جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


کتابخانه ملی کانادا


کتابخانه ملی کانادا
● تأسیس: ۱۹۵۳
● تاریخچه:
این كتابخانه یك مؤسسه فدرالی است كه در سال ۱۹۵۳ در پاسخ به پیشنهادی كه از سوی حكومت كانادا مطرح شده بود تأسیس شد. تا آن زمان كتابخانه مجلس و كتابخانه حقوقی با گردآوری منابعی در زمینه‌های مربوط به كانادا، علوم اجتماعی و علوم انسانی، مسئولیت كتابخانه ملی را برعهده داشتند. در سال ۱۹۵۳ وظایف كتابخانه ملی و مجلس تفکیک شد و در ۲۰ ژوئن ۱۹۶۷ كتابخانه به طور رسمی توسط نخست وزیر «لستر بی. پیرسون»[۱] در ساختمان كنونی واقع در شهر اوتاوا افتتاح گردید.
● فعالیت‌ها و خدمات:
گردآوری، حفاظت و نگهداری، و انتشار آثار منتشرشده در كانادا، ارائه فهرست‌های اطلاعاتی و خدمات اطلاعاتی كتابخانه و دیگر مؤسسات جانبی كتابخانه به افرادی كه نیازشان با مراجعه به كتابخانه‌های محلی مرتفع نمی‌گردد و همچنین افرادی كه نیاز به دسترسی به منابع و مآخذ ویژه دارند، تهیه و نگهداری منابع كمیاب، و تهیه و تدوین كتابشناسی‌ها و دیگر منابع از وظایف عمده این كتابخانه است. برگزاری سخنرانی‌ها، سفرهای علمی و اجلاس‌های مختلف چه در محل كتابخانه و چه در نمایشگاه‌های سیار، از برنامه‌های جانبی كتابخانه است كه این برنامه‌ها در غنی‌تركردن منابع كتابخانه مؤثرند و موجب تشویق نویسندگان و هنرمندان می‌شوند. كتابخانه ملی كانادا به‌عنوان یك مركز فرهنگی، حافظ خلاقیت مردم كانادا است.
این خلاقیت منبعث از دانش، اطلاعات و شناختی است كه نیاز به پیونددادن گذشته و حال و آینده دارد. ارائه خدمات به دیگر كتابخانه‌های كانادا و ایجاد تسهیلات لازم برای استفاده شهروندان این كشور از منابع موجود در این كتابخانه و همچنین حمایت از كتابخانه‌ها و طرح مؤثر نیازهای آنان در نشست‌ها، از اهداف اولیه كتابخانه ملی كانادا است.
در این كتابخانه، خدمات در زمینه علوم از طریق «مركز ملی تحقیقات»[۲] صورت می‌گیرد كه كتابخانه آن قبلاً «کتابخانه ملی علوم» نام داشته، اما در حال حاضر با نام «مؤسسه اطلاعات علمی و فنی»[۳] شناخته می‌شود. كتابخانه دارای سامانه بازیابی اطلاعات ماشینی است كه به طور مرتب می‌توان هزاران اثر را بازبینی كرد و عنوان مورد علاقه را جستجو نمود. همچنین فهرستگان بیشتر از ۳۰۰ كتابخانه كانادا را دارد. در سال ۱۹۷۳ ارائه «خدمات كتابشناختی چندزبانی»[۴] را شروع كرد كه شامل انتخاب، خرید، فهرستنویسی و گردش كتاب به تمام زبان‌های موجود در كانادا (غیر از انگلیسی و فرانسه) است. این كتابخانه منابع خود را جز در موارد استثنایی (مانند نسخه‌های خطی، مواد مرجع و نوارهای صوتی) به هر كتابخانه‌ای چه در داخل و چه در خارج از كشور امانت می‌دهد. قانون جدید كتابخانه ملی که در اول سپتامبر ۱۹۶۹ تصویب شد، قدرت رئیس كتابخانه را به نحوی بالا برد كه بتواند رهبری كتابخانه‌های دولت فدرال را به عهده بگیرد. همچنین به او اجازه داده شد كه یك هیئت شورایی به‌منظور شور درباره نیازهای كتابخانه‌ها و مراجعه‌كنندگان آن‌ها تشکیل دهد.
● مجموعه‌ها:
مجموعه كتابخانه ملی كانادا شامل آثار مكتوب درباره مردم‌ آن كشور و مسائل مورد علاقه آن‌ها در داخل و خارج از كشور می‌باشد، اما توجه اصلی آن به مواد در زمینه‌های علوم اجتماعی و علوم انسانی است.
علاوه بر این شامل نشریات ادواری، میكروفیلم، نوار ضبط صوت، كتاب‌های كمیاب و نسخه‌های خطی، صورت جلسه كنفرانس‌ها، مدارك دولتی، پایان‌نامه‌ها، لوازم كمك‌آموزشی و ادبیات كودكان، انتشارات رسمی، مطالبی در زمینه موسیقی، ‌انتشارات چندزبانه، حقوق مردم بومی، و اطلاعات مورد نیاز جامعه و كتابخانه‌های كانادا نیز می‌باشد.
همچنین در این كتابخانه آثار مكتوب كانادا، از قدیمی‌ترین آثار چاپی كانادا در سال ۱۷۶۶ تا چاپ اخیر «ویسل پینك»[۵] (روزنامه انگلیسی‌زبان تاریخ جنگ‌های كلمبیا) و از زمان کتیبه‌های گِلین تا زمان «الیزابت كلیور» در این كتابخانه یافت می‌شود. این كتابخانه منابع خاص خود را که دربرگیرنده روزنامه‌ها،انتشارات دولتی، کتاب‌های کمیاب و نسخه‌های خطی، ادبیات کودکان، حقوق مردم بومی، و اطلاعات مورد نیاز جامعه و كتابخانه‌های كانادا است، مستمراً بسط و توسعه می‌دهد.
● ورودی‌ها:
كتاب، نشریه، مواد صوتی.
● انتشارات:
كتابشناسی ملی كانادا، انتشارات پیایندی و گزارش‌های سالانه، بولتن خبری كتابخانه ملی، و فهرست مواد غیركتابی.[۶]
● اطلاعات تماس:
▪ تلفن +۱۶۱ ۳۹۹ ۶۳۵۶۶
▪ نمابر +۱۶۱ ۳۹۹ ۶۴۴۲۴
▪ پایگاه وب http://www.nlc-bnc.ca/index-e.html
▪ پست الكترونیكی lilser@nlc.bnc.ca
▪ نشانی National Library of Canada
۳۹۵ Wellington Street
Ottowa Kiaon۴
Canada
پانوشتها:
۱. Lester B. Pearson
۲. National Research Center
۳. Canada Institute for Scientific and Technical Information (CISTI)
۴. Biblioservice Multilingual
۵. Whistle Pink
۶. Knowledge within Reach: National Library of Canada. available at: http://www.nlc-bnc.ca/index-e-html (۱ jan. ۲۰۰۳)
منبع : نما مجله الکترونیکی پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران


همچنین مشاهده کنید