جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


کتابخانه ملی مرکزی رم (ایتالیا)


کتابخانه ملی مرکزی رم (ایتالیا)
● تأسیس: ۱۸۷۵
● تاریخچه:
كتابخانه ملی مركزی رم در سال ۱۸۷۵ به‌منظور ایجاد یك آرشیو ملی برای پادشاهی نوبنیاد ایتالیا تأسیس شد. هسته اولیه مجموعه‌ها (نسخه‌های خطی، كتاب‌های چاپ قدیم و كتاب‌های معمولی چاپی) از كتابخانه‌هایی آمد كه زمانی به فرقه‌های مذهبی (كه پس از تأسیس پادشاهی ایتالیا در سال ۱۸۶۰، از فعالیت آن‌ها جلوگیری به‌عمل‌آمد) تعلق داشت. در سال ۱۹۷۵ كتابخانه به ساختمان جدیدی واقع در منطقه باستان‌شناسی به نامGastrum praetorium منتقل شد. بخش‌های كتابخانه از سه قسمت مجزا تشكیل شده است: بخش خوانندگان، دفاتر كاركنان، و مخزن كتاب، كه برروی هم فضایی به مساحت بیش از ۰۰۰‚۴۰ مترمربع را اشغال می‌كنند. یك تغییر اساسی در پیش است تا پذیرش و ارائه خدمات به خوانندگان را بهبود بخشد.
● فعالیت‌ها و خدمات:
رسالت اصلی كتابخانه، حفظ و نگهداری میراث فرهنگی ملی، گسترش نقش فرهنگی خود، و ارائه یك برنامه راهبردی برای خدمات است. مجموعه‌های اولیه آن از طریق واسپاری قانونی تمامی انتشارت ایتالیایی، مستمراً در حال افزایش است. كتابخانه مهم‌ترین مجموعه‌های كتاب‌های خارجی را فراهم‌آوری و نگهداری می‌كند تا جنبه‌های اصلی فرهنگی و مطالعات مربوط به ایتالیا را در جهان مستند كند. این كتابخانه وظیفه اساسی انتشار فهرستگان كتاب‌های خارجی معاصر موجود در كتابخانه‌های ایالتی ایتالیا، و همچنین اداره مركز ملی مطالعه نسخه‌های خطی را برعهده دارد كه بیش از ۰۰۰‚۱۰۰ نسخه خطی میكروفیلم‌شده موجود در كتابخانه‌های عمومی، مذهبی و دولتی را گردآوری كرده است.
● خدمات اطلاعاتی پیوسته:
اُپك و خدمات وب جهان‌گستر.
● مجموعه‌ها:
مجموعه‌های كتابخانه ملی مركزی رم حاوی ۰۰۰‚۴۰۰‚۵ تك‌نگاشت،۰۰۰‚۵۵۰ جلد پیایند، بیش از ۰۰۰‚۸۴ نسخه خطی، در حدود ۲۰۰۰ كتاب چاپ قدیم، ۰۰۰‚۲۶ كتاب، ۰۰۰‚۲۲ پایان‌نامه، ۰۰۰‚۱۷۵ میكروفیلم، و بیش از ۶۰۰۰ نوار صوتی است.
تأكید خاصی بر فهرستنویسی و پردازش ماشینی نسخه‌های خطی و كتاب‌های چاپی اولیه وجود داشته است. بتازگی فهرستنویسی ماشینی بیش از ۰۰۰‚۲۵ كتاب مربوط به قرن ۱۶ آغاز شده است. بخش متون ایتالیایی معاصر، غنی‌ترین مجموعه كشور می‌باشد و حاوی دستنوشت‌‌های نویسندگان، و نسخه‌های خطی نویسندگان برجسته ایتالیایی[۱] و همچنین كتاب‌ها و ویرایش‌های باارزش و كمیاب است.
«مجموعه رم»[۲] یكی از مجموعه‌های بسیار جالب و مشهور در سراسر جهان است. این مجموعه حاوی نسخه‌های خطی، دستنوشت‌‌های نویسندگان، كتاب‌ها، عكس‌ها و طراحی‌های مربوط به رم از قرن ۱۶ به بعد است. بخش مربوط به اسلاوها یكی از مشهورترین مجموعه‌ها در كشورهای غربی است و حاوی كتاب‌ها و پیایندهایی است كه از مجموعه‌های كتابخانه‌های تخصصی (از جمله كتابخانه «انجمن یوآراِس‌اِس»[۳] به كتابخانه آورده شده‌اند. مجموعه‌های شرقی كتابخانه رم مربوط به خاور دور و نزدیك می‌باشند و حاوی كتاب‌ها، نقشه‌ها و نسخه‌های خطی عربی، فارسی، ژاپنی و چینی هستند كه رابطه تاریخی بین ایتالیا و فرهنگ شرق (از قرن ۱۶ تا ۱۹) را نمایان می‌سازند.
● انتشارات:
كتابشناسی ملی ایتالیا، فهرستگان كتابخانه‌های ایتالیا.
● شرایط و نحوه دسترسی:
مراجعه‌كنندگان بالاتر از ۱۸ سال امكان استفاده از كتابخانه را دارند. دسترسی به تمامی سالن‌های مطالعه رایگان است. پذیرش در سالن‌های مطالعه نسخه‌های خطی و كتاب‌های كمیاب نیاز به مجوز دارد.[۴]
● اطلاعات تماس:
▪ تلفن +۳۹۶ ۴ ۹۸۹
▪ نمابر +۳۹۶ ۴۴۵ ۷۶۳۵
▪ پایگاه وب http://www.kb.nl/gabriel/libraries/gabriel/libraries/pages-generated/itr-en.html
▪ نشانی Biblioteca Nazionale Centrale “Vittorio Emanuelle II”
Viale Castro Pretorio ۱۰۵
۰۰۱ ۸۵ Roma
Italy
پانوشتها:
۱. Gabrieleo Annunzio, Elsa Morante, Giorgio Vigolo
۲. Collezione Romana
۳. Associazione-urss
۴. Gabriel: gateway to europe&#۰۳۹;s national libraries [Italy-Rom]. available at: http://www.kb.nl/gabriel/libraries/pages-generated/itr-en.html (۸ jan. ۲۰۰۳)
منبع : نما مجله الکترونیکی پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران


همچنین مشاهده کنید