شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

نگاهی به نمایندگان اصفهان در لیگ


نگاهی به نمایندگان اصفهان در لیگ
شنبه آینده زنگ ششمین دوره مسابقات لیگ برتر باشگاه های كشور به صدا درمی آید تا شانزده تیم حاضر در این رقابت ها، فصل جدیدی از فوتبال باشگاهی كشورمان را آغاز كنند. اصفهان به عنوان یكی از قطب های صاحب اعتبار فوتبال كشور در این مسابقات مانند فصل های گذشته صاحب دو نماینده به نام های سپاهان و ذوب آهن است.
این دو نام و این دو باشگاه شناسنامه فوتبال این خطه محسوب می شوند و به عبارتی فوتبال نصف جهان در سطح كشور با نام سپاهان و سپس ذوب آهن شناخته می شود. این دو باشگاه قدیمی، ریشه دار و پرتماشاگر برای حضور قابل قبول در لیگ فصل جدید تغییرات گسترده و چشمگیری هم در سطح كادر رهبری و هم در سطح بازیكنان داده است. ابتدا باید به تغییر و تحولات سپاهان اشاره كرد، چرا كه این تیم جدای از حضور در رقابت های لیگ برتر باید در فاصله چهار روز پس از انجام اولین بازی مقابل ملوان در اصفهان، در فینال مسابقات جام حذفی باشگاه های كشور به جای مانده از فصل قبل در ورزشگاه آزادی تهران بازی رفت از مرحله نهایی این مسابقات را مقابل پرسپولیس برگزار كند.
لوكا بوناچیچ مربی كروات شاغل در فوتبال ایران، خیلی سریع تر از حد تصور با سپاهانی ها به توافق رسید تا سكاندار سپاهان در فصل ۸۶ ۸۵ باشد و سپاهانی ها در كنار لوكا موفق شدند منصور ابراهیم زاده كمك مربی علم گرای كربكندی و ذوب آهن ظرف چند سال گذشته را جذب نمایند تا كاملا كادر فنی را تغییر داده باشند.
البته سپاهانی ها با توجه به جدایی رمضانی سرپرست پنج سال گذشته خود، پس از سه ماه معطلی و فرصت سوزی، دوشنبه گذشته موفق شدند مجید بصیرت بازیكن و كاپیتان سال های قبل خود را به عنوان سرپرست معرفی كنند. سپاهانی ها برای حضوری مقتدرانه در لیگ در كنار جدایی چند بازیكن كه شاخص ترین آنها خطیبی، آقایی و رودریگو بود، بازیكنانی چون شفیعی، بهادرانی، عزیززاده، ابوالهیل و عماد رضا را جذب كردند تا یك تیم قدر و قابل قبول را روانه مسابقات كنند
. برپایی یك اردوی دوازده روزه در تركیه و حضور در تورنمنت چهارجانبه و سپس انجام پنج بازی تداركاتی خوب در مقابل تیم های نفت آبادان، فجر سپاسی، نیروی زمینی، تراكتورسازی و پاس سبب شده تا آنها از یك برنامه خوب برای رسیدن به مرز آمادگی برخوردار باشند.
برگزاری پنج مسابقه تداركاتی خوب این حسن را برای سپاهان و لوكا داشت تا آنها متوجه شوند كه عناصر حاضر در تركیب دفاعی تیم قادر به انجام وظیفه در سیستم ۱۳۲۴ آنها كه چهار دفاع تیم به صورت خطی در زمین عمل كنند، نیستند بر همین اساس لوكا خیلی سریع با تغییر سیستم و استفاده از سیستم ۱۳۳۳ به جای ۱۳۲۴ تیمش را با یك مدافع پوششی روانه میدان كرد. به نظر می آید تركیب ایده آل لوكا و سپاهان این چنین باشد: آرمناك پطروسیان، هادی عقیلی، محسن بنگر، حمید عزیززاده، هادی جعفری، ابوالهیل، احمد محمدپور، محرم نویدكیا، جلال اكبری، عمادرضا و حمید شفیعی. این در حالی است كه بازیكنان چون جواد ماهری، احسان عبداللهی، حسام فتاحی، محمود كریمی، سیدمهدی سیدصالحی و فرشاد بهادرانی نفرات قابل قبول این تیم بر روی نیمكت ذخیره ها باشند.
● اما ذوب آهن
ذوب آهن برای حضوری قابل قبول در فصل جدید فوتبال باشگاهی كشور همچنان سكان هدایت تیمش را به محمدرضا كربكندی مربی اصولگرا و ضدبازیكن سالار فوتبال ایران سپرده. كربكندی با توجه به جدایی ابراهیم زاده دستیار اول خودش دست به بهترین انتخاب زد و مختار بابایی بازیكن با اخلاق ذوب آهن در جام تخت جمشید و سرمربی سال های نه چندان دور شموشك نوشهر را جایگزین ابراهیم زاده كرد.
ذو ب آهن در فصل نقل و انتقالات بیشترین ریزش را از نوع حذف یا جدایی بازیكنان داشته است. حمید عزیززاده، حمید شفیعی و فرشاد بهادرانی سه بازیكنی هستند كه با توجه به اتمام قراردادشان تمایلی برای ماندن در ذوب آهن نداشتند و از ذوب جدا شدند و بازیكنانی مانند لئون استپانیان، رضا عزیزی، فراز فاطمی، فرهاد بهادرانی، داسیلوا، میروسلاو هیل و كیوان ساجدی نیز به علت عدم تمایل ذوب آهن برای تمدید قرارداد از تیم جدا شدند.
كربكندی در كنار ریزش و جدایی این ۱۰ بازیكن بازیكنانی مانند محمدرضا خلعتبری، علی آذری، حامی محمدزاده، فرشید طالبی و یك دروازه بان برزیلی را جذب كرد. ضمن اینكه قاسم حدادی و علی طهماسبی كه فصل قبل به نفت آبادان رفته بودند دوباره به ذوب آهن بازگشتند. تمرینات سنگین، حساب شده و بدون حاشیه بود.
برپایی یك اردوی دوازده روزه در آلمان و انجام چهار بازی تداركاتی در آن كشور و سپس انجام یك بازی سنگین تداركاتی در تهران در مقابل پرسپولیس كه با پیروزی یك بر صفر آنها همراه بود سبب شده تا كربكندی هم شناخت كاملی از تیمش به دست آورد و هم تیمش را به سمت و سوی آمادگی بیشتر هدایت كند. به نظر می آید كربكندی با توجه به توانایی های فنی بازیكنان تیمش سیستم ۲۵۳ را انتخاب كند. در همین رابطه با توجه به داشته ها و نداشته های ذوب آهن این گونه احساس می شود كه عباس قاسمی دروازه بان اول ذوب آهن باشد.
مصطفی صالحی نژاد، سپهر حیدری، علیرضا نورمحمدی، گئورگ استراتولات، علی آذری، حسن اشجاری، محمدرضا خلعتبری، محمد منصوری، مهدی رجب زاده و اسماعیل فرهادی نفرات اصلی و دلخواه كربكندی هستند. ضمن اینكه محمد همرنگ، علی احمدی ، ابراهیم محمدی، سینا عشوری، قاسم حدادی، محمد صلصالی، مجید باجلان، علی طهماسبی و فرشید طالبی نیز آماده حضور در میدان هستند. در یك كلام و با توجه به برنامه های آماده سازی دو تیم سپاهان و ذوب آهن و داشته ها و نداشته های فنی آنها می توان انتظار داشت كه سهم اصفهانی ها در چهار تیم بالای جدول بیش از فصل گذشته باشد.
جواد خلیفه سلطان
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید