال ۲۰۰۵) ، آدرین برودی(بازیگر اسکاری پیانیست به کارگردانی رومن پولانسکی) و ... ژانر : درام - مهیج - رمز آلود سال تهیه : ۲۰۰۴
دهکده همانند دیگر آثار ام نایت شیامالان فیلمی است با موضوع خاص و با شیوه روایت خاص خود شیامالان .
بهتر هست که قبل از هر گونه گفته و بررسی ، خلاصه ای از داستان فیلم رو براتون شرح بدهم :
" دهکده ای آرمانی در میان جنگلی به نام کاوینگتون قرار دارد . مردمان این دهکده به یکدیگر بدون چشم داشت مالی با کمک می کنند و با صلح و صفا عمر خویش را می گذرانند . در این دهکده پول عاملی کثیف اطلاق می شود که باعث از بین رفتن خوبی ها می شود و بنابراین در این دهکده چیزی به اسم پول وجود ندارد و مردم به یکدیگر خدمات می دهند و نیازهای یکدیگر را برطرف می کنند .
هیچ کدام از میانسالان این دهکده متعلق به این دهکده نیستند ولی به شدت نسبت به این دهکده احساس مسئولیت میکنند و بر این موضوع که شهر و دنیای خارج از دهکده ، مکانی پست و بی ارزش است تاکید دارند .
اهالی این دهکده به وجود موجوداتی ناشناخته(در فیلم از این موجودات به تعبیر : اونهایی که ازشون حرف نمی زنیم یاد می شود) که در جنگل زندگی می کنند اعتقاد دارند و به جوانان این دهکده قبولاندند که تا زمانی که به جنگل کاوینگتون وارد نشوند از خطر موجودات ناشناخته در امان هستند . جوانان نیز این موضوع را پذیرفته اند .
در میان این جوانان پسری به نام لوسش هانت (با بازی ژواکین پونیکس) وجود دارد که دنبال جواب هایی برای سوالات و اسرار عجیب و غریب این دهکده می گردد . او دریافته است که زمانی به پاسخ سوالاتش می رسد که بتواند به اسرار جنگل کاوینگتون پی ببرد بنابراین به مسئولین دهکده درخواستی با موضوع عبور از جنگل و رفتن به نزدیکترین شهر برای تهیه دارو ارائه می کند . "
در این هنگام در فیلم اطلاعات بیشتری از لوسش هانت به ما داده می شود :
" لوشس هانت پسری کم حرف ، درون گرا و شجاع است که مادرش از مسئولین اداره این دهکده است . به لوسش از طرف کیتی والکر پیشنهاد ازدواج می شود ولی لوشس پیشنهاد ازدواج با کیتی را به دلیل اینکه به خواهر او آیوی والکر (با بازی برایس دالاس هاوارد) علاقمند است نمی پذیرد .
در اینجاست که با شخصیت آیوی والکر کمی آشنا میشویم :
"آیوی والکر دختری نابینا ، پر شور و سرزنده ، و بسیار مهربان است . دختری که به دلیل سادگی و معصومیتش مورد توجه لوشس است .
آیوی دوستی به نام نوئاح پرسی (با بازی آدرین برودی ؛بازیگر اسکاری پیانیست )دارد که دارای عقب ماندگی ذهنی است و از کودکی با هم بزرگ شده و بسیار به یکدیگر محبت می کنند .
آیوی والکر و لوسش به یکدیگر ابراز علاقه کرده و تصمیم به ازدواج می گیرند . نوئاح پرسی عقب مانده ذهنی از این موضوع ناراحت شده و لوسش را با چاقو زخمی میکند . در این هنگام آیوی والکر درخواست می دهد که از جنگل عبور کرده و برای نجات نامزدش لوشس از نزدیکترین شهر دارو تهیه کند و ... ."
از اینجاست که شما جواب سوالات لوشس هانت را می یابید .
پیرنگ و جان مایه اصلی فیلم این بود . کمی هم بپردازیم به عوامل فیلم :
● بازیگران :
انتخاب بازیگران کاملاً عالی و به جا است و بازیگران کاملاً از ایفای نقش خود بر آمده اند .
از بازی بسیار عالی برایس دالاس هوارد که توانست احساسات و ترس ها و واکنشهای آیوی والکر نابینا را برای بیننده ملموس و قابل درک ایفا کند .
بازی ژواکین پونیکس(بازیگر فیلم های گام برداشتن در راه و هشت میلیمتری) نیز بسیار زیبا و حساب شده است و امید آینده ای خوب و امیدوار کننده برای این بازیگر را می داد و او بازی در نقش جانی کش خواننده آمریکایی در سال ۲۰۰۵ نامزد جایزه بهترین بازیگر مرد از آکادمی اسکار شد .
و در نهایت بازی زیبا و بسیار ملموس و تاثیر گذار آدرین برودی اسکاری که توانست نقش نوئاح پرسی عقب مانده ذهنی را با تمام پیچدگی ها و ظرافت هایش به خوبی اجرا کند . برودی کم کم دارد به دسته بازیگران هنری و کار کشته هالیوود وارد می شود . این بازیگر در سال ۲۰۰۵ در فیلم کینگ کنگ به کارگردانی پیتر جکسون نیز بازی خوب و قابل تاملی ارائه نمود .
● کارگردانی و فیلمنامه نویس :
از ام نایت شیامالان هندی الاصل چه انتظاری دارید؟ یک کارگردان که همیشه داستان های ناب و متفاوت از دیگران را انتخاب کرده و با دید شخصی و الحق اصیل و نایاب خود داستان فیلم را قلم کاری و بازنویسی می کند و سپس بر اساس فیلمنامه کامل ، ستون های فیلم و کارگردانی را بنیان می کند .
به هرحال فیلم نامه فیلم خوب و کم نقص (به نظر من بی نقص) دارای کشش و انسجام مناسبی است و این فیلم نامه بی عیب و نقص دست او را برای کارگردانی فیلم کاملاً باز گذاشته است .
تصویر برداری و دیگر عوامل فیلم نیز هر کدام در کار خود بی نقص و بسیار عالی هستند . فیلم پر است از نماهای زیبای دوربین و لوکیشن های زنده و تماشایی .
● و اما چند تا نکته از فیلم :
۱)توی فیلم موضوع زمان رو مطرح نمی کنن یعنی نمی گن توی چه سالی داستان می گذره و شخصیت ها توی چه سالی زندگی می کنند پس اگه فیلم رو هنوز ندیده اید بهتون مژده می دم که با داستان و زمان رخدادها سورپرایز خواهید شد.
۲)توی فیلم دنیای خارج از دهکده رو دنیایی پست و نا امن می دونند و اگه کمی دقت کنید زمانی که مامور حفاظت از حیات وحش برای دارو به مقر می ره از رادیو این خبرهای با این مضمون شنیده می شود :
▪ خبر اول : تراکتوری در مسیر چپ کرده و باعث ایجاد ترافیک ۱ ساعته در مسیر جاده شده است
▪ خبر دوم : جسد دختری پیدا شده است . این دختر سه رو پیش ناپدید شده بود .
▪ خبر سوم : ده ها سرباز دیگر در جنگ کشته شده اند
و در واقع شیامالان با همین چند جمله کل دنیا رو نا امن و محکوم به پستی و پوچی معرفی میکنه که من هم باهاش موافقم .
۳) چرا پس از بازگشت آیوی و تهیه دارو اتفاق خاصی نیفتاد ؟ (جدیداً با چند تا اثر این جوری برخورد کردم ، کارگردانان و فیلم نامه نویسان این آثار اعتقاد دارند که در پایان فیلم حتماً نباید اتفاق خاصی بیفته ؛ من که از این پایان ها خوشم میاد . شما چطور؟
● نتیجه گیری:
دهکده فیلمی است زیبا و زیباترین و پخته ترین اثر ام نایت شیامالان که پر است از صحنه های تکان دهنده و شخصیت های جذاب ( البته تا سال ۲۰۰۴ ؛ فیلم های جدیدتر این کارگردان را هنوز ندیده ام ) .
فیلم دارای شخصیت های جذاب پرشور و سر شار از انرژی و در عین حال کنجکاو و اسرار آمیز است . در این فیلم بیش از دیگر آثار شیامالان دیالوگ ها و سکانس های احساس بر انگیز و دلهره آور خواهید دید و مطمئن هستم که از دیدن این فیلم لذت خواهید برد .
منبع : وب سایت سینمائی هنر هفتم


همچنین مشاهده کنید