جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

التهاب در تیم های بزرگ


التهاب در تیم های بزرگ
رقابت های ششمین دوره لیگ حرفه ای با نام جام خلیج فارس در فصل جاری كمی دیرتر آغاز شد و خیلی زود نیز بعد از ۵ هفته به واسطه بازی تیم ملی در تورنمنت اردن و دیدار با تایوان در چارچوب رقابت های مقدماتی آسیا به تعطیلی كشیده شد.
در حالی كه برای بررسی وضعیت كمی و كیفی تیم ها نباید شتابزده عمل كرد. شرایط بازیها به گونه ای بود كه از همان ابتدا تعدادی از تیم ها ضعیف ظاهر شدند كه به نظر می رسد خیلی زود شاهد تغییر و تحول در سطح مربیان آنها باشیم، اما تعدادی هم با استراتژی روشن به میدان آمدند، به عنوان مثال سایپا در پایان هفته پنجم با ۱۱ امتیاز در صدر جدول قرار دارد. این تیم همواره در آغاز بازی ها نتایج خوبی را بدست آورد، اما امیدواریم این موفقیت ها تداوم داشته باشد. سایپا در فصل جاری با ورنرلورنت آلمانی كار خود را آغاز كرد؛ اما در یك اتفاق عجیب او از سایپا جدا شد و اكنون علی دایی رهبری موقت تیم را بر عهده گرفته است. سایپا از جمله تیم های صنعتی كشور است كه دغدغه ای از بابت مشكلات مالی ندارد و همواره در این زمینه بدون حاشیه به كار خود ادامه داده است.
سایپا دوبار در سالهای ۷۲ و ۷۳ به مقام قهرمانی جام آزادگان كه پیش از لیگ حرفه ای برگزار می شد دست یافته است كه موفقیتی بزرگ برای این باشگاه نوپا به حساب می آید.
سایپا در این دوره كمترین تغییرات را در فصل نقل و انتقالات داشته و با حفظ بازیكنان خود سعی دارد تا در جمع تیم های مطرح این فصل قرار گیرد. سایپا قهرمانی جام ششم را نشانه گرفته است.
●راه د شوار استقلال
استقلال قهرمان پنجمین دوره رقابت های لیگ برتر در شرایطی به این عنوان رسید كه در سه سال گذشته همواره در جمع مدعیان بود و در نهایت به این مقام نائل شد. به نظر می رسید دوران خوش استقلال در لیگ ششم نیز تداوم داشته باشد، اما ناگهان با رفتن قلعه نویی و قریب همه چیز تغییر كرد.
با رفتن دكتر قریب كه در موفقیت های سالهای گذشته این تیم نقش به سزایی داشت؛ اوضاع این تیم دگرگون شد. سازمان تربیت بدنی با واگذاری استقلال به وزارت رفاه سعی داشت این تیم را به نوعی از مشكلات مالی رهایی بخشد اما این گونه نشد و جنگ قدرت در بین هیأت مدیره و وزارت رفاه باعث شد این باشگاه وارد حاشیه شود. سازمان تربیت بدنی نیز بعد از این حوادث هشدار داد كه در صورت صلاحدید، این باشگاه را از وزارت رفاه باز پس خواهد گرفت. با بركناری وزیر رفاه از پست وزارت و بحث انحلال این وزارتخانه در مجلس اوضاع بدتر شد و استقلال در بلاتكلیفی بیشتری فرو رفت. در همین حال با انتخاب امیرقلعه نویی به عنوان سرمربی تیم ملی، رهبری این تیم به صمد مرفاوی بازیكن سابق این باشگاه سپرده شد؛ البته قلعه نویی به واسطه دوستی با مرفاوی در تصمیم گیری های مهم او را یاری می دهد. به تازگی نظرات قلعه نویی در استقلال پررنگ تر شد و در تازه ترین تصمیم این دو، یكی از مدافعان برجسته فصل گذشته استقلال بر روی نیمكت تبعید شد. البته مرفاوی در مصاحبه های خود همواره موضوع دخالت قلعه نویی را در تصمیم گیری هایش تكذیب می كند، در حالی كه واقعیت چیز دیگری است.
استقلال در این فصل علیرغم از دست دادن دو بازیكن برجسته خود، رضا عنایتی و نیكبخت واحدی، نتوانست خریدهای خوبی داشته باشد. حضور دو بازیكن تیم رقیب به نظر می رسید دلایل فنی در بر نداشته و تنها به تلافی رفتن نیكبخت به پرسپولیس بوده است. استقلال علیرغم تمامی مشكلات درونی و بیرونی تاكنون با سه پیروزی مقابل ذوب آهن، مس كرمان و فجرسپاسی و یك تساوی مقابل صبا با ۱۰ امتیاز در مكان دوم جدول قرار دارد.
استقلال در حالی در این مكان جای دارد كه یك بازی عقب افتاده با فولاد خوزستان دارد.
●دوران تازه پرسپولیس با دنیزلی
پرسپولیس اگر چه با شكست مقابل ابومسلم لیگ را آغاز كرد و با از دست دادن جام حذفی از حضور در رقابت های سال آینده لیگ قهرمانان آسیا بازماند، اما به تدریج با مصطفی دنیزلی و طرح های او بیشتر آشنا شد تا نشان دهد در این فصل قصد دارد به ناكامی های سالهای اخیر خود پایان دهد.
پرسپولیس نیز در این فصل بدون مشكل نبود و به واسطه مدیریت ملتهب در دوره های قبل این تیم تا مرز محرومیت از سوی فیفا پیش رفت، اما تلاش مدیرعامل جدید این باشگاه تا حدودی این مسائل را برطرف كرد، بدون بازیكنانی كه حتی بدون بازی در پرسپولیس به مبالغ هنگفتی رسیدند. پرسپولیس فصل قبل با آری هان مربی برجسته آلمانی كار خود را در لیگ به پایان رساند، اما با توجه به توافق طرفین این مربی از پرسپولیس جدا شد و رهبری این تیم به مصطفی دنیزلی در فصل جدید سپرده شد.
دنیزلی با سابقه درخشان رهبری در تیم های ملی تركیه و باشگاههای این كشور برای دومین فصل متوالی در ایران به مربیگری پرداخت. او فصل قبل در پاس حضور داشت، اما نتوانست این تیم را به مقام قهرمانی در لیگ برساند و نایب قهرمان لیگ شد.
پرسپولیس در دو بازی آخر خود نمایشی دلپذیر و تماشاگرپسند را ارائه داد. این تیم در حال حاضر با ۳ پیروزی و تنها یك شكست و تفاضل گل بهتر با ۹ امتیاز در مكان سوم قرار دارد.
●فولاد و شرایط بحرانی
استقلال اهواز برخلاف سالهای گذشته با رهبری فیروز كریمی بدون حاشیه لیگ ششم را آغاز كرد و با سه پیروزی متوالی پیش از بازی با پرسپولیس در صدر جدول قرار داشت. با شكست غیر متعارف این تیم مقابل پرسپولیس، اهوازی ها به مكان چهارم سقوط كردند. آنها با تلفیقی از بازیكنان بومی و غیربومی قصد دارند تا در این فصل نماینده شایسته ای برای فوتبال خوزستان باشند. برخلاف ادوار گذشته فولاد خوزستان این بار شروع خوبی در لیگ داشته است. این تیم بعد از چندین سال رهبری خود را به محمد مایلی كهن سپرد. بگوویچ، بوناچیچ و فرانچیچ مربیان كروات فولاد در دوره های قبل بودند كه این تیم موفق شد با فرانچیچ به مقام قهرمانی در لیگ برتر نیز دست پیدا كند.
فولاد در حال حاضر با ۲ شكست و یك پیروزی در مكان سیزدهم جای دارد.
●راه طولانی ابومسلم
ابومسلم تنها نماینده خراسان بعد از كناره گیری اكبر میثاقیان به راه خود در لیگ برتر ادامه می دهد. شفق مدیرعامل ابومسلم با سپردن سكان رهبری این تیم به قیاسی جای خالی میثاقیان را پر كرد تا تیمش با تنش روبرو نشود. ابومسلم همواره یكی از تیم های خوب لیگ برتر به شمار می رود. این تیم دو سال پیش تا آستانه قهرمانی در جام حذفی پیش رفت، اما در كمال شایستگی به مقام دوم دست یافت. ابومسلم از ۴ بازی ۲ پیروزی یك تساوی و یك باخت و ۷ امتیاز بدست آورده است. در كنار ابومسلم تیم های سپاهان و پیكان با شرایطی یكسان حضور دارند.
سپاهان بعد از فتح جام حذفی با شرایط بهتری بازی های لیگ برتر را دنبال می كند. انتخاب درست هیأت مدیره انجمن باشگاه مبتنی بر حضور لوكابوناچیچ در پست مربیگری این تیم تبعاتی چون قهرمانی سپاهان در جام حذفی را داشت و قطعا در ادامه رقابت های لیگ برتر نیز این تیم می تواند خود را به صدر جدول نزدیك كند. سپاهان كه باید همزمان در لیگ قهرمانان آسیا نیز حضور داشته باشد با یك برنامه ریزی دقیق باید در هر دو جام با موفقیت شركت كند.
پیكان سومین تیم ۷ امتیازی لیگ برتر است كه بطور مشترك در مكان پنجم قرار گرفته است.
پیكان بعد از حضور یك فصل در رقابت های لیگ دسته اول موفق شد جواز صعود به لیگ برتر را بدست آورد. این باشگاه نیز از جمله تیم هایی می باشد كه از مربیان خارجی سود می برد.
البته فرهاد كاظمی موفق شد در رقابت های لیگ دسته اول در رقابتی تنگاتنگ با حذف پگاه گیلان این تیم را بار دیگر به لیگ برتر برساند.
پیكان با جدایی فرهاد كاظمی با دارا بینیان به توافق رسید. پیكان یكی از كامل ترین باشگاه های لیگ برتر به شمار می رود كه تمامی امكانات را برای كسب موفقیت در اختیار دارد.
وقتی به لایه های میانی جدول لیگ برتر می رسیم به تیم های برق شیراز و ذوب آهن اصفهان برمی خوریم. این دو تیم با اتكا به تفكرات مربیان ایرانی خود در لیگ برتر گام برمی دارند. كربكندی با ذوب آهن و ذوالفقارنسب با برق شیراز هنوز به اهداف خود در لیگ برتر دست نیافته اند و انتظار بیشتری از این دو تیم می رود. تیم ملوان بندرانزلی تنها نماینده كشورمان از خطه شمال با محمد احمد زاده لیگ ششم را آغاز كرد، البته او به دلیل رهبری تیم نوجوانان در بازی های هفته های آغازین جام حضور نداشت. این مربی بلافاصله بعد از این كه كارش در تیم نوجوانان به پایان رسید روی نیمكت ملوان نشست و مهمترین دستاوردش نیز پیروزی درخشان این تیم مقابل پاس در زمین حریف بود.
این اولین پیروزی ملوان بعد از ۲ تساوی و ۲ شكست بود كه در تهران بدست آورد. ملوان در بازی هفته ششم در انزلی میزبان استقلال است. این تیم برای اینكه ثابت كند پیروزی مقابل پاس اتفاقی نبوده می خواهد اولین پیروزی خانگی این فصل خود را نیز جشن بگیرد.
در جدول رده بندی لیگ برتر تیم های ذوب آهن، برق شیراز و ملوان هر كدام با ۵ امتیاز و با تفاضل گل متفاوت نسبت به یكدیگر در مكانهای هشتم تا دهم قرار دارند.
تیم مس كرمان كه برای اولین بار به لیگ حرفه ای راه یافته تاكنون نمایش نسبتاً خوبی را نسبت به بضاعت خود بروز داده است. این تیم در حال حاضر با دو بازی كمتر نسبت به تیم هایی كه بازی های خود را تا پایان هفته پنجم به اتمام رسانده اند در مكان یازدهم جدول قرار دارد.
مس با نادر دست نشان به لیگ برتر راه یافت و با این مربی در این رقابت ها به كار خود ادامه داد. مسئولین مس اعتقاد ویژه ای نسبت به این مربی خود دارند.
پاس، فولاد خوزستان، صباباتری، راه آهن و فجرسپاسی تیم های دوازدهم تا شانزدهم جدول لیگ هستند. البته فجر سپاسی تاكنون تنها ۲بازی در لیگ انجام داده و یك بازی آنها نیز به دلیل قطع برق نیمه تمام مانده است.
سه تیم تهرانی صبا باتری، راه آهن و پاس بازی های خود را بطور كامل انجام داده اند، اما نتایج بدست آمده برای آنها راضی كننده نبوده است. اگر شرایط این تیم ها ثابت بماند و موفقیتی حاصل نشود قطعا شاهد تغییراتی در سطوح رهبری این تیم ها خواهیم بود.
حسن حیدری
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید