پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

تجارت اینترنتی و شبکه ای در عصر اطلاعات


تجارت اینترنتی و شبکه ای در عصر اطلاعات
در دنیایی که معاصرش هستیم بدون شک کسی نیست که از ارزش وقت و کاربرد اطلاعات آگاهی نداشته باشد . از طرفی سخن از اهمیت اطلاعات کمی دیر است ، چرا که حالا قدم در مرحله بعدی نهاده ایم و عصر IT را تجربه می کنیم .
همه چیز با سرعت در حال تحول است و در دنیای امروز اتلاف وقت و انرژی برای انجام کارهای روزمره یعنی عدم استفاده بهینه از تکنولوژی .
روزی که نخستین رایانه در حجم یک ساختمان سه طبقه اختراع شد ، کمتر کسی باور داشت که این دستگاه عظیم الجثه روزی در ابعاد یک ساعت مچی مورد بهره برداری قرارگیرد .
رایانه ها با سرعت غیرقابل مهاری وارد زندگی انسان معاصر شد و اور راقادر ساخت تا بر پیچیدگیهای موضوع قرن بیستم غلیه نماید .
یک فکر ساده توانست نجات دهنده نوع بشر باشد ، برای چند لحظه تجسم کنید در عصر انفجار جمعیت و لزوم ارتباط و تامین مایحتاج ایشان چه مقدار وقت تلف می شد که به صورت سنتی و دستی امور روزانه خود را سامان دهیم ، گرچه ما هنوز نتوانسته ایم به درستی از این فرصت بی نظیر استفاده کنیم و بیشتر سرگرم حاشیه هستیم .
بهر حال تکنولوژی اطلاعات و شبکه جهانی اینترنت ، تجارت و دادو ستد جهانی را وارد عصر جدیدی بنام EC یا ( تجارت الکترونیک ) کردند ، که با سرعت زیادی در حال گسترش است . در این عصر جدید از تجارت ارسال کاتالوگ و بروشور امری نسبتا پر هزینه و وقت گیر است که تنها بازرگانان و شرکتهای سنتی درگیر آن هستند و موفقیت از آن آنهایی است که برای ارائه سرویس سریعتر و پاسخگویی با هزینه کمتر به تکنولوژی جدید و اینترنت روآورده اند .
وارد شدن بر این گستره جهانی از تجارت محدودیتی ندارد و با کمترین و کوچکترین امکانات ودر هر نقطه از جهان نیز می توان به آن پیوست .
در مقاله ای که پیش روی شماست نگارنده سعی دارد به تبیین راهکارهای اجرایی و مراحل اولیه پیوستن به این گستره جهانی بپردازد .
۱- اهمیت راه اندازی
۲- راه اندازی
۳- ایجاد اطلاعات رایانه ای در دسترس۴- ارائه خدمات به مشتریان۵- افزایش توجه عموم تناسبات کاری در کسب و کار اینترنتی
● آیا کسب و کار اینترنتی برای کسب و کارهای كوچك شما مناسب است؟
برای آنكه در وسط كار ناامید نشوید و كار را نیمه تمام رها نكنید باید نكاتی را در خصوص کسب و کار اینترنتی بدانید :
کسب و کار اینترنتی چیست و افراد مخاطب چه كسانی هستند. تنها بعد از درنظرگرفتن این اصول می‌توانید استراتژی کسب و کار اینترنتی و كارایی آن را برای خود تشخیص دهید. در اینجا سعی كردم تا موضوعات بالا را به ۵ دسته طبقه بندی كنم تا خط مشی برای شما باشند.
۱ – در کسب و کار شما ، کسب و کار اینترنتی محتوایی است كه در راستای حضور شما در اینترنت می‌باشد.
زمانی كه اینترنت تازه پا بود ، هر كس برای حس رقابت مجبور بود آنرا تهیه كند و در حقیقت دروازه های آنرا بگشاید، درست زمانی كه به جامعه عمومی راه پیدا كرد ،‌ اما جهان علم و آكادمیك همچنان با آن مخالف بودند. موارد مشابهی مانند اینترنت بسیار وجود داشته است ،‌ اما هیچكدام كارایی آنرا نداشته اند. تا کنون با تاجران نگران و آشفته بسیاری مشاوره كردم كه بسیار در كارشان مضطرب بودند.
از آنجایی که در ابتدا در عرصه تجارت اینترنت تنها یك وسیله بازاریابی بود نه كمتر و نه بیشتر ، بنابراین به آنها می گفتم كه : اینترنت تنها روشی دیگر برای سهیم شدن در اطلاعات است ،‌ و وسیله ای دیگر است. و در واقع اینترنت شما را قادر می سازد تا محصولات را به مصرف‌كننده خود بفروشید و یا منتقل سازید.
۲ – کسب و کار اینترنتی این امكان را برای شما فراهم می‌سازد تا اطلاعات را از مشتریان جمع‌آوری كنید و از طریق وب سایت ، بازاریابی و فروش را انجام دهید. اگرچه این اطلاعات در مورد سفارشات است ، اما شما همچنین می‌توانید از مشتریان خود درخصوص اینكه چه كسانی هستند ،‌ محصولات را به كجا منتقل می‌كنند ، روش نقل و انتقال آنها چیست و سؤالهای دیگر كه مایل هستید بدانید اطلاعات بدست آورید.
بعلاوه کسب و کار اینترنتی شما را قادر می‌سازد تا به اطلاعات كارت اعتباری در اینترنت دست یابید. زمانی كه اطلاعات جمع‌آوری شد کسب و کار اینترنتی موجب می‌شود تا در هر ثانیه كسب و كاری را انجام دهید. شما در آن نه تنها به تبلیغ ، بازاریابی و فروش می‌پردازید بلكه می‌توانید حسابهای دریافتی و پرداختی خود را نیز كنترل كنید و از نظر فنی شما را حمایت می‌كند تا به ایده هایی دست یابید و همه آنها از منبع منفردی است كه همان وب سایت می‌باشد.
۳ – کسب و کار اینترنتی می‌تواند یك راه حل كامل تلفیقی در خصوص کسب و کار باشد. زمانی كه به یك راه حل کسب و کار اینترنتی نظر بیفكنید ، باید جریان اطلاعات را از وب سایت خود به عملكردهای اداره وو دفتر در نظر بگیرید.
آیا شما مایلید تا مصرف‌كننده با فشار یك دكمه اطلاعات را وارد پایگاه داده كند ، دستور‌العملهای حمل و نقل را به انبار بفرستد ، كارت اعتباری را فعال سازد ، داده ها را وارد سیستم حساب شما بكند ، و زمانیكه در حال خواندن روزنامه صبح هستید فنجانی از قهوه جلوی شما قرار گیرد؟ این امر به شما بستگی دارد كه تا چه اندازه بخواهید روند كار شما الكترونیكی باشد. بدون توجه به تلفیق كلی ، باید فرآیند را از شروع تا پایان قبل از آنكه عملی را صورت دهید درك كنید. اگر این فرآیند را درك نكنید ،‌باید دوباره طرح‌ریزی و كار را از ابتدا شروع كنید كه این عمل بسیار گران است. این هزینه برای مدت یكماه از ۲۰۰ تا هزاران دلار است كه همه اینها با تفاوت میان استفاده از Quicken و به مخاطره انداختن سرمایه در كاسبی قابل مقایسه است.
۴ – دنیای آن لاین راه حلهای کسب و کار اینترنتی بسیاری دارد كه با یك نیاز خاص سازگار است مانند یك مغازه آرایش كه دارای محصولاتی برای بدن است. اگر احساس می‌كنید كه به اندازه كافی اطلاعات در خصوص بهترین راه حل ندارید ، در نتیجه واقعا: تنها هستید. می‌توانید به راحتی این مشكل را حل كنید. با یك فرد باتجربه كار كنید ، او به شما كمك می‌كند كه نه تنها موضوعات فنی راه حل کسب و کار اینترنتی را دریابید ، بلكه به موضوعات تجاری نیز دست یابید. آن افراد خبره می‌توانند مشاوران اینترنتی ، تنظیم‌كنندگان سیستم و افراد دانا در امور بازاریابی فنی باشند.
۵ – کسب و کار اینترنتی بخشی از چگونگی عملكرد تجاری شماست.البته اجرای آن گران است ، اما بعنوان یك سرمایه‌گذاری باید به آن نظر افكند. در عوض شما دارای ۴۰۱ تهیه كننده ، فضای مناسب كار ، پرسنل اصلی ، یا حساب تجاری گسترده هستید. در حقیقت کسب و کار اینترنتی بهترین انتخاب در كسب و كار است. آیا شما قصد دارید كه کسب و کار روزانه آن لاین داشته باشید؟ اگر پاسخ شما مثبت است ، باید با بخشهای فروش ، بازاریابی ، امورمالی ، خدمات مشتری ، سیستم های اطلاعاتی ،‌ عملكرد شبكه ارتباطی ، كاركنان پشتیبانی و متصدیان پذیرش سروكار داشته باشید تا مطمئن شوید كه به همه بخشهای یك راه حل تسلط دارید و در خصوص آن به افراد آگاهی می‌دهید.
منبع : سایت تحلیلی MLM


همچنین مشاهده کنید