سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

زخم های کهنه پاریسی ها


زخم های کهنه پاریسی ها
هنوز جام جهانی ۲۰۰۶ و خاطراتش از اذهان مردم اروپا و دنیا كاملا پاك نشده است؛ جامی كه مثل برخی از ادوار گذشته در اروپا باقی ماند و اروپایی ها سرآمد این جام بودند. حضور چهار تیم از این قاره در بین چهار تیم اول تا چهارم نشان از قدرت بلامنازع آنها در سطح دنیاست. بعد از گذشت چند ماه از این بازی ها و تغییر و تحولات گسترده ای كه در سطوح رهبری تیم ها صورت گرفت اكنون قدرت های این قاره خود را آماده حضور در رویدادی دیگر می كنند.
رقابت های مقدماتی جام ملت های اروپا از چندی پیش با انجام سه بازی آغاز شده اما از روز شنبه یازدهم شهریور ماه تمامی قدرت های این قاره درگیر بازی خواهند شد. باید در انتظار آزمون مربیانی كه به تازگی پست رهبری تیم هایی نظیر انگلیس، ایتالیا، آلمان و... را برعهده دارند، باشیم.
فینال جام جهانی را كه فراموش نكرده اید. دیدار ایتالیا و فرانسه در كمتر از چند ماه در این فینال دوباره تكرار می شود البته قرار است این بار فرانسه میزبان این بازی جنجالی باشد. هواداران فرانسه این بار می خواهند انتقام آن بازی را از ایتالیایی ها بگیرند. از این نوع بازی های انتقامی در رقابت های مقدماتی زیاد تكرار خواهد شد و باید نشست و نظاره گر قدرت نمایی بزرگان این قاره در چارچوب رقابت های مقدماتی یورو ۲۰۰۸ بود. ایتالیا و فرانسه چهارشنبه هفته آینده در پاریس به میدان می روند. مرحله نهایی یورو ۲۰۰۸ در دو كشور سوئیس و اتریش به صورت مشترك برگزار می شود. این دومین بار است كه این بازی ها در دو كشور به نمایش درمی آید. تیم های سوئیس و اتریش به دلیل میزبانی در مرحله نهایی حاضر هستند. در دوره پیش تیم شگفتی ساز یونان در كمال ناباوری قهرمان این جام شد. قهرمانی یونانی ها در كوتاه مدت یك اتفاق نادر بود.
قدرت آنها بعد از این قهرمانی به حدی كاهش یافت كه آنها توانایی صعود به مرحله نهایی جام جهانی ۲۰۰۶ را پیدا نكردند تا به طور كلی قهرمانی آنها در یورو ۲۰۰۴ با اتو ری ها گل كمرنگ شود. تا كنون تیم های آلمان، فرانسه، ایتالیا، هلند، چكسلواكی- كه اكنون به دو جمهوری متفاوت تبدیل شده- شوروی، دانمارك و اسپانیا در این جام به مقام قهرمانی رسیده اند.
پرتغال به عنوان شاخص ترین تیم گروه خود بعد از اینكه در رقابت های جام جهانی به مقام چهارم رسید اكنون با رفتن ستارگانی چون لوئیز فیگو، پائولتا پا در این رقابت ها می گذارد. البته پرتغال بعد از اینكه اسكولاری «فیل بزرگ» در این تیم قراردادش را تمدید كرد با آرامش بیشتری به بازی ها ادامه می دهد.
در گروه A علاوه بر پرتغال تیم های بلژیك، قزاقستان، فنلاند، لهستان، صربستان، آذربایجان و ارمنستان حضور دارند. تیم بلژیك در دور قبلی غایب بود و در اولین بازی این گروه مقابل قزاقستان به تساوی بدون گل رسید.
این نتیجه در حالی در بروكسل روی داد كه همه فكر می كردند بلژیك به یك پیروزی پرگل خواهد رسید اما تیم با انگیزه قزاقستان در خانه حریف سربلند بود و اجازه خودنمایی به حریف را نداد. در مجموع شانس صعود از این گروه را باید در بین تیم های بلژیك، لهستان، پرتغال و صربستان تقسیم كرد. تیم ملی صربستان در اولین دیدار رسمی اش به رهبری خاویر كلمنته كه بعد از جام جهانی این پست را در اختیار گرفت در بلگراد به مصاف آذربایجان می رود. این تیم بعد از نتایج باورنكردنی در جام جهانی ۲۰۰۶ كه سه شكست متوالی بود اكنون درصدد است بازگشتی پرفروغ به فوتبال اروپا داشته باشد.
صرب ها در این دیدار می توانند از سه بازیكن مصدوم خود كه بعد از پایان جام جهانی آسیب دیده بودند استفاده كنند. نمانجا ویدیچ مدافع مركزی صربستان به همراه البرت نادج و پردراگ دیجور دیوویچ این سه بازیكن را تشكیل می دهند. شاخص ترین بازیكنی كه ممكن است به بازی با آذربایجان نرسد میلاوساو كراسیچ مغز متفكر صرب هاست كه از آسیب دیدگی رنج می برد. البته به جای او دژان استانكوویچ این نقش كلیدی را بازی خواهد كرد.
در بازی دیگر این گروه كه روز شنبه در ورشو برگزار می شود لهستان با فنلاند دیدار می كند. لهستان در جام جهانی چهره درخشانی نداشت و در دور مقدماتی حذف شد. این تیم می خواهد این بار بعد از سالها دوری از جام ملت ها به این رقابت ها صعود كند. البته فنلاند حریف ساده ای برای این تیم نخواهد بود. تمامی تیم های این گروه روز چهارشنبه این هفته نیز در چارچوب مرحله مقدماتی با هم دیدار می كنند.
●روز انتقام
شیطنت ماتاراتزی در توهین به خانواده زیدان و ضربه سر زیدان كه باعث سرنگونی مدافع ایتالیایی شد؛ زخم كهنه ای برای پاریسی ها شده ، این زخم كهنه این هفته بار دیگر سرباز می كند البته ماتاراتزی خیلی خوش شانس است كه تیم ملی ایتالیا را در این سفر همراهی نمی كند. فرانسوی ها معتقدند كه اگر در فینال زیدان اخراج نمی شد جام به پاریس می رفت اما شرارت ماتاراتزی مانع این كار شد. تیم های فرانسه، ایتالیا، گرجستان، اوكراین، اسكاتلند، لیتوانی و جزایر فارو هفت تیم گروه B مقدماتی را تشكیل می دهند.
فرانسه از جمله تیم هایی است كه بعد از جام جهانی مربی خود را تغییر نداد و با دو منش به راهش ادامه می دهد. همین امر باعث می شود تا فرانسه با همان صلابت جام جهانی در دور مقدماتی این جام شركت كند. برخلاف فرانسه در ایتالیا همه چیز تغییر كرده است و سكان رهبری ایتالیا به دستان روبرتودونادونی سپرده شده است. ایتالیا در گام نخست و در اولین بازی رسمی با رهبری دونادونی در حالی كه به بازیكنان اصلی تیم استراحت داده بود و نفرات جدیدی را مورد آزمایش قرار داد سه بر صفر مقابل كرواسی شكست خورد.
ایتالیا در اولین بازی از مرحله مقدماتی به مصاف لیتوانی می رود كه از جمله تیم های درجه دو اروپا محسوب می شود. قطعاً دونادونی بعد از آزمایش تلخ در مقابل كرواسی برای این بازی از تمامی سرمایه های خود سود می برد. اما بازی سخت ایتالیا به دیدار روز چهارشنبه ۱۵ شهریور مربوط می شود كه در پاریس باید به مصاف فرانسه برود. ایتالیا قهرمان جهان این بار در یك بازی شرافتمندانه باید با فرانسه مقابله كند.
از سوی دیگر فرانسه كه ناباورانه قهرمانی جهان مقابل ایتالیا را از دست داد روز شنبه در تفلیس به مصاف گرجستان می رود. این بازی آسان به دو منش فرصت می دهد تا برای بازی دوم با ایتالیا با تمام قوا به میدان برود. از تیم جادویی فرانسه در جام جهانی فقط زیدان خداحافظی كرده است و سایر نفرات این تیم قصد دارند كه تیم كشورشان را در این بازی ها همراهی كنند. تنها غایب اردوی فرانسه فابین بارتز است كه گویا هنوز در تعطیلات بسر می برد به جای او كوپیت از دروازه فرانسه حراست خواهد كرد. لیلیان تورام كه تاكنون بازی های ملی اش از مرز ۱۲۱ گذشته است در این بازی ها می تواند این ركورد را افزایش دهد.
ریموند دومنش در مورد وضعیت فرانسه گفت: ما در گروه آسانی قرار داریم و قطعاً به مرحله نهایی صعود خواهیم كرد. هر چند بازی با گرجستان چندان آسان نخواهد بود و ما باید از تفلیس با پیروزی به فرانسه بازگردیم. وی در مورد بازی حساس ایتالیا و فرانسه نیز گفت: ما برای ارائه یك بازی زیبا و به دست آوردن پیروزی به میدان خواهیم رفت و به بازیكنان اجازه نخواهم داد وارد مسائل حاشیه ای شوند. در بازی دیگر یازدهم شهریور این گروه اسكاتلند در خانه به مصاف جزایر فارو می رود كه پیش بینی می شود بازی پرگلی برای اسكاتلندی ها خواهد بود.
●جنگ یونان و تركیه
اگرچه در گروه C تیم سرشناسی وجود ندارد اما یونان قهرمان دوره قبل این جام مثل جام جهانی با تركیه در یك گروه قرار گرفت. تركیه در مرحله مقدماتی جام جهانی باعث حذف یونان شد ولی این بار شرایط بسیار متفاوت است. بوسنی هرزگوین، مجارستان، مالت ،نروژ و مولداوی ۵ تیم دیگر این گروه را تشكیل می دهند.
در بازی های این گروه مالت در خانه با بوسنی و هرزگوین دیدار می كند. در بوداپست مجارستان میزبان نروژ است. نروژ در آخرین بازی تداركاتی مقابل برزیل به تساوی یك بر یك رسید. مولداوی نیز به مصاف یونان می رود. با یك بررسی نه چندان موشكافانه تیم های صعود كننده از این گروه را باید از بین یونان، نروژ بوسنی و تركیه برگزید.●وارثان كلینزمن
تیم آلمان بعد از اینكه در جام جهانی ۲۰۰۶ به موفقیتی كه در نظر داشت نرسید خود را برای یك رویداد دشوار آماده می كند. این كشور نیز از جمله تیم هایی بود كه بعد از جام جهانی علیرغم اینكه همه خواهان ادامه همكاری كلینزمن بودند مربی خود را از دست داد و یواخیم لو جانشین وی شد. البته در زمان حضور كلینزمن نیز طراح اصلی تاكتیكی های آلمان یواخیم لو بوده و اكنون او خود رهبری تیم را برعهده گرفته است.
آلمان برای صعود از گروه C باید با تیم هایی چون جمهوری ایرلند، ولز، اسلواكی و جمهوری چك دیدار كند. البته قبرس، سن مارینو و را هم باید به جمع سایر تیم های گروه C اضافه كرد. یواخیم لو در اولین بازی رسمی اش در كسوت رهبری آلمان موفق شد تیم پر قدرت سوئد را سه بر صفر شكست دهد. آلمان روز شنبه در اشتوتگارت میزبان تیم جمهوری ایرلند است. ژرمن ها در این بازی روبرت هوت، ینس نووتنی و پیرمرتزاكر را به دلیل آسیب دیدگی در اختیار ندارند. البته كریستوفر متزلدر كه در بازی سوئد غایب بود به تركیب اصلی باز می گردد. لو برای دو بازی هفته آینده مقابل ایرلند و سن مارینو بازیكن جدیدی را به اردو دعوت نكرده است.
یواخیم لو برای این كه در تركیب هجومی تیم تغییر زیادی ایجاد نكند قطعاً از لوكاس پودولسكی و میرسلاوكلوزه سود خواهد برد. از سوی دیگر استیو استانتون سرمربی ایرلند در حالی به مصاف آلمان می رود كه تعدادی از بازیكنان سرشناس مانند شی گیون دروازه بان، دامیان داف، یان هارت، ریچاردان و آلن لی با مصدومیت روبه رو هستند و ممكن است بازی اول مقابل آلمان را از دست بدهند. ایرلندی ها كه نتوانستند به رقابت های جام جهانی راه یابند پیش از این بازی دو دیدار دوستانه را با تیم های شیلی و هلند برگزار كرده اند. جمهوری چك یكی از ناكامان بزرگ جام جهانی بود، این تیم شروع خوبی داشت اما پایانش بسیار غم انگیز بود. كارل بروكنر سر مربی این تیم اعتقاد دارد كه باید جام جهانی را فراموش كرد به آینده اندیشید تا به موفقیت رسید. جمهوری چك در پراگ میزبان تیم ولز است.
بروكنر برای این دیدار پیترچك و توماس روسیچكی را به اردوی تیم ملی دعوت كرده است. آنها بعد از این بازی،دیدار حیثیتی را با جمهوری جدا شده از خود یعنی اسلواكی خواهند داشت. این بازی روز چهارشنبه برگزار خواهد شد. پیتر چك به دلیل مصدومیت ، دیدار تیمش مقابل صربستان را از دست داد كه همه عقیده دارند غیبت او باعث شكست جمهوری چك در این بازی شده است. در این بازی بروكنر باید جانشین مناسبی برای پاول ندود پیدا كند. او در دیدار قبلی تیمش برای همیشه از دنیای بازیگری ملی خداحافظی كرد. قرار است از این به بعد روسیچكی این وظیفه را كه همانا طراحی خط میانی چك است برعهده بگیرد. میلان با روش مهاجم عضو باشگاه آستون ویلا جمهوری چك به دلیل مصدومیت در این بازی غایب است. همزمان با این دیدار نیز اسلواكی میزبان قبرس می باشد.
●راه دشوار مك لارن
استیو مك لارن و تری ونبلز زوج تازه مربیگری در تیم انگلیس هستند. ابتدا مك لارن طبق قرار قبلی جانشین اریكسون شد و سپس ونبلز نیز به عنوان دستیار او به جمع كادر فنی اضافه شد. انگلیس در رقابت های یورو ۲۰۰۸ در گروه E در بین تیم های نه چندان قدرتمندی قرار گرفته است كه شاید قوی ترین آن كرواسی باشد. این تیم در دور مقدماتی باید با مقدونیه، آندورا، رژیم صهیونیستی، روسیه، كرواسی و استونی دیدار كند.
استیومك لارن بعد از پیروزی در دیدار تداركاتی مقابل یونان روز شنبه در زمین حریف به دیدار مقدونیه می رود. این مربی در حالی باید تیم خود را برای این دیدار آماده كند كه به دلیل آسیب دیدگی وین رونی و مایكل اوون خط حمله انگلیس دچار تغییر خواهد شد. مك لارن در غیاب این دو بازیكن اندی جانسون مهاجم ۸ میلیون پوندی اورتون و جرمین دفو را به تیم ملی دعوت كرده است؛بازیكنانی كه در زمان اریكسون جایی در تیم ملی نداشتند و حالا این فرصت برای آنها مهیاست تا در جمع بزرگان خودنمایی كنند. مصدومیت گری نویل در دفاع راست نیز از جمله معضلات این بازی برای مك لارن است.
وی در این باره می گوید: كار سختی را برای پیدا كردن یك جانشین برای وی در پیش داریم. او یكی از باثبات ترین مدافعان تیم ملی در یك دهه اخیر بوده است. در غیاب او لوك یانگ و برادر گری یعنی فیل نویل در دفاع راست بازی خواهند كرد كه احتمال می رود شانس لوك یانگ بیشتر باشد. اما ریسك بزرگ مك لارن كه ممكن است به تیم ملی انگلیس لطمه بزرگی وارد كند عدم دعوت از دیوید بكام است، به عقیده لارن او در برنامه های تیم ملی انگلیس جایی ندارد.
این مربی جسور از تئو والكات مهاجم آرسنال هم چشم پوشی كرده است. تیم ملی انگلیس چهارشنبه هفته آینده در اولدترافورد با آندورا دیدار می كند. این تیم تاكنون در دو بازی قبلی اش در اولدترافورد ۱ گل به ثمر رسانده است و به نظر می رسد در بازی با تیم ضعیف آندورا این ركورد افزایش یابد. بدون تردید یكی از زوج های خط حمله انگلیس در این دو بازی پیتر كرواچ باشد كه این روزها نه تنها در لیورپول بلكه در تیم ملی نیز در شرایط ایده آل قرار دارد. در سایر بازی های این گروه در روز شنبه استونی در خانه میزبان رژیم صهیونیستی است.
●دو قهرمان در یك گروه
تیم های دانمارك و اسپانیا كه در سالهای ۹۲ و ۶۴ فاتح این بازی ها شده اند در مرحله مقدماتی یورو ۲۰۰۸ در یك گروه قرار گرفته اند. ایسلند، ایرلند شمالی، سوئد و لتونی ۴ تیم دیگر گروه F هستند. اسپانیا كه در جام جهانی چهره درخشانی داشت و همه از این تیم به نیكی یاد می كردند در اولین دیدار به مصاف لیختن اشتاین می رود. لوئیز آرگونس در یك دیدار تداركاتی بعد از جام جهانی مقابل ایسلند به تساوی بدون گل رسید.به عقیده او آن بازی بدترین بازی اسپانیا از زمان رهبری او در این تیم به شمار می رود. البته آگورنس دلیل این نتیجه را ناآمادگی بازیكنان در زمان تمرینات پیش فصل باشگاهی می داند. اسپانیا در آن بازی از نظر تهاجمی نیز بسیار ضعیف ظاهر شد. رائول گونزالس كه بازی های ملی او در دیدار با لیختن اشتاین از مرز صد بازی عبور می كند درباره بازی تیم ملی این كشور گفت: اطمینان دارم در شرایط بهتری نسبت به بازی با ایسلند به میدان خواهیم رفت. در این بازی شما شاهد بازی روان تری از سوی اسپانیایی ها خواهید بود. در سایر بازی های این گروه لتونی در خانه با سوئد دیدار می كند و ایرلند شمالی با ایسلند مصاف خواهد داد.
●فان باستن در نقشی متفاوت
در گروه G نیز هلند قهرمان جام ملت ها در سال ۱۹۸۸ پرآوازه ترین تیم به شمار می رود. این تیم در گروه خود با اسلوانی، بلاروس، رومانی، بلغارستان، آلبانی و لوكزامبورگ دیدار خواهد كرد. هلند با رهبری همان بازیكنی كه در سال ۸۸ پایه گذار قهرمانی این تیم بود حالا در اندیشه رسیدن به دومین قهرمانی خود است. ماركو فان باستن در سال ۸۸ گل های به یاد ماندنی ای را در مرحله نیمه نهایی به آلمان و در فینال به شوروی زد تا نارنجی پوشان برای یك بار هم كه شده در سطح ملی به مقام قهرمانی نائل شوند. هلند با ماركو فان باستن در جام جهانی خوب ظاهر شد و تنها به دلیل بدشانسی از رسیدن به مراحل بالاتر بازماند. این تیم در گام نخست به مصاف لوكزامبورگ می رود كه در اروپا از قدرت چندانی برخوردار نیست. همچنان مسأله اصلی این روزهای محافل ورزشی هلند مربوط به غیبت رود فن نیستلروی مهاجم ارزشمند این تیم است كه از سوی فان باستن به اردوی تیم ملی دعوت نشده است. فان باستن بیشتر ترجیح می دهد به جای استفاده از نیستلروی به جوانانی چون كلاس یان هانتلار مهاجم آژاكس میدان دهد. رود فن نیستلروی در این باره می گوید: من از این بابت شو كه شده ام. به عقیده نیستلروی اگر چه فان باستن می خواهد به جوانان بازی دهد اما در تیم ملی فان درسا نیز حضور دارد كه از وی بزرگتر هستند. از سویی، فان باستن در دفاع از خود می گوید: در حال حاضر ما تنها به بازیكنان بهتر و شایسته تر فكر می كنیم و من از نفراتی دعوت كرده ام كه از همه شایسته تر هستند. فان باستن در پایان گفت: در حال حاضر ما با همین گروه به كار خود ادامه می دهیم. در سایر بازی های این گروه بلاروس با آلبانی و رومانی با بلغارستان دیدار می كنند.
حسن حیدری
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید