جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


کتابخانه ملی آلبانی


کتابخانه ملی آلبانی
● تأسیس: ۱۹۲۲
● تاریخچه:
كتابخانه ملی آلبانی از دو ساختمان تشكیل شده كه در فاصله ۳۰۰ متری از یكدیگر قرار دارند. از سال ۱۹۴۶ ساختمان قدیمی به‌عنوان كتابخانه ملی انجام وظیفه می‌كند؛ در سال ۱۹۶۶ «كاخ فرهنگ» ساخته شد و سه مؤسسه مختلف در آن استقرار یافتند. این مؤسسه‌ها عبارت بودند از «تالار اُپرا»، یك مركز فرهنگی انتفاعی، و «كتابخانه ملی» با مهم‌ترین مجموعه‌های آن و فضاها و نیروهای انسانی مربوط به این مجموعه‌ها.
كتابخانه ملی در دسامبر ۱۹۲۲ با ۰۰۰‚۶ جلد كتاب و دیگر مواد كتابخانه‌ای در ساختمان وزارت آموزش و پرورش افتتاح شد، اما شروع به كار آن در سال ۱۹۱۷ بود. از تلاش‌هایی كه برای توسعه مجموعه كتابخانه انجام شده باید از بخشنامه‌ای نام برد كه تمامی ناشران را ملزم می‌ساخت طبق قانون واسپاری، دو نسخه از انتشارات خود را به این كتابخانه ارسال نمایند. زمانی كه جنگ جهانی دوم به پایان رسید، كتابخانه ملی با ۰۰۰‚۱۵ جلد كتاب در یك ساختمان جداگانه مستقر گردید. با افزایش موجودی كتابخانه و رشد فعالیت‌ها، تسهیلات آن نیز افزایش یافت. در سال ۱۹۶۶ بخش اصلی كتابخانه ملی در ساختمان جدیدی از كاخ بزرگ فرهنگ مستقر شد.
● ساختمان كتابخانه:
این كتابخانه دارای دو ساختمان با مساحت ۵۰۰‚۲ متر مربع برای موجودی‌ها، ۸۰۰ مترمربع برای سالن‌های مطالعه و ۷۰۰ مترمربع فضای اداری است.
● بخش‌ها:
▪ این كتابخانه از بخش‌های زیر تشكیل شده است:
▪ ریاست
▪ فراهم‌آوری
▪ فهرستنویسی
▪ مخزن
▪ بازبینی
▪ خدمات اطلاعاتی
▪ آلبانی‌شناسی
▪ كتابشناسی
▪ مبادله و امانت با خارج از كشور
▪ آموزش
▪ ترمیم
▪ فنی
▪ اداری و مالی
▪ و نیز شورای علمی كه وابسته به مدیر است و به‌عنوان یك نهاد مشورتی برای حل مشكلاتی كه كتابخانه در انجام فعالیت‌هایش با آن مواجه می‌شود، عمل می‌كند.
● فعالیت‌ها و خدمات:
كتابخانه ملی محل اصلی نگهداری و توزیع كتاب، مركز حفظ آرشیوهای انتشارات آلبانیایی، مركز كتابشناسی ملی، و نیز یك مركز حرفه‌ای برای آماده سازی و تربیت كتابداران است. این كتابخانه مركز آموزش‌های حرفه‌ای و تخصصی برای تمام كتابداران كشور است. از سال ۱۹۶۹، یك دوره آموزشی دوساله برای كتابداران سراسر كشور ر اه‌اندازی كرده است؛ سمینارهایی را نیز در موضوعات مختلف كتابداری و اطلاع‌رسانی (بر حسب نیازهای كتابخانه‌های مختلف كشور) ترتیب می‌دهد. از آنجا كه این كتابخانه تنها مركز در كشور برای این منظور است، كتاب‌های درسی كتابداری، راهنماهای آموزشی برای تمامی انواع كتابخانه‌های موجود در كشور، و بولتن كتابخانه (سالی دو بار) راچاپ و منتشر می‌كند.
نگهداری مدارك كتابخانه یكی از مهم‌ترین مشكلاتی است كه كتابخانه‌ها با آن مواجه‌اند و عواملی همچون فقدان فضا و ناتوانی در تأمین رطوبت و دمای مناسب، خطری جدی برای مدارك كتابخانه شمرده می‌شوند. بخش ترمیم كه در سال ۱۹۸۶ تأسیس شد، بطور مرتب شرایط این مدارك را بررسی می‌كند و مراقبت‌های لازم را از آن‌ها به‌عمل می‌آورد. از آنجا كه این بخش تنها مركز ترمیم كتاب در كشور می‌باشد، وظیفه ترمیم تمامی مدارك و منابع با ارزش موجود در دیگر كتابخانه‌های كشور را نیز بر عهده دارد.
● كاركنان:
كتابخانه دارای ۱۰۰ نفر كارمند می‌باشد؛ از این تعداد ۶۷ نفر كارمند كتابخانه، ۳۳ نفر كارمند اداری، ۶۴ نفر دارای تحصیلات دانشگاهی، و ۵۴ نفر دیگر دارای تحصیلات دبیرستانی هستند.
● مجموعه‌ها:
تا پایان سال ۱۹۹۶ موجودی كتابخانه ملی ۶۴۴‚۹۷۳ جلد بوده است. فراهم‌آوری انتشارات آلبانیایی نیز به واسطه قانون واسپاری مصوب سال ۱۹۴۸ تحقق یافت. طبق این قانون، ۵ نسخه از هر اثر منتشرشده باید به رایگان به كتابخانه ملی ارسال شود. قانون واسپاری چندین بار تكمیل گردید و در حال حاضر نسخه سال ۱۹۹۲ آن دارای اعتبار است كه تنها انتشارات كاغذی را شامل می‌شود. طبق قانون واسپاری، وظیفه كتابخانه ملی حفاظت از میراث فرهنگی و نوشتاری مردم آلبانی است. مجموعه آرشیو انتشارات آلبانی در خلال اولین سال‌های بعد از جنگ به وجود آمد كه دارای ۱۹۰‚۶۱ عنوان كتاب و نشریات ادواری است. در این مجموعه آثار كمیاب و منحصربه‌فرد، اولین شماره‌های ادواری‌های آلبانی، و ... نگهداری می‌شوند.
انتشارات آلبانیایی كه تا سال ۱۷۹۹ منتشر شده‌اند و همچنین انتشارات خارجی همان دوره، یك مجموعه كمیاب و قدیمی را به‌وجود می‌آورند. این مجموعه حاوی ۰۵۰‚۲ جلد از جمله اولین انتشارات به زبان آلبانیایی (قرون ۱۶ و ۱۷)، كتاب چاپ قدیم، نسخه‌های خطی نویسندگان قدیمی یونانی و لاتین، و ... است. كتابخانه ملی دریك مجموعه جداگانه، آثار آلبانی‌شناسی و بالكان‌شناسی را نگهداری می‌كند كه یا از انتشارات آلبانیایی هستند یا از انتشارات خارجی كه با تاریخ، زبان و فرهنگ‌ آلبانی در ارتباط‌اند. دو مجموعه بزرگی كه در دسترس استفاده‌كنندگان قرار دارند، مجموعه انتشارات آلبانیایی با ۴۰۰‚۳۶۴جلد، و مجموعه انتشارات خارجی با ۰۰۰‚۵۲۲ جلد كتاب می‌باشد. كتابخانه ملی در تقویت مجموعه متون خارجی در طول این سال‌های سخت انتقال، ازیاری بنیادها، سفارتخانه‌های كشورها و افراد مختلف بهره می‌گیرد. مبادله كتابخانه ملی با بیش از ۶۰ كتابخانه خارجی در سطح جهان نیز قابل ذكر است.
● حوزه‌های موضوعی:
تاریخ، زبانشناسی، نژادشناسی و فلكلور آلبانی، آلبانی‌شناسی.
● انتشارات:
كتابشناسی ملی كتاب‌های آلبانی كه هر سه ماه یك‌بار منتشر می‌شود، و ماهنامه كتابشناختی مقالات ادواری‌های آلبانی، آماده‌سازی كتابشناسی‌های گذشته نگر برای كتاب‌ها و ادواری‌ها، و كتابشناسی مخصوص برای كتاب‌ها و ادواری‌های آلبانیایی كه خارج از كشور منتشر شده‌اند و كتابخانه ملی آن‌ها را فراهم آورده است.
متون خارجی با ویژگی آلبانی‌شناسی و بالكان‌شناسی در پیایند كتابشناختی «Albunica» گنجانده می‌شوند، كه یك كتابشناسی توصیفی به زبان آلبانیایی و انگلیسی است. علاوه بر این انتشارات، كتابخانه ملی كتابشناسی‌های موضوعی، فهرست‌ها و بولتن‌های اطلاعاتی متعددی را منتشر می‌كند.
● شرایط و نحوه دسترسی:
كتابخانه ملی دسترسی به امكانات خود را برای خوانندگان ممكن ساخته و خدمات امانت را به تمامی استفاده‌كنندگان بالاتر از ۱۶ سال ارائه می‌دهد. كتابخانه دارای سه محل ارائه خدمات (دوتای آن‌ها در ساختمان اصلی و دیگری در ساختمان قدیمی) و ۵ سالن مطالعه با گنجایش ۲۲۰ نفر برای استفاده از نشریات و دیگر منابع غیرامانی می‌باشد. در تمامی این سالن‌ها خوانندگان به منابع مرجع ( فرهنگ‌ها، دایره‌المعارف‌ها، و ...) نیز دسترسی دارند. كتابخانه ملی خدمات خود را سالانه به بیش از ۵۰۰‚۵ نفر از خوانندگان ارائه می‌كند و در حدود ۰۰۰‚۱۰۰ عنوان را امانت می‌دهد. دفتر اطلاع‌رسانی در تمامی اوقات، خدمات خود را در اختیار مراجعه‌كنندگان قرار می‌دهد. كارمندان بخش خدمات اطلاع‌رسانی با كمك فهرست‌ها و كتابشناسی‌های مختلف، مراجعه‌كنندگان را در پیداكردن منابع مورد نیاز یاری می‌دهند. كاركنان بخش آماده‌سازی كتاب، برای تهیه شبكه وسیعی از فهرستبرگه‌ها(ی الفبایی، موضوعی، و ...، كه فهرست‌های دوكاره به‌شمارمی‌روند و هم برای خوانندگان و هم برای استفاده داخلی كاربرد دا‌رند) تلاش زیادی صرف می‌كنند.
● اطلاعات تماس:
▪ +۳۵۵ ۴۲ ۲۳۸۴۳ تلفن
▪ +۳۵۵ ۴۲ ۲۳۸۴۳ نمابر
▪ پایگاه وب http://Portico.bl.uk/gabriel/libraries.pages_Generated/al.en.html
http://www.kb.nl/gabriel/en/countries.htm۱
▪ a-plasari@hotnail.com پست الكترونیكی
▪ Albania National Library نشانی
Sheshi Skenderhej
Tirana
Albania
[۱]. Gabriel: gateway to europe&#۰۳۹;s national libraries [Albania]. available at: http://www.Kb.nl/gabriel/libraries/pages-generated/al-en.html (۲۲ may ۲۰۰۳)
منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی ـ ایرنا


همچنین مشاهده کنید