پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

یک بازی به رنگ قهرمانی


یک بازی به رنگ قهرمانی
رقابت های جام حذفی كه باید بیش از آغاز فصل جدید فوتبال برگزار می شد به دلیل اختلاف سلیقه مسئولین سابق فدراسیون فوتبال با سازمان تربیت بدنی با تأخیر طولانی برگزار شد.
بعد از حضور تیم های پرسپولیس و سپاهان قرار شد بازی فینال با یك تك بازی به پایان برسد كه با مخالفت سازمان تربیت بدنی مواجه شد. آنها عقیده داشتند كه این فینال به واسطه حضور یك تیم شهرستانی باید به طور رفت و برگشت برگزار شود. البته مسئولین قبلی فدراسیون نیز قصد داشتند پیش از حضور تیم ملی در جام جهانی این بازی را برگزار كنند كه این اتفاق رخ نداد.
با پایان جام جهانی و بركناری محمد دادكان اوضاع به سود سپاهان پیش رفت و با روی كار آمدن هاشمی، سرپرست فدراسیون فوتبال، داریوش مصطفوی دبیركل این فدراسیون طی مراسمی قرعه كشی فینال جام حذفی انجام شد و پرسپولیس در بازی رفت میزبان و سپاهان در بازی برگشت میزبان شد.
بدین ترتیب داستان جام حذفی نیز تا فینال به پایان رسید. تیم های سپاهان و پرسپولیس هر دو با مربیان قبلی خود به فینال جام حذفی رسیدند. پرسپولیس با آری هان و سپاهان با تاوارز، شرایط دو باشگاه به گونه ای پیش رفت كه در فصل جدید هر دو باشگاه با مربیان جدیدی وارد مذاكره شدند. پرسپولیس با دنیزلی به توافق رسید كه پیش از این تجربه مربیگری در تیم پاس را داشت و سپاهانی ها نیز با لوكا بوناچیچ به توافق رسیدند.
از زمانی كه آخرین بار پرسپولیس به فینال این بازی ها راه یافته ۸ سال می گذرد. پرسپولیس در سال ۱۳۷۷ در مصاف با رقیب دیرینه خود استقلال در فینال به پیروزی دو بر یك رسید تا سومین قهرمانی اش را در این جام جشن بگیرد. قرمزها بعد از سپری كردن این زمان طولانی بار دیگر فرصتی دست پیدا كردند تا غم های سال های خود را با پیروزی در این جام به فراموشی بسپارند.
از سوی دیگر سپاهان كه در سالهای اخیر با قهرمانی در لیگ حرفه ای و جام حذفی اعتبار تازه ای را در فوتبال ایران بدست آورده در سال ۸۲ موفق شد دست به كار بزرگی بزند. این تیم در بازی رفت مقابل استقلال در اصفهان به پیروزی سه بر دو رسید. در حالی كه به نظر می رسید استقلال این نتیجه را در ورزشگاه آزادی جبران كند در بازی برگشت نیز در حضور بیش از نود هزار نفر نتیجه را دو بر صفر مقابل سپاهان واگذار كرد.
سپاهان با این قهرمانی در سال ۸۲ همزمان فاتح لیگ حرفه ای در دومین دوره و قهرمان جام حذفی شد كه تاكنون تنها تیم شهرستانی است كه این دو جام را همزمان فتح كرده است.
سپاهان با توجه به این كه از جمله تیم های صنعتی كشور به شمار می رود در سالهای اخیر با مدیریت قوی و پشتوانه مالی بسیار خوب راه موفقیت را در ورزش به درستی طی می كند و آینده درخشانی در انتظار این تیم است.
سپاهان در بازی رفت در تهران به خوبی توانست به نتیجه دلخواه خود دست یابد و با یك تساوی یك بر یك مقابل چشمان ۸۰ هزار تماشاگر تهرانی شانس قهرمانی خود را در دیدار برگشت بیشتر كند.
لوكا بوناچیچ بعد از این بازی گفت: بازیكنان سپاهان در این بازی ثابت كردند كه می توانند قهرمان رقابت های فوتبال جام حذفی شوند. وی در ادامه افزود: ما پس از این كه نیمه اول را با یك گل به پرسپولیس واگذار كردیم در نیمه دوم كنترل توپ و زمین را در اختیار داشتیم و موفق شدیم گل تساوی را به ثمر برسانیم.
بوناچیچ در ادامه گفت: با كسب این نتیجه ما می توانیم در دیدار برگشت و در اصفهان جام قهرمانی را در خانه نگه داریم، زیرا كسب این نتیجه ایده آل شانس ما را برای فتح جام بیشتر می كند.
البته بوناچیچ در عین امیدواری به قهرمانی تیمش گفت: كسب این نتیجه نباید بازیكنان ما را گمراه كند تا در دیدار برگشت با كیفیت پایین تری بازی كنند.
آنها در بازی این هفته باید تمام توان خود را برای پیروزی مقابل پرسپولیس به خرج دهند.بوناچیچ در پایان گفت: من به بازی هجومی علاقه مند هستم و در صورتی كه این امكان بوجود آید در اصفهان بازی زیبایی را به نمایش خواهیم گذاشت. سپاهان در فصل نقل و انتقالات ۵ بازیكن را به خدمت گرفت كه اكنون ارزش های آنها برای اصفهانی ها ثابت شده است.
حمید شفیعی، فرشاد بهادرانی، حمید عزیززاده، عماد رضا و عبدالوهاب ابوالهیل ۵ بازیكن تازه وارد این تیم هستند كه سه بازیكن از ذوب آهن، عمادرضا از فولاد خوزستان و ابوالهیل از استقلال اهواز به این تیم پیوسته اند.
حضور این بازیكنان از همان آغاز لیگ نمود داشته و در كسب نتایج سپاهان تأثیر مستقیم به جای گذاشته است.در این فصل سپاهان تنها مهره ارزشمندی را كه از دست داد رسول خطیبی بود كه به باشگاههای امارات ملحق شد.
سپاهان در این بازی با تركیب تازه ای به مصاف پرسپولیس می رود. در این بازی آرمناك پطروسیان كه در بازی رفت یك پنالتی را برای تیمش مهار كرد درون دروازه قرار می گیرد.
حمید عزیززاده، هادی عقیلی، محسن بنگر سه مرد دفاعی سپاهان هستند. در خط میانی جلال اكبری، ابوالهیل و نویدكیا در مركز و لوینیان و هادی جعفری به عنوان دو پیستون كناری سپاهان را تشكیل می دهند.
در خط حمله نیز حمید شفیعی و سید صالحی حضور خواهند داشت كه عمادرضا و محمدنوری نیز دو پشتوانه این تیم در خط حمله هستند.
در بازی رفت این دو بازیكن در نیمه دوم وارد میدان شدند و جریان بازی را به طور كلی به سود سپاهان تغییر دادند. اگر نوری و عمادرضا قدر فرصت های بدست آمده در بازی رفت را می دانستند قطعاً سپاهان تیم پیروز میدان بود.
●نگاه امیدوارانه پرسپولیسی ها
پرسپولیس این روزها فقط به یك چیزی می اندیشد آن هم قهرمانی در جام حذفی كه می تواند برای كوتاه مدت مرهمی باشد بر زخم های عمیق این تیم.
پرسپولیس انصاری فر فصل قبل را با رسیدن به فینال جام حذفی تا حدودی موفق به پایان برد، اگر چه این تیم در لیگ برتر یكی از بدترین سال های حضورش را سپری می كرد با حضور در این فینال ناكامی در لیگ را تا حدی كمرنگ كرد.
پرسپولیس بعد از این كه با آری هان نتوانست ادامه همكاری بدهد به مصطفی دنیزلی روی آورد تا در لیگ برتر این مربی روی نیمكت داغ پرسپولیس بنشیند. پرسپولیس در آغاز حركتش در لیگ برتر با دو شوك روبه رو شد. این تیم در هفته نخست ابتدا مقابل ابومسلم شكست خورد كه در پایان این بازی دنیزلی حریف را به ضد فوتبال متهم كرده بود و چند روز بعد نیز در حضور خیل عظیم هواداران پرسپولیس تیم محبوب پایتخت در فینال جام حذفی بازی رفت را برابر سپاهان با تساوی یك بر یك به پایان برد.
پرسپولیس در این فصل با خرید نیكبخت واحدی و حسین بادامكی تا حدودی در فصل نقل و انتقالات موفق ظاهر شد البته از سوی دیگر خیل عظیم شاكیان باشگاه این تیم را به چالشی تازه كشاند. متأسفانه بازیكنانی كه حتی یك بار هم با پیراهن پرسپولیس در میدان ظاهر نشده بودند به دنبال شكایت به فیفا این تیم را با بحرانی بزرگ روبه رو كرده بود.
به هر حال انصاری فر، مدیرعامل جدید پرسپولیس در این مقطع باید تاوان سنگین قراردادهایی را می داد كه در زمان او منعقد نشده بود. در حال حاضر مدیرعامل پرسپولیس تا حدود زیادی بر مشكلات حاشیه ای فائق آمده است. البته سازمان تربیت بدنی به عنوان متولی اصلی باشگاه پرسپولیس باید منابع مالی را در اختیار این باشگاه قرار دهد تا این تیم پرطرفدار پایتخت از این نظر همواره تأمین باشد و تمامی اركان باشگاه بدون دغدغه در فكر هدایت تیم باشند.
تقویت پرسپولیس در مجموع به سود فوتبال كشور است و هر چه این تیم تضعیف شود به فوتبال ایران لطمه می خورد.
پرسپولیس با گذشته ای درخشان باید بار دیگر رنگ روزهای خوب خود را ببیند تا به جایگاه اصلی خود در فوتبال ایران و آسیا بازگردد.
پرسپولیس در صورت اعتماد به دنیزلی می تواند در رقابت های لیگ برتر نیز به موفقیت برسد. دنیزلی اگر در فینال جام حذفی نتیجه نگیرد باز هم باید به او فرصت داد تا در آینده این تیم را به طور كلی ترمیم كند.
پرسپولیس روز جمعه باید در دو جبهه مقابل سپاهان صف آرایی كند. این بار خیل عظیم هواداران سپاهان از روی سكوهای ورزشگاه نقش جهان به حمایت تیم محبوب خود می آیند.
قطعاً آنها از نظر روحی پرسپولیسی ها را تحت شعاع هنرنمایی خود قرار می دهند. البته پرسپولیس در بازی های خارج از تهران از سوی هواداران شهرهای دیگر حمایت می شود كه اصفهان نیز از این قاعده مستثنی نیست.
دنیزلی در بازی روز جمعه قطعاً باید تهاجمی تر از بازی رفت پا به میدان بگذارد. در این بازی فرشید كریمی درون دروازه قرار می گیرد. الونگ، حاجی زاده و رضایی در خط دفاع، ساها، آشوبی، اسدی و نیكبخت در خط میانی، معدنچی وصلاح حسن نیز در خط حمله بازی می كنند.
مصطفی دنیزلی سرمربی پرسپولیس بعد از پایان بازی رفت، گفت: قهرمان جام حذفی پس از پایان مسابقه برگشت مشخص می شود و نباید به این نتیجه متكی بود و هنوز كسی نمی تواند عنوان قهرمانی را برای خود در نظر بگیرد. وی در ادامه افزود: امیدوارم بعد از بازی فینال تماشاگران پرسپولیس با توجه به پیروزی این تیم خوشحال شوند.
ارزیابی دنیزلی از بازی رفت این گونه بود كه این تیم بر بازی تسلط داشته و اگر موقعیت هایی نظیر ضربه پنالتی را از دست نمی دادند قطعاً تا پایان به گل های بیشتری دست می یافتند.به عقیده دنیزلی پرسپولیس تنها در۱۵ دقیقه پایانی بازی به واسطه تغییراتی كه در بازی بوجود آمد كنترل را از دست داد و گل خورد.
دنیزلی در پایان گفت: مدت كوتاهی است كه با این تیم كار می كنم و سعی دارم تا این تیم را بهتر بسازم و در این زمان كه با پرسپولیس همكاری نموده ام، بارقه های امید در من روشن شده و به آینده این تیم امیدوار شدم.
محمد حسن انصار ی فر، مدیر عامل باشگاه پرسپولیس نیز در مورد این بازی گفت: امیدواریم مقابل سپاهان در دیدار برگشت به موفقیت برسیم و به لطف فكر و اندیشه هیأت مدیره، تلاش كادر فنی و بازیكنان آینده تیم بسیار روشن خواهد بود.
وی در ادامه گفت: مشكلات زیادی را تا به امروز پشت سر گذاشته ایم و با حمایت مسئولان دلسوز و اندیشه هیأت مدیره، طرح های خیلی خوبی داریم كه در آینده آنها را اجرایی خواهیم كرد.
حسن حیدری
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید