چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

لاغری در یک دقیقه!


لاغری در یک دقیقه!
آگهی های تبلیغاتی با آب و تاب زیاد از اثرات مفید این داروها در كاهش وزن بدون تحمل رژیم های غذایی دشوار و گرسنگی صحبت می كنند، ولی تحقیقات پزشكی روی افرادی كه از این داروها استفاده كرده اند، نشان می دهند كه این داروها یا بی اثر هستند و یا اثرات آنها محدود به مدت زمان استفاده از داروی لاغری است و پس از قطع مصرف آن، وزن شخص به حالت اولیه
بازخواهد گشت. اما به هر حال این داروها اگر پایه گیاهی داشته باشند، اثرات جانبی كمتری دارند.
●انواع داروهای لاغری
۱ - داروهای دیورتیك(مدرها): این داروها میزان دفع ادرار را افزایش می دهند، بنابراین مقدار بیشتری آب از بدن دفع شده و وزن بدن كم می شود. ولی توجه داشته باشید با نوشیدن آب و مایعات دیگر این آب از دست داده شده، جایگزین شده و وزن فرد به وزن اولیه باز خواهد گشت. در ضمن، این روش، كاهش وزن واقعی را به دنبال نخواهد داشت چون چربی های ذخیره در بدن كاهش نمی یابد، بلكه به صورت موقتی، میزان آب بدن كاهش می یابد.
۲ - مسهل ها (ملین ها): این گروه از داروهای لاغری، موجب تخلیه سریع مواد از روده می شوند، بنابراین فرصت لازم برای جذب مواد به بدن داده نخواهد شد و فرد لاغر خواهد شد.این روش هم مضر است چون بسیاری از مواد مورد نیاز بدن مانند ویتامین ها و پروتئین ها هم جذب بدن نشده و در دراز مدت موجب سوء تغذیه خواهد شد.
۳ - داروهای ضد اشتها: این داروها شرایطی را در بدن به وجود می آورند كه فرد احساس گرسنگی نكند، بنابراین میزان غذای بسیار كمتری را در طول روز میل می كند.این داروها میزان تولید هورمون های نورآدرنالین و دوپامین را در خون افزایش می دهند، همچنین تولید هورمون های سروتونین و كاتكول آمین را افزایش داده و با اثر بر مركز گرسنگی در بخشی از مغز به نام هیپوتالاموس، باعث سركوب میل فرد به غذا و احساس سیری می شوند.القاء حالت سیری بدون عوارض جانبی دیگر نیست. این داروها موجب افزایش ضربان قلب، افزایش فشار خون، بی خوابی، فراموشی و افسردگی نیز می شود.
۴ - داروهای هورمونی: این گروه از داروهای لاغری دارای هورمون هایی مانند تیروكسین هستند كه با افزایش كاتابولیسم (مصرف انرژی) در بدن، موجب لاغری می شوند. استفاده از این گروه دارویی نیز توصیه نمی شود چون تعادل هورمونی بدن را مختل كرده و به جای سوختن چربی ها، موجب تحلیل عضلات بدن می شوند و فرد را ضعیف می كنند.
۵ - داروهایی كه مانع جذب می شوند: شاید شما هم تبلیغات این گروه از داروها را در تلویزیون دیده باشید. این گروه از لاغر كننده ها با اتصال به چربی مواد غذایی مانع جذب آنها می شوند.توجه داشته باشید بسیاری از ویتامین های ضروری برای سلامت بدن مانند ویتامین های A و D وE و K محلول در چربی هستند و اگر با مصرف این گروه از داروها، ویتامین ها نیز همراه چربی ها جذب بدن نشوند، سلامت فرد به خطر خواهد افتاد.
●تحقیق برای ساخت داروهای لاغری جدید
در سال های اخیر دانشمندان تلاش خود را بر كشف رابطه چربی، با احساس گرسنگی متمركز كرده اند.
چربی، هورمونی به نام Lepti تولید می كند كه احساس گرسنگی در مغز را سركوب می كند.بنابراین اگر در بدن مقدار بیشتری چربی موجود باشد، اشتها سركوب شده ولی وقتی میزان چربی كاهش می یابد، احساس گرسنگی می كنیم.گرچه ارتباط بین Lepti و احساس گرسنگی پیچیده است ولی دانشمندان در تلاش برای ساخت داروهای جدید لاغری هستند كه بر این چرخه اثر بگذارد.
گلرخ ثریا
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید