پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

گلو درد


گلو درد
● چه عواملی می توانند باعث گلو درد شوند؟
گلو درد از علائم بسیاری از بیماریهای شایع می باشد. عفونتهائی که علت اکثریت موارد گلو درد را تشکیل می دهند و می توانند مسری باشند توسط باکتری و یا ویروس ایجاد می شوند. ویروسهای آنفولانزا و ویروسهای مولد سرماخوردگی در کنار باکتریهائی مثل استروپتوکوک، میکو پلاسما یا هموفیلیوس از موارد شایع عفونتهای درگیر کننده گلو هستند. آنتی بیوتیکها هم فقط بر روی باکتریهها مؤثر بوده و بر ویروسها اثری ندارند.
۱) ویروسها
بسیاری از گلو دردهای ویروسی همراه با علائمی مثل آبریزش بینی، عطسه، انسداد بینی، درد کلی بدن بوده و بسیار مسری هستند و خصوصاً در فصل زمستان سریعاً از فردی به فرد دیگر انتقال می یابند.
البته بدن می تواند با تولید آنتی بادی ویروسها را نابود کند ولی این روند حدود یک هفته بطول می انجامد. گلو درد همراه با سایر عفونتهای ویروسی دیگر مثل سرخک، آبله مرغان، سیاه سرفه و ... اتفاق می افتد ولی یکی از عفونتهای ویروسی بنام « مونونوکلئوز عفونی » وجود دارد که بیش از یک هفته طول می کشدتا بهبود یابد. این ویروس که سیستم ایمنی را درگیر می کند که باعث می شود که لوزه ها بزرگ شده ، همچنین کبد و طحال نیز از اندازه طبیعی خود بزرگتر می شوند. بر روی لوزه ها لکه های سفید مشاهده می شود. غدد لنفاوی و نواحی گردن، آرنج ، کشاله ران و زیر بغل نیز بزرگ می شوند. این بیماری که ممکن است گلو درد شدیدی ایجاد کند گاهی بعلت بزرگی بیش از حد لوزه تنفس بیمار را نیز دچاراختلال می کند. درگیری کبد می تواند باعث ایجاد زردی شود که در پوست و چشم مشخص است. همچنین این بیماری باعث خستگی شدیدی می شود که گاهی تا ۶ هفته یا بیشتر ادامه می یابد. این بیماری که در سنین نوجوانی می تواند شدید باشد در کودکان کوچکتر معمولاً شدت کمی دارد.
۲) باکتریها
گلو درد استروپتوکوکی که توسط بعضی از انواع باکتری استرپتوکوک ایجاد می شود از این جهت خطرناک است که در صورت عدم درمان می تواند عوارض خطرناکی مثل درگیری دریچه های قلبی ( تب روماتیسمی ) و یا درگیر کلیه ها ( نفریت یا التهاب کلیه ها ) را باعث شود. علاوه بر این عوارض عفونت استرپتوکوکی می تواند باعث مخملک ، عفونت لوزه ها ، سینه پهلو ، سینوزیت و یا عفونت گوش شود.
بعلت همین عوارض است که عفونت استرپتوکوکی باید با آنتی بیوتیک درمان شود. البته همیشه براحتی می توان با معاینه این نوع گلو درد را تشخیص داد ولی ممکن است به آزمایش کشت گلو نیاز شود . که اگر این آزمایش مثبت شد پزشک برای بیمار آنتی بیوتیک تجویز می کند. البته تستهای استرپتوکوک نمی توانند سایر باکتریهائی را که باعث گلو درد شدید شده و احتیاج به آنتی بیوتیک مخصوص دارند، تشخیص دهد مثلاً در ابتلای گلو به باکتری دیفتری و همچنین موارد شدید و مزمن التهاب لوزه ها و یا آبسه لوزه آزمایش کشت استرپتوکوکی منفی است.
التهاب لوزه ها می تواند در اثر عفونت لوزه ها ایجاد شود. لوزه ها خصوصاً در ۳-۲ سال اول زندگی در سیستم ایمنی نقش دارند و باعث تولید آنتی بادی می شوند. لوزه مکرراً باکتریها را از محیط اطراف گرفته و آنها را به سیستم ایمنی برای تولید آنتی بادی معرفی می کند ولی یک لوزه سالم عفونت را در خود نگه نمی دارد و سریعاً آنرا حذف می کند. گلو دردهای مکرر در بچه های دچار التهاب لوزه نشان می دهد که این دریچه ها در بین این دفعات درگیری و بیماری لوزه هایشان از عفونت پاک نمی شوند. در تحقیقاتی که بعمل آمده مشخص شده کودکانی که مکرراً دچار حمله های التهاب لوزه می شوند ( مثلاً بیش از ۴-۳ مورد التهاب لوزه در سال برای چند سال متوالی ) در صورتیکه لوزه های آنها با جراحی بیرون آروده شود، دچار مشکلات کمتری خواهند بود.
عفونت باکتریال بینی و سینوسها نیز می تواند باعث گلو درد شود، زیرا ترشحات سینوس و قسمت بالای بینی از ناحیه پشت حلق تخلیه شده و می توانند عفونت را به ناحیه گلو منتقل کنند.
خطرناکترین عفونت گلو « اپی گلوتیت » نام دارد که کودک دچار التهاب اپی گلوت می شود و به علت التهاب شدید خطر مسدود شدن راه تنفسی و خفگی بچه وجود دارد و این عفونت یک اورژانس بوده و نیازمند توجه خاص می باشد. از علائم این عفونت بلع بسیار دردناک است ( که باعث جاری شدن آب دهان به بیرون بجای قورت دادن آن می شود. ) و صدای فرد حالت گرفته پیدا کرده ( بخاطر درگیری حنجره ) و تنفس مشکل می شود.
منبع : دانشگاه علوم‌پزشکی بوشهر


همچنین مشاهده کنید