جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

هرزه نگاری در اینترنت


هرزه نگاری در اینترنت
مارك لاسر یكی از رهایی یافتگان ازچنگال اعتیاد به سكس و نیز مؤسس و مدیراجرایی اتحادیه مسیحی بازپروری معتادان به سكس می‌باشد.لاسر معتقد است كه درحال حاضر،اینترنت به واسطه داشتن سه ویژگی،مهم‌ترین منبع اشاعه هرزه‌نگاری است.
این سه مشخصه عبارتند از:
۱. قابلیت دسترسی آسان كاربران به آن
۲. استطاعت داشتن همگان در پرداخت بهای آن
۳. ناشناس ماندن مصرف‌كنندگان آن
وی در ادامه می‌گوید،این امكان وجود دارد كه كودكان به واسطه دیدن مطالب و تصاویر مستهجن،رفتار سكسی منحط ازخود بروز دهند و یا اینكه توسط مفسدان اینترنتی مورد اغفال واقع شوند.
وی معتقد است كه در مورد بزرگسالان نیز هرزه‌نگاری اینترنتی می‌تواند منجر به بروز رفتارهای جنسی نامعقول و یا گاهی اعتیاد جنسی شود.
مطالعات متعدد صورت گرفته،حاكی از استفاده روزافزون ازسایت‌های اینترنتی مختص به سكس می‌باشد.در سال ۱۹۹۸، دكتر كوپر از طریق معالجه صدها كاربر متصل به طور همزمان،پی برد كه ۱۵درصد از آنان به یكی از پنج سایت اینترنتی برتر در زمینه سكس متصل بودند.مطالعه‌ای كه به دنبال آن در سال۱۹۹۹صورت پذیرفت، نشان داد كه۳۱ درصد از كاربران متصل در یك زمان،به سایتهایی اتصال داشتند كه مختص به سكس بوده است.
تازه‌ترین مطالعه در این زمینه كه زیرنظر مؤسسه بازپروری معتادان به سكس لوس‌آنجلس صورت گرفته است،حاكی از آن است كه هر هفته ۲۵ میلیون نفرآمریكایی به سایت‌های اینترنتی مختص سكس متصل می‌شوند و نیز این كه،اصولاً۶۰ درصد از بازدیدكنندگان هرگونه سایت اینترنتی،به دنبال مطالب مربوط به سكس هستند.
●شیوع استفاده از هرزه‌نگاری اینترنتی
در سال ۲۰۰۰،مجله (بی‌ارادگی و اعتیاد جنسی) در یكی ازنسخه‌های خود،به نقل از نویسندگان متعددی اظهار داشت كه اتصال به سایتهای اینترنتی مختص به سكس،محدود به كاربران خانگی نشده،بلكه یكی ازمعضلات جدی در محیط‌های كاری،به شمار می‌رود.
طی تحقیقات صورت گرفته در مورد ۵۰۰ شركت پیشرو و موفق،روشن شد كه كارمندان مرد، ۶۲ درصد از زمان كاری خود در پشت كامپیوتر را به استفاده از سایت‌های مختص به سكس اختصاص می دهند.دامنه استفاده از چنین شبكه هایی در مراكز كاری بدان حد است كه اخیراً سهم عمده ای از بالاترین رده‌های اجرایی و مدیران ادارات به دلیل استفاده افسار گسیخته از سایت‌های اینترنتی مختص به سكس،هنگام كار با كامپیوترهای این شركت،اخراج می گردند.عموماً تمامی پژوهشگران بر این عقیده‌اند كه سایتهای اینترنتی مختص به سكس،صنعتی است كه به سرعت در سراسرجهان درحال گسترش است.هر هفته،صدها نفر به استفاده‌كنندگان از این گونه سایت‌های اینترنتی افزوده می‌شوند.
در مورد تمامی موتورهای جست‌و جو،شما می‌توانید با وارد نمودن كلماتی كه ارتباط صرفاً اندكی با مبحث سكس دارد، به هزاران سایت اینترنتی مختص به سكس دست یابید.
اگرچه تاحدودی سایت‌های مختص به سكس در كودكان محدود گردیده و دسترسی به آنها تحت كنترل درآمده است،لیكن اغلب این نوع هرزه‌نگاری‌ها،در حال حاضر از طریق بولتن‌های خبری و یا گروه‌های خبری اینترنتی در قالب «فایل‌های صوتی» قاچاق می‌شود كه كاربران به طرق مختلف می توانند آن را مخفی نگه دارند.
این گروه‌های خبری،شامل گروه‌هایی از كاربران است كه دو به دو به هم متصل شده‌ و از تصاویری بهره می‌گیرند كه در قالب یك رقم،به طرق مختلف قابل انتقال به هریك از طرفین است.شاید چندان نیاز به ذكرنباشد كه تصاویری نیز ازطریق پست‌های الكترونیك مبادله می‌شود. اینچنین تصاویری اكثراً عبارتند از:
• تصویركودكان عریان
• تصویرحالات جنسی كودكان
• تصویر رفتار جنسی كودكان
• تصاویر باورنكردنی در مورد تجاوز جنسی به كودكان
• اسارت جنسی و آمیزش جنسی بزرگسالان با كودكان
●اشكال متعدد انحطاط
در مورد مطالب سكسی موجود در اینترنت،متخصصین و كارشناسان،نظرات متفاوتی دارند.برخی از متخصصین براین عقیده‌اند كه چنین مطالبی آموزنده بوده و موجب كاهش برخی قیود مضر می‌شود.به عبارت دیگر،راه گریز و سوپاپ اطمینانی است كه در جامعه فعلی نایاب است.هرچند در این میان،تعداد محدودی از ایشان اشكال خاصی از هرزه‌نگاری، من جمله موارد فوق‌الذكر را عموماً مخرب و خطرناك می‌دانند.
تخریب اجتماعی رفتار جنسی كودكان نیز می‌بایست شدیداً مورد توجه قرارگیرد.هیچ یك از ما،والدین و مربیان،كمترین تردیدی نداریم كه فرزندانمان بیشتر از ما به كامپیوتر می‌پردازند.حتی ممكن است كه یك كودك پنج ساله نیز این مهارت را داشته باشد كه به هرگونه سایت اینترنتی دست یابد.بر این اساس،برخی از متخصصین براین عقیده‌اند كه متوسط سنی كودكانی كه برای نخستین بار یك صحنه هرزه‌نگاری را مشاهده می كنند،ازسن۱۱سالگی به۵سالگی كاهش یافته است.علاوه بر این، نمی‌توان سایر اشكال هرزه‌نگاری را،نادیده گرفت.
(استیوكاواناخ) متخصص بهداشت روان،در كتاب خود تحت عنوان «در فضای اینترنتی از فرزندتان خود مراقبت به عمل آورید» می‌نویسد:«مطالعات متعددی ثابت می‌كند كه مشاهده مطالب هرزه‌نگاری می‌تواند كودك را به انجام اعمال جنسی علیه سایر كودكان وادارد.
بدیهی است كه مشاهده‌ی رفتار منحط جنسی در اینترنت،می‌تواند منجر به انحراف جنسی كودك شود كه به نوبه خود، سلیقه‌های جنسی وی را شكل می دهد و درسنین بزرگسالی وی نیز نمود خواهد داشت.در قالب اصطلاحات كامپیوتری می توان گفت كه مغزكودك به لحاظ ساختار عصبی،می تواندبرای اشكال مختلف جهت‌گیریهای جنسی برنامه‌ریزی شود.
درحالی كه مغز نمی‌تواند سلولهای مغزی جدیدی را به وجود بیاورد،لیكن دائماً در حال تولید واسطه‌های میانی است.
دكتر«جان مانی»ازدانشگاه «هاپكینز» برای نخستین بار در سال۱۹۸۶ دركتاب خود تحت عنوان«طرحهای دوستی» این نظریه را تشریح نمود كه در زمینه مسائل جنسی،مغز انسان در همان دوران طفولیت،جهت‌گیریهای اساسی را پیدا می‌كند. همچنین ایشان بر این عقیده‌اند كه اغلب انحرافات جنسی در هرقالبی كه صورت گیرد،ریشه در تجربیات دوران طفولیت دارد.از این گذشته،صرفاً تماشای تصاویر مربوط به انحرافات جنسی،می‌تواند تأثیرات شدیدی را بر روی كودك داشته باشد.می‌بایست بر این نكته نیز تأكید داشت كه این صرفاً هرزه‌نگاری وقیحانه نیست كه چنین تأثیراتی رابه دنبال دارد بلكه بسیاری از روان‌شناسان،من‌جمله دكتر «جودیث رایزمن»،بر این عقیده‌اندكه اشكال به اصطلاح «متعادل‌تر» از قبیل تصاویر موجود در مجلات روزمره،نیز می‌تواند تا به این اندازه مخرب و خطرناك باشد.
●اعتیاد به هرزه‌نگاری اینترنتی
در حیطه علوم درمانی در مورد نظریه بی‌ارادگی و اعتیاد جنسی، اختلاف نظر وجود دارد.هیچ تردیدی نیست كه اكثریت قریب به اتفاق كاربران اینترنتی، به هرزه‌نگاری‌های موجود درآن اعتیاد پیدا نكرده‌اند،لیكن برای بنده واضح و مبرهن است كه تعداد زیادی از آنان اعتیاد پیدا كرده‌اند.
برخی از محققین نیز بر این عقیده‌اند كه تعدادی از معتادان به سكس،صرفاً به دلیل وجود اینترنت،به مشكلات جنسی آلوده شده‌اند كه در صورت نبود اینترنت این اتفاق نمی‌افتاد.یكی از موارد مناقشه در مبحث درمانی مربوط به موضوع «آیا سكس می‌تواند یك اعتیاد باشد یا خیر؟ پیرامون مفهوم (تحمل شیمیایی) است.
در حیطه علوم درمانی،بسیاری بر این عقیده‌اند كه ماده یا فعالیتی اعتیادآور است كه لزوماً یك تحمل شیمیایی را در فرد معتاد ایجاد می‌نماید.به عنوان مثال،افراد دائم‌الخمر می‌دانند كه در طول دوره‌ی اعتیادشان جهت دریافت یك تأثیر معین از مصرف الكل،می‌بایست روز به‌ روز الكل بیشتری را مصرف كنند.
تحقیقات جدید صورت گرفته من جمله تحقیقات دكتر «هاروی میلكمن» و دكتر «استارت ساندرویرن» نشان داده است كه فعالیت و خیال‌پردازی سكسی،به دلیل این كه تولید مواد شیمیایی حاصل از فعل و انفعالات مغز را به دنبال دارد،می‌تواند تحمل مغز در برابرسكس را بالا ببرد.بنده با بیش از هزار زن و مرد معتاد به سكس برخورد داشته‌ام.تقریباً تمامی آنها از هرزه‌نگاری به این جا رسیده‌اند.
درحال حاضر منبع شماره یك هرزه‌نگاری،به لحاظ نسبت فراگیری و شیوع،اینترنت است.در گذشته،فقط مردان به سایت‌های منحصراً سكسی مراجعه می‌كردند،اما متأسفانه در حال حاضرشاهد آن هستیم كه شمار زنانی كه معتاد به انواع هرزه‌نگاری، مخصوصاً اینترنت هستند،روز به‌روز در حال افزایش است.پیامدهای هرزه‌نگاری اینترنتی می‌تواند فوق‌العاده مصیبت‌بار باشد.تمامی افرادیكه كه در زمینه‌ اعتیاد به سكس فعالیت می كنند، به افزایش قابل توجه شمار معتادان به سكس اینترنتی در سال گذشته اذعان دارند.
به طور نمونه،مواردی را شاهد هستیم كه افرادی به دلیل اعتیاد به سكس اینترنتی،كار،فرصت شغلی، یا زندگی زناشویی خود را به مخاطره انداخته‌اند.دكتر«جنیفر اشنایدر» از طریق مطالعه‌ای كه برروی ۹۱ زن كه شوهرانشان به این اعتیاد دچارشده‌اند انجام داد،پی برد كه آنها همگی احساس می كنند كه به آنها خیانت شده و ایشان آسیب دیده و طرد شده‌اند.
این گروه،در مقایسه وضعیت خود با سایر زنان،وضعیت خود را بسیار نامطلوب‌تر می‌دانستند.
۶۸درصد آنان اعلام كردند كه شوهرانشان جهت انجام سكس با ایشان بی‌علاقه شده‌اند.۲/۳۲ درصد از آنها،علت جدا شدن از همسرانشان را اینترنت می‌دانستند.هرزه‌نگاری اینترنتی،تحت عنوان اعتیاد،می‌تواند تشدید یابد.این احتمال وجود دارد كه اعتیاد به سكس منجر به بروز سایر اشكال بیماری‌های جنسی شود.در برخی موارد،به همراه سایرآسیبها،اعتیاد به سكس می‌تواند منجر به آزار جنسی شود.در اینجا به راحتی می‌توان پیامدهای وخیم فیزیكی و حقوقی علیه افراد معتاد و سایرین را پیش‌بینی نمود.●غارتگران اتاق محاوره
می‌بایست از خطر محاورات اینترنتی به عنوان جایی كه تمایلات جنسی می تواند مشكل‌ساز باشد،آگاه باشیم.همانگونه كه می دانید غارتگران جنسی می توانند به صورت مخفی به طرق گوناگون در اتاقهای گفتگوی اینترنتی (چت) حضور یابند، مفسدان اینترنتی نیز می توانند مبادرت به ارسال تصاویر سكسی به كودكان یعنی همان قربانیان احتمالی خود بنمایند تا از این طریق،به نوعی بتوانند آنها را جهت تجربه‌های بعدی، ملایم‌ترنمایند.این روش یكی از طرق موسوم اغفال كودكان در طول سال‌های متمادی بوده است.
همه ما تاكنون به فرزندانمان تذكرداده‌ایم كه نمی‌بایست با غریبه‌ها هم‌صحبت شوند،اما در این زمینه نیز اینترنت مانع از تصمیم‌گیریهای صحیح می شود.چندین موردی كه كودكان و نوجوانان از طریق اتاق‌های گفت‌وگو جذب فعالیتهای سكسی شدند،می‌بایست زنگ خطری باشد كه مخاطرات این اتاقها را به ما هشدار دهد.
علاوه بر این،بزرگسالان نیزگرفتار مشكلات اتاقهای گفت‌وگو می‌باشند.یكی از مراجعین بنده،خانمی است كه شوهرش یك كامپیوتر به عنوان هدیه كریسمس به وی داده است.وی می‌گوید كه هیچ گاه ماه ژانویه را فراموش نخواهم كرد.وی به محاوره زنده اینترنتی تحت عنوان «رابطه عاشقانه» اعتیاد پیدا كرده است.محققین و متخصصین در زمینه اعتیاد به رابطه‌ی عاشقانه،من جمله دكتر «پت كارنس»،بر این عقیده‌اند كه رابطه‌ی عاشقانه،موادی شیمیایی از قبیل فینل اتیل آمین (PEA) را درعصب تولید می‌كند كه موجب اعتیاد می‌شود.اعتیاد به رابطه عاشقانه در این زن تشدید شده و درحال حاضر وی مضطرب است كه با چهار مرد رابطه داشته است.هرزه‌نگاری زنده و اتاق‌های گفتگو،خوشایند كسانی است كه منزوی،تنها و كسل هستند.آنجا كه آسیب‌های عصبی ـ شیمیایی و نیز احساسی مطرح هستند،می‌تواند اعتیاد اینترنتی را به دنبال داشته باشد.
●منحصر به فرد بودن اینترنت
یكی از دلایلی كه موجب شده اینترنت تا به این حد خطرناك باشد منحصر به فرد بودن آن است.
دكتر كوپر نخستین كسی بود كه مفهوم موتور (AAA) را برای اینترنت به كار برد.وی بر این عقیده است كه منحصر به فرد بودن اینترنت به این دلیل است كه اینترنت می تواند در دسترس همگان قرار گیرد (Accessible)،همگان توانایی پرداخت بهای آنرادارند (Affordable) و نیز اینكه كاربران آن می توانند ناشناس بمانند(Anonymous).
در گذشته برای دستیابی به مجلات هرزه‌نگاری و یافتن چیزهایی كه در داروخانه‌ها و در برخی قفسه‌ها به صورت مخفی وجود داشتند،می‌بایست یك كارآگاه می‌بود.در آن زمان،برای یافتن آن چه فرد به دنبال آن بود،می‌بایست به خیلی از اماكن كثیف و كاملاً نكبت‌بار مراجعه می‌نمود.
نكته این جاست كه بزرگسالان و یا نوجوانان،در هر صورت، می‌بایست جهت یافتن چنین محصولاتی به این جا و آن جا مراجعه می نمودند.اما امروزه با وجود اینترنت،دسترسی به این موارد حتی برای خردسال‌ترین كاربران سهل و آسان شده است.امروزه اشكالی از هرزه‌نگاری وجود داشته و در دسترس است كه تا پنج سال گذشته حتی در كثیف‌ترین اماكن نیز پیدا نمی‌شد.هرساله شاهد آن هستیم كه برحجم مطالبی اینچنینی كه به سهولت دردسترس همگان قرار دارد،افزوده می‌شود.بسیاری ازمؤسسات،درزمینه استفاده ازكامپیوتر درمدارس وكتابخانه‌های عمومی،با این اشكال مواجه هستند كه هرزه‌نگاری به سهولت قابل دسترسی است.
اخیراً،حتی رأی‌ دهندگان كشورهای شدیداً سنتی،من جمله كشور هلند و ایالت میشیگان نیز در مورد نصب سیستم‌های نظارتی برروی كامپیوترهای كتابخانه‌های عمومی،مخالفت كردند.هرزه‌نگاری اینترنتی بگونه‌ای است كه همگان به نوعی، استطاعت مالی پرداخت بهای آن را دارند.
می‌دانیم كه بسیاری از افرادی كه بهای چیزی را می‌پردازند و آن را به صورت دست اول خریداری می‌كنند،می توانند به صورت رایگان آن را به دیگران نیز منتقل نمایند.نیز می دانیم كه بسیاری از سایتهای مختصر به سكس،به صورت رایگان، تصاویری جهت وسوسه كردن ارائه می‌دهند تا شخص اغفال شده،جهت مشاهده مطالب مفصل‌تر،مجبور به استفاده از كارت اعتباری خود شود.چنین وسوسه‌انگیزی‌های رایگانی،زمینه‌ساز اعتیاد یكی از مراجعین من به سكس اینترنتی شده است تا جایی كه وی در ماه فوریه، ۰۰۰/۸۵ دلار در این زمینه هزینه كرده بود.البته درصورتی كه افرادی به دلایل مالی مجبور شوند استفاده خود از مطالب هرزه‌نگاری را محدود كنند و یا حداقل اشكال گران‌تر آن را مورد استفاده قرار ندهند، با این وجود،باز هم مطالب رایگان به آن میزان هست كه ایشان را كفایت نماید.اكثریت قریب به اتفاق مراجعین بنده،آنان كه به هرزه‌نگاری اینترنتی اعتیاد دارند،پولی را درعوض بهای آن پرداخت نمی‌كنند.روان‌شناسان متعددی،من جمله دكتر «مارك شوارتز»،مدیران مؤسسه جانسون،بر این عقیده‌اند كه این خصیصه اینترنت كه كاربران آن می‌توانند ناشناس باقی بمانند،بسیاری از افراد را آسیب‌پذیر نموده است.وی می‌گوید:مواردی وجود دارد كه شخص سابقاً چنین بی‌اراده درگیر فعالیت‌های منحط جنسی نمی‌شده است؛چرا كه لازمه‌ی آن،رفت و آمد وی به اماكن«خطرناك» و پرمخاطره بوده است،اما در حال حاضر،در خانه «امن» خود و به صورت گمنام،درگیر این مسایل است.مضمون سخن وی این است كه روز‌ به‌روز افراد بیشتری و به اشكال شنیع‌تری درگیر اینگونه انحرافات جنسی می‌شوند.سابق بر این معمول بود كه افراد «نرمال» تنفر داشتند از اینكه در اماكنی از قبیل كاباره‌های S&M حاضر شوند كه در آنجا انحرافات جنسی صورت می‌گرفت.اما امروزه از طریق هرزه‌نگارهای زنده و محاورات اینترنتی،وارد شدن در این فعالیت‌ها بسیار راحت‌تر و بی‌دردسر تر صورت می‌پذیرد.
●برخورد اتفاقی
باید به این موتور (AAA) یك A چهارمی هم اضافه كرد وآن هم اتفاقی (Accidental) بودن آن است.آنان كه تلاش داشته‌اند از حقوق آزادی بیان برای هرزه‌نگاران دفاع كنند،دیری است كه ادعا می‌كنند،همگی مختارند در مورد تماشای هرزه‌نگاری‌ها تصمیم بگیرند.درحالی كه در حیطه اینترنت،این هرزه‌نگاری است كه می تواند در جست‌وجوی شما باشد و نیز اینكه،همگی ما مطلع هستیم كه گاهی ناخواسته و نطلبیده، مطالبی از طریق پست الكترونیك برای ما ارسال می‌شود كه سایت‌های اینترنتی مختص به سكس را تبلیغ می‌كند.
نكته واحدی در اینجا لازم به ذكراست و آن اینكه بزرگترین خطر احتمالی برای كسانی كه به دنبال به‌ كارگیری این شبكه گسترده‌ی جهانی در راستای اهداف سازنده و سودمند هستند،آن است كه آنها به طور اتفاقی درمعرض سایت‌های مختص به سكس واقع خواهندشد.به عنوان مثال دختر۸ ساله ای،در اینترنت در پی افسانه تخیلی «سیندرلا» است.
بدین ترتیب این دختربچه با وارد نمودن كلمه (سیندرلا)در موتور جست‌وجو،باشماری از گزینه‌ها رو به‌رو می‌شود؛یكی از این گزینه‌ها،تحت این عنوان آمده است: «سیندرلا را فقط خودتان ببینید».
این دختربچه هم كه صد البته به دنبال دیدن سیندرلاست،برروی این گزیه كلیك می كند و ناگهان با تصویری مواجه می‌شود كه در آن یك زن عریان با استفاده از آلت مصنوعی به دنبال ارضای خود است.از چنین وضعیتی باید به عنوان نوعی شبیخون جنسی یاد نمود.رابرت فریمن ـ لنگو یكی از محققین و رفتارشناسان جنسی مشهور،اخیراً با استفاده از ADL- بزرگترین خدمات‌دهنده مستقیم درحیطه اینترنت - تحقیقی را انجام داده است.وی كلمات(كنترل و نظارت والدین)را در این موتور جست‌وجو وارد می‌كند.اسامی۵۰۸/۱۲سایت اینترنتی كه شامل سایتهای متعدد وگسترده‌ای در زمینه‌های صرفاً جنسی است،درنتیجه‌ی این جست‌وجو به دست می‌آید. آیا با این وجود،جای تردید باقی خواهد ماند كه اگر شما به دنبال مطالب كاملا خصوصی نیز باشید،باز هم احتمالاً آنها به طور اتفاقی به سراغ شما خواهند آمد؟هر چند این سوال را نیز باید پرسید كه آیا برخی از این موارد،فی‌الواقع اتفاقی است یا تعمدی؟طبق ارزیابی‌ها، ۸۵ درصد تولید هرزه‌نگاری در آمریكا،با مدیریت مجرمان سازمان‌یافته صورت می‌گیرد.آیا نمی‌بایست به خود بیاییم؟آن چه مسلم است این كه،این اقلیت معدود در فرهنگ ما، در راستای «عرضه ی» تولیدات خود تا چه میزان می‌توانند تهاجمی عمل كنند؟
نویسنده: مارك لاسر
منبع:www.iranculture.org
منبع : خبرگزاری فارس


همچنین مشاهده کنید