جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

داروهای مؤثر بر سردردها


داروهای مؤثر بر سردردها
این بیماریها متنوع و دارای علل بیشمار است و تفکیک از یکدیگر کار آسانی نیست لذا بیشتر توجه خوانندگان را به سردردهای میگرنی یا سردردهای کهنه معطوف می دارد و در ذیل به چند سردرد با علل شناخته شده اشاره می شود. اگر سردرد از گرمی مزاج باشد (در اول کتاب مزاجها شرح داده شده است) و در اثر خوردن چیزهای گرم و تابش خورشید و گرمی طبع و یا در اثر وجود تب پیدا شده باشد بهترین دارو در اینجا گلاب، صندل، کافور را معزوج نموده به سر بمالند و روغن گل و آب خیار و سرکه را داخل کرده به سر ضماد نمایند و اگر سردرد از خوردن غذاهای سرد باشد که این نیز در جمع مزاجها بوجو می آید، در اینجا از جوشانده اسطوخدوس، مرزنجوش، بابون شیرازی پرسیاوشان، گل نیلوفر، مغز ناخنک می توان استفاده کرد، و نیز از بابونه شیرازی و مغز ناخنک و مرزنجوش کوبیده و در هم آمیخته و به صورت خمیر در آورده به قسمت جلوی سر ضماد نمایند ۰به محل فونتانل یا ملاج).
اگر سردردی از خلط گرم پیدا شده باشد (به علت زیادی خون و صفرا) این نوع سردرد مربوط به مزاج خود بیمار است که بایستی در اینجا از شربت آبغوره و آش آبغوره مرتباً استفاده نموده و اگر خون بیمار زیاد باشد فصد نمایند. (خون گرفتن) و خوردن عناب و زرشک در صبح ناشتا بصورت جوشانده توصیه می شود و نیز بایستی از آش های ترش مثل آش تمبر و آش سرکه استفاده نمود، فرمول زیر برای سردردهای صفراوی نافع است.
عناب، زرشک، آلوچه خشکه، آلوچه برقانی، سه پستان، تمبر هندی، گل بنفشه، و شاهتره که بایستی داروهای بالا را جوشانده با آب ترنجبین صبح ناشتا بتدریج میل نمایند.
● سردردی که از خلط سرد پیدا شود (بعلت زیادی بلغم و سودا)
این نوع سردردها نیز مربوط به مزاج خود بیمار است اینگونه بیماران از خوردن چغندر و خردل بهبودی میابند، و از جوشانده، بابونه شیرازی، گل بنفشه، گل نیلوفر، مغزناخنک، بادرنجویه، می توانند استفاده نمایند.
برای اینگونه سردردها می توان از اطریفل صغیر استفاده کرد (پوست هلیله زرد، هلیله سیاه، هلیله کابلی، آمله مقشر، و عسل).
● ضماد زیر برای این سردردها نیز نافع است:
مورد ، گل ارمنی، گل سرخ، که هر سه را بایستی بصورت پودر درآورده و با آب خمیر کرده به محل درد ضماد نمایند و از مالیدنی زیر نیز می توان یا از برگ بید گل المنی، روغن گل، برگ مورد کوبیده می توان استفاده نمود.
این ضماد نیز مفید است: گل خطمی، آرد جو، روغن گل سرخ و کمی سرکه را ممزوج کرده به محل درد بمالند اگر ضربه باعث سردرد شده باشد علاوه بر فایده فرمول بالا از این فرمول نیز می توان استفاده نمود.
برگ مورد، آرد جو، گل ارمنی، گل مامیثا، آرد عدس، مازو، اقاقیا ، صندل، آب بارتنگ، را که روغن زیتون یا روغن کنجد به آن اضافه شده باشد مفید است، اگر ورم زیاد باشد می توان از فرمول زیر استفاده نمود:
بار درخت گز، پوست انار، میوه درخت کاج، کندر، گل سرخ ، گل ارمنی، این دارو برای سردردهای فوق بصورت انفیه مفید است:
کندش، سیاه دانه، فرفیون، فلفل، چند بیدستر، زراوند، مدهرج، حب یلیسان، عاقرقرها، گل ارمنی، بتنهایی یا مجتمعاً می توان از کوبیده آنها استفاده نمود.
منبع : موسسه اطلاع‌رسانی طعام اسرار


همچنین مشاهده کنید