جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

دیدن در صبح فردا


دیدن در صبح فردا
ارتوكراتولوژی درمانی غیر جراحی است كه از طریق شكل موقتی قرنیه، نزدیك بینی را اصلاح می كند . تفاوت عمده این روش با روش های جراحی عیوب انكساری نظیر لیزیك، این است كه روش های جراحی، دائمی هستند ولی در این روش، درصورت عدم استفاده از لنز، شكل قرنیه پس از سه روز به حالت اولیه برمی گردد. هرچند ایده كلی ارتوكراتولوژی از ۴۰ سال قبل هم وجود داشته و درمان هایی هم با استفاده از این روش صورت می گرفته ولی پیشرفت های اخیر در تكنولوژی كنتاكت لنزهای ویژه سبب شد تا در سال ۲۰۰۲ سازمان غذا و داروی آمریكا (FDA) این لنزها را برای استفاده در طول شب و هنگام خواب مورد تایید قرار دهد. این لنزها در ایران به لنزهای شارژی معروف هستند. در مورد این روش جدید درمان نزدیك بینی با دكتر پرویز زرین بخش- رئیس مركز تحقیقات لنز و اپتیك ایران- گفت وگویی ترتیب دادیم. وی عقیده دارد روش ارتوكی تا ۵۰درصد، نزدیك بینی را كاهش می دهد و این برای پدر و مادرهایی كه نگران پیشرفت شماره چشم كودكشان هستند، نوید خوبی است.
●●●
● آقای دكتر، روش ارتوكی در ایران تا چه اندازه پیشرفت كرده است؟
- روش ارتوكی یا لنزهای شبانه، در ایران بسیار موفقیت آمیز بوده است. آمارها نشان می دهد بیش از ۹۰درصد افرادی كه از این لنزها استفاده می كنند، موفق شده اند كه در طول روز بدون لنز و عینك فعالیت كنند. در مركز تحقیقات لنز و اپتیك ایران، روی روش های اصلاح چشم تحقیقاتی در حال انجام است كه در دو سال اخیر شش مورد اختراع در این مركز انجام شده است. یكی از مهمترین دستاوردهای این مركز در مورد اصلاح چشم كودكان یا لنزهای طراحی شده برای كودك و نوزاد است كه بسیار موفقیت آمیز بوده است. با این وسیله، چشم كودك یا نوزاد اصلاح می شود تا جلوی تنبلی چشم و نابینایی آن گرفته شود. به این لنزها، لنزهای پدیاتریك می گویند.
●نزدیك بینی، شایع ترین عیب انكساری چشم است. این اختلال برای كودكان چه مشكلاتی را به همراه دارد؟
- نزدیك بینی در كودكان مشكلات زیر را به بار می آورد:
۱) مشكل اقتصادی: شكستگی و گم كردن مرتب عینك در كودكان.
۲) محدودیت حركتی: چون كودكان به شدت نیاز به تحرك و ورزش دارند و عینك باعث محدودكردن تحرك شده و كودكان عینكی نسبت به همسن و سالانشان گوشه گیرتر می شوند.
۳) مشكل رشد مراكز مغزی مربوط به چشم: عینك باعث محدودیت میدان بینایی كودكان شده و مراكز مغزی مربوط به چشم تكامل كافی پیدا نمی كند.
۴) اشكال در فرم صورت و بینی: به علت اینكه كودكان در حال رشد هستند، قاب عینك باعث تغییراتی در فرم صورت و بینی كودك می شود و در نهایت، خیلی از افراد به خصوص كودكان، از وجود عینك و اختلال در زیبایی، احساس ناراحتی می كنند.
با همه اینها بسیاری از كودكان ناچار به استفاده از عینك هستند و در بسیاری از موارد، بهترین راه، استفاده از عینك است. برای اصلاح چشم كودكان نمی توان از لیزیك ، لازك و PRK استفاده كرد. از این روش ها برای افراد بالاتر از ۱۸سال به شرط ثابت ماندن نمره چشم می توان بهره برد.
● آیا برای اصلاح دید كودكان می توان از روش ارتوكی استفاده كرد؟
- بله! یكی از بهترین روش ها برای اصلاح دید كودكان، استفاده از روش ارتوكی است. در این روش لنز، نیم ساعت قبل از خواب در چشم قرار می گیرد و صبح بعد از بیدارشدن زیر نظر پدر و مادر از چشم خارج شده و در طول روز، دید اصلاح می گردد. این روش همه عوارض مربوط به عینك را حذف می كند و تحرك كودك بر می گردد.
● این روش در اصلاح دید مؤثر است؟ در كودكان از چه سنی استفاده می شود؟
- تحقیقات موازی در ایران و در كشورهای آمریكا، كانادا، هنگ كنگ و استرالیا نشان داده كه روش ارتوكی روند پیشرفت نزدیك بینی را تا ۵۰درصد كاهش می دهد و این برای پدر و مادرهایی كه نگران پیشرفت شماره چشم كودكشان هستند نوید خوبی است. روش لنز شبانه را می توان از ۷سالگی به بالا اجرا كرد و در نزدیك بینی های كمتر از ۵ به خوبی مؤثر است. برای سایر كودكان كه شرایط ارتوكی ندارند و قادر به استفاده از عینك نیستند(مثل قوز قرنیه یا آستیگماتیسم شدید) می توان از لنزهای خاصی كه می تواند شبانه روز در چشم باشد استفاده كرد . عبور اكسیژن و گاز از این لنزها بسیار بالاست و در ضمن به علت اینكه میكروب را به خود نمی گیرند، تمیزكردن آنها آسان است و برای كودكان قابل استفاده است.
● لطفا كمی در مورد حالت قوز قرنیه و روش برطرف كردن آن توضیح دهید.
- در قوز قرنیه، قرنیه چشم شكل مخروطی دارد و برای اصلاح آن از لنزهای سخت مخصوص استفاده می شود. در این مورد، روش خاصی در مركز لنز و اپتیك ایران ابداع شده كه با روش های متداول دیگر فرق دارد؛ چه از نظر راحتی و چه از نظر اصلاح دید بیمار. در مورد اصلاح چشم هایی كه پیوند قرنیه، لیزیك یا موارد دیگر جراحی شده اند نیز برای اولین بار لنز خاصی ابداع شده كه به راحتی باعث اصلاح آنها می شود و در آینده منتشر خواهد شد.
● لنزهای نرم چند نوعند و شما استفاده از كدامشان را توصیه می كنید؟
- لنزهای نرم به صورت ساده، آستیگمات، رنگی و درمانی وجود دارند و از نظر نوع ساخت به دو نوع قالب زدنی و تراشیدنی تقسیم می شوند. نوع تراشیدنی، بادوام است و رسوب نمی گیرد و می تواند به مدت طولانی استفاده شود. نوع قالب زدنی نیز یك بارمصرف و كوتاه مدت است و از یك روز تا یك ماه بسته به نوعش قابل استفاده است.
این لنزها بسیار مورد استفاده اند(نوع قالب زدنی) و حتی از طریق اینترنت خریداری می شوند. حسن آنها این است كه زود عوض می شوند و همیشه نو هستند. عیبشان هم این است كه كیفیت دید، به خوبی لنز تراشیدنی نیست و اگر به صورت خارج از مدت استفاده شوند، عوارض طولانی مدت خواهند داشت. متاسفانه در ایران برخی افراد این لنزها را بیش از مدت استاندارد استفاده می كنند.
● برای اینكه این لنزها را از سایر لنزها تشخیص دهیم باید چه نكاتی را مدنظر بگیریم؟
- اولا لنزهای قالب زدنی و كوتاه مدت در بسته بندی مسطح پلاستیكی بسته بندی می شوند. ثانیا شركت های خارجی سازنده، مدت استفاده از آنها را مشخص می كنند. در مواردی كه بیماران شك دارند، می توانند با مركز تحقیقات اپتیك و لنز ایران مطرح كنند تا اطلاعات لازم را دریافت نمایند. لنزهای سیلیكون هیدروژل، لنزهای نرم جدیدی هستند كه عبور اكسیژن بالایی دارند و بهترین لنزهای یك بار مصرف هستند. كسانی كه به علت جراحی لیزیك و... دچار عارضه شده اند، می توانند از لنزهای خاصی كه به تازگی طراحی شده و با موفقیت آزمایش گردیده است، استفاده نمایند.
خوشبختانه با پیشرفت تكنولوژی و دستگاه های مدرن و اطلاعات جدیدی كه در مورد روش های جراحی به دست آمده، این روش ها بسیار كم عارضه و متداول شده است.
سمیه شرافتی
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید