چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


ضرورت تجدیدنظر در قوانین شغلی زنان


ضرورت تجدیدنظر در قوانین شغلی زنان
بحثی كه به آن پرداخته شده است یكی از بارزترین مشكلات بخش عمده ای از جمعیت كشور ماست كه برای اثبات آن تنها كمی واقع بینی و انصاف كافی است. با این همه هیچ گاه از سوی مسئولان اجرایی و قانون گذاری كشور اقدامی جدی برای برطرف كردن آن به عمل نیامده است. برای تنویر افكار عموم و روشن شدن موضوع آن را در برابر قضاوت خوانندگان گرامی قرار می دهیم.
روز مادر و به طور اعم هفته زن، تلنگری است كه می تواند ما را به عنوان یك انسان جویای حقیقت متوجه بعضی از مشكلات یكی از ظریف ترین و حساس ترین و با تحمل ترین مخلوقات خداوند كند.
زنان از آفریده های محوری خداوند هستند و آنان در نظام آفرینش از جایگاه ویژه و نقش های بزرگی برخوردار می باشند. به طوری كه در قرآن كریم سوره ای به نام آنان آمده است و خداوند فردوس را به آنها وعده داده است. همه می دانیم كه زنان علاوه بر نقش های مادری و همسری در حال حاضر اكثراً وظایف شغلی و بعضی سرپرستی خانوار را نیز به عهده دارند، آنها بیشتر باید بین این نقشها هماهنگی ایجاد كنند و درصدد برطرف كردن تعارضاتی باشند كه ممكن است از این چند نقشی بودنشان ایجاد می شود. یكی از برجسته ترین مشكلات كنونی بانوان شاغل مسئله مرخصی زایمان آنها و مواردی مرتبط با آن است.
بهانه قلمی شدن این سطور نیز طرح موضوع فوق و راهكارهایی جهت حل این مسئله و دیگر موارد پیرامون آن است. در كشور ما مدت مرخصی زایمان بانوان شاغل ۳ ماه است كه اخیراً به ۴ ماه افزایش پیدا كرده است، كه ذیحق می تواند دو ماه قبل از زایمان از آن استفاده كند و دو ماه بعد از زایمان باید در محل كارش حاضر باشد و یك كودك دو ماهه باید به طور متوسط روزی ده ساعت از آغوش گرم مادر جدا و در یك خلاء عاطفی و تربیتی به سر ببرد. (هشت ساعت موظف د ر محل كار و دو ساعت جهت رفت و آمد كه در مجموع ده ساعت می شود) فقدان مهر مادری به طور نسبی برای كودكی كه مادرش شاید به خاطر ضرورت زندگی شغلی را برگزیده است ادامه دارد، كودكی كه باید در سالهای ابتدای زندگی از عواطف و محبت بی كم و كاست مادر سرشار شود.
حال چه تضمینی وجود دارد كه این كودك، كه در آینده نزدیك وارد جامعه می شود از سلامت روحی و روانی مناسب برخوردار باشد و چه تضمینی برای سلامت روانی جامعه هست. یقیناً او مشكلات خودش را به جامعه اش هدیه خواهد كرد و مادری كه ده ساعت از فرزند دلبندش دور است، به طور یقین مادری مضطرب و دارای استرس و نگرانی است. یادآور می شود كه مرخصی زایمان شاغلین در اكثر كشورهای پیشرفته كه به امور به صورت علمی نگاه می كنند چهار سال است كه این با مدت چهار ماه در كشور ما قابل مقایسه نیست. نكته دیگر عدم رعایت همان حداقل هایی است كه در قانون كار ذكر شده است.» طبق ماده ۷۸ قانون كار ایران كارفرما ملزم است در محل كار، شیرخوارگاه ایجاد كند و هر سه ساعت، نیم ساعت به مادران شیرده فرجه شیر دادن بدهد،» كه این موضوع توسط بزرگترین كارفرما در كشور ما یعنی دولت رعایت نمی شود. حال ما كه پیرو دینی كامل بوده و از تمدن و فرهنگی كهن برخوردار هستیم باید در عملكرد خودمان نشان دهیم و وظایف خود را با توجه به دو پشتوانه ای كه از آن برخوردار می باشیم در نهایت تلاش انجام دهیم. قابل توجه مسئولان اجرایی و پارلمانی كه تاكنون یكی از شعارهای انتخاباتی شان حمایت از حقوق زنان بوده پیشنهادهایی برای مرتفع شدن مشكلات بانوان شاغل ارائه می شود كه امید است افتخار حل شأن را نصیب خود كنند.
افزایش مرخصی زایمان بانوان شاغل از ۴ ماه كنونی به ۲ سال، كاهش زمان بازنشستگی برای بانوان شاغل به بیست سال و كاهش ساعات كاری موظف از ۸ ساعت در روز به ۶ ساعت در روز و همچنین قراردادن دو روز مرخصی خاص در ماه برای بانوان شاغل اعم از رسمی و غیر رسمی می تواند، مشكلات پیش گفته را كاهش دهد.
نادر كریمی
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید