جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

الکتروکاردیوگرام


الکتروکاردیوگرام
● ECG چیست ؟
الکتروکاردیوگرام پروسه بدون دردی است که فعالیت الکتریکی قلب را ضبط می کند. الکترودهای فلزی کوچکی بر روی مچ دست ، قوزک پا و سینه افراد قرار داده می شود. سیگنالهای الکتریکی از الکترودها و از طریق سیمهایی به دستگاه نوار قلب منتقل می شوند و این دستگاه سیگنالها را بصورت امواج نمایش می دهد. امواج محتلف نمایانگر نواحی متفاوتی از قلب هستند که جریان الکتریکی از آنها عبور می کند. جریانهای الکتریکی ماهیچه قلب را منقبض و منبسط می کنند. موج P نمایانگر جریان الکتریکی در حفرات بالائی قلب ( دهلیزها ) است. کمپکس QRS نشاندهنده جریان الکتریکی در حفرات پائینی قلب (بطن ها) می باشد. موج T نمایانگر دوره استراحت کوتاه قلب است ، زمانی که بین دو ضربان قلب دوباره شارژ می شود.
امواج ECG بر روی کاغذی که در طول دستگاه نوار قلب حرکت می کند ضبط می شود و سرعت و ریتم قلب را نشان می دهد. الگوی امواج در مورد آسیب وارده به عضله قلب و یا التهاب غشاء دور قلب ( پریکاردیوم ) نشانه های مهمی ارائه می دهند.
در بسیاری از موارد نوار قلب اصلی ۱۰-۵ دقیقه وقت می گیرد و در مطب پزشک، آزمایشگاه و بیمارستان قابل انجام شدن است.
● کاربرد نوار قلب چیست ؟
ECG برای بررسی افرادی که درد قفسه سینه دارند.، آنها ممکن است دچار حمله قلبی شوند. و یا آنها که مشکوک به بیماری عروق کروناری یا آریتمی هستند بکار برده می شود. همچنین برای تشخیص التهاب پرده دور قلب ( پریکاردیت )،لخته خونی که جریان خون را در ریه مختل کرده ( آمبولی ریوی )، سطح غیرطبیعی کلسیم و پتاسیم خون یا سطح خونی بالای بعضی داروها کمک کننده است.
گاهی اوقات نوار قلب بعنوان قسمتی از معاینه فیزیکی معمول یا برای غربالگری افرادی که ریسک بالای مشکلات قلبی دارند، شامل افرادی که فشار خون بالا، کلسترول بالا، دیابت یا تاریخچه فامیلی محکمی از بیماریهای قلبی دارند و افراد سیگاری، بکار برده می شود. گاهی اوقات نوار قلب نماینگر بیماری قلبی در افراد است، حتی اگر فرد هیچ علامتی نداشته باشد. در طول جراحی نوار قلب مکرر عملکرد قلب را حین عمل نشان می دهد.
● آماده سازی
در بیشتر موارد آمادگی خاصی لازم نیست، اگر دارویی مصرف می کنید به تکنسین نوار قلب در مورد آن بگویید. زیرا که بعضی داروها روی قلب اثراتی دارند که تغییراتی در نوار قلب ایجاد می کنند.
از شما خواسته می شود که النگو یا گردنبند بلند را در طول نوار قلب در بیاورید. همچنین بهتر است پیراهنی پوشیده شود که دکمه هایش براحتی باز شوند.
‌● نوار قلب چگونه می شود ؟
شما باید پوست بالای قوزک پاها، مچ دستها و سینه را برهنه کنید. اگر لازم شود که لباس خود را در آورید یک گان به شما داده خواهد شد. بر روی تخت معاینه می خوابید ، تکنسین نوار قلب قسمتهایی از بازو ، پا و قفسه سینه شما را تمیز می کند. تا چربی و عرق روی پوست پاک شود. در بعضی از مردان باید موی اضافه روی قفسه سینه با تیغ برداشته شود. سپس حدود ۱۰ الکترود فلزی کوچک بوسیله صفحات چسبنده، به نقاط مختلف و گاهی اوقات یک یا چند الکترود بر روی سایر نقاط قفسه سینه، گردن و پشت قرار می گیرد( یک عدد روی هر بازو و پا، شش عدد روی قسمت چپ قفسه سینه متصل می شود).
وقتی الکترودها متصل شدند شما باید آرام دراز بکشید تا نوار قلب ضبط شود. هیچ چیز احساس نمی کنید. بطور طبیعی نفس بکشید، صحبت نکنید و از هر گونه حرکت غیر ضروری پرهیز کنید. وقتی نوار قلب گرفته شد تکنسین الکترودها را برمی دارد و به شما اجازه می دهد تا لباس بپوشید . از تکنسین بپرسید ک آیا لازم است قبل از رفتن با پزشک صحبت کنید.
● پیگیری
بسته به دلیلی که پزشک درخواست نوار قلب کرده، ممکن است بخواهد تا ECG را فوراً ببیند. اگر ECG جزیی از بررسی های قبل از عمل یا روتین است از تکنسین بپرسید آیا دکتر شما را از نتیجه آن با خبر می سازد .
▪ ریسکها : نوار قلب یک روش تشخیصی بی خطر و معمول است که هیچ عارضه جانبی خطرناکی ندارد.
▪ چه موقع لازم است با پزشک تماس بگیرید : از آنجا که انتظار عوارض جانبی خطرناکی را نداریم معمولاً افراد باید برای نتیجه نوار قلب با پزشک تماس بگیرند.
منبع : دانشگاه علوم‌پزشکی بوشهر


همچنین مشاهده کنید