شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

عشقه سیبری


عشقه سیبری
یك شعر چینی شاخه های تیغ دار عشقه سیبری را به پای استخوانی (لاغر) شغال تشبیه می كند. هر چند چنین توصیفی از گیاه جالب به نظر نمی رسد، اما شعر مزبور در وصف مصرف روزانه این گیاه چنین ادامه می یابد: "چهرهٔ بكر شما را جوانتر نشان می دهد و طول عمر شما را بیشتر و بیشتر می كند". این شاعر ادعا می كند كه عشقه سیبری به مراتب با ارزشتر از طلا و جواهر است و چینی ها در طول قرنهای متمادی ادعا كرده اند كه عشقه سبب افزایش طول عمر، افزایش میزان سلامتی و تحریك اشتهای سالم و حافظه خوب میشود. اما فقط از دههٔ ۱۹۵۰ بود كه دانشمندان اتحاد شوروی به آزمایش آن دست زدند و نتیجهٔ مطالعاتی را در این خصوص انتشار دادند كه مؤیدی بر برخی از كاربردهای این گیاه است.
گیاه عشقه آمریكایی و آسیایی بهترین گیاه دارویی در درمان فشارهای روحی، خستگی،‌نقاهت و دیابت و عشقه و منطقه سیبری در درمان فشارهای روحی، خستگی، تصلب شرایین و اختلال عملكرد كلیه ها تلقی می شوند. سردرگمی درخصوص اینكه كدام گونه عشقه (آمریكایی، آسیایی یا سیبری) را باید برای درمان فشار روحی، خستگی و نقاهت بكار برد، از این ایده ناشی میشود كه عناصر فعال در یك نوع عشقه بر عناصر موجود در گونه دیگر برتری دارد، لیكن این برتری هنوز به وضوح نشان داده نشده است.
مطالعات اولیه روسها نشان داده بود كه اثرات مثبت عشقه منطقه سیبری افزون بر اثرات مشابه در عشقه آسیایی است. گزارشهای تجربی نیز مؤید این مدعای روسها گردید اما محققانی كه اعتبار اینگونه تحقیقات و كیفیت فرآورده های تهیه شده از عشقه منطقه سیبری را بررسی می كنند، این موضوع را تأیید نكرده اند. امروزه هر سه نوع عشقه را ژنهای تطبیق شدنی تلقی می كنند بدین معنا ه هر سه دارای عوارض جانبی مشابهی هستند و به رغم تفاوتهای كیفی، هر كدام برای اثرات درمانی مشابهی بكار میروند. هزینه تأمین عشقه، استاندارد بودن آن و اعتبار و شهرت تولید كننده می تواند به عنوان نقاط تصمیم گیری در انتخاب گونه مورد استفاده محسوب گردد.
● معرفی گیاه
عشقه منطقه سیبری گیاهی است كه طول آن به ۳ تا ۱۰ پا می رسد. برگهای این گیاه به ساقهٔ اصلی آن توسط شاخه های بلند چسبیده است. هم شاخه ها و هم ساقه گیاه پوشیده از تیغ ها و خارهای متعدد است. گلهای زرد یا بنفش این گیاه به مثابه جفتهای چتری شكل رشد می كنند و در طول فصل تابستان به صورت دانه های گرد و سیاه رنگ در می آیند. ریشه این گیاه نیز قهوه ای، چین و چروك دار و پیچ خورده است.
● تركیبات گیاه
فرآورده های حاصل از عشقه از ریشهٔ آن تهیه می شوند. ریشه این گیاه حاوی تركیبی از عناصر به نام "الوتریسیدها" است كه در بسیاری از گیاهان دیده میشود لیكن در عشقه سیبری به صورت یكجا وجود دارد. در میان سایر عناصر و تركیبات موجود می توان از عناصر شیمیایی به نام پلی ساكارید ها نام برد كه گفته میشود سبب تقویت سیستم ایمنی بدن و كاهش میزان قند خون میشود، نتیجه ای كه تحقیقات آزمایشگاهی با حیوانات آنرا تایید كرده است.
● اشكال موجود
عشقه سیبری به صورت عصاره های مایع، عصاره های جامد، انواع پودر، كپسول و قرص و همچنین ریشه خشك یا بریده شده برای تهیه چای یافت میشود
● نحوه مصرف
یكی از فواید متعدد عشقه سیبری عبارت است از افزایش میزان مقاومت بدن در قبال فشار روحی. نه تنها این گیاه به شما توان می دهد تا با فشارهای روحی روزانه مبارزه كنید، بلكه می تواند در پیشگیری از ابتلا به بیماری نیز مؤثر واقع شود. انواع ویروسها، باكتریها، مواد شیمیایی، شرایط كاری حاد، سروصدا و آلودگی، انواع متعدد عوامل فشارهای روحی است كه هر كدام از ما هر روز در معرض آنها قرار می گیریم. عشقه منطقه سیبری می تواند در بازگشت وضعیت بدن شما به حالت اول پس از تجربه این حالات مؤثر باشد.
این گیاه همچنین به بازگشت بدن به حالت عادی پس از بیماری كمك می كند. عشقه سیبری میزان بازدهی و عملكرد ذهنی و فیزیكی را نیز افزایش می دهد. اگر از اختلال تمركز در سركار رنج می برید، این گیاه می تواند در تداوم كار محوله شما را كمك كند. اگر شغل شما نیروی فیزیكی مكرری را ایجاب می كند باز هم این گیاه در این زمینه مؤثر واقع میشود.
عشقه سیبری حاوی چنین خواصی است، چون این گیاه از ویژگی داشتن ژنهای تطبیق شدنی برخوردار است و ژنهای مزبور حاوی موادی هستند كه شما را قادر می سازد تا در قبال اثرات تقریباً هر نوع فشار روحی مقاومت كنید. هر چند ماهیت اثرات فشار روحی روشن نشده است لیكن اینگونه اثرات می تواند به اندازه اثرات سردرد و سرماخوردگی ساده یا نظیر زوال حافظه، بیماری قلبی، سرطان، آرتریت و پیری زودرس و سریع جدی باشد.
اگر روزی پزشك معالج شما درصد تجویز عشقه برای ناراحتیهای شما با سندرم خستگی مزمن یا بیاری تصلب شرایین برآمد، ابراز شگفتی نكنید. ممكن است روزی فایده عشقه سیبری در درمان این حالات از نظر علمی نیز به اثبات برسد. میزان تجویز این گیاه عبارت است از روزانه ۲ تا ۳ گرم ریشه خشك (به صورت چای یا كپسول). می توانید از تنتور این گیاه (محلول تهیه شده از گیاه و الكل یا گیاه، الكل و آب) به میزان ۵ میلی لیتر و روزی سه بار یا عصارهٔ ۳۳ درصدی الكل به میزان ۲ تا ۴ میلی لیتر آنهم روزی یك تا دو بار استفاده كنید.
گفته میشود انواع عصاره های این گیاه كمی مؤثرتر و قویتر از انواع تنتورهای آن است. برای تهیه تنتور عشقه آنرا به نسبت ۱ به ۵ با مایعی مخلوط كنید و برای تهیه عصاره آن نسبت یك به یك با مایع مورد نظر را در نظر بگیرید. عصاره های جامد تهیه شده از ریشه خشك و پودری نیز یافت میشوند. درصدد دستیابی به فرآورده های حاوی حداقل یك درصد الوترسید اف باشید و روزانه سه بار به میزان ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلی گرم از آنرا مصرف كنید.
اگر برای افزایش میزان توانایی یا مفاومت بدن در قبال فشار روحی، عشقه مصرف می كنید، باید یكی از اشكال موجود دارویی تهیه شده از آن را كه اشاه شد، برای مصرف یك ماهه در نظر بگیرید و سپس قبل از مصرف یكماهه بعد به مدت دو ماه در مصرف آن وقفه ایجاد كنید. اگر برای درمان یك وضعیت مزمن خستگی ناگزیر از مصرف هستید، می توانید به مدت سه ماه مصرف آنرا ادامه دهید و سپس به مدت ۲ تا ۳ هفته از مصرف آن بپرهیزید (حتماً داروی خود را به منظور اجتناب از كم خوابی قبل از ساعت ۳ عصر مصرف كنید). اگر احساس نیاز می كنید، می توانید چرخه مصرف مذكور را تكرار كنید لیكن قبل از اینكار با پزشك معالج خود مشورت كنید.
● نكات احتیاطی
انجمن فرآورده های گیاهان دارویی آمریكا عشقه سیبری را از نظر درجه بندی در ردهٔ اول جای داده است و این بدین معناست كه مصرف آن طبق دستورالعمل مربوطه بی خطر است با این وجود، اگر از فشار خون بالا رنج می برید یا باردار هستید، نباید عشقه سیبری مصرف كنید.
● تداخل های احتمالی
عشقه سیبری ممكن است افزایش اثرات كافئین یا سایر محركها را در پی داشته باشد، سبب بروز احساس نگرانی یا عصبیت، ایجاد تعریق، كم خوابی یا طپش نامنظم قلب گردد. از مصرف توأم آن با داروهای آرام بخش روانی، استروئیدها یا انواع هورمونها اجتناب ورزید.
منبع : موسسه اطلاع‌رسانی طعام اسرار


همچنین مشاهده کنید