شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

فواید نوشیدن چای برای سلامتی


فواید نوشیدن چای برای سلامتی
چای می‌تواند تنوع خوبی برای طرفداران پروپا قرص قهوه باشد. آسیائی‌ها قرن‌ها است که از فواید نوشیدن چای سبز برای سلامتی بهره برده‌اند. در حال حاضر مطالعات عملی ثابت کرده‌اند که از حدود چهار هزار سال پیش در فرهنگ عامه و نیز در فرهنگ پزشکی از خواص چای برای رسیدن به سلامتی و حفظ آن استفاده بسیار شده است.
● چای سبز
اخیراً ثابت شده است که چای سبز در مقایسه با پلی‌فنول‌های (Polyphenols) شناخته شده در ویتامین‌های آنتی‌اکسیدان مانند C و E مصونیت بسیار بیشتری را در مقابل رادیکال‌های آزاد ایجاد می‌کند. همچنین چای سبز به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان در حدود ۶ درصد از چای سبز مؤثرتر است.
چای سبز از طریق قرار دادن برگ چای سیاه تازه چیده شده در معرض بخار ملایم تولید می‌شود. در حالی‌که برای تولید چای سیاه برگ‌های چای اکسیده می‌شوند که این‌کار موجب نابودی برخی از ترکیباتی می‌گردد که دارای اثرات آنتی‌اکسیدانی و ضدسرطانی می‌باشند (این ترکیبات در چای سبز باقی می‌ماند).
سرطان‌های دستگاه گوارش مانند سرطان معده، روده کوچک، لوزالمعده، و سرطان روده بزرگ از انواع سرطان‌هائی هستند که چای سبز در جلوگیری از بروز آنها بیشترین تأثیر را از خود نشان داده است. همچنین کاهش ریسک بروز سرطان‌های ریه، پروستات، مثانه و سرطان پوست را نیز می‌توان به‌عنوان دیگر فواید نوشیدن چای سبز برشمرد.
●● فواید دیگر
● کاهش کلسترول
پژوهشگران دریافته‌اند که نوشیدن چای سبز می‌تواند باعث کاهش کلسترول به خون گردد. و اینکه کسانی‌که از چای سبز استفاده می‌کنند می‌توانند تقریباً دو برابر افراد دیگر (که از چای استفاده نمی‌کنند) یکسان باقی بماند. این نکته می‌تواند برای بدنسازانی که در خارج از فصل مسابقات مقادیر زیادی از غذاهای با کلسترول بالا مصرف می‌کنند بسیار حائزاهمیت باشد.
● کاهش فشار خون
چای سبز بارها مورد آزمایش قرار گرفته و این مسئله اثبات شده است که یم‌تواند در کاهش فشار خون و نیز بهبود وضعیت قربانیان حملات قلبی بسیار سودمند باشد.
● کاهش قند خون
بیماران دیابتی می‌توانند با نوشیدن چای شاهد کاهش قند خون‌شان باشند. ممکن است شما از قبل با روش‌های رژیمی کنترل قند خون آشنائی داشته باشید ولی با افزودن چای به رژیم خود می‌توانید همیشه قند خونتان را ثابت نگه دارید.
● مقابله با عوامل ویروسی و باکتریائی
مشاهده شده است که چای سبز مانع از گسترش بیماری‌ها می‌گردد. برخی ترکیبات موجود در چای چنان خواص ضدویروسی و ضدباکتریائی قوی دارند که باعث می‌شوند چای در درمان هر چیزی (از پوسیدگی دندان گرفته تا ایدز) مؤثر واقع شود.
● از میان دیگر فواید چای می‌توان به‌طور خلاصه به موارد زیر اشاره کرد
▪ بهبود ساختار خونی
▪ جلوگیری از بروز آتروز و پوکی استخوان
▪ بهبود ساختار استخوانی
▪ جلوگیری از ایجاد لخته‌های خطرناک خونی
▪ جلوگیری از بروز دیابت نوع ۲ و کمک به درمان آن
▪ مفید برای افراد مبتلا به بیماری پارکینسون
▪ جلوگیری از بروز مشکلات تنفسی
▪ سوزاننده کالری: از آنجا که چای سبز در کنترل وزن مؤثر است. باید همیشه به‌عنوان بخشی از یک رژیم غذائی سالم مصرف گردد. چای سبز باعث افزایش مصرف انرژی گشته و با استفاده از خواص ترموژنیکی که دارد، موجب افزایش نرخ چربی‌سوزی می‌گردد.
● ویتامین‌ها و موادمعدنی
▪ ویتامین B۱ (تیامین): با تبدیل غذا به انرژی در تولید انرژی دخالت مستقیم دارد. باعث افزایش اشتها و بهبود فرآیند هضم غذا گردیده و برای رشد و تولیدمثل ضروری است.
▪ ویتامین B۲ (ریبوفلاوین): مفید در سلامت چشم، چشم‌ها، سیستم عصبی و متابولیسم انرژی.
▪ ویتامین B۶: به آزادسازی انرژی از غذا کمک کرده و متابولیسم پروتئین را افزایش می‌دهد.
▪ ویتامین C: در درمان زخم‌ها و بهبود شکستگی‌ها مؤثر است. همچنین با برخی از عفونت‌های ویروسی و باکتریائی شایع مقابله می‌کند.
▪ ویتامین K: از لخته شدن خون جلوگیری کرده و به ایجاد متابولیسم استخوانی کمک می‌کند.
▪ کاروتن: طی فرآیند هضم به ویتامین A تبدیل می‌شود. در سلامت پوست و تقویت بینائی مؤثر است.
▪ فولیک اسید: کمک به شکل‌گیری سلول‌های قرمز خون و ژن‌ها.
▪ موادمعدنی: چای سرشار از موادمعدنی است.
▪ منگنز: برای رشد و نمو بدن حیاتی است.
▪ پتاسیم: برای حفظ ضربان قلب منظم و عادی ضروری می‌باشد.
▪ روی: در توسعه اندام درگیر در فرآیند تولیدمثل بوده و به التیام زخم‌ها کمک می‌کند.
▪ فلورین: از دندان‌ها محافظت کرده و باعث تقویت استخوان‌ها می‌گردد.
▪ پلی فنول‌ها: چای سرشار از مواد آنتی‌اکسیدان می‌باشد.
▪ فلاونویدها و کاتچین‌ها: یک ترکیب شیمیائی که از برخی گیاهان استخراج شده و از نظر شیمیائی وابسته به فلاون‌ها می‌باشد. CATECHINS هر دو از ترکیبات پلی فنولیک هستند که با عوامل ایجاد بیماری‌های قلبی و رادیکال‌های آزاد سرطان را مقابله می‌کند.
با توجه به مطالب ذکر شده در این مقاله و دیگر تحقیقات به‌عمل آمده در خصوص اثرات چای، چنین به‌نظر می‌رسد که مصرف مداوم و به اندازه چای در رژیم روزانه می‌تواند در درمان بسیاری از بیماری‌های ریز و درشتی که گریبانگیر افراد جامعه است بسیار موثر باشد. از طرف دیگر ورزشکارانی که تمرینات شدیدی را دنبال می‌کنند نیز باید در رژیم روزانه خود جای خاصی برای چای باز کنند تا از اثرات بی‌شمار آن بی‌نصیب نمانند.
منبع : مجله دانش ورزش


همچنین مشاهده کنید