پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

شیراز در لیگ برتر


شیراز در لیگ برتر
در شروع لیگ برتر ششم چنین به نظر می رسد كه شرایط دو تیم شیرازی كاملا بر وفق مراد است و این دو تیم نسبت به دوره های قبلی در وضعیت بهتری قرار دارند. نخست از تیم اول شیراز یعنی برق با سابقه ای بیش از ۵۸سال باید گفت كه در این فصل و از روز اول بسیار به موقع وارد عمل شد. كادر فنی قابل قبولی را جذب كرد و با توجه به نظم كادر فنی و نیاز تیم مهره های قابل قبولی را نیز به خدمت گرفت.
این تیم ابتدا دكتر ذوالفقارنسب را به عنوان سرمربی برگزید و از علی افتخاری و اكبر دارستانی به عنوان كمك های این مربی استفاده برد. برق كاملا از یك كادر غیربومی بهره می گیرد هر چند كه علی كلانتری كاپیتان سابق برق را نیز در این گروه جای داده اند ولی وی كماكان در خدمت تیم ملی جوانان در كنار احمدزاده است و هنوز كاملا در خدمت برق نبوده است.
مهم ترین تحول در این تیم را باید به اختیارات كامل و حمایت همه جانبه وزارت نیرو از كادر فنی این تیم دانست كه این نقطه عطف این فصل برق خواهد بود و از دخالت گاه و بی گاه مسئولین این تیم همانند چند فصل گذشته خبری نیست و با توجه به شخصیت دكتر فوتبال ایران قطعا وی اجازه چنین دخالت هایی را نخواهد داد و دكتر مستقل و با فراغ بال و حمایت همه جانبه مهندس یوسف پور رئیس هیات مدیره برق به كار خود ادامه می دهد. این خود بسیار مهم است كه می تواند ضامن موفقیت برق در فصل جدید باشد.
برقی ها امسال فقط نتوانستند مهدی شیری را كه واقعا به آن نیاز داشتند حفظ كنند و ظاهرا اختلاف وی با مدیر باعث جدایی وی شد و بقیه بازیكنان اسمی دیگر یعنی بهروز پاك نیت، مهدی عینی، جمال عباسی و كورش حیدری و چندتای دیگر را دقیقا با نظر مستقیم كادر فنی از دست دادند و جذب بازیكنانی نظیر محمد آقامحمدی، مجتبی انصافی، رافیك مارگوسی، حمیدرضا ابراهیمی، مهدی كریمیان، هیل و رضا ابراهیمیان را در روز آخر به همراه پیام حاجی نجف از فولاد نیز با نظر مستقیم ذوالفقارنسب جذب كردند تا از این نظر نیز كارشان را از روی برنامه به انجام رسانده باشند.
بازی های تداركاتی و اردوی یك هفته ای در تهران و اردوی یك هفته ای در كشور تركیه و بازی با تیم پیكان و یك تیم از تركیه آخرین مرحله از اردوی آماده سازی این تیم برای شركت در دوره ششم لیگ برتر بود. تا اینجای كار و از روی كاغذ همه چیز بر وفق مراد اولین نماینده دیار حافظ و سعدی در لیگ ششم است و حال مانده مسابقات و روز موعود.
شاید یكی از نكته هایی كه در این تیم به چشم آید عدم حضور جوانان شیرازی است كه مدیرعامل این باشگاه از سه سال گذشته تاكنون وعده آن را می داد و امسال كه سال چهارم حضور وی به عنوان مدیر است بر اساس برنامه ریزی ای كه قبلا نوید آن داده شده بود كلا باید تیم برق را جوانان بومی تشكیل می دادند كه در چند فصل گذشته پرورده شده اند و حال موقع ثمر است ولی این مدعا از جانب مدیر فقط در حد حرف باقی ماند و عملی نشد. جالب این است كه در تركیب یازده نفره برق در این فصل شاید دو یا نهایتا سه بازیكن شیرازی بیشتر قرار نگیرند كه این به نوبه خود زیاد نمی تواند كارنامه موفقی در پرورش جوانان برای چنین تیمی با این سابقه ورزشی باشد هر چند كه با گفتن این حرف كه فوتبال حرفه ای شده و باید به آن به دید حرفه ای نیز نگاه كرد خود می تواند مهر سكوت بر لب منتقدان بزند و آنها را آرام كند.
در هر صورت در روزهای آخر با ابقای مجدد مدیرعامل برق فعلا تیم از شرایط بحرانی خارج شده و به گفته ایشان با فراهم شدن كلیه شرایط برای كادر فنی، شیرازی ها می توانند امسال تیم خود را در رده شش تیم بالای جدول ببینند، چرا كه همه كارها از روی برنامه انجام شده و بهانه ای وجود ندارد. این حرف مدیرعامل باشگاه خود نقطه قوتی است برای شیرازی ها كه این فصل را بدون استرس پشت سر گذارند و بسان سه فصل گذشته تا روز آخر برای ماندن در لیگ برتر دست و پا نزنند.
● فجر
دیگر تیم شیرازی حاضر در لیگ برتر فجر است. فجری ها كه كماكان غلام پیروانی را به عنوان سرمربی در اختیار دارند این فصل را با از دست دادن حسین آشنا، بهرام اسماعیلی، وحید رضایی و فرشید طالبی در حالی آغاز كردند كه یونس گرائیلی، بهمن طهماسبی و حامد شیری را به خدمت گرفته اند.
این تیم به نظر می رسد كه در این فصل بسیار موفق تر از فصول پیش به حفظ بازیكنانش و به كارگیری بازیكنان مورد نیازش از تیم های دیگر پرداخته است، چرا كه بهرام اسماعیلی و فرشید طالبی در فصل گذشته بسیار كم به بازی گرفته شدند و شاید فقط رفتن حسین آشنا برای آنها مشكلاتی را در درون دروازه به وجود آورد، چرا كه پیروانی تصمیم به استفاده از دروازه بان امید این باشگاه در این فصل دارد و دروازه بانان باتجربه دیگری را جذب نكرده اند.
حضور ۵ بازیكن به نام های محسن نیسانی، امید روانخواه، غلامرضا رضایی، مرتضی خانزاده و هاشم بیك زاده كه همگی آنها به تناوب به تیم ملی امید و بزرگسالان دعوت شده اند در كنار بازیكنان باتجربه ای همانند احتشام ساسانی، بابك پورغلامی، بهمن طهماسبی، گرائیلی و چند تای دیگر نشان از تیمی بانشاط، جوان، پرقدرت و در عین حال با تجربه را نشان می دهد كه دیگر حكم تفنگ بادی را ندارد و به خودی خود یك تیربار پرقدرت و تمام عیار است، تیمی كه بسیار خطرناك و پرمهره نشان می دهد و به چنگ آوردن بیك زاده ملی پوش در روز آخر نیز توان روحی و قدرتی خط هافبك این تیم را كاملا بالا برده است.
انجام چند دیدار تداركاتی در تهران، اصفهان و شیراز و شروع تمرینات این تیم از اوایل خردادماه بدون تعطیلی از دیگر نقاط قوت این تیم در فصل ششم لیگ برتر است. فجری ها اگر از دورن دروازه مشكلی برایشان به وجود نیاید، می توانند از تیم های خوب این فصل باشند هرچند كه مدیرعامل این باشگاه با گفتن این جمله كه امسال نیز از هیچ حریفی نمی ترسیم و لقمه ای گلوگیر برای همه این تیم ها هستیم نشان از موقعیت مناسب و خوبی است كه این تیم نسبت به فصول قبل از آن بهره می برد و آنها نیز حرف های زیادی در این فصل برای گفتن دارند. با توجه به شرایط موجود شیرازی ها بایستی امسال فوتبال های خوب به همراه نتیجه را از دو تیم خود انتظار داشته باشند.
امیر جاوید
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید