جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

مواضع رادیوهای فارسی زبان در جنگ ۳۳ روزه لبنان


مواضع رادیوهای فارسی زبان در جنگ ۳۳ روزه لبنان
در طول مدت جنگ ۳۳ روزه ارتش رژیم صهیونیستی و حزب الله لبنان، اخبار و تحولات جنگ در صدر عناوین خبری خبرگزاری های مختلف دنیا، قرار گرفت و تمامی رسانه های جهان، متناسب با باورها و دیدگاه های خود، به انعكاس و پوشش اخبار جنگ و در پی آن، انتشار تحلیل هایی پیرامون آن پرداختند. اما پرواضح است كه بخشی از این اخبار و به ویژه تحلیل ها، منطبق بر واقعیت نبوده است و در واقع، این جنگ بار دیگر نشان داد كه بسیاری از بنگاه های خبری و رسانه های مطرح و بزرگ دنیا، كه عمدتاً امریكایی- صهیونیستی اند، را علی رغم ادعایی كه می كنند، نمی توان شایسته عنوان «مستقل و آزاد» و نیز «متعهد» دانست كه اصولا منافع و مقاصد صاحبان قدرت و ثروت، چنین امری را اقتضاء نمی كند.
در این میان، عملكرد رادیوهای ضدانقلاب فارسی زبان (رادیو امریكا- رادیو انگلیس- رادیو فرانسه- رادیو آلمان- رادیو اسرائیل و...) نیز در بازتاب و پوشش اخبار جنگ، در قالب مقدمه فوق، قابل تحلیل و بررسی است. اما پیش از آن، تذكر این نكته ضروری به نظر می رسد كه نباید گردانندگان و دست اندركاران این رادیوها را، ساده لوحانه، «اپوزیسیون مستقل خارج نشین» دانست چرا كه این ها در واقع آلت دست بیگانگان و دشمنان این انقلاب و نظام هستند و هزینه فعالیت های آنان را، سازمان های وابسته به دولت های غربی- به ویژه آمریكا- تأمین می كنند و این ادعایی مستند و مستدل است.
نخستین و مهم ترین جنبه ای كه در مطالب عنوان شده این رادیوها مشخص و بارز می نماید، تلاش گسترده آنها جهت القای «بی طرفی» و «صداقت» خویش به شنونده است، تا بدین وسیله بر میزان تأثیر و نفوذ سخن خود بیفزایند. در حقیقت، گردانندگان این رادیوها، می كوشند حمایت، موافقت و جانبداری خود را از نیات و اهداف و مقاصد پلید دول مستكبر غربی و نیز دشمنی و مخالفت خود را با انقلاب و نظام اسلامی و دلباختگان و پیروان آن، به ویژه مقاومت اسلامی و حزب الله به عنوان یك حركت اصیل- اسلامی و الگو گرفته از انقلاب اسلامی ایران، صریحاً و آشكارا اعلام ندارند و بلكه تلاش می كنند تا در پرده و در قالب اخبار و گزارش ها و ادعاهای دروغ و دستكاری شده، اغراق و شبهه پراكنی، تحلیل ها و تفسیرهای مغالطه آمیز و مغرضانه و یكسویه، جا زدن تحلیل های جهت دار و جانبدارانه به جای خبر، تكرار گفته ها و ادعاهای سردمداران دول غربی و تأیید ضمنی آنها و نیز عدم اشاره به برخی اخبار و وقایع، سیاست ها و اعمال دولت های مستكبر غربی را تأیید و توجیه و در همان حال، انقلاب و نظام اسلامی، مقاومت اسلامی و حركت های استكبارستیز را متهم و تضعیف نمایند.
لیكن، انصافاً، ادعای بی طرفی و صداقت اینان، دروغی بیش نیست و جز جاهلان و خفته دلان را نمی فریبد. اینان در ارائه مطالب كذب، یكسویه و اغراق آمیز و هم چنین تكرار یكسره گفته های غربیان، حتی از برخی رسانه های مغرض غربی نیز، پیشی جسته اند و در حقیقت، به تریبون های رسمی مقامات غربی، بدل شده اند.
هماهنگی و شباهت و در بعضی موارد همسانی مطالب عنوان شده این رادیوها با یكدیگر نیز، نكته جالبی است كه اولا؛ نشان دهنده این است كه آبشخور اینان یكی است و ثانیاً؛ حكایت از هجمه ای گسترده و برنامه ریزی شده به مبانی، اهداف، باورها و ارزش ها و دستاوردهای این انقلاب و نظام و مردم را دارد.
متأسفانه، در این مختصر مجال پرداختن و بررسی بسیاری از موارد مذكور نیست، و فقط به ذكر چند نمونه پراستعمال از این دست می پردازیم:
این رادیوها، در تمامی موارد، رزمندگان مقاومت اسلامی و حزب الله (و نیز حماس و جهاد اسلامی فلسطین) را با الفاظ و عناوینی چون، «ستیزه جو» و «پیكارجو» مورد خطاب قرار داده و می دهند. در این مورد باید دانست كه اولا؛ این عناوین برگرفته از ادبیات گفتاری سران مستكبر امریكا و اروپا است كه افراد و گروه هایی را كه به زعم خود، «تروریست» می شمارند، این گونه عناوین را بر آنها بار می كنند! ثانیاً؛ این گونه الفاظ، به طور تلویحی، بر جنگ طلبی و بی منطق بودن رزمندگان مقاومت اسلامی (البته به زعم باطل آن ها) دلالت دارد.
اغراق و دروغ پردازی درباره حملات موشكی حزب الله، از دیگر مواردی است كه این رادیوها، جهت نیل به مقاصد خویش، بدان روی آوردند. اینان، البته به طور غیرمستقیم، مدعی شدند كه حزب الله در حملات موشكی خود به اسرائیل، عمداً غیرنظامیان و مناطق مسكونی را هدف قرار داده است. در صورتی كه واقعیت آن است كه اقدام حزب الله، مقابله به مثل بوده و غیرنظامیان را عملا هدف قرار نداده است. در واقع، حزب الله در آغازین روزهای جنگ، با پرتاب موشك های كوتاه برد به شمال فلسطین اشغالی، ابتدا كوشید تا ساكنین غیرنظامی شهرها و شهرك های صهیونیست نشین را از منطقه دور كند و تقریباً یك «حاشین امن» برای آنها به وجود آورد و آنگاه اهدافش را توسعه دهد. رادیوهای مذكور، در ادامه دروغ پردازی ها و بزرگ نمایی های غیرمنصفانه خود، ضمن همدردی با آسیب دیدگان غیرنظامی صهیونیست، به «مظلومیت» اشغالگران! و جنگ طلبی رزمندگان مقاومت اشاره می كردند! حال آنكه از این همدردی ها و دلسوزی ها برای زنان و كودكان بی گناه لبنانی كه عمداً توسط نژادپرستان صهیونیست به خاك و خون كشیده شدند، خبری نبود.
همچنین، از آغازین روز جنگ، ما شاهد تظاهرات و راهپیمایی های اعتراض آمیز و گسترده مردم جهان (و حتی ایالات متحده و اسرائیل) علیه تهاجم وحشیانه رژیم صهیونیستی به لبنان و كشتار وسیع غیرنظامیان و نیز تخریب ساختمان ها، منازل و زیرساخت ها بودیم. ولی، پس از پایان جنگ، در حالیكه تقریباً تمامی رسانه های جهان (از جمله آمریكایی و اسرائیلی) علی رغم میل باطنی خود، بر شكست مفتضحانه رژیم اشغالگر و پیروزی مقتدرانه و شگفت انگیز مقاومت اسلامی معترف بودند، در ارتباط با تظاهرات در كشورهای خود سیاست سكوت را پیشه كردند.البته روشن است كه از اجانب و مزدوران و جیره خواران آنها نباید توقع راستی، انصاف و مروت داشت و البته به لطف خدا و هوشیاری امت اسلامی و بی توجهی آنان به القائات موذیانه بیگانگان، امثال این رادیوها و دنباله روهای داخلی آنها كه در صحبت ها و جراید خویش، حرف دل بیگانگان را به زبان می آورند، همچنان در رسیدن به نیات و اهداف پلید خویش، ناكام مانده و خواهند ماند.انشاءالله
وحید امیرسرداری
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید