جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

خواب در وان تمشک


خواب در وان تمشک
هرگاه صحبت از نیازهای اساسی بدن می شود تنها فكری كه به مغزمان خطور می كند، خوراك و پوشاك است. اما هیچ گاه فكر نمی كنیم دسترسی به وسیله ای كه بتوان با آن از شر آلودگی ها خلاص شد هم یكی از نیازهای بشر به شمار می رود.
برای اینكه بیشتر این موضوع را درك كنید تصور كنید روزی را كه یك ماه است حمام نرفته اید، صورت تان را نشسته اید، موهایتان بلند شده و خلاصه چرك و كثافت از سر و رویتان بالا می رود. زدودن بدن از آلودگی های سطحی، غبار، سلول های مرده پوست، چربی، عرق و لوازم آرایش یكی از اصلی ترین موارد در حفظ سلامت پوست به شمار می رود. افراد بسیاری هستند كه صبح ها به جای شستن دست و صورتشان یك راست به حمام می روند. حمام رفتن هم نظیر بسیاری امور دیگر اصولی دارد كه اگر رعایت نشود فایده كه ندارد هیچ، سلامت پوست و موها را خدشه دار می كند.شما باید بدانید كه از چه نوع پاك كننده و شامپویی برای شست وشوی بدن و موهایتان استفاده می كنید. البته بهتر است قبل از آن از نوع پوست تان باخبر باشید. راهنمای زیر كمك خوبی برای شناخت نوع پوست تان خواهد بود.
● پوست چرب: افرادی كه پوست چرب دارند، سطح پوست شان ضخیم و خشن بوده، منافذ بزرگ و قابل رویت دارد، زیاد جوش می زند، گرد و غبار و آلودگی بیشتری را به خود جذب می كند و بهترین حسن اش این است كه دیرتر چروك می خورد.
● پوست خشك: افرادی با این مشخصه ، پوست شان نازك و شكننده است، منافذ بسیار ریز دارد، خیلی كم جوش می زند، مستعد چین و چروك است و اغلب حالت پوسته پوسته دارد.
● پوست معمولی: نه زیاد خشك و نه زیاد چرب است. منافذ پوست قابل رویت اند ولی بزرگ و مسدود نیستند. و به ندرت جوش می زند.
مهم ترین عامل در حفظ شادابی و طراوت پوست استفاده از انواع كرم ها و محصولات بهداشتی است كه به حفظ رطوبت و جلوگیری از خشكی پوست پس از استحمام كمك می كند. نوع كرم های مرطوب كننده بسته به اینكه برای چه نوع پوستی مصرف می شوند متفاوتند. كرم های مربوط به پوست چرب، از چربی كمی برخوردار است در حالی كه كرم مخصوص پوست های خشك باید حاوی چربی فراوان باشند تا منافذ پوست بسته و از تبخیر سطحی پوست جلوگیری شود.متداول ترین كرم هایی كه پس از هر بار استحمام لازم است به بدن مالیده شوند از دو نوع روز و شب هستند كه اولی جهت مراقبت از پوست بعد از حمام صبحگاهی و دیگری برای حفظ طراوت پوست بعد از شست و شوی شبانه توصیه می شود.
كرم های روز رطوبت و چربی مورد نیاز پوست در طول روز را فراهم كرده و فرمولاسیون سبك و سریع الجذب دارند و در تركیب شان عصاره گیاهان دارویی، انواع ویتامین ها و پروتئین و درصد كمی ضدآفتاب دیده می شود.
كرم های شب در مقایسه با كرم های روز چرب تر بوده و ماندگاری بیشتری روی پوست دارند و به افراد دارای پوست خشك بسیار توصیه می شود. لوسیون های بدن كه فرمولاسیون مشابه كرم های مرطوب كننده دارند هم مناسب بوده و پس از هر بار حمام توصیه می شوند. لوسیون ها حاوی مواد مرطوب كننده و روغن های گیاهی هستند و به همین دلیل تاثیر ویژه ای در كاهش خشكی و به تبع آن جلوگیری از زبر و پوسته پوسته شدن پوست خواهند داشت.
مالیدن روغن زیتون پس از هر بار شست وشو نیز كمك بزرگی به مرطوب ماندن پوست به ویژه در افرادی كه پوست خشك دارند، می كند. البته نباید فراموش كرد كه حمام رفتن زیاد نیز خود موجب خشك شدن پوست می شود. یك بار دوش گرفتن در روز برای بهداشت و سلامت پوست كافی است. هرچه بیشتر زیر آب بمانید پوست شما چربی بیشتری را از دست می دهد. اگر می خواهید پوست تان رطوبت خود را همچنان حفظ كند مدت زمان استحمام خود را به كمتر از ۱۵ دقیقه كاهش دهید از آب ولرم استفاده كنید و به جای مالیدن صابون از ژل های پاك كننده كه تركیبات رطوبت زا نیز دارند، استفاده كنید.
بسیاری از صابون هایی كه ما به طور روزانه به صورت مان می مالیم چربی و رطوبت موجود در پوست را با خود برده و فرآیند خشك شدن پوست را سرعت می بخشند. پس به شست وشوی یك بار در روز صورت تان با صابون اكتفا كنید و در ساعت های دیگر از شیرپاك كن و دیگر پاك كننده ها كه حاوی تركیبات گیاهی و مرطوب كننده نیز هستند، بهره بگیرید. از حوله و اسفنج نرم برای شست وشوی بدن تان استفاده كنید و با لیف به جان پوست تان نیفتید. با این كار لایه شاخی پوست را كه از چربی پوشیده است از بین می برید. لایه شاخی پوست خارجی ترین قسمت اپیدرم بوده كه از سلول های قاعده ای كه به طرف خارج حركت كرده و به سطح پوست می رسند و پس از اندك زمانی می میرند تشكیل شده است.
در هر حال مرطوب كننده ها را فراموش نكنید. این نوع كرم ها عامل اصلی حفظ رطوبت در لایه شاخی پوست به شمار می روند. تركیبات موجود در این كرم ها از نوع رطوبت زا و نرم كننده بوده و مكانیسم عمل شان به این صورت است كه فضای بین سلول ها در لایه شاخی پوست را پر كرده و به جایگزین شدن چربی در این نواحی كمك می كنند و به این ترتیب باعث چرب و لطیف شدن پوست می شوند.
علاوه بر انواع صابون، كرم و لوسیون مخصوص حمام كه به وفور در داروخانه ها به فروش می رسند، گل ها و گیاهانی كه در عطاری ها یافت می شوند نیز كمك حال خوبی برای پوست های خشك و حساس در حین استحمام هستند. این شیوه حمام رفتن حسابش را قرن ها پیش پس داده است آن زمان كه كلئوپاترا در وان شیر می خوابید و حمام رزماری می گرفت و انواع و اقسام روغن های گیاهی را به سر و صورت خود می مالید. یا مادام دوباری كه با آب تمشك صورت خود را می شست و با اسانس گل ها حمام می گرفت.
خوابیدن در وانی كه از گیاهانی كه خاصیت آروماتراپی دارند پر شده است، علاوه بر اینكه خستگی را دفع كرده، بدن را آرام و به تقویت اعصاب كمك می كند، در درمان ناراحتی و حساسیت های پوستی نیز مفید خواهد بود. از دم كرده جو و سبوس و جوشانده بومادران و حل كردن آن در یك لیتر آب وان می توانید برای بهبود زخم های پوستی بهره بگیرید. خوابیدن در وانی كه از شكوفه پرتقال، برگ های پیچك یا گلبرگ های رز و پوست درخت بید پر شده باعث مرطوب شدن پوست می شود.
ریختن گیاه آ ویشن، برگ ختمی و گل نارنج به لطافت پوست كمك می كند. برگ لیمو و برگ شمعدانی نیز مناسب پوست های چربی هستند. حتی دیده شده كه برگ درخت غان، افشره اكالیپتوس و برگ های اسطوخودوس و رازیانه و گلبرگ رز باعث از بین رفتن چین و چروك پوست می شود. كارسازترین ماده در سفید و نرم شدن پوست، شیر است.
گرچه این روزها پوست برنزه طرفدار پیدا كرده و همه دنبال حمام آفتاب می گردند تا سفیدی شان را بپوشانند ولی اگر طالب پوست سفید هستید، پیشنهاد می كنیم یك لیتر شیر را در آب ولرم وان ریخته و نیم ساعت در آن دراز بكشید. اضافه كردن برگ درخت كاج یا گل بابونه در نرم و زیباتر شدن پوست نیز بی تاثیر نخواهد بود. برای لطافت و خوشبو شدن پوست اگر تمایلی به استفاده از لوسیون های معطر پس از استحمام ندارید، ۳۰۰۲۰۰ گرم گل رزماری و یا شكوفه نارنج را در وان ریخته و حدود ۲۵۲۰ دقیقه در آن حمام بگیرید. مالیدن مخلوط سیب زمینی رنده شده با شیر بر قسمت هایی از بدن كه به علت تعریق كدر و تیره شدند در حمام نیز تاثیر مثبتی در سفیدی نواحی فوق خواهد داشت.
پس از آشنایی با انواع كرم ها و لوسیون های مورد استفاده در قبل و بعد از حمام و نیز كاربرد گیاهان معطر در حفظ طراوت و شادابی پوست پس از هر نوبت استحمام نوبت به شامپو می رسد كه نقش مهمی در رشد و ضخامت موها ایفا می كند. نحوه شست وشو و دفعات آن پس از رژیم غذایی غنی از ویتامین و مواد معدنی مهم ترین عامل در رشد مو محسوب می شود. قبل از اینكه به معرفی شامپوی مناسب مو بپردازیم، اجزای تشكیل دهنده آن را بررسی می كنیم. همه شامپوها از دو ماده اصلی سدیم لوریل اتر سولفات و تری اتانول آمین لورین سولفات تشكیل شده اند كه باعث جدا شدن ذرات چرك و كاهش چربی از سطح مو شده و به پاك كنندگی موها كمك می كند. شامپوها همچنین حاوی بتاتین هستند كه عامل اصلی تولید كف بوده و باعث ایجاد كف غلیظ و مقاوم می شود. مواد شیمیایی دیگری نیز در شامپو یافت می شود كه ضدعفونی كننده و میكروب كش بوده، مو را حالت می بخشند و باعث غلظت شامپو می شوند.
در برخی موارد، گیاهان دارویی نیز در تركیبات شامپوها وجود دارد كه اغلب برای موهای بیمار و آسیب دیده توصیه می شوند. حنا، سدر و كتیرا از جمله گیاهان پركاربرد در شامپوهای گیاهی هستند.
سدر تقویت كننده مو و ضدعفونی كننده بوده و به دفع شوره از سر و درمان عفونت های پوستی كمك می كند.حنا نیز خاصیت میكروب زدایی داشته و بیشتر در درمان بیماری های پوستی مورد استفاده قرار می گیرد. كتیرا نیز غالبا به منظور تقویت ریشه های مو مصرف می شود.شامپوها به طور كلی به چرب، خشك و معمولی تقسیم بندی می شوند كه تجویز آنها بسته به نوع و جنس موهای فرد متفاوت است.
یك شامپوی خوب و مناسب شامپویی است كه علاوه بر قدرت پاك كنندگی باعث براق شدن موها شود، آبكشی و شانه كردن موها را آسان سازد و مانع از التهاب، سوزش و خشكی پوست و مو شود. فراموش نكنید همان طور كه حمام رفتن پی در پی باعث خشكی پوست می شود، به از دست رفتن رطوبت و چربی پوست سر و موها نیز كمك می كند. موهای چرب تنها به یك بار شامپو نیازمندند، موهای خشك نیز نباید هفته ای یك تا دو بار بیشتر شسته شوند اگر عادت به شست وشوی روزانه موهایتان دارید از شامپوهای ملایم نظیر شامپو بچه یا شامپوهایی كه PH پایین دارند، استفاده كنید. برای حجیم به نظر رسیدن تارهای نازك مو شامپوهایی كه برچسب حجم دهنده را بر خود دارند، خریداری كنید.
شامپوها می توانند اثرات مفید دیگری بر موهای ما به جای گذارند بنابراین پیش از خرید محتویات شامپو را كه بر برچسب قوطی نوشته شده مطالعه كنید. شامپوهایی كه محتوای كراتین، پروتئین و آمینواسیدها هستند مناسب موهای رنگ و دكلره شده است و زیان های ناشی از مصرف مكرر رنگ و دكلره نظیر زبر، سخت و خشن شدن مو را جبران می كند.
مرطوب كننده های حاوی اسید لاكتیك و لسیتین نیز در افرادی كه موهای خشك و حساس دارند بسیار توصیه می شود. این مرطوب كننده ها كه به صورت كرم موجودند رطوبت از دست رفته موها را جبران كرده و موجب تقویت ریشه مو می شود. پانتنول یا ویتامین B۵ نیز تركیب دیگری است كه در شامپوها بسیار دیده می شود، پانتنول موجب تقویت و رشد مو شده و تارهای آسیب دیده را بهبود می بخشد.
پس از شامپو از نرم كننده ها استفاده كنید. نرم كننده ها مانع نفوذ مواد مضر به ریشه مو شده و موجب نرم شدن موها و حفظ سلامتی آنها می شود. فراموش نكنید كه استفاده مداوم از یك نوع شامپو برای رشد و سلامت موها خوب نیست، زیرا موها خیلی زود به آن مقاوم می شوند، پس از هر ده بار شست وشو حداقل یك بار با شامپوی جدید موهایتان را شست وشو دهید. برای خشك كردن نیز از كلاه حوله ای استفاده كنید. موی سر هنگامی كه خیس است حساس و شكننده می شود بنابراین در این هنگام سعی نكنید موی سرتان را با حوله خشك كنید.
بهاره مهرنژاد
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید