شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

عشقه آمریکایی


عشقه آمریکایی
آسیاییها عشقه را شاه تمامی گیاهان تلقی می كنند. عشقه آمریكایی تا حد زیادی شبیه عشقه آسیایی است و از نظر شیمیایی نیز اثرات مشابهی دارند. ریشه عشقه آمریكایی به رنگ برونز روشن و شبیه به بدن انسان است.
كارشناسان گیاهان دارویی از صدها سال پیش از این شباهت استنتاج كردند كه این گیاه می تواند تمامی امراض را درمان كند. این گیاه در بسیاری از فرهنگها به عنوان داروی تمامی دردها مورد استفاده قرار گرفته است. كشت و پرورش آن كار آسانی نیست. دشواری كشت و پرورش این گیاه آنرا در آغاز تكوین تاریخ آمریكا به یك محصول صادراتی خوب تبدیل كرد.
در سال ۱۷۱۵ هر پوند عشقه آمریكایی در كانتون چین به پنج دلار خرید و فروش می شد. در سال ۱۷۷۳ حدود ۵۵ تن عشقه آمریكایی به چینی ها فروخته شد. در سال ۱۸۲۴ میزان صادرات آن به ۳۸۰ تن رسید. حتی در این میان "دانیل بوون" نیز وارد عرصه تجارت عشقه گردید. طبق گفته دست اندركاران روشهای درمان جایگزین، عشقه آمریكایی و آسیایی بهترین گیاه دارویی در درمان فشارهای روحی، خستگی، نقاهت و دیابت و عشقه منطقه سیبری در درمان فشارهای روحی، خستگی، تصلب شرایین و اختلال عملكرد كلیه هاست.
سردرگمی درخصوص اینكه كدام گونه عشقه (آمریكایی، آسیایی یا سیبریایی) را می توان جهت درمان فشار روحی، خستگی و نقاهت بكار برد، ناشی از این موضوع است كه عناصر فعال موجود در یك عشقه بر عناصر موجود در گونه دیگر برتری دارد، لیكن هنوز این برتری به وضوح نشان داده نشده است. مطالعات اولیه روسها نشان داده است كه اثرات مثبت عشقه سیبریایی افزون بر اثرات مشابه در عشقه آسیایی است.
گزارش های تجربی نیز مؤید این مدعای روسها گردید. اما محققانی كه اعتبار اینگونه تحقیقات را مورد نقد و بررسی قرار داده اند، كیفیت فرآورده های تهیه شده از عشقه منطقه سیبری را زیر سؤال برده اند. امروزه هر سه نوع عشقه را ژنهای تطبیق شدنی تلقی می كنند بدین معنا كه هر سه دارای عوارض جانبی مشاهبی هستند و برغم تفاوتهای كیفی هر تأمین عشقه، استاندارد بودن آن واعتبار و شهرت تولید كننده می تواند به عنوان نكات مهم تصمیم گیری در انتخاب گونه مورد استفاده محسوب شود.
● معرفی گیاه
عشقه آمریكایی دارای برگهایی است كه به صورت دایره ای دور ساقه مستقیم می پیچند. گلهای چتری سبز مایل به زرد رنگ این گیاه در مركز آن می رویند و انگور قرمز تولید می كنند. چین و چروكهای موجود در گردن ریشه گویای سن گیاه است. این مسأله حائز اهمیت است چون عشقه تا زمانی كه به سن چهار تا شش سالگی نرسیده باشد، آماده بهره برداری نیست.
● تركیبات گیاه
فرآورده های تهیه شده از عشقه از ریشه این گیاه و جوانه های نازك و بلند آن به نام موهای ریشه تهیه می شوند. عناصر اصلی شیمیایی موجود در عشقه آمریكایی عبارت است از گلوكانهای جینسنوسید و پلی ساكارید (كویین كوفولانهای C.B.A).
● اشكال موجود
عشقه سفید رنگ (خشك و پوست كنده) به صورت تركیب آب، آب و الكل و یا عصاره مایع الكلی و همچنین به صورت انواع پودر و كپسول موجود است.
● نحوه مصرف
عشقه میزان توانایی، قوت و شادابی را تقویت می كند. این اثرات سبب می شوند كه گیاه مزبور همانند قهوه نوعی محرك تلقی شود اما محركها غالباً بر واكنش بخشهای مهم بدن اثر می گذارند در نتیجه زودرنجی، طپش قلب، اعتیاد و نگرانی در زمرهٔ برخی از عوارض جانبی ناشی از مصرف یك داروی محرك است. از طرف دیگر عشقه بدون اینكه چنین عوارض منفی را بر جای گذارد مؤثر واقع میشود. اگر بتازگی بیمار شده باشید پزشك معالج مصرف عشقه را تجویز خواهد كرد. اگر آدم پا به سن گذاشته ای هستید، مصرف عشقه می تواند فاصله زمانی لازم برای رجعت از حالت بیماری یا جراحی را كوتاهتر كند. مصرف این داروی گیاهی سبب میشود كه افكار خود را نیز متمركز كنید.
اگر دچار سرماخوردگیها یا گلودردهای زیاد میشوید، می توانید برای درمان برخی از این حالات به مصرف عشقه متوسل شوید. این گیاه دارویی در رفع مشكل فقدان تمركز نیز شما را كمك می كند. كشتی گیران برای افزایش میزان مقاومت بدن و توان از عشقه استفاده می كنند.
در هر یك از این شرایط عشقه به مثابه نوعی ژن تطبیق شدنی عمل می كند اعم از ویروس، باكتری، عاطفی یا فیزیكی مبارزه كند.
اثرات فشار روحی ممكن است به اندازه انواع سردردها یا سرماخوردگیها چندان جدی نباشد، لیكن می تواند در پاره ای مواقع نظیر پیری زودرس و سریع، زوال حافظه، بیماری قلبی، سرطان و ورم مفاصل ا حدت و شدت بیشتری برخوردار باشد.
به هنگام مصرف عشقه آمریكایی در پی یافتن فرآورده های استاندارد آن باشید. دسترسی به فرآورده استاندارد تنها راه حصول اطمینان از كیفیت فرآورده گیاهی است. برای این منظور عشقه سفید آمریكایی را كه به طور استاندارد حاوی ۰/۰۳ درصد جنسنوسید است و با علامت Rg۱ مشخص شده است، مصرف كنید. میزان تجویزی عبارت است از ۱ تا ۲ گرم ریشه تازه، ۰/۶ تا ۲ گرم ریشه خشك شده یا ۲۰۰ تا ۶۰۰ میلی گرم عصاره مایع روزانه.
اگر سالم هستید و عشقه را به منظور افزایش بازدهی فیزیكی یا فكری خود، پیشگیری از مرض یا بهبود مقاومت بدن در قبال فشار روحی مصرف می كنید، مثلاً روزانه به مدت ۱۵ تا ۲۰ روز ۱ تا ۲ گرم ریشه تازه، ۰/۶ تا ۲ گرم ریشه خشك، یا ۲۰۰ تا ۶۰۰ میلی گرم عصاره مایع را مصرف كنید. سپس به مدت دو هفته مصرف آنرا به حالت تعلیق درآورید. برای تقویت روند بهبود پس از بیماری، افراد مسن باید روزانه دو بار ۰/۵ گرم عشقه به مدت سه ماه مصرف كنند و سپس روند مصرف آنرا متوقف كنند یا اینكه روزانه دو بار ۰/۵ گرم عشقه به مدت یك ماه مصرف كنند و سپس دو ماه وقفه ایجاد شود. پس از آن در صورت تمایل این روند مصرف از سر گرفته شود.
● نكات احتیاطی
انجمن فرآودره های گیاهان دارویی آمریكا عشقه آمریكایی را به عنوان یك گیاه درجه ۲ ارزیابی كرده است كه این رده بندی به معنای اعمال محدودیتهای خاصی است. در این مورد، فشارخون بالا محدودیت خاصی است كه افراد مبتلا به این عارضه نباید از فرآورده های عشقه مصرف كنند.
افراد مبتلا به بیماری قلبی، دیابت و فشارخون پایین نیز باید در مصرف این گیاه احتیاط كنند. از مصرف عشقه در صورت ابتلا به هر نوع بیماری جدی اجتناب ورزید. اگر باردار هستید از مصرف عشقه بپرهیزید چرا كه ایمنی آن در طول دورهٔ بارداری هنوز اثبات و قطعی نشده است.
● تداخل های احتمالی
عشقه می تواند اثرات كافئین یا سایر محركها را افزایش دهد، سبب شود كه احساس نگرانی یا عصبیت نمایید یا باعث تعریق، كم خونی یا طپش نامنظم قلب گردد.
عشقه می تواند اثرات سولفات فنلزین (ناردیل) یا سایر داروهای ضد روانی (آنتی سایكوتیك) یا داروهای فشارخون یا دیابت را افزایش دهد. این داروی گیاهی با استروئید تداخل پیدا می كند اگر از این داروها مصرف می كنید هرگز بدون مشورت با پزشك معالج خود به سراغ آن نروید.
منبع : موسسه اطلاع‌رسانی طعام اسرار


همچنین مشاهده کنید