جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


کتابخانه ملی تایلند


کتابخانه ملی تایلند
● تأسیس: ۱۹۰۵
● تاریخچه:
كتابخانه ملی تایلند متشكل از سه كتابخانه است: كتابخانه «واجی رایانا»[۱]، كتابخانه «واجی راوده»[۲] و كتابخانه «دام رانگ راجانو فارب»[۳]. كتابخانه ملی تایلند به‌عنوان بخشی از اداره هنرهای زیبای وزارت آموزش و پرورش، در ۱۲ اكتبر ۱۹۰۵ از ادغام این سه كتابخانه به‌وجود آمد و دارای ۱۵ شعبه در مركز استان‌ها است.
این كتابخانه مركز ملی نظام اطلاع‌رسانی پیایندهای بین‌المللی آسیای جنوب شرقی در تایلند، و همچنین مركز كتابخانه‌ها و دكومانتاسیون كنسرسیوم آسیای جنوب شرقی می‌باشد. این كتابخانه عضو «یونی‌سیست»، و نیز وابسته به شبكه «آستینفو» می‌باشد. در سال ۱۹۶۲ با توجه به نقش مهم خدماتی كتابخانه، دولت بودجه مخصوصی برای ساختمان جدید كتابخانه تخصیص داد و در ۵ مه ۱۹۶۶ ساختمان جدید به طور رسمی افتتاح شد.
● ساختمان:
ساختمان جدید كتابخانه ملی با معماری تایلندی دارای ۰۰۰‚۱۶ متر مربع زیربنا در ۵ طبقه است و گنجایش بیش از یك میلیون جلد كتاب و هزار صندلی در ۶ سالن مطالعه را دارد. به این ساختمان بعدها ساختمان‌های دیگری نیز افزوده شد كه آخرین آن‌ها در ۱۹۸۵ بوده است.
● فعالیت‌ها و خدمات:
خدمات مرجع از طریق مراجعه، ‌مكاتبه و تلفن، و همچنین تهیه كتاب‌های مرجع و كتابشناسی‌ها و فهرست‌های مختلف انجام می‌گیرد. نظام مبادله بین‌كتابخانه‌ای نیز دارد. از فعالیت‌های دیگر كتابخانه می‌توان برگزاری سمینارها و دوره‌های آموزش كتابداری، سخنرانی‌ها، نمایشگاه‌ها و نمایش فیلم و اسلاید را در پیشبرد امر كتابداری نام برد.
● كاركنان:
۳۲۳ نفر كه از این تعداد ۱۱۰ نفر متخصص هستند.
● مجموعه‌ها:
مجموعه كتاب‌های چاپی این كتابخانه در زمینه‌های تاریخ و جغرافیای تایلند بسیار غنی است و كل آن به حدود ۸۰۰‚۴۷۰‚۱ جلد می‌رسد كه به زبان‌های تایلندی و دیگر زبان‌ها است. این مجموعه همچنین شامل ۹۳۲‚۸۵۱ جلد كتاب به زبان تایلندی و ۶۳۵‚۳۳۷ جلد به زبان‌های دیگر، ۱۲۶۴ عنوان مجله به زبان تایلندی و ۱۰۳۴ عنوان مجله به زبان‌های دیگر، ۳۲۴ عنوان روزنامه به زبان تایلندی و ۵۰ عنوان روزنامه به زبان‌های دیگر، ۹۲۰‚۳۱ جزوه به زبان تایلندی و ۹۰۰ جزوه به زبان‌های دیگر، ۸۱۲‚۲۱ كتاب مرجع به زبان تایلندی و ۵۸۲‚۳۰ كتاب مرجع به زبان‌های دیگر، بعلاوه تعدادی نقشه، فیلم، ویدیو، اسلاید و نوار است.
منابع دیداری و شنیداری كتابخانه ملی تایلند مجموعه‌ای از نوارها و منابع فرهنگی و سنتی تایلند است. مهم‌ترین سخنرانی‌ها و بحث‌های طرح‌شده در مجلس نیز جزو این مجموعه است. همچنین این كتابخانه ۰۰۰‚۱۸۴ نسخه خطی به زبان تایلندی دارد.
این نسخه‌ها برروی برگ درخت نخل یا كاغذهای تایی[۴] (كاغذهای ساخت تایلند) نوشته شده و به صورت تاشده (آكاردئونی) باز و بسته می‌شوند و عمدتاً استنساخ‌هایی از كتب مقدس بودایی یا دیگر متون، و شامل نوشته‌هایی در زمینه‌های متون پزشكی، حقوق، تاریخ، هنر، و اخترشناسی است. در این كتابخانه بیش از ۸۷ سنگ‌نبشته به زبان‌های قدیمی و خطوط رایج در جنوب شرقی آسیا موجود است. طبق قانون واسپاری، ناشران موظف‌اند دو نسخه از كتب منتشرشده را به كتابخانه ملی ارسال دارند، ولی این قانون تاكنون به طور كامل اجرا نشده است. تایلند قانون «حق مؤلف جهانی برن» (مصوب سال ۱۸۸۶) را امضا كرده و در صدد است كه این قانون را در مورد نرم‌افزارها و دیگر رسانه‌های الكترونیكی نیز اجرا كند.
● حوزه‌های موضوعی:
این كتابخانه در زمینه علوم انسانی و علوم اجتماعی دارای گنجینه‌های غنی است.
● ورودی‌ها:
كتاب، نشریه، نسخه خطی، كتاب چاپ قدیم، پایان‌نامه، ‌نقشه، مواد سمعی و بصری.
● انتشارات:
كتابشناسی ملی و بولتن[۵].
● اطلاعات تماس:
▪ +۶۶ ۰ ۲۲۸۱۰ ۲۶۳ تلفن
▪ +۶۶ ۰ ۲۲۸۱۰ ۲۶۳ نمابر
▪ http://www.natlib.moe.go.th/main.htm پایگاه وب
http://tla.tiac.or.th/ifla/ifla۹۹-۱۰.htm
▪ natlibthai@yahoo.com پست الكترونیكی
National Library of Thailand نشانی
Soamsen Road
Dusit Bangkok ۱۰۳۰۰
Thailand
پانوشتها:
۱. Vajirayana Library
۲. Vajiravudh Library
۳. Damrong Rajanupharb Library
۴. Tai-paper
۵. The National Library of Thailand. available at: http://tla.tiac.or.th.ifla/ifla۹۹-۱۰.htm (۱۹ may ۲۰۰۳)
منبع : نما مجله الکترونیکی پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران


همچنین مشاهده کنید