جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


مدیریت بدون محدودیت


مدیریت بدون محدودیت
شاید به نظر بی نظمی تلقی گردد، اما: شركت TECH TARGET یك شركت فعال و پرجمعیت است كه تمامی ۲۱۰ كارمند آن برای رفت و آمد به محل كار خود كاملاً آزاد هستند. در این شركت، هیچگونه قانونی در رابطه با ساعات كاری پرسنل و یا مرخصی استعلاجی، شخصی و ایام تعطیل وجود ندارد. اگر كاركنان از نیمه شب تا ۴ صبح تمایل به كاركردن دارند، هیچ مانعی ندارد، می توانند در آن ساعات به كار خود بپردازند. همچنین برای بردن فرزندانشان به اردو می توانند یك روز را كار نكنند. من از دیوان سالاری و سیاستهای احمقانه متنفرم. “GREG STRAKOSCH” مدیرعامل و بنیانگذار شركت می گوید ممكن است بیماری شما بین ۱ تا ۸ روز به طول انجامد اما تعیین كردن تعداد این روزها، از نظر من مسئله ای بی اهمیت است.
مدیرعامل ۴۰ ساله به نظر فردی با تفكر قدیمی و درحال تجربه اقتصاد نوین است در حالی كه نتایج مالی شركت مسئله متفاوتی را عنوان می كند. وی می گوید: سیاست خروج بدون محدودیت (OPEN-LEAVE) این شركت با ۴ سال سابقه، موجب افزایش درآمد ۳۵ میلیون دلاری امسال گردید كه نسبت به سال ۲۰۰۲، ۳۰% افزایش داشته است. او همچنین می گوید: این یك سلاح رقابتی است.
این مسئله نتوانست زوباف پروفسور اقتصاد بازرگانی در دانشگاه هاروارد را غافلگیر سازد. او می گوید: در عصری كه روشنفكری و ثروتهای نهفته حكمفرمایی می كنند بسیار مضحك است كه با كارمندان با طرزفكر عصر صنعتی رفتار كرد. ما باید به كارمندانمان اعتماد كامل داشته باشیم كه كارهایشان را به خوبــی انجام می دهند اما نباید درمورد اینكه می توانند برنامه زمانی درستی داشته باشند به آنها اعتماد كرد.
خروج بدون محدودیت پرسنل، تئوری جالبی به نظر می رسد. اما چگونه می توان آن را اجرا كرد؟ اولین و شاید سخت ترین قدم، چگونگی عنوان این پیشنهاد با مدیریت است. گرچه بسیاری از صاحبان مشاغل، عملكرد پرسنل بیشتر از حضورشان برای آنها اهمیت دارد اما تنها باور تعداد كمی از آنها به اندازه مدیرعامل قوی است. او می گوید كه این شـركت شركتی است كه نتایج را مدنظر قرار می دهد تا براساس آنها تجارت خود را برقرار سازد.
مـــدیران اهداف وجداول زمانی سه ماهه ای را تعیین می كنند و كارمندان برای نحوه دستیابی به آنها اختیارات زیادی دارند اما هیچكس نمی تواند شركت TECH TARGET را به عنوان یك شركت غیرمسئول تلقی كند.
مدیرعامل و مدیران آن، برای شركت اهمیت زیادی قائل هستند و هیچگاه نمی توانند شكست آن را تحمل كنند. اغلب كارمندان حداقل ۵۰ ساعت درهفته را صرف كار كردن می كنند. وی می گوید: اینجا باشگاه تفریحی نیست.
در مقابل این انعطاف پذیریها، از كارمندان انتظار می رود كه همیشه برای مدیرانشان دردسترس باشند. (به طور مثال: شما نمی توانید دوشنبه صبح تماس بگیرید و برای تمام هفته مرخصی بخواهید) درتمامی ساعاتی كه مدیران مشغول به كار هستند، كارمندان می بایست ازطریق پست الكترونیكی، موبایل، پیجر و رایانه كیفی دردسترس آنها باشند و تمامی این وســـــایل، خروج بدون محدودیت» را امكان پذیر می سازند.
«مری كادول، كارگردان هنری این شركت و ورزشكاری سرسخت، به نظم موجود در برنامه زندگی خود اهمیت فراوانی می دهد. او می گوید: من نمی توانم جایی كار كنم كه بعدازظهر برای رفتن به دوچرخه سواری مجاز نباشم.
كارمندان دیگر نیز زمانی را برای رفتن به كلاس یا مسافرت با گروه تئاتر به استرالیا صرف می كنند. همچنین، این شركت ۲۵ مادر را كه فرزندانشان زیر ۱۰ سال دارند، استخدام كرده است. یكی از مادران شركت دو فرزند دارد و معتقد است كه خروج بدون محدودیت فشار روحی نـــــاشی از هماهنگ سازی را از بین می برد و می گوید كه هیچ وقت از اینكه هم یك مادر خوب باشم و هم یك كارمند خوب نگران نیستم.
مدیرعامل این سیاست را درمورد همه به كار نمی برد. با وجود برنامه دقیق طراحی شده جهت به كارگیری افرادی با اراده و خودمختار و حذف دیگران، وی ۷% از پرسنل خود را در سال گذشته از دست داد. او می گوید:
ما انسانهایی كه در كارشان موفق نیستند را استخدام نمی كنیم. بقیه كارمندان به دلیل نافرمانی از سیاست شركت اخراج شده بودند. سیاست خروج بدون محدودیت در همه شركتها به نتیجه نمی رسد. بنابر اظهار ادوارد لولر پروفسور بازرگانی دانشگاه جنوب كالیفرنیا، دستیابی به موفقیت، بستگی به بنیانگذار یا بنیانگذارانی جدی دارد كه ممكن است آنها نیز روزی با شكست مواجه شوند. مدیرعامل روش كار خود را تغییر نخواهد داد. تنهــــا با این روش است كه او می تواند تیم ورزشی سه فرزندش را آن هم در وسط روز كاری سرپرستی كند.
منبع: اینترنت
مترجم: ندا غفلتی
منبع : ماهنامه تدبیر


همچنین مشاهده کنید