جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


کتابخانه کنگره آمریکا


کتابخانه کنگره آمریکا
● تأسیس:۱۸۰۰
● تاریخچه:
كتابخانه كنگره در سال ۱۸۰۰ همزمان با انتقال كنگره به واشنگتن، با یك مجموعه كوچك ۳۰۰۰ جلدی بنیان گذاشته شد. هر چند این كتابخانه با آتش‌گشودن ارتش بریتانیا به روی واشنگتن در سال ۱۸۱۴، كاملاً سوخت و از بین رفت، ولی با كوشش «توماس جفرسن» رییس جمهور وقت، در سال بعد مجدداً برپا شد و «جفرسن» مجموعه شخصی ۴۰۰‚۶ جلدی ارزشمند خود را به كتابخانه هدیه كرد و این مجموعه، هسته كتابخانه نوپا را تشكیل داد.
در آغاز كتابخانه پیشرفت چشمگیری نداشت، ولی در طول این قرن مجموعه تقریباً كاملی از آثار تاریخی منتشرشده تا سال ۱۸۷۰را فراهم آورد. در پایان قرن، آثار مربوط به امریكای كهن را نیز تهیه كرد. گرچه از سال ۱۸۷۰ از مزایای كامل حق مؤلف برخوردار گردید، از سال ۱۸۴۶ به این سو، دو نسخه از تمامی آثار منتشرشده در ایالات متحده امریكا را دریافت می‌دارد. این امر موجب شده كه گنجینه محقر اولیه آن، با گردآوری آثار از غنای قابل توجهی برخوردار گردد. همچنین از سال ۱۸۶۷ نظام بین‌المللی مبادله مواد را آغاز كرد و این روش به گردآوری اسناد رسمی اكثر كشورهای جهان، انتشارات انجمن‌ها و مؤسسات پژوهشی و علمی انجامید.
در سال ۱۸۹۷، با انتقال كتابخانه به ساختمان جدید كه به سبك رنسانس ایتالیا ساخته شده بود، «هربرت پوتنام»[۱] كتابدار مشهور كتابخانه عمومی بوستون به سمت كتابدار كتابخانه كنگره منصوب گردید. در واقع از زمان تصدی «پوتنام» به بعد بود كه رشد راستین این كتابخانه آغاز شد[۲]. موفقیت منحصربه‌فرد كتابخانه كنگره در این است كه به رغم بودجه نسبتاً كم و دریافت اعطائیه‌های با ارزش تا قبل از سال ۱۹۲۵، می‌تواند در اكثر زمینه‌ها، عجیب‌ترین كتاب را در باب عجیب‌ترین موضوع در اختیار بگذارد و بمنزله یك كتابخانه پژوهشی (بی آنكه بندرت پرسشی را بی‌پاسخ گذارد) در خدمت همه ملت قرار گیرد.
همانند اكثر كتابخانه‌های ملی دیگر، رشد كتابخانه كنگره با كندی صورت گرفت. این امر تا حد زیادی به بی‌تفاوتی كنگره در مراحل آغازین، و امساك آن در خرید مجموعه‌های مهم و كامل از بازارهای اروپایی مربوط می‌شود. در واقع پس از تهیه «مجموعه اسمیتسون»[۳] در سال ۱۸۴۶، فرصت ایجاد یك كتابخانه ملی رخ نمود و در طی یك قرن موجودیت خود، به حدی از رشد رسید كه بزرگ‌ترین كتابخانه امریكا لقب گرفت. پیشرفت كتابخانه كنگره مدیون تلاش‌های مشتاقانه كتابدارانش، بویژه «اینسورث اسپوفورد»[۴] (۱۸۶۴) و «هربرت پوتنام» (۱۸۹۹) است. موفقیت كتابخانه در سال ۱۸۹۷ (زمانی كه به ساختمان نوبنیاد كتابخانه نقل مكان داده شد، توسط «اسپوفورد» در سال ۱۸۶۱- یعنی هنگامی كه كتابخانه كنگره شامل ۲ اتاق، ۷ كارمند و ۳۰۰‚۶ جلد كتاب بود) پیش‌بینی می‌شد. «پوتنام» با تلاش‌های شبانه‌روزی در راه رساندن گنجینه كتابخانه به مقامی قابل قیاس با بزرگ‌ترین كتابخانه‌های جهان، تحسین كنگره را برانگیخت. امروزه خدمات كتابخانه گسترش یافته و با این‌كه بازوی تحقیقاتی كنگره است، وظایف كتابخانه ملی ایالات متحده را نیز انجام می‌دهد[۵].
● بخش‌ها:
بخش‌های مختلف كتابخانه كنگره عبارت‌اند از: دفتر رئیس، بخش منابع علوم انسانی، بخش خدمات پژوهشی، بخش خدمات مجموعه‌ها، بخش خدمات قانونگذاری، بخش امور فرهنگی، كتابخانه حقوق، و بخش حق مؤلف.
● فعالیت‌ها و خدمات:
▪ گسترش رده‌بندی‌های كنگره و انتشار «فهرست سرعنوان‌های موضوعی» كه جامع‌ترین سیاهه‌ای است كه تاكنون تهیه شده و مورد استفاده وسیع كتابخانه‌های جهان قرار می‌گیرد؛
▪ فهرستنویسی متمركز و تهیه فهرستگان سراسر كشور؛
▪ گردآوری متمركز انتشارات از كشورهای جهان و ارائه فهرست آن‌ها به كتابخانه‌ها؛
▪ برقراری نظام ملی امانت بین‌كتابخانه‌ای و ثبت منابع تولیدشده به‌منظور حفظ حق مؤلف؛
▪ اقدام به‌عنوان مركز خدمات كتابشناختی و فعالیت‌های تمامی نظام كتابخانه‌ای امریكا؛
▪ فراهم‌آوری، حفاظت و نگهداری خدمات عمومی و مرجع، تولیدات، انتشارات، و آموزش.
● كاركنان:
▪ كل كارمندان كتابخانه كنگره بالغ بر ۰۰۰‚۵ نفر است.
● مجموعه‌ها:
این كتابخانه دارای مجموعه عظیمی از نسخه‌های خطی، نقشه، طرح، عكس، گراور، و ... است و رشد روزافزون آن، جداسازی موضوع‌ها و گردآوری مجموعه‌های تخصصی را ضروری نموده.
كتابخانه كنگره امروزه دارای ۸۰۰‚۷۵۲‚۱۲ كتاب و جزوه، و ۰۰۰‚۱۳۲‚۴۳ قلم مواد دیگر (شامل نسخه‌های خطی، نقشه، و صفحه‌های موسیقی) است.
● ورودی‌ها:
كتاب، نشربات، نسخه‌های خطی، دیسكت و نواربرای استفاده نابینایان، میكروفرم، عكس و نقشه، منابع اسپانیایی و پرتغالی، نت‌های موسیقی، تصاویر متحرك، فیلم.
● انتشارات:
فهرست وقایع و اطلاعات برای محققان، فهرست كتب، نشریات، انتشارات درباره كتابخانه كنگره (مانند تاریخچه كتابخانه كنگره)، بولتن اطلاعاتی كتابخانه كنگره، انتشارات درباره مجموعه‌های كتابخانه، مطالعات منطقه‌ای و راهنمای مناطق مختلف امریكا، روزنامه‌ها و خدمات اطلاعاتی، گزارش سمینارها، كنفرانس‌ها و مقالات، و نیز فهرست انتشارات مربوط به برنامه‌های كتابخانه‌های تخصصی.
● اطلاعات تماس:
▪ (۲۰۲) ۷۰۷-۵۰۰۰ تلفن
▪ http://www.loc.gov پایگاه وب
▪ نشانی
The Library Of Congress Ndllpp
Attn: George Coulbourne, Lm۶۳۱
۱۰۱Independence Ave, SE
Washington, D.C. ۲۰۵۴۱
پانوشتها:
[۱]. Herbert Putnam
[۲]. سلطانی، پوری؛ راستین، فروردین. اصطلاحنامه كتابداری ویرایش ۲. تهران: كتابخانه ملی، ۱۳۶۵، ص ۲۳۶.
[۳]. Smithsonian Collection
[۴]. Ainsworth Spofford
[۵]. موكهرجی، آجیث كمار. تاریخ و فلسفه كتابداری. ترجمه اسدالله آزاد. تهران: كتابدار، ۱۳۸۲.
منبع : نما مجله الکترونیکی پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران


همچنین مشاهده کنید