جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

هجوم انگلیسی ها و اسپانیایی ها به جام


هجوم انگلیسی ها و اسپانیایی ها به جام
لیگ قهرمانان اروپا با نزدیك شدن به پایان دور رفت به تدریج چهره تیم های برتر خود را در مرحله یك هشتم نهایی می شناسد.
هفته آینده دور رفت مرحله مقدماتی به پایان می رسد. اكنون در برخی از گروه های هشتگانه وضعیت به گونه ای است كه تیم های قدرتمند همه چیز را در اختیار دارند، ولی در برخی از گروه ها هنوز ابهاماتی برای شناخت تیم های صعود كننده وجود دارد. در گروه A همان طور كه پیش بینی می شد چلسی و بارسلونا راه صعود را در پیش گرفته اند. بازی هفته آینده این دو تیم در مقابل یكدیگر اوج بازی های پایان دور رفت خواهد بود. در گروه B بازی های ضعیف اینتر میلان تعجب محافل ایتالیایی را برانگیخته است. این تیم پرستاره اكنون با دو شكست متوالی در انتهای جدول قرار دارد. تیم های لیورپول و آیندهوون در گروه C روی دو خط موازی گام برمی دارند. همان طور كه پیش بینی می شد در گروه D نیز والنسیا و آث .رم برای راهیابی به مرحله بعدی تلاش می كنند.
تیم رئال مادرید اگرچه در گروه E مقابل دیناموكیف به یك پیروزی پر گل دست یافت، اما برای صعود رقابت دشواری را با استه وابخارست دارد. لیون در این گروه بدون رقیب پیش می تازد.
تیم منچستر یونایتد قهرمان دو دوره جام باشگاه های اروپا بدون دردسر روی خط پیروزی قرار دارد تا به نقطه پایانی برسد. در گروه F سلتیك جدی ترین تیم برای صعود به مرحله یك هشتم نهایی است. آرسنال مثل دو نماینده دیگر بریتانیا در لیگ قهرمانان با اقتدار در صدر گروه G جدول ایستاده است.
در روز دوم دور رفت ایتالیایی ها به نوعی ناكامان بزرگ بودند بعد از شكست اینتر و آث.رم، میلان نیز در مصاف با لیل با تساوی بدون گل متوقف شد تا این تیم پر ستاره از رسیدن به پیروزی محروم شود.هر چه بازی ها به پایان مرحله مقدماتی نزدیك می شود بر جذابیت آن افزوده می شود.بارسلونا، قهرمان فصل قبل لیگ قهرمانان اروپا در حالی كه دیدار آسانی را مقابل وردربرمن پیش بینی می كرد اما اینگونه نشد و این تیم پر ستاره با تساوی یك بر یك مقابل این تیم آلمانی نتوانست به ركورد ۲۰۰ گل در لیگ قهرمانان برسد و حالا باید در پی رسیدن به این ركورد در دیدار هفته آینده مقابل چلسی باشد.این تیم در حال حاضر در ۱۰۴ بازی ۱۹۸گل به ثمر رسانده است.
اما حادثه بزرگ این سفرمصدومیت ساموئل اتو كه به دلیل یك برخورد شدید مجبور به ترك زمین شد و بعد از اینكه رامون كوتات، پزشك تیم بارسلونا به خوبی او را معاینه كرد گفت: او پنج ماه از صحنه رقابت ها دور خواهد بود.
اتو از ناحیه زانوی را ست باید مورد عمل جراحی قرار گیرد. غیبت او در بازی هفته آینده بارسلونا مقابل چلسی قطعاً تیم اسپانیایی را دچار مشكل خواهد كرد. این مهاجم در بازی قبلی این دو تیم در لندن گل پیروزی تیمش را در مرحله نیمه نهایی درون دروازه حریف جای داد.
در این گروه چلسی مقابل لفسكی صوفیه با هت تریك دروگبا با ۶ امتیاز در صدر جدول گروه A قرار گرفت. برای چلسی اكنون زمان گرفتن انتقام مقابل بارسلونا رسیده است تا با یك پیروزی بزرگ ناكامی فصل پیش خود برابر ماتادورها را جبران كند. در این گروه وردربرمن و لفسكی شانس زیادی برای صعود ندارند.
●سقوط اینتر
در آغاز قرعه كشی لیگ قهرمانان از اینترمیلان به عنوان یكی از مدعیان قهرمانی یاد شد، اما اكنون یاران مانچینی در بحرانی ترین زمان با دو شكست متوالی در آستانه حذف شدن قرار دارند. بازی پر انتقاد اینتر در مصاف با بایرن مونیخ كه منجر به شكست دو بر صفر و اخراج دو بازیكن كلیدی این تیم ابراهیموویچ و گروسو شد، این تیم را در شرایط بدی قرار داده است.هفته آینده اینتر با اسپارتاك مسكو دیدار سرنوشت ساز را در پیش دارد. برای ایتالیایی ها این بازی آخرین فرصت برای بقا در لیگ قهرمانان است.
از سوی دیگر بایرن مونیخ با شكست اینتر با ۶ امتیاز در صدر گروه B قرار گرفت تا صعودش را به مرحله بعدی آسان كند. بایرن در پایان دور رفت بازی سختی را با اسپورتینگ لیسبون در پیش دارد. بایرن مونیخ برای اولین بار از سال ۱۹۸۹ تاكنون در ایتالیا مقابل اینتر به پیروزی رسید.
ماگات در این باره گفت: این پیروزی برای ما لازم بود. عملكرد فنی تیم خوب بود. در دفاع نفوذ ناپذیر بودیم و از فرصت هایمان استفاده كردیم.
وی در ادامه گفت: انتظار چنین نمایشی را از بایرن مونیخ داشته است. ماگات در مورد دیدار تیمش مقابل اسپورتینگ لیسبون گفت: پرتغالی ها خود شانس صعود دارند و ما نباید آنها را تیم كوچكی فرض كنیم. آنها اینتر را شكست داده اند و برای ما حریف آسانی نخواهند بود.
در حالی كه در روز نخست رقابت های گروهC هر دو بازی بین تیم های بوردو و گالاتاسرای، آیندهوون با لیورپول با تساوی خاتمه یافته بود در دور دوم چهره مدعیان نمایان شد. پیروزی های لیورپول و آیندهوون باعث شد تا این دو تیم با ۴ امتیاز در بالای جدول قرار گیرند. لیورپول به سختی در آنفیلد از سد گالاتاسرای عبور كرد، اما آیندهوون در خانه بوردو با اقتدار با نتیجه یك بر صفر حریف فرانسوی را با شكست مواجه ساخت.
در بازی های دور سوم كه هفته آینده برگزار می شود لیورپول با بوردو و گالاتاسرای با آیندهوون دیدار می كنند. رافابنیتز، سرمربی لیورپول هنوز از نمایش بازیكنان تیمش راضی نیست و در این باره گفت: تیم ما هنوز انسجام لازم را در این دوره از بازی ها به دست نیاورده و امیدوارم در دیدار با بوردو مشكلات تیم برطرف شود.
لیورپول در حال حاضر توان فوق العاده ای در خط میانی و حمله دارد، اما در خط دفاع بسیار آسیب پذیر است. این تیم علیرغم اینكه سه گل از گالاتاسرای پیش بود، اما به راحتی دو گل از حریف دریافت كرد. امید كاران روی دو ارسال توپ روی دروازه لیورپول با ضربه سر هر دو گل گالاتاسرای را به ثمر رساند. نبود یك مدافع سرزن در مركز خط دفاع لیورپول یكی از معایب خط دفاع این تیم به شمار می رود.لیورپول در هفده بازی قبلی خود در آنفیلد تنها دو بار شكست خورده است.
●شب تلخ رم در اسپانیا
جدال دو تیم سرشناس گروه D بین تیم های والنسیا و آث .رم به سود تیم اسپانیایی تمام شد تا والنسیا بدون دغدغه در صدر جدول قرار گیرد.
در روزی كه فرناندو مورینتس، بهترین گلزن والنسیا نتوانست دروازه رم را باز كند، آنگولو و دیوید ویلا این وظیفه را انجام دادند تا دومین پیروزی تیمشان در لیگ قهرمانان رقم بخورد.
آث.رم در این بازی تلاش زیادی را به خرج داد، اما در نهایت تنها یك بار توسط توتی به گل رسید. آث.رم علیرغم این باخت هنوز وضعیت بهتری نسبت به سایر تیم ها دارد و با ۳ امتیاز در مكان دوم جدول ایستاده است.
در بازی های هفته آینده والنسیا با شاختار دونیتسك و آث.رم با المپیا كوس دیدار می كند.
●فرانسوی های قدرتمند
المپیك لیون با ژرارد هولیه ما را به یاد المپیك مارسی دهه۹۰ می اندازد؛ تیمی كه موفق شد به عنوان اولین تیم فرانسوی قهرمان این جام شود افتخاری كه تاكنون دیگر تیم فرانسوی به آن نائل شده است.
لیون فصل پیش نیز تا مرحله یك چهارم نهایی پیش رفت، اما در نهایت موفق به صعود به دور بعدی نشد. هولیه این بار می خواهد تا مرحله نیمه نهایی پیش برود.دو پیروزی درخشان لیون مقابل رئال مادرید پرستاره و استه وابخارست در خانه حریف این تیم را با ۶ امتیاز در صدر جدول گروه E قرار داد. لیون بعد از گذشت ۱۸۰ دقیقه هنوز گلی دریافت نكرده و در این زمینه ركورددار است.
لیون در روز سوم این جام به دیدار دیناموكیف ضعیف ترین تیم این گروه می رود. بعد از لیون رئال مادرید و استه وابخارست با ۳ امتیاز در مقام های دوم و سوم جدول قرار دارند. بازی این دو تیم در پایان دور رفت بسیار حائز اهمیت است، زیرا چهره تیم دوم این گروه مشخص خواهد شد.
فابیو كاپلو، سرمربی رئال مادرید در این باره می گوید: هنوز جای زیادی برای پیشرفت وجود دارد. تیم ما می تواند و باید در زمینه های زیادی با برطرف كردن معایب خود به اوج برسد. دیدار بعدی ما با حریف رومانیایی سرنوشت ساز است و باید در این بازی به پیروزی برسیم تا صعود ما به دور بعدی قطعی شود.
●انتقام شیرین
منچستر یونایتد كه در دوره قبل نتوانسته بود از مرحله مقدماتی صعود كند در این فصل بازی های لیگ قهرمانان را با قدرت دنبال می كند. پیروزی یك بر صفر هفته پیش این تیم مقابل بنفیكا برای شیاطین سرخ بسیار شیرین بود، زیرا فصل پیش در همین ورزشگاه با جام وداع كردند، اما این بار با افتخار ورزشگاه را ترك كردند.
منچستر در حال حاضر با ۶ امتیاز پیشتاز گروهF به شمار می رود. فرگوسن بعد از این پیروزی گفت: فكر می كنم نمایش خوبی داشتیم. بازی مان را هم با سرعت خوبی دنبال كردیم. در نیمه اول كمی متزلزل بودیم، اما در نیمه دوم با چند تغییر بهتر شدیم. وی در ادامه افزود: عملكرد خوب یونایتد به ضربه عالی ساها محدود نمی شود. امیدوارم این برد به بازیكنان اطمینان لازم را بدهد تا اعتمادی را كه در این بازی ها نیاز است به یكدیگر داشته باشند.
در بازی دیگر این گروه سلتیك به لطف درخشش یك بازیكن آسیایی به نام ناكامورا كه با نفوذهای خود مدافعان كپنهاگن را وادار به یك خطای پنالتی كرد به پیروزی یك بر صفر مقابل تیم دانماركی رسید.بعد از منچستر یونایتد سلتیك به رهبری گوردن استرچان، جدی ترین رقیب برای صعود به دور بعدی است.
در بازی های دور سوم منچستر دیداری با كپنهاگن خواهد داشت و سلتیك به مصاف بنفیكا می رود. در این بازی روی كاستا كه در بازی قبلی غایب بود در تركیب اصلی تیمش قرار می گیرد. بنفیكا برای رفتن به دور بعدی محكوم به پیروزی در بازی آینده است.
●خلاقیت تازه آنری
آرسنال بعد از دو پیروزی متوالی مقابل رقبایی كه در گروه G به نظر می رسید دردسرساز خواهد شد بار دیگر اقتدار خود را در اروپا به نمایش گذاشت.
این تیم با پیروزی مقابل هامبورگ و پورتو با به دست آوردن امتیاز كامل این دو بازی خود را برای نبرد سرنوشت ساز هفته آینده مقابل زسكا مسكو آماده می كند.
تیم روسی از روز نخست مسابقات نشان داد كه برای تفریح به لیگ قهرمانان نیامد و قصد دارد تا بار دیگر به افتخارات گذشته دست یابد.
زسكا با تساوی مقابل پورتو و پیروزی برابر هامبورگ شانس خود را برای صعود از این گروه افزایش داده است.
آرسن ونگر بعد از پیروزی مقتدرانه تیمش مقابل پورتو گفت: از این پیروزی بسیار خرسند هستم، زیرا در طول بازی برتری كاملی مقابل پورتو داشتیم. عملكرد تیمی ما بسیار خوب بود و بازی به بازی قوی تر می شویم. وی در ادامه گفت: ما دو گل عالی به ثمر رساندیم كه یكی از آنها با ضربه سر بود. فكر می كنم آنری می تواند در هر بازی یك گل باضربه سر بزند. این موضوعی است كه ما به تازگی كشف كرده ایم و حالا می بینیم كه او روی ضربات سر نیز مانند پا بازیكن ارزشمندی است.
اما در این گروه دیگر هیچ جای امیدی برای هامبورگ وجود ندارد دو شكست متوالی برای شاگردان توماس دال باور كردنی نیست و این تیم را در لیگ قهرمانان با چالش بزرگی روبه رو كرده است؛ البته اوضاع این تیم در بوندس لیگا نیز چندان رضایت بخش نیست، زیرا آنها در انتهای جدول قرار دارند.
حسن حیدری
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید