پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

لندن ۲۰۱۲، راه پیش رو


لندن ۲۰۱۲، راه پیش رو
برگزاری رقابت‌های المپیک در هر کشوری از بسیاری جنبه‌های به سود میزبان است. المپیک به‌دلیل آنکه همه رشته‌های ورزشی در آن حضور دارند به تقویت ورزش‌های موجود در کشور میزبان کمک می‌کند و از سوی دیگر استادیوم‌های متعددی ساخته می‌شود تا به‌نحو احسن شرایط میزبانی را داشته و بتوانند نماینده شایسته همه فدراسیون‌ها باشند.
رقابت‌های المپیک ۲۰۱۲ نیز به میزبانی لندن برگزار می‌شود. مسئولان برگزاری این رقابت‌های سخت در تلاش هستند تا بتوانند با ساخت ورزشگاه‌ها به هر چه بهتر برگزار شدن این رقابت‌ها کمک کنند.
همواره هنگامی‌که ورزشگاهی جدید ساخته می‌شود پس از پایان رقابت‌ها در اختیار تیم‌های کمتر توسعه‌یافته و فاقد استادیوم و ورزشگاه قرار می‌گیرد.
مهم‌ترین دستور کار مسئولان برگزاری رقابت‌های ۲۰۱۲ لندن، ساخت ۲ ورزشگاه با ظرفیت ۸۰ هزار و ۲۵ هزار نفر است. قرار است پس از پایان رقابت‌ها این ۲ ورزشگاه در اختیار ۲ تیم وستهام و تاتنهام قرار بگیرد.
”کن لی وینگستون“ رئیس کمیته برگزاری المپیک ۲۰۱۲می‌گوید: ”برگزاری المپیک فرصت بسیار خوبی است زیرا می‌توانیم سرمایه قابل توجهی کسب کنیم. تقریباً ۲ میلیارد پوند تنها برای کسب میزبانی صرف شده است. حداقل کاری که ما باید انجام دهیم آن است که بتوانیم این سرمایه را بازگردانیم.“
در سال ۲۰۰۲ و هنگامی‌که رقابت‌های کشورهای مشترک‌المنافع در انگلستان برگزار می‌شد، چیزی در حدود ۱۲۰ میلیون پوند صرف بهبود وضعیت اولدترافورد شد. پیست‌های دومیدانی و دوچرخه‌سواری بازسازی شدند. هر چند باشگاهی در حد و اندازه‌های منچستریونایتد خود به تنهائی می‌توانست این هزینه را پرداخت کند اما مسئولان برگزاری مسابقات این هزینه را تقبل کردند.
یکی از اعضاء شورای شهر منچستر می‌گوید: ”هم شورای شهر و هم خود باشگاه می‌توانستند هزینه بهبود و نوسازی ورزشگاه را بپردازند اما مسئولان برگزاری تصمیم گرفتند خود این هزینه را پرداخت کنند تا باشگاه بتواند راحت‌تر به تقویت آکادمی و پیشرفت فوتبال بپردازد.“
آژانس توسعه لندن که مجری اصلی ساخت ورزشگاه‌ها است تاکنون ۲۶۰ میلیون پوند سرمایه‌گذاری کرده علاوه بر ساخت ورزشگاه‌ها امکانات شهری و اقامتی نیز باید توسعه یابند. طبق دستورالعمل کمیته بین‌المللی المپیک شهرهائی که به‌عنوان میزبان برگزیده می‌شوند باید حمل و نقل شهری قابل قبولی داشته باشند تا هواداران تیم‌های شرکت‌کننده بتوانند به‌راحتی به دهکده المپیک و یا محل برگزاری مسابقه بیایند و پس از پایان دیدارها بتوانند با استفاده از وسایل حمل و نقل شهری به محل اقامت خود بازگردند.
”دیوید هیگینس“ رئیس این آژانس می‌گوید: ”ورزشگاه‌های گوناگونی وجود دارند اما باید این ورزشگاه‌ها تفکیک شوند برخی از آنها باید تعمیر شوند، برخی نیز نیاز به بازسازی اساسی دارند. ما به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین پیمانکاران ساخت، آمادگی خود را برای ساخت انواع ورزشگاه استاندارد اعلام می‌کنیم.“
شورای شهر و شهردار لندن قصد دارند با افزایش مالیات بتوانند به هر چه بهتر برگزار شدن این رقابت‌ها کمک کنند. آژانس توسعه لندن متعهد شده برای هر چه بهتر برگزار شدن رقابت‌های المپیک ۲۰۱۲ لندن ۴ هزار خانه ساخته شود و ۶۰ هزار شغل جدید ایجاد شود.
”نیل کولمن“ شهردار دهکده المپیک لندن می‌گوید: ”نگرانی‌های زیادی وجود دارد. از نظر اجتماعی و اقتصادی با مشکلات زیادی روبه‌رو هستیم، با مسئولان مختلف در ارتباط هستیم تا شرایط بهتری برای تیم‌ها ایجاد کنیم.“
● چه کسانی برای المپیک هزینه می‌کنند؟
لندن، جزء یکی از گران‌ترین شهرهای اروپا و جهان است. بنابراین هزینه برگزاری رقابت‌ها نسبت به سایر نقاط دنیا نیز گران‌تر است. کل هزینه در نظر گرفته شده ۳۷۵/۴ میلیارد پوند است. بخش خصوصی انگلستان بالاترین مبلغ سرمایه‌گذاری را دارد. این بخش ۲ میلیارد پوند سرمایه‌گذاری کرده است. همچنین ۶۲۵ میلیون پوند از سوی شورای شهر و مالیات دهندگان تأمین می‌شود و ۲۵۰ میلیون پوند نیز توسط آژانس توسعه لندن پرداخت می‌شود و ۵/۱ میلیارد پوند نیز از محل درآمدهای عمومی تأمین می‌شود.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید