پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

سوخت تجدیدپذیر و تجزیه پذیر


سوخت تجدیدپذیر و تجزیه پذیر
بیودیزل یك سوخت جدید تجزیه پذیر و تجدید پذیر است كه از روغن گیاهی یا چربی حیوانی به دست می آید و به سرعت در آمریكا به عنوان یك سوخت جایگزین برای موتورهای دیزلی مورد استفاده قرار می گیرد. در حال حاضر در آمریكا حدود ۳۰۰ میلیون گالن در سال بیودیزل در حال تولید است. اما با افزایش درخواست و ایجاد واحدهای صنعتی به زودی تولید بیودیزل به حدود ۶۰۰ میلیون گالن در سال خواهد رسید.
در مقایسه با گازوئیل حاصل از نفت خام، بیودیزل دوستدار طبیعت بوده و آلودگی بسیار كمتری نسبت به گازوئیل ایجاد می كند. استفاده از بیودیزل باعث كاهش در (CO) منوكسیدكربن، (CO۲) دی اكسید كربن، هیدروكربن ها (HC) و سایر آلاینده ها كه از اگزوز خودروهای دیزلی خارج می شود، خواهد شد. بیودیزل همچنین باعث حذف دود متراكم و سیاه حاصل از سوخت خودروهای دیزلی خواهد شد.
بخارات خارج شده از اگزوز خودروهایی كه با بیودیزل كار می كنند بوی ذرت بو داده یا سیب زمینی سرخ كرده می دهد. بخاطر ویسكوزیته بالاتر بیودیزل این سوخت خاصیت روان كنندگی بیشتری دارد.
بعضی از مزیت های بیودیزل در مقایسه با سوخت دیزلی حاصل از نفت خام به شرح ذیل است:
به علت آلایندگی بسیار كم در مقایسه با سوخت های فسیلی جایگزین كردن سوخت دیزل با بیودیزل باعث كاهش در گازهای گلخانه ای مثل CO۲ (دی اكسید كربن) خواهد شد.
گیاه سویا در حال رشد CO۲ هوا را جهت تولید و رشد جذب می كند. وقتی كه روغن از دانه های سویا استخراج شد به بیودیزل تبدیل می شود و وقتی سوخته شود
تولید CO۲ می كند و CO۲ تولید شده مجدداً توسط گیاهی كه سوخت از آن تهیه شده جذب می شود و این سیكل همانطور كه ملاحظه می شود دی اكسید كربنی وارد طبیعت نمی كند. بیودیزل همچنین باعث كاهش ذرات معلق، هیدروكربن های نسوخته و منوكسیدكربن خواهد شد.
این مزیت ها در سوخت بیودیزل به علت وجود حدود ۱۱ درصد وزنی اكسیژن در این نوع سوخت است . CO۲ در سوخت باعث می شود بیودیزل راحت تر و كامل تر سوخته شود.
این خاصیت همچنین باعث می شود ذرات معلق و هیدروكربن های نسوخته در خروجی اگزوزها به شدت كاهش یابد.
كاملاً مشخص و مستند شده است كه ذرات معلق و هیدروكربن های نسوخته خارج شده از اگزوز خودروهای دیزلی سمی و سرطان زا و تهدیدی برای سلامت انسان هاست. استفاده از بیودیزل باعث حذف تعداد قابل توجهی از این موادسمی خواهد شد. نتایج مثبت بیودیزل در كاهش سمیت و آلودگی هوا توسط ارگان ها و سازمان های مختلف تأیید شده است. به عنوان مثال:
در حال حاضر مقدار گوگرد در سوخت دیزلی حاصل از نفت خام كمتر از ppm ه ۵۰۰ است. هر چند تا پایان ۲۰۰۶ در ایالات متحده آمریكا گوگرد سوخت دیزل باید به حدود ppm ه ۱۵ برسد.
گوگرد بیودیزل تولیدی كمتر از ۱۵ یا پائین تر از آن است به نحوی كه غیر قابل اندازه گیری است. پس می توان حداقل برای كاهش گوگرد در سوخت دیزل از مخلوط بیودیزل و گازوئیل استفاده كرد.
خاصیت روان كنندگی آن به دلیل ویسكوزیته بالای آن است و حدود دو برابر سوخت معمولی است. حتی سوختی نظیر نفت سفید می تواند با اضافه كردن حدود ۲ درصدبیودیزل خاصیت روان كنندگی بهتری بیابد.
یكی از محاسن بسیار بالای سوخت بیودیزل این است كه بدون تغییر در قطعات و موتورهای امروزی می توان تا حدود ۲۰درصد مخلوط بیودیزل و سوخت معمولی مصرف كرد كه به همین میزان باعث كاهش در آلاینده ها خواهد شد.
در نهایت می توان گفت:
الف: استفاده از بیودیزل باعث عدم وابستگی به سوخت دیزل حاصل از نفت خام خواهد شد حتی در حال حاضر می توان باعث كاهش ۲۰ درصدی در مصرف گازوئیل شد.
ب: باعث كاهش چشمگیر در آلاینده ها خواهد شد.
ج: بدون هیچ تغییر در قطعات و موتور در حال حاضر تا یك پنجم از این سوخت اكسیژن دار استفاده كرد.
د: به دلیل تجزیه پذیر بودن در طبیعت به راحتی تبدیل می شود.
ه: سمیت بسیار پائین این سوخت كار كردن و حمل و نقل آن را آسانتر خواهد كرد.
دكتر باقر مهاجرانی
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید