جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


کتابخانه ملی ایرلند


کتابخانه ملی ایرلند
● تأسیس: ۱۸۷۷
● تاریخچه:
كتابخانه ملی ایرلند در سال ۱۸۷۷ در ساختمان كنونی پارلمان[۱] كه در آن زمان به «انجمن سلطنتی دوبلین»[۲] تعلق داشت، تأسیس شد. كتابخانه انجمن سلطنتی، شالوده كتابخانه ملی جدید را تشكیل داد و ساختمان اصلی و كنونی آن در سال ۱۸۹۰ گشایش یافت.
هدف اصلی كتابخانه جمع‌آوری، نگهداری و دردسترس‌قراردادن منابع مربوط به ایرلند، و فراهم‌آوردن پیشینه صحیحی از بروندادهای ایرلند در نسخه‌های خطی، چاپی، و دیگر رسانه‌ها است.
فعالیت‌ها و خدمات:
دفتر نسب‌شناسی[۳] كه در سال ۱۵۵۲ به‌عنوان دفتر جنگ‌افزارها تأسیس شد، از سال ۱۹۴۳ شعبه‌ای در كتابخانه ملی بوده كه وظیفه اصلی آن، واگذاركردن سلاح به داوطلبان حقیقی و حقوقی شهری بوده است. پیشرفت‌های اخیر شامل گشایش آرشیو عكس كتابخانه ملی در مركز فرهنگی دوبلین است. این ساختمان صرفاً به حفظ و نگهداری مجموعه‌های عكس كتابخانه اختصاص دارد و از طریق نمایشگاه‌ها و یك سالن تماشای كوچك، دسترسی بیشتر به مجموعه‌ها را امكان‌پذیر می‌كند. خدمات مشاوره نسب‌شناسی نیز به افرادی كه درباره تاریخ خانواده خود تحقیق می‌كنند، ارائه می‌شود. ارائه خدمات آموزشی به معلمان به‌منظور یافتن مطالبی برای استفاده در كلاس، و برگزاری نمایشگاه در ۲۰ نقطه كشور از دیگر فعالیت‌های این كتابخانه است[۴].
● خدمات اطلاعاتی پیوسته:
▪ خدمات وب جهان‌گستر.
▪ فهرست دسترسی عمومی (اُپك) كتابخانه ملی ایرلند.
● مجموعه‌ها:
سیاست كتابخانه بر فراهم‌آوردن منابع مربوط به ایرلند متمركز شده است. در حدود یك میلیون كتاب، و آرشیو جامعی از روزنامه، كلیشه و گراور با نقشه و عكس وجود دارد. مجموعه نسخه‌های خطی شامل مقالاتی از بسیاری نویسندگان ایرلندی و شخصیت‌‌های سیاسی، و مرجع كاملی است از آنچه در باره ایرلند نوشته شده. كتابThe Guid to Collection in Dublin Libraries كه در سال ۱۹۸۲ منتشر شد اشارات جالبی به برخی آثار مشهور در این كتابخانه، ازجمله آثار «جاناتان سویفت» دارد. مجموعه كتابخانه اوراق چاپی نت‌های موسیقی قدیمی در كتاب‌های چاپی، كتاب چاپ قدیم، و برخی آثار قرن هیجده و نوزده ایرلند را نیز شامل می‌شود.
● ورودی‌ها:
كتاب، نشریه، عكس، نقشه، مجموعه نسخه‌های خطی، میكروفیلم، میكروفیش.
● انتشارات:
كتابشناسی ملی ایرلند.
● همكاری‌های بین‌المللی:
این كتابخانه با همكاری كتابخانه‌های عمومی و سازمان‌های دیگر، غالباً به تشكیل نمایشگاهی از منابع موجود در مجموعه كتابخانه ملی در سراسر كشور مبادرت می‌ورزد. همچنین این كتابخانه برای ارتقای دانش كارمندان در مورد موضوعات تخصصی مانند فهرستنویسی، حفاظت و نگهداری، با كتابخانه‌ها و مؤسسات فرهنگی در داخل و خارج از ایرلند همكاری و ارتباط دارد[۵].
● اطلاعات تماس:
▪ +۳۵۳ ۱ ۶۰۳ ۰۲ تلفن
▪ +۳۵۳ ۱ ۶۷۶ ۶۶ ۹۰ نمابر
▪ http://www.nli.ie/default.asp پایگاه وب
▪ info@nli.ie پست الكترونیكی
National library of Ireland نشانی
kildare street,
Dublin۲
پانوشتها:
۱. Leinster Howse
۲. Royal Dublin Society
۳. Genealogical Office
۴. The National Library of Ireland. available at: http://www.nli.ie/new-serv.htm (۳ mar. ۲۰۰۳)
۵. Gabriel: gateway to europe&#۰۳۹;s national libraries [ireland]. Available at: http:///www.kb.nl/gabriel/libraries/pages-generated/ie-en.html (۱۷ may ۲۰۰۲)
منبع : نما مجله الکترونیکی پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران


همچنین مشاهده کنید