جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


دوست شدن آسان است


دوست شدن آسان است
گفتگو، تنها وسیله ای است كه انسان می تواند بوسیله آن اندیشه ها، عقاید، هدفها و احساسات خود را با دیگران درمیان نهد. صحبت كردن وسیله آشنایی و دوستی است، تا وقتی میدان و فضای گفتگو با اطرافیان برای ما باز است، می توانیم با آنها رابطه برقرار كنیم، پس باید سعی ما بر این باشد كه پیوسته این میدان و فضا را باز نگه داریم.
یكی از مهم ترین مهارت های كلامی نه از زبان، بلكه از بدن سرچشمه می گیرد، بیش از نیمی از صحبت رودررو، غیركلامی است. این ویژگی ها كه زبان بدن نامیده می شود، اغلب احساسات و حالت های ما را پیش از آنكه دهان بگشاییم، منتقل می كند و میزان پذیرش ما را نسبت به دیگران نشان می دهد.
مهارت در برقراری ارتباط با دیگران چه از لحاظ شخصی و چه از لحاظ اجتماعی، عامل دوستی با آنهاست. بعضی افراد به آسانی با دیگران دوست می شوند، دوستی آنها نتیجه اعتمادی است كه به خود دارند و همین اعتماد است كه باب دوستی را به آسانی به روی آنها می گشاید، اما در عوض بسیاری افراد از دوستی با دیگران وحشت دارند، این افراد به خود اعتماد ندارند و در معاشرت با دیگران دچار ترس می شوند، با اعتماد به خویش می توانید به دوستی با دیگران پیشقدم شوید و به خود تلقین كنید كه آدمی اجتماعی هستید، در سایه اعتماد به نفس و عدم ترس از برقراری ارتباط با دیگران درمی یابید دوستی با افراد مسئله ای بسیار ساده بوده و بی جهت از آن هراس داشته اید.
حتی اگر شما فردی هستید كه در مكالمه مشكل ندارید، خواندن این مقاله به شما كمك خواهد كرد در صحبت كردن و ارتباط با دیگران به مهارتهای تازه ای دست یابید. برای كسانی كه در مكالمه با دیگران ورزیدگی كامل دارند نیز گاهی موقعیتی پیش می آید كه ادامه صحبت برایشان مشكل و یا غیرممكن می شود. اگر فنونی را كه به شما می گوییم، با دقت و به خوبی انجام دهید، مطمئن باشید می توانید اولین برداشت ها از شما را به نفعتان كند. از زبان بدن برای درهم شكستن موانعی كه بین غریبه ها وجود دارد، استفاده كنید. هرچه رفتار و بویژه حركات چهره شما موثرتر باشد، توفیق بیشتری برای برقراری ارتباط خواهید داشت.
●لبخند بزنید
لبخند دلپذیر، علامت نوعی نگرش دوستانه و گشاده و تمایل به برقراری ارتباط است. یك تبسم خوشایند نشانه آمادگی برای پذیرش دوستی با دیگران تلقی می شود. هر چند تبسم همه جا، نشانه رضایت از زندگی نیست، ولی هنگامی كه با فردی روبرو می شوید، تبسم شما محیط مساعدی برای ایجاد رابطه دوستی شما با او بوجود می آورد. وقتی لبخند می زنید در واقع می گویید متوجه وی شده اید. شخص مقابل این كار را تحسین تلقی می كند و معمولا خوشش می آید و در نتیجه او هم در پاسخ لبخند می زند. لبخند نشان می دهد شما حالت دوستانه دارید و آماده برقراری ارتباط هستید.
●آغوش گشاده داشته باشید
بازوان گشاده شما به این معنی است كه حالت دوستانه دارید و آماده برقراری ارتباط هستید، ضمن اینكه دارید به صحبت های طرف مقابل گوش می كنید. اگر با دست، دهان و لبخند خود را بپوشانید، عملا در حالت كلاسیك اندیشمند قرار می گیرد. ضمن اینكه دست به سینه بودن این حالت را در شما نمایان می كند كه عصبی و بدبین هستید.
اندكی خم شدن به جلو، زمانی كه كسی با شما صحبت می كند، حاكی از علاقه شماست و نشان می دهد به آنچه می گوید، گوش می دهید. این حالت وی را به ادامه صحبت ترغیب خواهد كرد. یادتان باشد به شكلی طبیعی و معمولی به جلو خم شوید. این نكته را نیز فراموش نكیند كه حریم شخصی افراد را با زود نزدیك شدن نقض نكنید.
●تماس چشم ها را فراموش نكنید
نیرومندترین اشاره غیركلامی از طریق چشم فرستاده می شود. تماس چشمی مستقیم حاكی از آن است كه به شخص مقابل گوش می دهید و علاقه مندید درباره او بدانید خصوصا وقتی كه تماس چشم را با لبخندی دوستانه همراه كنید. یك نگاه دوستانه همراه با تبسم می تواند برای فرد مورد صحبت شما نشانه تمایلی باشد كه شما به دوستی با او ابراز می كنید و بدون شك او هم در برابر آن رفتاری مشابه از خود نشان خواهد داد. تماس چشم باید طبیعی باشد و نه اجباری یا بیش از حد. یادتان نرود تماس چشم بیش از حد می تواند اثر معكوس بگذارد. گاهی خیره شدن به وی احساس ناراحتی دست می دهد و حتی در مورد شما مشكوك می شود. وقتی با او صحبت می كنید، به چشمانش چشم بدوزید و وقتی او صحبت می كند، به اجزای دیگر صورتش نگاه كنید.
بدیهی است در تمام این حالات، باید تبسمی دوستانه بر لبهای شما ظاهر باشد. تبسم های او را با تبسمی ظریف پاسخ دهید. این گونه، طرف شما هر چند در رفتار خود بی تفاوت باشد و بخواهد با سردی با شما برخورد كند؟، با مشاهده تبسمی كه شما بر چهره دارید، نرم خواهد شد و لاجرم آن را پاسخ خواهد گفت.
تكان دادن سر، معمولا این حس را در او ایجاد می كند كه به حرف هایش گوش می دهید و حرفهایش را می فهمید. این حالت شخص مقابل را ترغیب به ادامه صحبت می كند، در واقع به او می گویید: حرفهایت را گوش می دهم و می فهمم، ادامه دهید. حركت سر، همچنین نشانه قبول سخنان طرف مقابل، همراه با تبسم و رفتاری دوستانه است كه می تواند شما را بر ایجاد رابطه و دوستی با او موفق گرداند. این را نیز در نظر داشته باشید كه در كوچه و خیابان و در برخورد با افراد نیز می توانید نكات فوق را به كار بندید. سرانجام دوستی و علاقه افراد را نسبت به خود جلب خواهید كرد.
●مكالمه را به طور طبیعی پایان دهید
هر مكالمه ای پایانی دارد. برای اینكه مكالمات به نحو طبیعی و با موفقیت به پایان نزدیك شود، باید برای آن زمانی مشخص در نظر گرفت. وقتی با كسی صحبت می كنید، چه برای مدتی كوتاه و چه طولانی، باید همواره در نظر داشته باشید سخنان شما پایانی خوشایند داشته باشد. اگر مكالمه شما به درازا بینجامد، برای دوطرف خسته كننده خواهد بود. بهترین روش در صحبت كردن با دیگران این است كه طرفین مقاصد و نظرات خود را درباره موضوع بطور كامل بیان كنند و پس از نتیجه گیری از صحبت خویش، به سخنان خود خاتمه دهند. مهم این است كه صحبت ها همیشه به نحوی گرم و خوش پایان پذیرد تا بر اذهان تاثیر مطلوب بگذارد.
بطور معمول نتیجه گفتار در پایان صحبت آشكار می شود، نتیجه گیری به منزله پایان گفتگوست. وقتی نتیجه گفتار را بیان كردید، دیگر معطل نكنید، آنگاه كه زمان پایان سخن فرا رسید، فوری آن را خاتمه دهید.
در ابتدا چگونه شروع كردن یك ارتباط را برایتان گفتیم و در پایان نكاتی را برای چگونه پایان دادن به یك گفتگوی دوستانه متذكر می شویم و مقاله را نیز به پایان می بریم.
همیشه سعی كنید گفتگو را با حالتی دوستانه پایان دهید. این كار باعث می شود شخص مقابل از این گفتگو احساس رضایت كند، از اسم شخص هم می توانید استفاده كنید، حتی می توانید از او تعریف كنید، مثلا بگویید از صحبت كردن با شما لذت بردم. همچنین می توانید به او بگویید چشم انتظار دیدن دوباره او هستید. یادتان باشد، خداحافظی باید كوتاه، دلچسب و از همه مهمتر، گرم و دوستانه انجام پذیرد.
علی نقی دلدار
منبع:
- چگونه گفتگو را شروع كنیم و دوست شویم – دن گابر
- روان شناسی دوستی – دن گابر
- آیین دوستیابی
- اینترنت
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید