جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

برندگان، بازندگان و آمار هفته پنجم سری A


برندگان، بازندگان و آمار هفته پنجم سری A
●● برندگان
● آلکس مانینگر (سیه‌نا): بدون تردید او مرد برتر میدان در سن‌سیرو بود. این دروازه‌بان دست کم ۳ بار توپ‌های خطرناکی را از دروازه‌اش دور کرد و کسب یک امتیاز ارزشمند را برای سیه‌نا میسر ساخت. بدین ترتیب این تیم به کمک مانینگر دروازه‌بان موفق شد مانع از دهمین پیروزی متوالی خانگی میلان شود. این بازیکن سابق تیم‌های آرسنال و فیورنتینا همیشه این‌گونه خوب ظاهر نمی‌شود اما این هفته قهرمان بزرگی در سری A بود.
● دانیله فرانچسکینی (سامپدوریا): این هافبک کهنه‌کار کمک کرد تیمش بر بازی مسلط شود و کارهای زیادی از پیش ببرد و یک بازی هیجان‌انگیز ارائه دهد. اگر چه سامپدوریا بازیکن مهم خود یعنی ”فرانچسکو فلاکی“ را به‌دلیل محرومیت در اختیار نداشت اما فرانچسکینی بازیکن سابق کیه‌وو و لچه، جای خالی او را پر کرد و این تیم نیاز چندانی به وجود فلاکی احساس نمی‌کرد.
فرانچسکینی گل تساوی تیمش را به ثمر رساند و هنگامی‌که سایر بازیکنان سامپدوریا دلسرد می‌شدند و کم‌کم امید خود را از دست می‌دادند، فرانچسکینی به جلو یورش می‌برد و پیوسته حملاتی انفجاری به‌سوی حریف داشت. سرانجام سامپدوریا موفق شد به یک پیروزی ۳ بر ۲ مقابل پارما دست یابد و به روند باخت و تساوی‌های متوالی که تعداد آن به ۱۷ بازی رسیده بود، پایان دهد.
● فرانچسکو توتی (رم): استادیوم المپیک با نفس‌هائی که در سینه حبش شده بود، منتظر هنرنمائی توتی بود. در فوریه گذشته پای این بازیکن در همین استادیوم شکست اما قبل از آن حادثه او عالی درخشیده بود و هواداران می‌خواستند او بار دیگر آن درخشش را مقابل دیدگانشان تکرار کند اما امیدوار بودند که آن حادثه بد تکرار نشود، این‌بار ریچارد وانیلی در بازی حضور نداشت و از روی صندلی‌های استادیوم بازی را تماشا می‌کرد؛ بنابراین از سوی او دیگر خطری متوجه بازیکنان بزرگ و ملی‌پوش حاضر در این دیدار نبود و مسابقه بدون بازی خطرناک او جریان داشت. توتی در این بازی امتحان خود را با موفقیت پشت سر گذاشت و گوئی که او روز‌به‌روز به فرم مطلوب‌تر خود نزدیک‌تر می‌شود و این در بازی‌ها کاملاً نمایان است.
توتی تنها به ۸۰ درصد از آمادگی دست یافته و رم به کمک همین مقدار از آمادگی او به این مرحله رسیده است. حال تصورش را بکنید اگر توتی صددرصد آماده شود، رم به چه جاهائی خواهد رسید.
●● بازندگان
● روبرتو مانچینی (اینتر): این مربی بسیار خوش‌شانس بود که بازیکن بزرگ او یعنی هرنان کرسپو در حالی‌که تنها۳۳ دقیقه از شروع بازی گذشته بود، مصدوم شد و بیرون کشیده شد؛ زیرا اکنون وی توجیه دیگری برای ناکامی‌های مداوم تیمش دارد. بدین ترتیب مثلث مصدومیت‌ها و محرومیت‌های اینتر کامل شد. تاکنون مورد قابل توجهی دیده نشده که زلاتان ابراهیموویچ یا آدریانو در هافبک مؤثر باشند و اصلاً حضور در هافبک کار آنان نیست. از سوی دیگر استبان کامبیاسو و پاتریک ویه‌را را هم بنا به‌دلائلی قادر به بازی برای تیم‌شان نبودند. اینتر با آنکه تیم خوبی جمع کرده اما در حال حاضر بهترین‌هایش را از دست داده و روزبه‌روز با ناکامی‌های دلخراش‌تری مواجه می‌شود. کالیاری با استفاده از فرصت مطلوبی که به‌دست آورد، هدایت بازی را در اختیار گرفت و حتی نزدیک بود با نتیجه ۲ بر صفر جلو بیفتد. متخصصان ضد حمله در کالیاری تلاش فراوانی کردند به این نتیجه برسند اما اینتر پس از بازگشت به سیستم ۲ـ۴ـ۴ توانست از باخت رهائی یابد و به تساوی یک بر یک برسد.
● آلبرتو گیلاردینو (میلان): درست است که او قراردادش را با میلان تا سال ۲۰۱۱ تمدید کرده است اما نباید به امید بخت بنشیند تا خودبه‌خود همه چیز بهتر شود؛ بلکه باید اندکی به‌خود آید تا به‌همراه پیشرفتی که در قراردادش حاصل شده سطح بازی‌هایش نیز بالاتر برود. پیوستن آندری شوچنکو به چلسی فشارهای مضاعفی بر دوش گیلاردینو نهاده و تاکنون نشان داده از عهده تحمل این فشارها برنمی‌آید. او تاکنون در لیگ قهرمانان اروپا گل نزده و حتی در سری A هم کاری از پیش نبرده است. روبرتو دونادونی نیز این مشکلات گیلاردینو را در نظر داشته و بر همین اساس او را به تیم ملی ایتالیا دعوت نکرده است.
● آلبرتو زاکه‌رونی (تورینو): زاکه‌رونی تنها ۳ روز پیش از آغاز فصل جاری سری A هدایت و مربیگری تورینو را برعهده گرفت اما تورینو در خانه خود با نتیجه ۴ بر صفر شکست خورد. ماجرا از آنجا شروع شد که این تیم پس از ۲۰ دقیقه بازی، یک گل خورد و به‌تدرج شیرازه تیم از هم پاشیده شد. همه این چیزها نشان می‌دهد که مربی، اعتمادبه‌نفس و شخصیت کافی به بازیکنانش نمی‌دهد و به تبع آن بازیکنان هم سرخورده می‌شوند. بنگاه‌های شرط‌بندی، زاکه‌رونی را سوژه خوبی برای شرط‌بندی یافته‌اند و روی این شرط بسته‌اند که ”اوریانو کایرو“ رئیس عصبانی و خشن تورینو این مربی را چه زمانی اخراج خواهد کرد. اگر این وضعیت تداوم یابد، اخراج او قریب‌الوقوع خواهد بود.
●● گل‌ها
● جاکوموتدسکو (رجینا): او صدمین گل خود با پیراهن رجینا را به بهترین وجه ممکن به ثمر رساند: یک ضربه برگردان که به گوشه بالای دروازه حریف چسباند و به‌راستی که به بهترین شکل تور دروازه را به لرزه درآورد. این گل بازی را به تساوی یک بر یک مقابل آتالانتا کشاند و این اولین تساوی غیرخانگی رجینا در ۷ ماه اخیر بود.
● لوکاتونی (فیورنتینا): او سال گذشته آقای گل سری A شد. تونی در پیروزی ۳ بر صفر مقابل کاتانیا توپ را به چهارچوب دروازه زد و دروازه‌بان حریف بارها توپ‌های وی را مهار کرد و مانع از گلزنی او شد اما سرانجام تونی گلی به ثمر رساند که دروازه‌بان کاتانیا به هیچ‌وجه نمی‌توانست آن‌را مهار کند. تونی با پای راست ضربه هراس‌انگیز تمام‌کننده‌ای نواخت که به قسمت زیرین تیرک افقی دروازه خورد و سرانجام به گل تبدیل شد.
● وینچنزو مونته‌لا (رم): او را هواپیمای یک‌نفره رم می‌نامند که در این بازی برای دومین‌بار متوالی در دقایق پایانی بازی برای رم هنرنمائی کرد و گل دیدنی زد. تیم رم به مربیگری لوچیانو اسپالتی همیشه می‌کوشد توپ را به سرعت به جریان درآورد تا بازیکنان حریف را گیج و سردرگم کند. این‌بار نیز آنان همین‌کار را کردند. فرانچسکو توتی و مکس تونتو با استفاده از همین ترفند یک توپ هوائی برای مونته‌لا فرستادند و او نیز با یک ضربه سر آن‌را وارد دروازه کرد.
●● آمار
● اودو روی نقطه پنالتی: ماسیمو اودو تاکنون در سری A ـ ۲۴ گل را به نام خود ثبت کرده که ۱۹ گل از روی نقطه پنالتی به ثمر رسیده است. از این تعداد ضربه پنالتی، ۱۲ گل در خانه حریفان زده شده است.
● طلسم شکست: سرانجام سامپدوریا به یک دوره بدون برد در خانه حریفان پایان داد و مقابل پارما به پیروزی ۳ بر ۲ رسید. آخرین پیروزی غیرخانگی این تیم به برد ۴ بر ۲ مقابل مسینا برمی‌گردد که در ۱۲ فوریه به‌دست آمد.
سامپدوریا از این بازی ۱۷ بازی غیرخانگی که بردی نداشته تنها ۷ امتیاز گرفته است. از سوی دیگر پارما هم یک رکورد جدید به نام خود ثبت کرد؛ این تیم تاکنون ۹ بازی بدون برد پیاپی در سری A نداشته است.
● آتالانتای بزرگ: ”سیمونه لوریا“ هزارمین گل خانگی آتالانتا در سری A را زد. اولین گل این تیم در سری A در پیروزی یک بر صفر مقابل لوچسه در ۴ نوامبر ۱۹۳۷ و توسط ویتوریو اسکیاوی به ثمر رسید.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید