شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


شرح مختصری از زندگی استاد دکتر سید مهدی الوانی


شرح مختصری از زندگی استاد دکتر سید مهدی الوانی
در دی ماه سال ۱۳۲۳ شمسی در محله امیریه تهران متولد شدم، پدرم حاج سید حسن، انسانی خودساخته بود كه مشقت‌ها و سختی‌های زندگی را بر خود هموار ساخت تا فرزندانش از تحصیلات خوبی برخوردار گردند. زندگی او برای ما سرمشقی بود كه اگر توفیقی داشته‌ام از الگوی زندگی او بوده است. انسانی منضبط، جدی و پركار بود كه تا آخرین سالهای عمر از كوشش و تلاش باز نایستاد، روانش شاد باد. مادرم نیز زنی فداكار بود كه در تمامی ایام زندگی همراه پدر در سفر و حضر، ما را در كنف حمایت خود داشت و دریغا كه زحمات و مهربانی‌های بیكرانش را هیچگاه نمی‌توانم پاسخگو باشم.
آموزش ابتدایی را در مدرسه بیهقی كه مدیری سختگیر و جدی داشت شروع كردم، ایام مدرسه دوست‌داشتنی نبود، بچه‌هایی را كه چوب و فلك می‌كردند و شاگردانی را كه با كاغذی در گردن آویزان، در كلاسها می‌گرداندند، همیشه در ذهنم هست. كلاسها همیشه مملو از غبار بود و ذهن من هم هنوز غبار آن زمان را دارد، غبار دلتنگی و آزردگی دوران كودكی. بعد از مدرسه بیهقی به مدرسه مصباح مرجانی آمدم كه مدرسه بهتری بود و از آنجا گواهینامه ششم ابتدایی را اخذ كردم.
سال اول دوره متوسطه را در دبیرستان حكیم نظامی گذرانیدم. مدرسه‌ای با یك حیاط بزرگ بیرونی و یك حوض پر از نیلوفرهای آبی و حیاط اندرونی و كلاسهای متعدد، كف كلاسها آجر و خاك بود و زمستانها بخاری‌های زغال‌سنگی، كلاسهای سرد را گرم می‌كرد. دبیرستانی با یك ناظم سخت‌گیر و چوب به دست و فراشهای پیر و اخمو، اما معلمین مهربان و دلسوز كه از میان آن تیره و تاری مدرسه، هنوز چهره‌هایشان در خاطرم هست. در میان دبیران، دبیری داشتیم بنام آقای صفوت كه به ما ادبیات درس می‌داد و قبل از آنكه علم و دانش ایشان بر من اثر گذارد منش و روش وی مرا شیفته خود می‌ساخت.
از او رسم معلمی آموختم و این نكته شاید برای آنان كه به حرفه علمی مشغولند جالب باشد كه برای معلم قبل از آنكه علم مهم باشد اخلاق واجد اهمیت است و دانشجویان من بیش از آنكه از علمشان بهره گیرند، از سرچشمه خلق و خویشان بهره‌مند می‌شوند. از آنجا بود كه یاد گرفتم اخلاق، علمی بالاتر و برتر از اندیشه علمی است.
ابتدا دوره‌ای را به عنوان آموزش نظامی در پادگان شاه‌آباد غرب كه اكنون اسلام‌آباد غرب نام گرفته است، گذرانیدم. در پادگان فرماندهی داشتیم میانسال كه در مورد سربازان بسیار سخت‌گیر و در عین حال با محبت بود. دوره آموزشی به سرعت سپری شد و در توزیع، ما را به عنوان سپاهی دانش در دهكده سردهلق كه از توابع صحنه كرمانشاه بود جایابی كردند.
دوران ده برای خودش دورانی بود، در عمارتی ساكن بودم كه مدرسه سه اطاقه‌ای بود رو به گورستان ده كه منظره‌ای غم‌انگیز داشت. راه را باید با اسب یا قاطر طی می‌كردیم و گاهی هم پیاده. ده از تسهیلات اولیه از جمله حمام محروم بود ولی بچه‌های مدرسه زرنگ و باهوش بودند. كلاسی داشتم كه از سال اولی در آنجا درس می‌خوانند تا سال ششمی.
هر كلاسی در یك ردیف نیمكت می‌نشستند. دخترها را به مدرسه نمی‌فرستادند و خلاصه بعد از مدتی از ده مرخص شدم و‌آمدم به تهران. رشته ادبیات انگلیس را در دانشگاه ملی شروع كردم. در محضر استادانی چون دكتر سید صادق گوهرین كه تفسیر مثنوی می‌گفتند و استاد عماد خراسانی كه ترجمه می‌گفتند و استاد كریمان كه ادبیات فارسی را تدوین می‌كردند تلمذ كردم. البته استادان خارجی هم بودند كه انگلیسی و آلمانی را در محضر آنان خواندم. دكتر گوهرین بیشترین اثر را در این ایام بر من گذاشت. كلاسهای ایشان فضایی روحانی داشت كه با كلام مولانا درهم می‌آمیخت و جذبه خاصی را به وجود می‌آورد. همیشه آرزو داشتم بتوانم در دانشجویانم چنین حالت جذبه و شوری را ایجاد كنم.
پس از دوره لیسانس، وارد فوق لیسانس مدیریت آموزش و پرورش در دانشگاه تهران شدم، آنجا هم استادانی چون دكتر کاردان، دكتر سرمه، دكتر نیساری، دكتر برهان‌منش، دكتر شریفی، ... داشتم بعد آمدم به فوق لیسانس علوم اداری در دانشگاه تهران و آنجا هم از استادانی چون دكتر بشارت، دكتر اقتداری، دكتر صدقی، دكتر اكبری درس آموختم و در همین ایام كار خودم را بصورت رسمی در وزارت كشاورزی آغاز كردم، شغلم كارشناس بهبود روشها بود. مدتی كه در آنجا كار كردم رئیس اداره شدم و چون علاقه به تدریس و تعلیم بیشتر بود به مركز آموزش مدیریت دولتی كه متولی آموزش مدیران است، منتقل و مربی آموزشی شدم.
پس از عزیمت به آمریکا دانشگاه كالیفرنیای جنوبی، فوق‌لیسانس و دكترای مدیریت دولتی گرفتم. در آنجا فیلسوفی بود به نام راموس Ramos كه برزیلی تبار بود. برای درك مطالبش سعی وافر كردم و مقاله «نقد عقل ابزاری» بخشی از تأثیرات این استاد بر من بود.
خاطرم هست كلاسهای این استاد در عمارت كوچكی كه در كنار دانشگاه قرار داشت و او آنجا را كلبه می‌نامید برگزار می‌شد. پیپ بزرگی داشت كه دائم آن را روشن می‌كرد و در طول كلاس ضمن صحبت كردن آن را دود می‌كرد. نقد او از تئوریهای بازاری و دیدگاههای تحصلی و كمی، همواره در ذهن من بوده و هست.
نكته دیگری كه از كلاس ایشان بخاطر دارم، اداره كلاس تئوری‌های مدیریت بهمراه استاد جوانی بنام نایگرو بود كه بعد كتاب معروف مدیریت دولتی جدید را نوشت. ایندو در كلاس با هم بحث و جدل می‌كردند و همه ما را به بحث فرا می‌خوانند و كلاس سه ساعته ما را پربار می‌كردند. وقتی به ایران بازگشتم و دوره دكترا در دانشكده مدیریت دانشگاه تهران آغاز بكار كرد قرار شد درسهایی را با دو استاد برگزار كنیم كه چندان موفق نبود و در مقایسه با كلاسهای آنجا به من یاد داد كه ما برای كار گروهی آماده نیستیم حتی در دانشگاه و كار علمی.
سال ۱۳۶۰ به ایران بازگشتم. انقلاب تغییرات بسیاری در همه جا از جمله دانشگاهها به وجود آورده بود. با فراز و نشیب‌ها و برخی بی‌مهری‌ها ساختم و مراتب مختلف دانشگاهی را طی كردم و در سال ۱۳۷۰ استاد شدم و در سال ۷۶ به عنوان استاد نمونه انتخاب گردیدم. مدتی رییس دانشكده حسابداری و مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی و زمانی هم مدیر گروه مدیریت دولتی بودم.
در این دوران كتاب و مقالات چندی نوشته‌‌ام كه در فهرست ضمیمه آمده است و همیشه سعی‌ام این بوده است كه آگاه شوم و آگاه كنم و برای كشور و هموطنانم مفید باشم.
در سال ۱۳۵۵ ازدواج كردم كه حاصل آن پسری به نام سیدپیمان و دختری بنام سیدپریسا است. كه هر دو در دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.
● درخصوص نقش مدیریت در توسعه ایران
از نظر نقش دانش مدیریت در توسعه كشور، عقیده دارم كه مشكل ما دانش مدیریت نیست بلكه ایجاد باور این دانش مانند سایر رشته‌های علمی، نزد سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیرندگان عالی‌رتبه كشور است. اگر آنان این باور را داشته باشند این دانش به عرصه عمل پا خواهد نهاد و مسلماً نقش عمده‌ای در توسعه كشور خواهد داشت، همانگونه كه در كشورهای موفق دنیا چنین بوده است.
● شرح احوال علمی و آموزشی
▪ نام: دكتر سید مهدی الوانی
▪ تاریخ تولد: ۱۳۲۳
▪ محل تولد: تهران
▪ مرتبه: استاد
▪ پایه: ۲۴
▪ شماره شناسنامه: ۲۳۱۹
● سوابق تحصیلی
▪ دیپلم ریاضی دبیرستان مروی تهران، سال ۱۳۴۲
▪ لیسانس زبان و ادبیات انگلیسی ـ دانشگاه ملی ایران، سال ۱۳۴۹
▪ فوق لیسانس علوم تربیتی ـ دانشگاه تهران، سال ۱۳۵۱
▪ فوق لیسانس علوم اداری ـ دانشگاه تهران ، سال ۱۳۵۶
▪ فوق لیسانس مدیریت دولتی ـ دانشگاه كالیفرنیای جنوبی آمریكا ،‌سال ۱۳۶۱
● رساله‌های پایان تحصیلات
▪ رساله دوره لیسانس: بررسی اشعار رابرت فرست به انگلیسی، ۱۳۴۹
▪ رساله دوره فوق لیسانس علوم تربیتی: پژوهشی در زمینه مدارس جامع، ۱۳۵۱
▪ رساله دوره فوق لیسانس علوم اداری: پژوهشی پیرامون مشكلات سازمانی و عدم ارضاء نیازهای كاركنان، ۱۳۵۶
▪ رساله دوره دكتری: نظریه‌های مدیریت از دیدگاه اسلام به انگلیسی، ۱۳۶۱
● سوابق شغلی
▪ كارشناس امور اداری ـ وزارت كشور، ۱۳۴۹ تا ۱۳۵۲
▪ رئیس اداره بهبود روش‌ها ـ وزارت كشاورزی، ۱۳۵۲ تا ۱۳۵۴
▪ مربی آموزشی مركز آموزش مدیریت دولتی، ۱۳۵۴ تا ۱۳۶۰
▪ رئیس اداره آموزش مركز آموزش مدیریت دولتی، ۱۳۵۴ تا ۱۳۵۵
▪ رئیس انتشارات مركز آموزش مدیریت دولتی، ۱۳۵۵ تا ۱۳۵۷
▪ استادیار مجتمع دانشگاهی علوم اداری و مدیریت بازرگانی، ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۸
▪ دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی، ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۳
▪ رئیس دانشكده حسابداری و مدیریت ـ دانشگاه علامه طباطبایی، ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۲
▪ استاد دانشگاه علامه طباطبایی، ۱۳۷۳
▪ عضو كمیته مدیریت سازمان سمت از ۷۰ تا ۷۴
▪ عضو كمیته تخصصی دفتر گسترش دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی از ۷۰تاكنون (۷۹)
▪ عضو شورای دانشگاه از ۷۰ تا ۷۲
▪ عضو شورای تخصصی اداری وزارت علوم و آموزش عالی از ۶۹ تا ۷۰
▪ عضو صاحبنظر كمیته اصلاحات اداری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پژشكی از ۷۷ تا ۷۹
▪ عضو هیأت مدیره سازمان مدیریت صنعتی از ۷۶ تا ۷۹
▪ مشاور مدیریت طرح مطالعات الگوی برنامه‌ریزی و اجرای امنیت غذا و تغذیه كشور ۱۳۷۷
▪ مدیر گروه مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبایی از ۷۳ تا ۷۷
▪ مدیر گروه مدیریت دولتی مجتمع آموزش عالی قم از ۷۷ تا كنون (۷۹)
▪ سردبیر نشریه مطالعات مدیریت از ۷۷ تا كنون (۷۹)
▪ عضو هیأت مدیره سازمان بین‌المللی توسعه مدیریت از ۷۷ تا ۷۹
▪ عضو هیات تحریریه نشریات: برنامه و توسعه ، مدیریت دولتی به مجتمع آموزشی عالی قم، مدیریت و توسعه، تدبیر، مطالعات دفاعی استراتژیك
▪ مشاور بانك كشاورزی از ۷۷ تا كنون (۷۹)
▪ سرپرست كمیته تخصصی مدیریت شورای عالی برنامه‌ریزی وزارت علوم از سال تا كنون (۷۹)
▪ استاد نمونه سال ۷۷
▪ چهره ماندگار سال ۸۲
▪ معاون آموزش دانشگاه علامه طباطبایی از سال ۱۳۸۲ تاكنون ۸۳● سوابق آموزشی
تدریس دروس مدیریت در سطوح كارشناسی، كارشناسی ارشد، دكترای مدیریت و حسابداری در دانشگاه‌های تهران، تربیت معلم، تربیت مدرس، شهید بهشتی، علامه طباطبایی، مجتمع آموزش عالی قم، دانشگاه فرماندهی و ستاد نیروی هوایی.
راهنمایی پروژه‌ها و رساله‌های تحصیلی رشته مدیریت در سطوح كارشناسی، كارشناسی ارشد و دكتری.
● فعالیت‌های پژوهشی
▪ پژوهشی در زمینه میزان اثربخشی طرح‌های واگذاری برخی از كارهای دولتی به بخش خصوصی در دانشگاه‌های مستقر در تهران، ۱۳۷۲
▪ پژوهشی در زمینه میزان اثربخشی طرح‌های واگذاری برخی از كارهای دولتی به بخش خصوصی در دانشگاه‌های مستقر در تهران، ۱۳۷۲
▪ پژوهشی در زمینه فشارهای عصبی مدیران، به اتفاق دكتر ابطحی، ۱۳۷۰
● مقالات
▪ جذب نیروهای انسانی كارآمد، ترجمه، مدیریت امروز، تابستان ۱۳۵۲
▪ گروه‌های نامتجانس، ترجمه، مدیریت امروز، بهار ۱۳۵۳
▪ ابعاد زمان در مدیریت در مدیریت، ترجمه،‌ مدیریت امروز، تابستان ۱۳۵۳
▪ مدیریت و تكنولوژی، ترجمه،‌ مدیریت امروز، پاییز ۱۳۵۳
▪ تجزیه و تحلیل مبتنی بر واكنش‌های متقابل، ترجمه،‌ مدیریت امروز، زمستان ۱۳۵۳
▪ افول احساس وفاداری و تعلق سازمانی، ترجمه،‌ مدیریت امروز، بهار ۱۳۵۴
▪ امكانات مدیران در رهبری یا هنرهای مدیریت، ترجمه،‌ مدیریت امروز، پاییز ۱۳۵۴
▪ برداشتی نو از مدیریت، ترجمه،‌ مدیریت امروز، زمستان ۱۳۵۴
▪ نظام بودجه‌بندی طرح و برنامه، ترجمه،‌ مدیریت امروز، بهار ۱۳۵۵
▪ بازنشستگی گام به گام، ترجمه،‌ مدیریت امروز، پاییز ۱۳۵۵
▪ قبول اختیار، ترجمه،‌ مدیریت امروز، زمستان ۱۳۵۵
▪ فن همانندسازی، ابزاری برای مدیران، ترجمه،‌ مدیریت امروز، بهار ۱۳۵۶
▪ مقدمه‌ای برای آشنایی با سازمان‌های ماتریسی، مدیریت امروز، تابستان ۱۳۵۶
▪ پژوهشی در زمینه برخی از مشكلات سازمانی و عدم ارضاء نیازهای كاركنان، تحقیق، مدیریت امروز، بهار ۱۳۵۷
▪ نظریه برابری، بحثی در رفتار سازمانی،‌ ترجمه،‌ مدیریت امروز، بهار ۱۳۵۷
▪ بودجه‌بندی بر مبنای صفر، تالیف، مدیریت امروز، تابستان ۱۳۵۷
▪ نقش قضایای اداری در آموزش مدیریت،‌دانش مدیریت، تابستان ۱۳۶۷
▪ كاربرد الگوی تحقیق تجربی در مدیریت، دانش مدیریت، پاییز ۱۳۶۷
▪ بهره‌گیری از ساختارهای خزانه‌داری در توسعه صنعتی (۲ بخش)، پیام پتروشیمی، زمستان ۱۳۷۱
▪ سبك شما در مدیریت تعارض چیست، مطالعات مدیریت، زمستان ۱۳۷۱
▪ مقدمه‌ای در آشنایی با سیستم‌های متخصص، مدیریت دولتی، تابستان ۱۳۷۲
▪ مقدمه‌ای بر مطالعات تطبیقی در مدیریت دولتی، بهمراه آقای واعظی، مطالعات مدیریت، تابستان و پاییز ۱۳۷۲
▪ نظام كنتزل استراتژیك و آینده‌نگر در مدیریت، فصلنامه اقتصاد كشاورزی و توسعه، زمستان ۱۳۷۲ با آقای طلایی
▪ سازمان‌های یادگیرنده یا دانش‌آفرین، مدیریت دولتی، شماره ۲۷-۲۶
▪ بهره‌وری از دیدگاه نظریه فعالیت، تألیف، مدیریت دولتی، شماره ۳۰-۲۹
▪ در جستجوی دانش جدید خط مشی‌گذاری، تألیف، نشریه كنترولر، شماره ۱، بهار ۱۳۷۵
▪ چگونه مدیر می‌تواند شنونده خوبی باشد، ترجمه: نبیین و گریفین، تازه‌های مدیریت، شماره ۱۲ و ۱۳ در ماه ۴/۷۵ چاپ شده است.
▪ استفاده بهینه از زمان، تالیف، تحول اداری،‌ شماره ۱۲ و ۱۳، در ماه ۴/۷۵ چاپ شده است.
▪ پدیدارشناسی مبنایی برای پژوهشهای علوم انسانی،‌ تألیف، تحقیق در علوم انسانی، شماره ۱، سال ۱۳۷۵
▪ نظریه بی‌نظمی یا نظم غایی، تألیف ، مدیریت دولتی،‌شماره ۳۱، زمستان ۱۳۷۴، منتشر شده در ۱۳۷۵
▪ مسئولیت اجتماعی مدیران،‌تألیف، تحول، شماره ۲۸، آبان ۱۳۷۵
▪ بهبود مدیریت از طریق ارزیابی شبكۀ مدیریت، ترجمه، تازه‌های مدیریت، شماره ۱۵، بهمن ۱۳۷۵
▪ سرنوشت كار از دو دیدگاه، تألیف ، نامه فرهنگ، سال ۷، شماره ۲، ۱۳۷۶
▪ سازمانهای بحران‌پذیر و بحران‌ستیز، تألیف، دانش مدیریت، ۳۵ و ۳۶،‌زمستان ۷۵، بهار ۷۶
▪ سازمان مجازی،‌ مدیریت دولتی، ۴۱ و ۴۲، پاییز و زمستان ۱۳۷۷
▪ اعجاز گران مدیریت، مدیریت دولتی، شماره ۴۴، تابستان ۷۸
▪ تصمیم‌گیری از نگاه نظریه آشوب، با دانایی فرد، تحول اداری،‌ دوره ۵، شماره ۲۱
▪ بازتاب جلوه‌های نظریه بی‌نظمی در مدیریت، مطالعات مدیریت، ۲۱ و ۲۲ و بهار و تابستان ۷۸
▪ پژوهش كیفی،‌مطالعات مدیریت، ۲۰و زمستان ۷۷
▪ ضرورت تدوین منشور اخلاقیات سازمانی، تحول اداری، دوره ۵ ـ شماره ۱۹، آذر ۷۷
▪ مدیر بحران‌آفرین، كنترولر،‌ شماره ۳ و ۴، پاییز و زمستان ۷۵
▪ در جستجوی مدلی برای تصمیم‌گیری در شرایط مبهم و بی‌نظم، مدیریت دولتی، ۳۷، تابستان ۷۶
▪ آیین‌ها و رسوم سازمانی، طریقی در شناخت فرهنگ سازمانی، مدیریت و توسعه، شماره ۱، تابستان ۷۸
▪ مؤسسه تحقیقات و آموزش مدیریت (وابسته به وزارت نیرو)
▪ نقش مدیریت در ایجاد و توسعه سرمایه اجتماعی، تدبیر، سال دهم ، شماره ۱۰۰، بهمن ۷۸
▪ مدیریت كیفیت جامع و پرسشهای بی‌پاسخ، نشریه مجتمع آموزش عالی قم، سال اول، شماره ۳، پاییز ۱۳۷۸، به همراه دانایی‌فرد
▪ تجدید ساختار نظامهای اداری، یك اصل محوری در توسعه، مدیریت توسعه، شماره ۳، زمستان ۱۳۷۸، به همراه شیروانی
▪ سازمان دانشی، كنترولر، كنترولر سال ۲، پاییز و زمستان ۷۷
▪ مدیریت توسعه پایدار، مدیریت و توسعه، سال ۱ شماره ۴، بهار ۷۹
▪ مسئولیت جهانی و توسعه، مدیریت و توسعه، سال ۱ شماره ۵، تابستان ۷۹ به همراه عربشاهی
▪ دولت مدیریتی و مدیریت دولتی، مدیریت دولتی، شماره ۴۷، بهار ۷۹
▪ نظریه انتخاب عمومی و ضرورت تحول در ساختار اداری، مطالعات مدیریت، شماره ۲۳ و ۲۴ پاییز و زمستان ۷۸
▪ نقش مؤلفه‌های ارزشی در آن نقش فشار عصبی، نشریه مجتمع آموزش عالی قم، سال ۲ شماره ۵، منتشره در پاییز ۷۹ بهار ۷۹ به همراه قلی پور
▪ تصمیم‌گیری شهودی به ویژگیها و كاربردها، فصلنامه مطالعات دفاعی استراتژیك، شماره ۵ و ۶ ، تابستان و پاییز ۷۹
▪ منشور اخلاقیات سازمانی در كلام مولی علی (ع)، مدیریت دولتی،‌شماره ۴۸ و ۴۹ تابستان و پاییز ۷۹
▪ ویژگیهای نظام كارآمد نظارتی (۱)، دیده، نشریه سازمان بازرسی كل كشور، شماره ۵، دی و بهمن ۷۹
▪ موانع ساختاری اجرای برنامه‌های توسعه در ایران، مدیریت و توسعه، شماره ۷، زمستان ۷۹
● كتابها
▪ مدیریت بر مبنای هدف و نتیجه،‌ترجمه، چاپ سوم، مركز آموزش مدیریت دولتی، به اتفاق دكتر معتمدی
▪ مدیریت عمومی، تألیف، چاپ هفتم، نشر نی
▪ مدیریت تولید، تألیف، چاپ پنجم، آستان قدس رضوی، مهندس میرشفیعی
▪ تصمیم‌گیری و تعیین خط مشی دولتی، تألیف، چاپ سوم، سمت
▪ مباحث ویژه مدیریت دولتی، تألیف، چاپ اول، پیام نور،‌ به اتفاق دكتر زاهدی
▪ نظام‌های اداری تطبیقی، تألیف، پیام نور
▪ خویشتن‌شناسی مدیران، ترجمه و اقتباس، چاپ اول، نشر نی
▪ اصول و مبانی جهانگردی، تألیف، چاپ اول، بنیاد مستضعفان،به اتفاق زهره دهدشتی
▪ گفتار هراسی، ترجمه و اقتباس، چاپ اول، نشر نی،به اتفاق هاشمی
▪ رفتار سازمانی، ترجمه، چاپ اول ۱۳۷۴، نشر مروارید، به اتفاق دکتر معمارزاده
▪ هفت گام به سوی كامیابی، ترجمه، چاپ اول ۱۳۷۶، نشر نی،به اتفاق اشرفی پیروز بخت
▪ تئوری سازمان، ترجمه، چاپ سوم ۱۳۷۶، نشر صفار، بهمراه دانایی فرد
▪ مدیریت دولتی نوین، ترجمه، چاپ اول ۱۳۷۶، نشر مروارید،به اتفاق دكتر خلیلی، دكتر معمارزاده
▪ مسئولیت اجتماعی مدیران، تألیف، سال اول ۱۳۷۷، مركز آموزش مدیریت دولتی، به اتفاق قاسمی
▪ آینده كار، جیمز رابرتسون، ترجمه، اول ۱۳۷۸، نشر نی،به اتفاق دانایی‌فرد
▪ مدیریت تحول در سازمان، نگارش و ترجمه، اول ۱۳۷۹، نشر صفار،به اتفاق دانایی‌فرد
▪ تئوری‌های سازمان دولتی، ترجمه، چاپ ۱۳۸۰، نشر صفار، به اتفاق دانایی‌فرد
▪ مدیریت تعارض
▪ گفتارهایی در فلسفه تئوری‌های سازمان دولتی
▪ تئوری نظم در بی‌نظمی
▪ فرهنگ جامع مدیریت
▪ فرایند خط مشی گذاری عمومی
▪ آیین تندخوانی
▪ هفت راز زنان موفق
▪ مدیریت تطبیقی
▪ اداره امور دولتی تطبیقی
▪ قدرت انتقاد سازنده
▪ مدیریت و سرمایه اجتماعی
▪ سنجش كیفیت خدمات در بخش عمومی
▪ آموزه‌هایی برای استقرار مدیریت كیفیت
● سمینارها
▪ بازسازی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران (مقاله ممتاز)، تربیت مدرس، سخنران، ۱۳۶۸
▪ سمینار بررسی مسائل اداری ایران، علامه‌طباطبایی، سخنران، ۱۳۶۹
▪ سمینار مدیریت و سازماندهی آموزش بزرگسالان، مؤسسه بین‌المللی سوادآموزی بزرگسالان، سخنران، ۱۳۷۹
▪ سمینار تحول اداری (مقاله برجسته)، تربیت مدرس، سخنران، ۱۳۷۰
▪ سمینار جغرافیایی: جهان بینی،‌سیاست و محیط، تربیت مدرس، سخنران، ۱۳۷۱
▪ سمینار ایرانگردی،‌ جهانگردی و توسعه (مقاله برگزیده)، وزارت كشور، سخنران، ۱۳۷۲
▪ سمینار مدیریت و توسعه، دانشگاه آزاد اسلامی ایران، سخنران، ۱۳۷۲
▪ سمینار فرهنگ و توسعه، وزارت ارشاد، سخنران،‌۱۳۷۱
▪ سمینار ایرانگردی، جهانگردی «فرهنگ و توسعه» (ساز و كارهای لازم برای توسعه پایدار جهانگردی)، وزارت ارشاد، سخنران، ۱۳۷۳
▪ همایش علمی ـ كاربردی بهبود كیفیت آموزش عمومی، اداره كل آموزش و پرورش، سخنران، آذر ۱۳۷۴
▪ بررسی و نقد برنامه دوم توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، دانشكده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، ارسال مقاله، ۱۳۷۳
▪ سمینار وجدان كاری (نقش فرهنگ و وجدان كاری)، دانشگاه آزاد اسلامی، مقاله ـ سخنران، خرداد ۱۳۷۵
▪ دومین اجلاس بررسی راههای عملی حاكمیت وجدان كاری و انضباط اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، مقاله ـ سخنران، ۳ و ۴ دی ماه ۱۳۷۶
▪ اولین اجلاس بررسی عملكرد و خدمات دانشگاه آزاد اسلامی (دانشگاه آزاد اسلامی، ضرورتی در عصر مدیریت گرانی)، دانشگاه‌ آزاد اسلامی، مقاله ـ سخنران، ۱۳۷۸
▪ همایش بازرسی و نظارت (تأملی بر ساختارهای نظارتی) ، دانشگاه تهران، اردیبهشت ۱۳۷۶
▪ همایش برنامه سوم، سازمان برنامه و بودجه مركز همایش‌های صدا و سیما، مقاله ـ سخنران، ۱۳۷۷
▪ مدیریت دولتی جدید و توسعه ـ همایش نظام اداری و توسعه سازمان امور اداری و استخدامی كشور، مقاله ـ سخنران، ۱۷ و ۱۸ مرداد ۷۸
▪ ویژگی‌های نظام كارآمد نظارتی در كشور،‌ دومین همایش بازرسی و نظارت، دانشگاه تهران و سازمان بازرسی كل كشور، آبان ۷۹
▪ جایگاه فرهنگ در ساختار كلان كشور، همایش نقش و جایگاه دولت در توسعه فرهنگی‌ ـ سازمان برنامه ، پژوهشكده علوم انسانی و جهاد دانشگاهی، محل اجرا تالار علامه امینی دانشگاه تهران، ۲۸ و ۲۹ اردیبهشت ۷۸● در مورد تألیفات و ترجمه‌ها
در سال ۱۳۵۱ مركز آموزش مدیریت دولتی كه در آن زمان تولیت آموزش مدیران دولتی را عهده‌‌دار، بود نشریه‌ای به نام «مدیریت امروز» را منتشر می‌كرد كه اولین نشریه مدیریت دولتی در كشور بود. من كار جدی ترجمه و تألیف را از این نشریه آغاز كردم. اولین مقاله‌ام در مورد «جذب نیروهای انسانی كارآمد» بود و بعدها مقالات متعدد به صورت ترجمه و تألیف، در این نشریه به چاپ رسانیدم.
اصولاً‌ اعتقاد من بر این است كه كار ترجمه می‌تواند برای ایجاد منابع علمی رشته مدیریت کاملاً مفید باشد و برخلاف نظر گروهی كه در ارزیابی‌های علمی، ارزش زیادی برای ترجمه قائل نیستند نظر بنده این است كه كار ترجمه اگر از منابع اساسی رشته‌های علمی باشد هم كار دشوارتری است و هم كار ارزشمندتری. زیرا ما را در رشته‌های علمی نیازمند ارتباط با دیگر ملل و كشورها هستیم و ترجمه راه این ارتباط را فرا روی ما می‌گشاید. البته ترجمه، لزوماً‌ یكطرفه نیست ما از دیگران می‌آموزیم و دیگران نیز از ما می‌آموزند و ترجمه در این حالت، تلاشی توسعه بخش خواهد بود.
توصیه من به همكاران جوانتر این است كه اگر قرار بر این است كه كار علمی چاپ و نشر انجام دهند، قبل از آنكه به تألیف اقدام كنند در زمینه ترجمه تجربه بیاموزند و سپس وارد وادی تألیف و تصنیف شوند. توصیه دیگر من این است كه اگر كسانی علاقمند به نگارش كتاب و مقاله هستند ابتدا این اطمینان در آنها بوجود آید كه خود، مطلب را كاملاً‌ درك كرده‌اند و ابهامی برایشان وجود ندارد، سپس اراده كنند كه به دیگران موضوع را انتقال دهند. درك مطلب و موضوع موجب می‌شود كه نویسنده بتواند به سادگی و روانی مطلب را به دیگران انتقال دهد. روان‌نویسی، ساده‌نویسی و رعایت ایجاز در نوشتن، همه توصیه‌هایی است كه اگر رعایت شود به توفیق نویسندگان می‌انجامد.
مشكلی كه امروزه در زمینه نشر كتب مختلف به ویژه كتب سازمانی و مدیریت می‌بینیم، عدم وجود فضای نقد در جامعه انتشاراتی كشور است، كتب بسیاری هر ساله در زمینه‌های مختلف به چاپ می‌رسد كه بدون آنكه نقدی بر آنها بشود روانه بازار می‌شوند و در چنین احوالی نباید انتظار داشت كه كتب و مقالات منتشر شده، از كیفیت بالایی برخوردار باشند. در واقع كتب و مقالات مدیریت، ترجمه‌ها و تألیف‌ها روانه بازار می‌شوند اما كمتر ارزیابی و بررسی دقیقی بر روی آنها انجام می‌گیرد، به همین علت، بدون آنكه مؤلفان و مترجمان مسئولیت خاصی را متوجه خود بدانند به این كار ادامه می‌دهند. البته در این میان معدود كسانی هم هستند كه كارهای ارزنده‌ای ارائه می‌دهند و تلاشهای آنان در این زمینه قابل ارج و سپاس است.
● گرایش در تالیفات، ترجمه‌ها و آراء مدیریتی
این گرایش بیشتر براساس مخاطبان نوشته‌هایم بوده است. بدین معنی كه در یك دوره هر چه ترجمه می‌كردم و می‌نوشتم برای مدیران، دانشجویان و پژوهشگران مدیریت بود، اما پس از مدتی احساس كردم كه آنانی كه مدیر هستند اما مدیریت نخوانده‌اند نیز، می‌توانند مخاطبان من باشند، بنابراین یك سلسله از نوشته‌ها و كتابهایم برای كسانی است كه با مدیریت به سبك و سیاق علمی آشنا نیستند، اما به حرفه مدیریت اشتغال دارند.
كتاب مدیریت عمومی كه به زبانی ساده برای مدیران نوشته شده است از این جمله می‌باشد. این كتاب مورد استقبال مدیران و دانشجویان قرار گرفته و اكنون به چاپ بیستم رسیده است. بنابراین باز هم توصیه من به ساده‌نویسی و نوشتن به سبكی است كه برای همگان قابل درك باشد. كتاب مدیریت عمومی با آنكه رسماً‌ در منابع دانشگاهی ذكر نگردید اما بیشتر از هر كتاب دیگری مورد اقبال قرار گرفت.
من به عنوان مدرس دانشگاه تلاش می‌كنم زمانی كه مكتب و مدیریت كلاسیك و سنتی مدیریت را درس می‌دهم، چنان از آن دفاع نمایم كه در زمان خودش از آن دفاع می‌شد، زمانیكه مدیریت روابط انسانی را تدوین می‌كنم در نقش یك انسانگرا ظاهر می‌شوم و مكتب سیستمی مدیریت را به سبك پیروان مكتب سیستمی درس می‌دهم. اما از میان آراء و دیدگاههای نویسندگان، مكتب انتقادی و پست‌مدرن را بیشتر می‌پسندم و شاید به این علت است كه فكر می‌كنم اینان در ابطال نظریه‌های پیشین تا حدود زیادی توفیق داشته‌اند و این امر می‌تواند به تكامل و ارتقاء رشته مدیریت كمك نماید.
شالوده‌شكنی پست‌مدرن، طلیعه مكتب نوینی را در مدیریت می‌دهد كه مسلماً می‌تواند بسیاری از مجهولات امروز را آشكار سازد. از نظر تئوری، تئوری آشوب یا نظم در بی‌نظمی را سرآغاز تفكرات تازه‌ای در مدیریت می‌دانم و نظرات گلیك و لورنز و والدراپ را نظریاتی كارساز برای مدیریت در دنیای پیچیده و متلاطم امروز می‌دانم. بحث جاذبه‌های غریب، اثر پروانه‌‌ای، خاصیت اهرمی همه ویژگی‌های نظریه آشوب هستند كه به صورتهای مختلف در جامعه امروز ما نمود دارند.
اما علت علاقه من به استاد فیلسوفم راموس بیشتر بخاطر آن است كه ایشان در به چالش كشیدن نظریه‌های ابزاری مدیریت بسیار كوشیده‌اند و میراثی كه از او باقی مانده میراث ارزنده و گرانبهایی برای محققان مدیریت است. وی از تعقل ابزاری كه پایگاه و اساس نظریه‌های متداول مدیریت است بسیار انتقاد كرده و آزادی و اختیار و كرامت انسان را در این نوع تعقل بسیار نازل می‌بیند. به نظر این فیلسوف مدیریت باید در پی آن باشیم كه تعقل جوهری یا تعقل ارزشی را جایگرین تعقل ابزاری و بازاری نماییم و انسان را در مرتبه والایی كه شایسته اوست قرار دهیم. انسانی كه در تعقل ابزاری، وسیله سازمان شده و از خود هیچ منیت و اراده‌ای ندارد، در تعقل جوهری حاكم بر سازمان بوده و صاحب اختیار و انتخاب می‌باشد.
● اصولا من تنگناهای رشته مدیریت را اینگونه می‌بینم:
الف ـ جدایی سازمانهای اجرایی از دانشگاهها
ب ـ عدم باور تخصصی بودن رشته مدیریت به عنوان علمی همپای سایر رشته‌های علمی
ج ـ عدم علاقه و انگیزه در دانشجویان و مدرسان رشته مدیریت
د ـ دشواری ارتباط با دنیا به بهانه بومی سازی مدیریت
هـ ـ فقدان تشكل‌ها و انجمن‌های علمی مدیریتی غیر دولتی
● آراء کلیدی
در مورد نظرات كلیدی من شاید بتوان به نظریه تلقیق هدفهای فرد و سازمان اشاره كرد كه طی پیوستی در كتاب مدیریت عمومی به طور مفصل‌ به آن اشاره كرده‌ام و متذكر شده‌ام اگر هدفهای فرد و سازمان یكی شوند مشكل مدیریت كلاً‌ حل خواهد شد. ایجاد آرمان مشترك و ارزشهای فراگیر، راه حل اساسی در الگوی پیشنهادی من است. (در صورت نیاز به مقاله تلفیق هدفهای فرد و سازمان در كتاب مدیریت عمومی مراجعه شود) نظریه دیگری كه به نظر من كارساز است، «الگوی احساس و ادراک مشكل» است كه بوسیله آن می‌توان تصمیمات را تحلیل نمود (برای اطلاع بیشتر به كتاب فرایند خط‌مشی‌گذاری عمومی مراجعه شود).
منبع : نشریه میثاق مدیران


همچنین مشاهده کنید