جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

بازهم مشکل زیرساخت


بازهم مشکل زیرساخت
چند سالی می شود که تب تجارت اینترنتی به کشور ما هم سرایت کرده است، اما چرا ما نتوانسته ایم همانند دیگر کشورها در این زمینه موفق شویم؟ شاید مهم ترین عامل در این زمینه بحث "اعتماد" باشد، البته این مساله تاحدی مرتفع گردیده است لیکن همچنان نسل پیشین ما، مایل نیستند ریسک کرده و پول خود را درجایی خرج کنند که ممکن است سودی نداشته باشد! خوشبختانه برخی پیشگامان این عرصه موفق شده اند تا اعتماد ویزیتورها را به خود جلب کنند. این امر با رعایت موارد زیر ممکن است:
درج شماره تماس و اطلاعات کامل فروشنده در سایت؛ ارائه اطلاعات کامل در مورد پیشینه سوابق کاری فروشنده نمایش محصولات به نحوی که برای خریدار ملموس باشند، بدین صورت که ویزیتور با دید خریدارانه به محصول بنگرد نه فقط برای رفع حس کنجکاوی! البته ایجاد این حس در ویزیتور بسیار موثر می باشد اما اگر این حس به خوبی ارضا نشود، آن مشتری برای همیشه از دست رفته است.
موارد ذکر شده تاحدی باعث جلب اعتماد مشتری به سایت فروش اینترنتی می شود، اما نکته دوم "سنتی گرا" بودن ایرانیان است. ما همگی مایلیم برای خرید از خانه خارج شده، گشتی در خیابان ها بزنیم و سپس برای خرید اقدام کنیم اما خرید اینترنتی این امکان را از ما سلب می کند مگرآنکه سایت چنان حرفه ای طراحی شده باشد و حالتی بازارگونه داشته باشد تا ما را ساعاتی در صفحات خود نگه دارد. با اینحال هنوز نمی توان با اطمینان گفت که در ایران مردم همه چیز را از طریق اینترنت خریداری می کنند. در صورتیکه در امریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی خرید از طریق اینترنت کاملا جا افتاده و مردم حتی مایحتاج زندگی خود را با این روش تهیه می کنند.
دو مورد بالا برای افرادی مطرح می شود که با اینترنت آشنا بوده و در زندگی روزمره خود تا حدی متاثر از آن می باشند. اما برای افرادی که در شهرهای دورافتاده تر و محروم زندگی می کنند چه می توان گفت؟ خوشبختانه در سال های اخیر بسیاری از شهرهای کشور ما می توانند به راحتی وارد دنیای وب شوند که این شهرها همگی از جمله شهرهای بزرگ ایران هستند. لیکن هنوز در بسیاری از شهرها و روستاهای ما مردم با اینترنت آشنا نیستند و با شنیدن نام آن به یاد یک عامل خارجی، بد و موجب انحراف جوانان می افتند. بنابراین در چنین وضعیتی چگونه می توان انتظار داشت که مانند کشورهای دیگر بتوانیم در امر تجارت اینترنتی موفق شویم؟ در اینجاست که رسالت آموزش و پرورش و رسانه های خبری سنگین تر می شود. آموزش به نوجوانان در مدارس مهمترین عامل برای فرهنگ سازی است. امروزه در خانواده های ایرانی تاثیر فرزندان بر والدین افزایش یافته و می توانند والدین خود را با خویش همگام سازند.
اما گذشته از تمام موارد بالا، در ایران مسائل به راحتی دیگر کشورها حل نمی شود. ما هنوز برای ایجاد زیرساخت های خرید اینترنتی و آنلاین مشکل داریم. یکی از عمده ترین این مشکلات، "پرداخت آنلاین" و Payment Gateway می باشد. درست است که در حال حاضر تعداد معدودی از بانک های خصوصی در کشور زمینه پرداخت الکترونیک را فراهم آورده اند که خود نیز همچنان با نواقصی همراه است. مدخل پرداخت این بانک ها هنوز سیستم شتاب و دارندگان کارت های این سیستم را ساپورت نمی کند، با اینکه تعداد بیشتری از مردم کارت های سیستم شتاب را داشته و تعداد کمتری از بانک های خصوصی استفاده می کنند. هنوز بانک مرکزی مجوزهای محکم و قابل استنادی برای این قضیه صادر نکرده است و از همه مهمتر ایرادات نرم افزاری است که افراد را از ریسک کردن باز می دارد؛ دریافت انواع متنوعی از پیغام های خطا در هنگام انجام تراکنش ها (که بسیاری از این پیغام ها به دلیل سرعت پایین اتصال به اینترنت است) دارندگان اینگونه کارت ها را از خرید باز می دارد و با اینکه در بسیاری از وب سایت های فروش آنلاین از مدخل پرداخت بانک های خصوصی استفاده شده است اما مردم همچنان به دنبال روش سنتی خرید، یعنی پرداخت پول و دریافت کالا هستند. ریشه این مطلب را باید در ضعف سیستم بانکی کشور جستجو نمود.
مورد دیگر "ارسال کالای سفارش داده شده" و یا همان "Delivery " است. در حال حاضر رایج ترین سیستم ارسال کالا در ایران موارد زیر می باشد:
▪ ارسال کالا از طریق پست
▪ ارسال کالا از طریق پیک بادپا، البته به صورت بومی و شهری
البته ارسال کالا بسیار راحت تر از پرداخت آنلاین بوده و مشکلات برسر راه آن را سریعتر می توان رفع نمود. اما چنانچه بخواهیم این را نیز دست کم بگیریم، همانند دیگر مسائل کشور لاینحل باقیمانده و از همین حد هم کمتر خواهد شد.
امید است که مسئولان ذیربط، موانع مربوط را رفع و ایران را وارد دنیای پیشرفته تجارت اینترنتی کنند. از طرفی انتظار می رود دست اندر کاران تجارت اینترنتی با رعایت کلیه مواردی که باعث جلب اعتماد و رضایت مشتری می شود و پذیرش منطقی انتقادات و پیشنهادات، زمینه را برای حضور بهینه ایران در عرصه تجارت اینترنتی فراهم سازند.
نویسنده: زهرا ولی شریعت پناهی
منبع : تجارت اینترنتی در ایران


همچنین مشاهده کنید