جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

رسیدن به نقطه آغاز


رسیدن به نقطه آغاز
پیش بینی ها قبل از شروع لیگ سال قبل این گونه بود، بعد از سه سال بدون جام برای استقلال و پرسپولیس، می توان در انتظار جشن و بازگشت پرشكوه شان نشست. این امیدواری از آن جهت پراهمیت نشان می داد كه شاید اسباب تحول در نوع باشگاه داری متولیان آنها را فراهم آورد. امید به پا گرفتن مدلی جذاب از یك باشگاه.
اما حالا در آستانه ششمین دوره لیگ برتر و در حالی كه استقلال به عنوان قهرمان قدم در بازی ها می گذارد باید از خروجی اتفاقات سال گذشته تحلیل متفاوتی ارائه كرد. پرسپولیس گرفتار تر از همیشه كارش به جایی رسیده كه سوای حل بدهی های سابق، باید به فكر رفع و رجوع مشكلات جانبی مثل ماجرایی كه حول و حوش تیم كشتی به وجود آمده بیفتد. قرمز ها البته مصطفی دنیزلی را دارند و طبیعی است كه نگرانی هواداران كه علی القاعده از آنچه در پشت پرده بر تیم محبوبشان می گذرد، بی خبرند چندان چشمگیر نباشد.
اوضاع و احوال استقلال هم كه صد البته تعریفی نیست. ۴۸ ساعت مانده به افتتاحیه لیگ با اوج گیری دعواهای مدیریتی، این بار توپ به زمین بزرگ ترهای تیم افتاده. جنگی كه مغلوبه اش دست آخر خود استقلال است. با این وجود اگر نقطه اتكای تیم رقیب، یك دنیزلی با انگیزه برای گرفتن جام قهرمانی محسوب می شود روی نیمكت استقلال خود به اندازه كافی ضعف و حاشیه برای فرو ریختن دارد.
پس تنها دلخوشی همچنان همان تك و توك باشگاه های دولتی هستند پاس، صبا، ذوب آهن و تا حدودی پیكان و سایپا. مقیاس و ملاك اما استقلال و پرسپولیسی اند كه به واسطه تماشاگران بی شمار، از قرابت بیشتری تا رسیدن به حد و اندازه های باشگاه برخوردارند.
اگر اینجا باشگاهی ساخته نشود از آنهایی كه براساس بند و تبصره و قانون، انگار برنامه دیگری برای هزینه كردن بودجه ها و منابع ندارند، چه انتظاری می رودلیگ ششم در چنین شرایطی كلید می خورد. رسیدن به نقطه آغاز جایی كه درست در داغ ترین روزهای سال ۸۰ قرار بود سنگ بنای فوتبال حرفه ای ایران باشد. باشگاه ها زیستن را شروع كنند.
ساختارسازی عینیت یابد و افكار مدیران با مولفه هایی غیر از آنچه فوتبال آماتور آن روزهای ایران تداعی می كرد، درگیر شود و البته پنج سال زمان كمی برای نتیجه گیری نیست. حداقل حالا دو روز مانده به شروع لیگ می شد از كارها و پروژه های نیمه تمام حرف زد. گفت كه فلان باشگاه اگر استادیوم ندارد، لااقل مقدمات را مهیا كرده. می شد فهرستی از تیم های صاحب زمین اختصاصی را منتشر ساخت و امیدوارانه از آینده گفت.
آینده پیش بینی ها در حد همان نتیجه و نهایتا معرفی قهرمان دوره بعدی لیگ است. بی آنكه كسی بابت زیرپا گذاشتن آیین نامه ها ككش بگزد. حالا چه فرقی می كند جام به پرسپولیس برسد یا سپاهان و پاس و استقلال.
صدرا مهرابی
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید