چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


چابکسر؛ سرزمین آفتاب، ماسه و دریا


چابکسر؛ سرزمین آفتاب، ماسه و دریا
به روایت تاریخ، بشر از دیرباز، بنا به حكم نیازهای مادی و روحی و فرهنگی وبه پیروی از حس كنجكاوی، پیوسته پهنه خاك را در عرصه رفت و آمد خود قرار داده است، به طوری كه به یقین می توان گفت جهانگردی و مسافرت از همان سپیده دم تاریخ زندگی بشر آغاز شده است.
براساس تعریف سازمان جهانی جهانگردی، جهانگردی كسی است كه به سرزمین یا كشورهای غیر از محل اقامت دایمی خود مسافرت می كند و دست كم یك شب و حداكثر یك سال در آنجا میماند و دلیل عمده مسافرت او تفریح، استراحت، دیدار بستگان،درمان، زیارت اماكن مقدس، بازدید از آثار تاریخی و مراكز هنری و فرهنگی، شكرت در مسابقات ورزشی یا تماشای آن، دیدن نمایشگاه های بازرگانی یا مراكز فعالیت های اقتصادی و شركت در همایش ها و اجلاس است، بنابراین می توان انگیزه را مهمترین عامل سفر گردشگران تلقی كرد.
● توریسم در چابكسر:
چابكسر با ۱۲ كیلومتر مربع مساحت در پهنه جغرافیایی گیلان واقع شده است كه از نظر گردشگری موقعیت استراتژیكی برای استان گیلان دارد.
از نظر مورفولوژی نیز چهار اشكوب(ساحل، جلگه، كوهپایه وحتی كوهستان) درسیمای كلی آن مشخص است و برای هر نوع انگیزه توریست ها را از فاصله های دور و نزدیك به چابكسر جذب می كند وبا توجه به این كه این شهر دروازه ورودی به استان مازندران محسوب می شود، موقعیت ارتباطی خوبی دارد.
● انواع جاذبه های گردشگری در چابكسر
چابكسر از نظر انواع جاذبه ها بسیار غنی است، به طوری كه از جاذبه های طبیعی، مانند دریا، سواحل، چشم اندازهای بكر جنگلی، نواحی ییلاقی و جاذبه های تاریخی و فرهنگی و حتی مذهبی و اقتصادی(بازارهای هفتگی) درآن وجود دارد.
طول ساحل دریا درمحدوده چابكسر ۷ كیلومتر است و به دلیل ماسه ای بودن و نزدیكی به جنگل زیبایی آن دو چندان شده است.
به قول انگلیسی ها برای جذب توریست ما به(S) ۳ انگلییسی نیاز داریم. اولین(S) آفتاب(Sun) است دومی ماسه(Sand) و سومی(S) نیز دریا(Sea) می باشد. چابكسر از این نظر هیچ مشكلی ندارد و تمامی عوامل جذب گردشگر در آن مهیا است.
از جاذبه های دیگر طبیعی چابكسر، چشمه دمكش است كه از نظرتوریسم علمی و تفریحی جالب توجه است. نواحی ییلاقی و ارتفاعات چابكسر نیز به لحاظ شرایط خاص اقلیمی حایز اهمیت است، و ییلاق های جواهردشت از معروف ترین این مناطق به شمار می رود.
روستای سرولات نیز به دلیل داشتن شرایط منحصر به فرد طبیعی و راه ارتباطی مناسب پتانسیل مطلوبی برای گردشگری روستایی است.
چابكسر به عنوان یك قلمرو جغرافیایی، تابلوی ظریفی از جلوه های انسانی توریست پذیر گیلان است. توریسم مزرعه ای، توریسم فرهنگی و حتی معماری اصیل گیلان از انواع گردشگری منطقه محسوب می شود و بازار محلی چابكسر نیز در كنار مجتمع های گل و گیاه بر ایجاد منظر برای جذب توریست افزوده است.
به هر حال آنچه كه در انواع گردشگری در چابكسر اهمیت فوق العاده ای دارد، اجرای طرح توریسم ساحلی است. چابكسر به دلیل موقعیت ارتباطی خود مقصد مهمی برای انگیزه های متنوعگردشگران از سراسر نقاط كشور است و این موقعیت در صورتی پررنگ می شود كه تبلیغات وسیعی در زمینه گردشگری صورت گیرد و از آن مهمتر محصولات گردشگری چابكسر در سبد تقاضای مصرف منطقه از لحاظ درآمدزایی و اشتغال زایی قرار گیرد.
گیلان – روشن بابایی همتی
فهرست منابع :
۱- آمار، تیمور، توان های گردشگری چابكسر با تاكید بر قابلیت های جغرافیایی آن، سمینار جغرافیا و توریسم، دانشگاه آزاد واحد نوشهر و چالوس، ۱۳۸۲.
۲- بابایی همتی. روشن، توانایی جاذبه های گردشگری شهرستان رشت(بخش گیلان گردی)، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، ۱۳۸۲.
۳- بابایی همتی. روشن، راهبردهای طرح منطقه ای توریسم درگیلان و مازنداران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نوشهر و چالوس، سمینار جغرافیا، توریسم، ۱۳۸۲.
۴- محلاتی، صلاح الدین، درآمدی بر جهانگردی، دانشگاه شهید بهشتی، ۱۳۸۰.
منبع : سایت خصوصی میراث ـ صنایع دستی و گردشگری


همچنین مشاهده کنید