جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

لیمو ترش و فوائد بسیار آن


لیمو ترش و فوائد بسیار آن
لیموترش نورچشم را زیاد می‌كند، از طاسی سرجلوگیری می‌كند، موهای سر را تقویت می‌كند. لیموترش میوه‌ایست، كاملا سالم در عین حال كه مقوی است می‌تواند به تمام باقت‌های عضلانی بدن غذا بدهد بدین سبب به آن عال تندرستی بدن نام داده‌اند.
لیموترش، پرتقال، لیموشیرین، نارنگی، ترنج، بالنگ، لیمو عمانی، توسرخ، نارنج، دارابی و ده نوع دیگر از این نوع میوه است و شبیه هم بوده و دارای خواص مشابه هستند، میوه و گل، برگ، شكوفه، ساقه و درختان كه همه آنها به ظاهر با هم اختلاف دارند ولی دارای منافع مشترك بوده و و میتوان آنها را به هم پیوند زد حتی میتوان روی یك درخت پیوند درختهای دیگر را زد و انواع میوه‌های این تیره و نوع را از یك درخت بدست آورد.
● میوه‌های پیوندی از نظر ظاهر درشت‌تر، شاداب‌تر و گواراترند. املاح و ویتامینهای موجود در لیموترش: لیموترش سرشار از ویتامین‌های (آ)و (ب) و به ویژه ویتامین (ث) و دارای آهن، كلسیم، سدیم، منیزیم، فسفر و پتاسیم است. در لیموترش اسیدهای زیادی وجود دارد كه از همه مهمتر اسید سكوربیك و اسید سیتریك است كه از بین برنده اسیداوریك است.
● خواص درمانی لیموترش: اسیدهای موجود در لیموترش از بین برنده اسید اوریك است و خون را رقیق می‌كند، دستگاه هاضمه و دستگاه ادراری را ضد عفونی می‌كند آب لیمو به مقدار زیاد باسیلهای تبی تیفوئید (حصبه) و اسهال خونی را كشته و نابود می‌كند اگر آب آشامیدنی شما مشكوك است چند قطره در آن لیموترش بچكانید به این وسیله آب آشامیدنی شما پاك می‌شود ( در آلمان نیز آب را بدین صورت قابل آشامیدن می‌نمایند) به همین صورت چنانچه روی گوشتهای مانده یا كپك زده چند قطره لیموترش بریزید از عوارض سوء و حوادثی كه ممكن است رخ دهد جلوگیری میكند آب لیمو را چنانچه بر روی غذاهای ثقیل بزنند هضم آنرا آسان می‌كند. آبلیمو تب را از بین می‌برد و تنگی نفس را درمان می‌كند بیماریهای، رماتیسم عرق النساء، مرض قند، غلظت خون، ناتوانی جنسی، زكام، سرماخوردگی ذات الریه، گلودرد، تب خال با آب لیمو معالجه می‌شود.
زهر حشرات مانند زنبور، عقرب، مار و افعی را درمان می‌كند، آب لیمو ضد درد است سردرد را كم و دردهای كلیه و شكم را تسكین می‌دهد آبلیمو ضد تیفوس، سرخك، آبله مرغان و مخملك است. آبلیمو معده را درمان می‌كند و سنگهای كبدی را درمان می‌كند. آبلیمو زیادی چربی را از بین می‌برد و آب‌های اضافی بدن را دفع می‌كند. آبلیمود ضد كم خونی است و غلظت خون را از بین می‌برد. چنانچه جوش‌هائی در صورت به وجود آید همگی از ناخوشی خون است و تجمع سم را در كبد نشان می‌دهد.
چنانچه مركبات نخوریم همیشه در صورت و نقاط مختلف بدن جوش‌های چركی به وجود می‌آید كه علامت بارزی از ضعف و كثیف شدن خون است و با آبلیمو درمان می‌شود. تبهای روده و ترش كردن غذا با آب لیمو معالجه می‌شوند آبلیمود سم های جمع شده در كبد را از بین می‌برد. ولی باید توجه داشت كه كبد به خود لیمو بیشتر از آب آن احتیاج دارد. محققین دانشگاه آمریكا موفق به كشف ویتامین جدیدی در لیمو شده‌اند كه سبب تقویت اعصاب شده و از فلج اطفال جلوگیری می‌كند و در معالجه عرق النساء ذات الریه و سرطان بسیار موثر است.
معالجه سرماخوردگی چنانچه حس كردید سرماخورده‌اید مقداری آبلیمو را در یك لیوان آب گرم ریخته با كمی عسل بنوشید. برای معالجه ذات الریه آب پیاز را گرفته با آبلیمو مخلوط كرده و با آب شلغم و آب هویج و آب كرفس خام چنانچه خورده شود ذات الریه و تنگی نفس را درمان می‌كند.
برای زیاد شدن بزاق دهان آبلیمو میل كنید. برای سالاد سبزیها و میوه‌های خام و برای چاشنی بهتر است كه به جای سركه صنعتی از آب لیمود استفاده كرد. لیمو علاوه بر ادرارآور بودن در معالجه رماتیسم، نقرس، سنگ كلیه مفید است چون خون را پاك می‌كند برای جوش پوشت صورت و بطور كلی برای بیماریهای جلدی مفید است.
▪ لیموترش رفع عطش می‌كند.
▪ لیموترش معالج پوكی استخوان است.
▪ لیموترش درمان كننده بیماری كبد است؛ در یك لیتر آب جوشیده كمی شكر و آب یك لیموترش به آن اضافه كرده و روزانه چند با یك استكان از آن میل كنید.
▪ لیموترش معالج بیماری ذكام؛ برای درمان ذكام لازم است چند قطره به كف دست ریخته به نزدیكی بینی آورده آبلیموها با به بالا می‌كشیم بعدا بلافاصله بینی را با روغن زیتون تصفیه نشده(بودار) كمی چرب می‌كنیم. از لیموترش برای جلوگیری از خونریزی بینی می‌توان استفاده كرد برای این منظور پنبه را آغشته به آبلیمو كرده داخل بینی قرار دهید خونریزی قطع خواهد شد.
▪ لیموترش درمان كننده درد گلو و آنژین است. برای درمان این بیماری لازم است آب یك لیموترش را گرفت و در یك لیوان آب نیم گرم ریخت و در هر روز چند بار با آن غرغره كرد و كمپرس آب لیمو كه كمی نمك به آن زده باشد بر روی گلو آنژین را درمان می‌كند و همچنین كمپرسی را با برگه‌های بریده شده نازك لیمو انجام دهند سردردهای شدید عصبی را برطرف می‌كند.
▪ لیموترش برطرف كننده جوشهای صورت برای برطرف و معالجه جوش و لكه‌های صورت، بریده‌های نازك لیموترش را كمی نمك به آن زده بر روی پوست صورت بمالند لكه‌های سیاه و جوش صورت را از جهره پاك می‌كند.
▪ برای برطرف كردن سرمازدگی دست و صورت و ورم كردن آنها دست و صورت را با آبلیموی تازه مالش بدهید. برای اینكه دندانهای سفیدی داشته باشید هر هفته یكبار دندانهای خود را با آبلیموی تازه مسواك بزنید. پروفسور (بینه) عقیده دارد كه مصرف دو لیموی متوسط در روز برای احتیاج بدن به ویتامین (ث) كافی است اشخاصی مانند بچه‌ها، بزرگ سالان، زنان حامله و كهن سالان بهتر است لیموترش را با عسل میل كنند.
▪ بیماری رماتیسم نقرس، تصلب شرائین، چاقی، درد كلیه، واریس سیاتیك را می‌توان با لیمو بخوبی معالجه كرد. برای هر بیماری و بنیه بیمار باید هر روز از پنج تا هفت لیمو را مصرف كرد. برای درمان این بیماریها لازم است در هفته اول روزی یك عدد و در هفته دوم هر روز دو عدد و در هفته سوم روزی سه عدد و در هفته دوم هر روز دو عدد و در هفته سوم روزی سه عدد و به همین ترتیب تا هفته هفتم روزی هفت عدد لیموترش خورده شود و این عمل بر حسب شدت و ضعف مرض و قدرت و بنیه بیمار تغییر می‌كند.
▪ در این رژیم ممكن است در بیمار درد معده و روده ایجاد شود مهم نیست لیمو سبب می‌گردد كه درد و سموم از بدن خارج شود. رانكول در كتاب خود به نام (اول خودت را بشناس) می‌نویسد «لیموترش در سلولهای پی منفذ خود» مایه‌ای را نگه می‌دارد و مایعی بنام سیترات و كلریدرات دو پتاسی كه هر دو از املاح نباتی هستند در خود حل كرده و قابل جذب می‌نماید. لیمو با روغنهای مایع خوب، زیتون، گردو، بادام، قندق، سیب زمینی ترشی، بادام زمینی، نارگیل، هویج، سالاد كاهو، كرفس، تره فرنگی، پیاز، چغندر، گل كلم، كلم دگمه‌ای شاهی، آندیو، سیر، شلغم، ترب، بادمجان، فلفل، رازیانه، مارچوبه، اسفناج، انواع كدو، كلم قمری، تخم مرغ و پنیر سازگار است. لیمو با نان، سیب‌ زمینی، برنج، گندم، ارزن ، ماكارونی ، موز، بلوط، نانهای شیرینی، میوه‌های شیرین، گوجه فرنگی، سیب درختی، سركه، لپه ، باقلا، عدس، لوبیا و خرما و نخود ناسازگار است.
منوچهر دانائی
منبع : موسسه اطلاع‌رسانی طعام اسرار


همچنین مشاهده کنید