جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


کتابخانه ملی رومانی


کتابخانه ملی رومانی
● تأسیس: ۱۸۳۶
● تاریخچه:
رومانی در اصل دارای دو كتابخانه ملی است: یكی «كتابخانه ملی» و دیگری «كتابخانه آكادمی رومانی».
۱. «كتابخانه ملی» كه به سال ۱۹۳۵ به‌منزله كتابخانه مركزی دولتی احداث شد، سنن پیشین كتابخانه‌ها در بخارست را ادامه داده، اما ساختار اجرایی آن در طول زمان تغییرات شگرفی كرده و از حق واسپاری قانونی نیز برخوردار بوده است.
● انتشارات:
این كتابخانه به انتشار كتابشناسی‌های جاری و كتابشناسی ملی مبادرت ورزیده است و همچنین تهیه فهرستگان ملی، انتشار راهنما، و تهیه فهرستگان كتب خارجی و نشریات را نیز بر عهده دارد.
● بخش‌ها:
این كتابخانه دارای اتاق‌های مطالعه متعددی است كه هر یك به زمینه‌های مختلف موضوعی اختصاص دارد و شامل منابع گوناگونی مانند نسخه‌های خطی، نامه‌ها، كتاب‌های مورد علاقه رومانیایی‌ها، كتابشناسی‌های مورد علاقه خارجی‌ها، نقشه‌ها و روزنامه‌ها است. همچنین بخش‌هایی به انتشارات رسمی و اداری، انتشارات یونسكو و دیگر سازمان‌های بین‌المللی اختصاص یافته است.
● فعالیت‌ها و خدمات:
این كتابخانه هسته اصلی سندداری در كتابداری، و مركز راهنمایی روشمند كتابخانه‌های عمومی است و دارای مركز مبادله و امانت بین‌كتابخانه‌ای ملی و بین‌المللی است. فعالیت‌های سالانه آن عبارت‌اند از برگزاری نمایشگاه‌ها، همایش‌های نویسندگان و محققان، برنامه‌های موسیقی، و مانند آن‌ها.
● مجموعه‌ها:
مجموعه منابع این كتابخانه بالغ بر ۰۰۰‚۸۳۴‚۱۸ است كه شامل نسخه‌های خطی و كتاب‌های نایاب و مرجع می‌باشد.
۲. «كتابخانه آكادمی رومانی» دومین كتابخانه ملی كشور، در سال ۱۸۶۷ در بخارست تأسیس شد و گسترش اولیه آن مدیون منابع اهدایی شخصی و امتیاز قانون واسپاری (از سال ۱۸۸۵) است.
● فعالیت‌ها و خدمات:
این كتابخانه دارای خدمات مبادله از انتشارات چاپ‌شده در مركز انتشارات آكادمی است و آن‌ها را به ۰۰۰‚۱۰ مركز مبادله در بیش از ۱۰۰ كشور ارسال می‌دارد، و وظیفه امانت بین‌كتابخانه‌ای را نیز به عهده دارد. این كتابخانه دارای شاخه‌هایی در شهرهای دیگر است كه برخی از آن‌ها (مانند كتابخانه‌های شعب در كلوج[۱] و حبسی) دارای مجموعه‌های غنی و ارزشمندی هستند.
● كاركنان:
كارمندان این كتابخانه بالغ بر ۵۷۰ نفر است.
● مجموعه‌ها:
این كتابخانه تا سال ۱۹۴۸، مجموعه‌های مردمشناسی و علوم اجتماعی را گردآورده بود، اما پس از سازماندهی مجدد به جمع‌آوری منابع در زمینه‌های علمی و فنی مبادرت ورزید و دارای مجموعه‌ای بالغ بر ۰۰۰‚۹۶۵‚۹ جلد كتاب، هزاران نسخه خطی، كتب كمیاب، نقشه، حدود ۰۰۰‚۳۰۰ نامه آرشیوی از شخصیت‌های برجسته، صفحات موسیقی، و مانند آن‌ها است.
● ورودی‌ها:
كتاب، نشریه، نسخه‌های خطی، نت‌های موسیقی، نقشه، میكروفیلم، مواد صوتی، كتاب‌های قدیمی رومانی.
● انتشارات:
این كتابخانه مسئول انتشار كتابشناسی گذشته‌نگر رومانی از قرن ۱۶ به بعد است.[۲]
● اطلاعات تماس:
▪ تلفن +۴۰۱۳۶۱۴۲۴۳۴
▪ نمابر +۴۰۱۳۱۲۳۳۸۱
▪ پایگاه وب http://www.bl.uk/gabriel/index.htm۱
▪ پست الكترونیكی bnr@inx.bibnat.ro
▪ نشانی Biblioteca Nationala
Strada lon Ghica ۴
۷۹۷۰۸ Bucharest, ۳
Romania
پانوشتها:
۱. Cluj
۲. Gabriel: gateway to europe&#۰۳۹;s national libraris [Romania]. available at: http://www.kb.nl/gabriel/libraries/pages-generated/ro- -en.html (۱۱ jan. ۱۹۹۸)
منبع : نما مجله الکترونیکی پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران


همچنین مشاهده کنید