جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


کتابخانه ملی بوتان


کتابخانه ملی بوتان
● تأسیس:۱۹۶۷
● تاریخچه:
كتابخانه ملی بوتان در تیمپو واقع شده و در سال ۱۹۶۷ تأسیس گردیده است. این كتابخانه واحدهایی در كونگا رابتن جونگ[۱] و ایالت تونگسا[۲] و نیز كتابخانه عمومی تیمپو[۳] را با مجموعه ۶۰۰۰ جلد در سال ۱۹۸۰ تأسیس كرده است. این كتابخانه منابع خود را از سه طریق خرید، مبادله، و اهدا گردآوری می‌كند كه مهم‌ترین آن‌ها خرید است، ولی از مجراهای دیگر نیز كمك‌های قابل ملاحظه‌ای به مجموعه می‌شود.
مثلاً در سال ۱۹۷۸ كتابخانه ملی مجموعه كتب بودایی تبـّت (كانجور و منجور)[۴] از ویرایش بیجینق را از مجموعه آثار «ساكیاپا مسترز»[۵]، از طریق تبادل با كتابخانه ریوكایی[۶] در توكیو به دست آورد. دولت بوتان در تلاش است موزه ملی را كه در پارو[۷] واقع شده و مجموعه عظیمی از منابع آرشیو ملی را در خود جای داده گسترش دهد. كتابخانه این موزه در سال ۱۹۶۸ تأسیس شد و نوعی كتابخانه مرجع درباره آیین بودایی، تبت‌شناسی و تاریخ بوتان است. ساختمان كنونی این كتابخانه در ۱۹۸۴ ساخته شده است.
● فعالیت‌ها و خدمات:
فعالیت‌های این كتابخانه بسیار محدود است و حفاظت و نگهداری از كتب و آثار منتشرشده در سطح كشور از وظایف اصلی آن شمرده می‌شود.
موجودی كتابخانه بر روی سی‌دی‌رام و میكروفیلم ذخیره و به علاقه‌مندان عرضه می‌شود. مبادله با كتابخانه‌های داخل، تهیه و تدوین اصطلاحنامه، ارتباط با دیگر كتابخانه‌های خارج از كشور، و خدمات تكثیر، تحقیق، ترجمه و مرجع از محور فعالیت‌ها و خدمات این كتابخانه می‌باشند.
● بخش‌ها:
كتابخانه ملی بوتان از ۷ بخش تشكیل شده كه عبارت‌اند از: آشیو موسیقی، منابع انگلیسی، تحقیق و ترجمه، چاپ و خوشنویسی، حفاظت و نگهداری، میكروفیلم.
● مجموعه‌ها:
مجموعه این كتابخانه در حال حاضر (سال ۲۰۰۳) مشتمل بر ۰۰۰‚۱۶ جلد از رساله‌های فوق‌لیسانس راهبان تبت و كتاب‌هایی با چاپ سنگی، و بیش از ۰۰۰‚۸۲ جلد متون بودایی می‌باشد. علاوه بر این ۰۰۰‚۳۰ جلد كتاب، اسناد آرشیوی، نشریات ادواری، و تقریبا ۰۰۰‚۱۸ بلوك حكاكی‌شده و همچنین ۰۰۰‚۹۰ كتاب مختلف به زبان تبتی و ۰۰۰‚۱۵ جلد كتاب به زبان‌های بیگانه (اكثراً انگلیسی) از كتب این كتابخانه‌اند.
● حوزه‌های موضوعی:
هنر و علوم انسانی از زمینه‌های موضوعی مجموعه این كتابخانه می‌باشد.
● كاركنان:
این كتابخانه دارای یك مدیر و ۴۲ كارمند است كه تعداد كمی از آن‌ها دارای تخصص لازم می‌باشند. ۱۹ نفر از كارمندان كتابخانه مهارت كار با رایانه را دارند.
● شرایط و نحوه دسترسی:
مراجعه‌كنندگان به كتابخانه می‌توانند كتاب‌ها، مجلات و نشریات مورد علاقه خود را در داخل سالن كتابخانه مطالعه نمایند. این منابع به بیرون از كتابخانه امانت داده نمی‌شوند و اشخاص زیر ۱۶ سال مجاز به استفاده از كتابخانه نیستند.
● اطلاعات تماس:
▪ (۹۷۵) ۲۲۲۸۸۵ تلفن
▪ (۹۷۵) ۲۲۲۶۹۳ نمابر
▪ http://www.library.gov.bt/rules.htm پایگاه وب
▪ nlibrary@druknet.net.bt پست الكترونیكی
National Library of Bhutanنشانی
P.OB:۱۸۵
Thimphu
Bhutan
پانوشتها:
۱. Kungarabten Ozong
۲. Tongsa
۳. Public Library of Thimpo
۴. Kanjur and Menjur
۵. Sakyapa Masters
۶. Reiyukai Library
۴. Paro
منبع : نما مجله الکترونیکی پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران


همچنین مشاهده کنید