پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

ناراحتی های شایع در بارداری


ناراحتی های شایع در بارداری
● برخی از ناراحتی های شایع در بارداری کدامها هستند؟
نشانه های ناراحتی ناشی از حاملگی از هر زن به زن دیگر متفاوت است. موارد زیر برخی ناراحتی های شایع هستند. به هر حال هر مادری ممکن است نشانه های متفاوتی پیدا کند و یا ممکن است هیچ نشانه ای نداشته باشد.
● تهوع و استفراغ
در حدود نیمی از حاملگی ها، زن حامله حالت تهوع و گاهی استفراغ را در سه ماهه اول بارداری تجربه می کنند. از آنجا که علائم بیماری صبح ها شدیدتر است، به این حالت بیماری صبحگاهی نیز گفته می شود. بعضی زنان ممکن است در تمام دوران حاملگی تهوع و استفراغ داشته باشند. علت بیماری صبحگاهی ممکن است به خاطر تغییرات هورمونی در دوران حاملگی باشد.
به نظر می رسد بیماری صبحگاهی با استرس، مسافرت و غذاهای خاص پر پروتئین و پرچربی تشدید شود. برای کاستن از علایم، کاهش حجم غذا و افزایش وعده های غذایی
می تواند کمک کننده باشد. رژیم غذایی غنی از کربوهیدراتهای کمپلکس (مانند گندم کامل، ماکارونی ، موز و سبزی های سبز برگ ) نیز می تواند از شدت تهوع بکاهد.
اگر استفراغ بسیار شدید است و باعث از دست رفتن مایعات و وزن می شود ممکن است، نشاندهنده وضعیتی به نام Hyper emesis gravidarum باشد. این بیماری می تواند باعث کم آبی بدن شود و نیاز به بستری برای دریافت مایعات و مواد غذایی از طریق رگ خونی را ایجاب کند. اگر دچار تهوع استفراغ مداوم یا شدید هستید به پزشک خود مراجعه کنید.
● خستگی
از آنجا که بدن به میزان بیشتری کار می کند تا یک محیط مغذی برای جنین ایجاد کند، تعجبی ندارد که یک زن حامله احساس خستگی کند. در سه ماهه اول بدن با حاملگی تطابق می یاید و حجم خون و سایر مایعات بدن افزایش می یابد. گاهی وقتها عامل زمینه ای خستگی کم خونی است. کم خونی باعث کاهش اکسیژن حمل شده در جریان خون به وسیله گلبولهای قرمز است. با یک آزمایش خون ساده در اولین ویزیت پیش از تولد می توان به وجود آن پی برد.
● هموروئید ( بواسیر )
با پیشرفت حاملگی به دلیل افزایش فشار در ناحیه انتهایی دستگاه گوارش و کف لگن و افزایش احتمال یبوست، در انتهای حاملگی هموروئید ( بواسیر ) مشکل شایعی است. پیش از آنکه برای رفع این مشکل از دارو استفاده کنید با پزشک خود مشورت کنید.
● رگهای واریسی
رگهای واریسی که رگهای متورم و ارغوانی هستند در پاها و در اطراف ورودی واژن (مهبل) در اواخر حاملگی دیده می شوند. در بسیاری موارد، رگهای واریسی به وسیله افزایش فشار در پاها و رگهای لگن و به وسیله افزایش حجم خون ایجاد می شود.
● سوزش سر دل و سوء هاضمه
سوزش سر دل و سوء هاضمه، که به وسیله فشار بر روده و معده (که به نوبه خود محتویات معده را به بالا و درون مری فشار می دهد) ایجاد می شود می تواند به وسیله خوردن غذا در حجم کمتر طی روز و پرهیز از دراز کشیدن بلافاصله پس از غذا پیشگیری شود یا کاهش یابد.
● خونریزی لثه
طی حاملگی با افزایش جریان خون ممکن است لثه ها حالت اسفنجی تری پیدا کنند که منجر به آسان تر شدن خونریزی از آنها می شود. یک زن حامله باید به مراقبت از دندانها و
لثه هایش ادامه دهد و برای بررسی منظم به دندانپزشک مراجعه نماید. این علامت معمولاً پس از حاملگی از بین می رود.
● انحراف اشتها
انحراف اشتها (پیکا) اشتیاق نادر برای خوردن مواد غیر غذایی مانند خاک، سفال یا ذغال است. این اشتیاق می تواند نشاندهنده یک نقصان تغذیه ای باشد.
● ورم/ احتباس مایعات
ورم ملایم در حاملگی شایع است اما ورم شدید و دائمی می تواند، نشاندهنده مسمومیت حاملگی ( یک وضعیت غیر طبیعی که به وسیله افزایش فشار خون ایجاد می شود) باشد. دراز کشیدن بر روی سمت چپ بدن، بالا گرفتن پاها و پوشیدن جوراب الاستیک و کفش راحت می تواند به برطرف شدن ورم کمک کند.
● تغییرات پوستی
به دلیل نوسانات سطح هورمونی،شامل هورمونهای تحریک کننده رنگدانه ساز در پوست، لکه های قهوه ای کم رنگی در صورت، پیشانی و چانه ها ممکن است رخ دهد. به این مشکل ماسک حاملگی یا کلو آسما گفته می شود که غالباً مدت کوتاهی پس از زایمان از بین می روند.
رنگی شدن اطراف نوک پستانها نیز ممکن است افزایش یابد. بعلاوه معمولاً خط تیره ای در قسمت تحتانی شکم ظاهر می شود.
● خطوط کشیدگی
علائم صورتی کشیدگی ممکن است در پوست شکم، پستانها، باسن و رانها ممکن است ظاهر شوند. این نشانه های کشیدگی به دلیل افزایش سریع وزن اتفاق می افتند و معمولاً پس از حاملگی ناپدید می شوند.
● عفونتهای مخمری
یک خانم باردار، به دلیل تغییرات هورمونی و افزایش ترشحات مهبلی، که به لکوره نیز معروف هستند، به عفونتهای مخمری مستعد تر است. این عفونتها با خارش و ترشح سفید و غلیظ از مهبل مشخص می شوند. عفونتهای مخمری به میزان زیادی قابل درمان هستند. همیشه قبل از آنکه درمانی برای این مشکل پیاده کنید با پزشک خود صحبت کنید.
● بینی خونی یا محتقن
در طی حاملگی مخاط راههای تنفسی خون بیشتری دریافت می نماید که اغلب منجر به احتقان می شود. این احتقان غالباً باعث گرفتگی بینی یا خونریزی بینی می شود. به علاوه، رگهای خونی کوچک در بینی به دلیل فشار خون بالا به راحتی آسیب می بینند که منجر به خونریزی بینی می شود.
● یبوست
افزایش فشار ناشی از حاملگی در راست روده و روده باریک می تواند با هضم و حرکات روده متعاقب آن تداخل کند. بعلاوه تغییرات هورمونی می تواند جریان هضم و جذب غذا و رسیدن آن به بدن را آهسته کند. افزایش دریافت مایعات، ورزش منظم و افزایش مصرف فیبر در رژیم روزانه برخی راههای مناسب برای پیشگیری از یبوست هستند. همیشه قبل از اینکه دارویی برای این مشکل دریافت نمایید با پزشک خود مشورت کنید.
● کمر درد ( درد پشت )
از آنجا که وزن زن افزایش می یابد و تعادل او تغییر میکند، بر کمرش فشار می آید. مفاصل لگنی که برای آماده سازی تولد بچه شل شده اند نیز به فشار وارده به کمر کمک می کند. گرفتن وضعیتهای مناسب و روشهای بلند کردن وزنه طی حاملگی می تواند به کاهش فشار به کمر کمک کند.
● سرگیجه
▪ سرگیجه طی حاملگی یک مشکل شایع است. که میتواند از مسایل زیر ناشی شود.
۱. کاهش فشار خون ناشی از فشار رحم بر رگهای اصلی
۲. قند خون پایین
۳. آهن خون پایین
۴. حرکت سریع از وضعیت نشسته به ایستاده
خانم باردار برای پیشگیری از آسیب ناشی از افتادن در حملات سرگیجه، باید به آهستگی بایستد و به دیوار تکیه بزند.
● سردرد
تغییرات هورمونی میتواند علت سردرد در حاملگی بخصوص در ۳ ماهه اول باشد. استراحت، تغذیه مناسب و دریافت کافی مایعات می تواند به آرام کردن علائم سردرد کمک کند. همیشه قبل از اینکه دارویی برای این مشکل دریافت نمایید با پزشک خود مشورت کنید.
ترجمه: دکتر رها پازکی- مرداد ۸۴
منبع : دانشگاه علوم‌پزشکی بوشهر


همچنین مشاهده کنید