شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

تب فوتبال در اروپا


تب فوتبال در اروپا
فوتبال اروپا همواره رونق فراوانی را در اوایل هفته دارد و كانون توجه تمامی علاقه مندان به این رشته است.
در حال حاضر با گذشت چند هفته از برگزاری این بازی ها در كشورهای معتبری مانند آلمان، ایتالیا، انگلیس، اسپانیا و فرانسه حوادث مختلفی رخ داده و هنوز تیم های سرشناس این لیگ ها به درستی در مسیر موفقیت قرار نگرفته اند. البته شركت این دسته از تیم ها در لیگ قهرمانان اروپا نیز باعث كاهش نسبی قدرت آنها می شود.
تیم های قدرتمند این قاره این هفته نیز باید در دو میدان مبارزه كنند، طی امروز و فردا در رقابت های داخلی كشورهای خود و طی سه شنبه و چهارشنبه در بازی های لیگ قهرمانان اروپا. با این تعداد بازی هر تیمی كه دوران آماده سازی خود را به درستی طی نكرده باشد قطعاً با مشكلات عمده ای در طول مسابقات روبه رو می شود.
از آلمان خبرهای خوشی برای ایرانی ها به گوش نمی رسد. با گذشت چهار هفته از این بازی ها هنوز علی كریمی در بوندس لیگا به میدان نرفته است.
بایرن مونیخ هفته پیش در مصاف با آرمینیا بیلفلد دو بر یك شكست خورد تا اولین باخت این فصل خود را تجربه كند. قرار ندادن روی ماكای در تركیب اصلی بایرن مونیخ یكی از اشتباهات بزرگ ماگات در این بازی بود. زوج پودولسكی و سانتا كروز در این بازی بازدهی خوبی را نداشت.
بایرن مونیخ در هفته پنجم امروز در آلیانز آرنا به مصاف آلمنیا آخن می رود. غیبت اوون هارگریوز كه در بازی قبلی بایرن مصدوم شد لطمه بزرگی به پیكره خط میانی بایرن وارد خواهد كرد. در غیاب این بازیكن شانس حضور كریمی كمی پررنگ می شود. البته اگر گزینه دی میكلیس در خط میانی قرار نگیرد. او در بازی قبلی بلافاصله بعد از آسیب دیدگی هارگریوز وارد میدان شد.
بایرن مونیخ در حال حاضر با ۷ امتیاز در مكان سوم جدول بوندس لیگا ایستاده. آلمنیا آخن در هفته چهارم موفق شد تیم مونشن گلادباخ را مغلوب كند. این تیم كه به تازگی به رقابت های بوندس لیگا راه یافته تاكنون چهره خوبی را در بوندس لیگا از خود عرضه كرده است.
ماگات سرمربی بایرن مونیخ نیز بعد از شكست تیمش برابر آرمینیا بیلفلد گفت: زمان بندی رقابت ها ما را دچار مشكل كرده است. مدت كوتاهی پس از جام جهانی رقابت های بوندس لیگا آغاز شد و سپس لیگ قهرمانان و همین امر باعث شد تیم ما ریتم اصلی خود را به دست نیاورد. البته من اطمینان دارم كه در آینده شرایط بهتر خواهد شد. به عقیده ماگات وقتی تیمی در آخر هفته در لیگ قهرمانان حضور پیدا می كند و بلافاصله باید خود را برای بازی های اوایل هفته آماده كند بروز چنین اتفاقاتی قابل پیش بینی است. البته از این پس سعی می كنیم به انسجام تیمی برسیم.
این هفته هامبورگ در زمین خود با تیم قدرتمند وردربرمن رودررو می شود. هامبورگ در شرایط بدی به سر می برد و از ۴ بازی گذشته خود تنها به ۳ امتیاز رسیده است. سه مساوی، یك شكست بدون پیروزی عملكرد یاران توماس دال می باشد.
وی بعد از شكست هفته پیش تیمش برابر دورتموند گفت: ما در ابتدا خوب بازی كردیم اما فشار لازم را به حریف وارد نكردیم تا به گل برسیم. این شكست خیلی تلخ بود زیرا تیم ما در وضعیت ایده آلی بود اما نتیجه نگرفت.
دال در ادامه گفت: امیدوارم در مصاف با وردربرمن به پیروزی برسیم تا روحیه آسیب دیده بازیكنان ترمیم شود.
وردربرمن هفته پیش در خانه شكست سنگینی را برابر اشتوتگارت متحمل شد و برای تلافی آن نتیجه می خواهد هامبورگ را قربانی كند. ماركوس شاف سرمربی برمن در مورد این بازی می گوید: هامبورگ تیم بسیار خوبی است اما برای بهبود اوضاع خود در جدول باید پیروز از این میدان خارج شویم.
وردربرمن در حال حاضر با ۶ امتیاز در مكان نهم قرار دارد. هرتابرلین پیشتاز كنونی بوندس لیگا این هفته بازی سختی را در زمین ماینتز در پیش دارد. فالكو گوتس سرمربی هرتابرلین با اشاره به بازی های خوب تیمش گفت: تاكنون از عملكرد بازیكنانم راضی هستم اما نباید این موفقیت ها باعث شود تا ما حریفان دیگر را دست كم بگیریم. برلینی ها هفته پیش به لطف كریستین گیمنز مهاجم دورگه (آرژانتینی- ایتالیایی) خود شالكه را دو بر صفر شكست دادند كه هر دو گل را این بازیكن به ثمر رساند. باشگاه هانوفر كه این فصل بوندس لیگا را با «پیتر نوی رورر» آغاز كرد بعد از سه هفته ناكامی حكم اخراج وی را صادر و دیتر هكینگ را به جای او به خدمت گرفت. هانوفر با باخت در انتهای جدول قرار داشت و همین امر مسئولان این باشگاه را به اخراج نوی رورر ترغیب كرد.
هانوفر در اولین بازی اش با ولفسبورگ با رهبری مربی جدیدش موفق شد دو بر یك به پیروزی دست یابد. هر دو گل این بازی توسط توماس برداریچ به ثمر رسید. وحید هاشمیان كه در زمان مربی سابق همواره زوج اصلی خط حمله را تشكیل می داد در این بازی تا دقیقه ۹۰ روی نیمكت ذخیره ها بود و تنها یك دقیقه فرصت بازی پیدا كرد.
هاشمیان در این باره معتقد است كه به زودی شرایط تغییر می كند و مجدداً در بین نفرات اصلی قرار خواهد گرفت. وی درباره مربی جدید تیمش گفت: هكینگ هنوز با شرایط تیم و خصوصیات بازیكنان آشنا نشده و برای این امر فرصت بیشتری می خواهد تا نسبت به تك تك بازیكنان به شناخت كامل برسد.
وی در ادامه افزود: باید تمرینات خود را با علاقه بیشتری دنبال كنم تا به مربی ثابت كنم استحقاق حضور در تركیب اصلی را دارم. هاشمیان تأكید كرد: در حال حاضر موفقیت تیم ما مهمتر از بازی كردن من در تركیب اصلی می باشد. تیم ما تاكنون نتایج خوبی به دست نیاورده اما با این پیروزی به نظر می آید اوضاع بهتر خواهد شد. وی در پایان گفت: امیدوارم هانوفر با این مربی نتایج قابل قبولی بگیرد.
هانوفر امروز به دیدار تیم بایر لوركوزن می رود. این تیم در حال حاضر با ۳ امتیاز در مكان هفدهم جدول حضور دارد.در سایر بازی ها امروز شالكه در خانه میزبان ولفسبورگ است و فردا نیز بوخوم ضعیف ترین تیم بوندس لیگا كه تاكنون تنها یك امتیاز به دست آورده در خانه به مصاف آرمینیا بیلفلد می رود. نورنبرگ تیم دوم ۸ امتیازی بوندس لیگا فردا در خارج از خانه به مصاف انرژی كوتبوس خواهد رفت.
●حضور یك غریبه در صدر جدول
وقتی نام لیگ برتر فوتبال انگلیس به ذهن خطور می كند بیشتر به یاد تیم های بزرگی چون آرسنال، چلسی، لیورپول، منچستر یونایتد و ... می افتیم اما در این فصل پورتسموث پدیده جدید فوتبال این جزیره به شمار می آید. این تیم در حال حاضر با ۱۳ امتیاز با چهار پیروزی و یك مساوی بدون شكست و بدون گل خورده سایر مدعیان را تحت الشعاع قرار داده است.
پورتسموث فصل گذشته از ۳۷ بازی تنها ۳۸ امتیاز به دست آورده اما اكنون بعد از گذشت تنها ۵ بازی به این تعداد امتیاز رسیده است.
هری ردنپ در این باره می گوید: از عملكرد بازیكنان راضی هستم. این نتایج نشان دهنده این است كه تیم ما رو به پیشرفت است. البته هنوز راه درازی در پیش داریم و باید تلاش بیشتری برای موفقیت و جبران نتایج فصل گذشته به خرج دهیم.
البته بعید به نظر می رسد این اقتدار تداوم داشته باشد. این تیم آخرین بار در سال ۱۹۵۰ به مقام قهرمانی لیگ برتر دست یافته است.
پورتسموث در هفته ششم لیگ دوشنبه هفته جاری در ورزشگاه اختصاصی خود به مصاف بولتون واندرز می رود.
پورتسموث در هر دو بازی خانگی این فصل خود تاكنون به پیروزی رسیده است در حالی كه بولتون هنوز در بازی های خارج از خانه به برد دست نیافته است.
بیشتر بازی های مهم این هفته لیگ برتر انگلیس امروز برگزار می شود. منچستر یونایتد تیم دوم جدول بعد از شكست خانگی تحقیرآمیز مقابل آرسنال در زمین ردینگ به میدان می رود.
حریف منچستر یونایتد تاكنون در بازی های خانگی شكست نخورده و در این بازی هم مصمم است تا دومین باخت شیاطین سرخ را رقم بزند. ردینگ كه از جمله تیم های تازه وارد لیگ برتر است با ارائه بازی های قابل قبول تاكنون با اندوخته ۹ امتیاز در جمع تیم های بالای جدول قرار دارد.
این تیم هفته پیش در خانه شفیلد یونایتد به پیروزی دو بر یك رسید. منچستر یونایتد در حال حاضر با ۱۲ امتیاز در مكان دوم جدول قرار دارد. تیم آرسنال نیز به رهبری آرسن ونگر بازی آسانی را در ورزشگاه امارات با شفیلد یونایتد در پیش دارد.
آرسنال در ۲ بازی گذشته خود در این ورزشگاه موفق به پیروزی مقابل رقبا نشده است و می خواهد طلسم این ناكامی را در بازی با شفیلد از بین ببرد. رقیب آرسنال تنها با ۲ امتیاز در قعر جدول در وضعیت بدی به سر می برد.
لیورپول امروز در آنفیلد میزبان تیم لندنی تاتنهام است. رافا بنیتز درباره این بازی عقیده دارد كه اگر بازیكنان تیمش برنامه های او را به خوبی در زمین به اجرا درآورند قطعاً با دست پر میدان امروز را ترك خواهند كرد. لیورپول با پیتر كراچ و جبرئیل سیسه دارای خط حمله خطرناكی است كه می توانند سرنوشت بازی را تغییر دهند. امروز در لندن دربی بین تیم های فولام و چلسی دو تیم همشهری برگزار می شود. در این بازی خوزه مورینیو یك غایب بزرگ به نام میشائیل بالاك دارد كه در بازی مقابل لیورپول اخراج شد.
فولام در این فصل در ورزشگاه اختصاصی خود شكست نخورده است ولی این بار در مقابل میلیونرهای شهر لندن بازی سختی را در پیش دارد. كریس كلمن سرمربی فولام در مورد این بازی می گوید: اگر بازیكنان ما در این بازی با كیفیت و بدون اشتباه بازی كنند قطعاً چلسی تیم شكست خورده ای خواهد بود.
در سایر بازی های امروز آستون ویلا با چارلتون، منچسرسیتی با وستهام، میدلزبرو با بلكبرن و ویگان با واتفورد دیدار می كنند و فردا نیز در سنت جیمز پارك نیوكاسل با اورتون مصاف می دهد.
در حال حاضر در جدول گلزنان لیگ برتر بابی زامورا و اندی جانسون از وستهام و اورتون هركدام با ۵ گل در صدر جدول قرار دارند.
دیدر دروگبا از چلسی و نوانكو كانو از پورتسموث با ۴ گل در مكان بعدی ایستاده اند.
حسن حیدری
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید