چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

علت گریه و بی قراری شیرخواران چیست؟


علت گریه و بی قراری شیرخواران چیست؟
گریه و بی قراری شیرخوار ممكن است غیر از گرستگی ،‌دلایل زیادی ( نظیر تجمع هوا در معده ،‌گرما‌، سرما،خیس بودن كهته ، درد و ...)‌داشته باشد و مادر نباید آن را همیشه ناشی از گرسنگی و كم بودن شیر خود فرض كند،‌چرا كه این امر موجب اضطراب و نگرانی شده و به طور ثانوی ممكن است مانع جاری شدن شیر او گردد. گاهی حالت گریه شیرخوار در شناختن مشكل او كمك می نماید مثلا :‌
شیرخواری كه معمولا آرام بوده ناگهان شروع به گریه می كند، ممكن است بیمار و مثلا گوش درد داشته باشد.در این صورت باید به پزشك مراجعه نمود تا برای درمان اقدام شود.
برخی از شیرخواران بلافاصله پس از شیر خوردن در كمال رضایت به خواب می روند اما در فاصله كواهی با گریه بیدار شده و تقاضای شیر می كنند كه نشان می دهد شیر كافی نخورده اند.در این گونه موارد مادر باید به دفعات بیشتری شیرخوار را تغذیه و دقت نماید كه روش شیر دادن نیز صحیح باشد و حتما از خوردن شیر انتهایی كه دارای چربی بیشتری است و به سیر نگه داشتن و رشد بهتر شیرخوار كمك می نماید، مطمئن گردد( با احساس سبك شدن پستان ها)
شیرخواران در سنین ۱۲،۶،۳ هفتگی رشد سریعی دارند و برای چند روز گریه و بی قراری نموده ،‌شیر بیشتری طلب می كنند و به نظر می رسد كه دائما گرسته اند . اگر مادر از این زمان های جهش رشد مطلع باشد و شیرخوارش را مكررا شیر دهد،‌ گریه و بی قراری و یا تقاضای شیر بیشتری را به حساب ناكاففی بودن شیر خود نمی گذارد.
گاهی اوقات زیاده روی مادر در نوشیدن چای یا قهوه و نوشابه های كافئین دار موجب گریه و بی قراری شیرخوار می گردد.
برخی از شیرخواران كه بیشتر از دیگران گریه می كنند،‌فقط احتیاج به آغوش مادر و محبت وی داشته و یا دوست دارند كه پستان مادر را بیشتر بمكند بدون آنكه الزاما شیر بیشتری نیاز داشته باشند. به همین جهت توصیه می شود موقع شیر دادن باید به شیرخوار نگاه كرد و با او با مهربانی و ملایمت صحبت نمود و نوازشش كرد.
‌ برخی دیگر از شیرخواران ممكن است تا سن ۳ ماهگی هر روز در ساعت معینی مثلا عصرها و یا شبها گریه كنند كه آن را گریه قولنجی می گویند. در این گونه موارد شیرخوار زانوهایش را روی شكم جمع كرده و به شدت گریه می كند. بر روی شكم قرار داشتن شیرخوار زانوهایش را روی شكم جمع كرده و به شدت گریه می كند. برروی شكم قرار دادن شیرخوار روی دست مادر یا پدر موجب آرام شدن او می شود زیرا در این حالت به معده اش فشار می آید. پدر میتواند در حالتی كه ایستاده است شیرخوار را طوری در آغوش بگیرد كه سركودك روی حنجره او قرار گیرد،‌آن گاه برای كودك زمزمه نماید. بسیاری از اوقات آغوش پدر و صدای بم و مردانه او كه با ملایمت با شیرخوار صحبت می كند سبب آرام شدن كودك می گردد.
گاهی اوقات با شروع عادت ماهیانه مادر ،‌ شیرخوار بی قرار شده و بیشتر گریه می كند. غالبا شیرخواران در طی این روزها میل دارند با فواصل زمانی كمتر شیر بخورند
‌گاه علت گریه شیرخوار ،‌اضطراب ،‌نگرانی و یا عصبانیت مادر است كه به او منتقل می شود لذا مادر باید از آرامش كافی برخوردار باشد. لازم است اطرافیان مادر به ویژه همسر او با حمایت ، تشویق برای شیردهی و كمك در سایر كارها امكان ارامش و آسودگی خاطر مادر را فراهم آورند.
● تـــوجـــه
در مورد شیرخواری كه زیاد گریه می كند،‌باید اطمینان حاصل شود كه گرسنه نبوده ،‌ خوب تغذیه شده و از رشد خوب برخوردار است. بدین منظور باید او را وزن كرد و با رسم منحنی رشد او در كارت پایش رشد،‌ وضعیت رشدش را بررسی نمود. همچنین باید نخوه پستان گرفتن و شیرخوردن كودك را مشاهده و در صورت لزوم اصلاح كرد . انجام این اقدامات با مراجعه به پزشك و یا كاركنان بهداشتی درمانی میسر می شود. در صورتی كه شیرخوار از وزن مطلوب برخوردار باشد،‌مادر نباید نگران بوده و یا تصور كند كه شیرش ناكافی است . معمولا با در آغوش گرفتن و راه بردن شیرخوار و شیر دادن مكرر،‌ گریه او كمتر می شود
منبع : پروفسور محمدحسین سلطان‌زاده


همچنین مشاهده کنید