جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


همسر خود را غریبه ندانید!


همسر خود را غریبه ندانید!
زمانی‌كه همسران جوان با برخوردی مناسب به یكدیگر احساسات خود را بیان كنند و سعی در اصلاح عقاید و ویژگی‌های فردی منفی خود داشته باشند، نه تنها سبب اعتبار بخشیدن به روابط صمیمانه در زندگی مشترك می‌شوند بلكه به راحتی می‌توانند در محیطی امن و مملو از دوستی و آرامش زندگی كنند. باید بدانید هر انسانی جایز‌الخطاست و دارای كم وكاستی می‌باشد. همه افراد به نحوی در اخلاق و رفتار خود معایبی دارند ولی باید سعی در رفع عیوب خود داشته باشند و اجازه ندهند ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری منفی در آنها بیشتر تجلی یابد و بر زندگی مشتركشان مستولی شود و سبب اذیت و آزار همسر شود. در این مقاله اشاره‌ای به چند خصلت ناپسند و منفی خواهیم داشت و تاثیر مخربش را در زندگی مشترك بیان می‌كنیم
دروغ‌گویی یكی از ویژگی‌های منفی در هر فرد می‌تواند باشد. دروغ می‌تواند بنیان خانواده را به تزلزل بكشاند. دروغگو فردی است كه بنا به مصلحت و نیت سوء خود، واقعیت را كتمان می‌كند و نسبت به آنچه كه گفته رفتارش را استوار می‌كند. وقتی اعتماد در میان زن و شوهر رخت ببندد شك در خانه رشد پیدا می‌كند و همین مسئله زن و شوهر را از یكدیگر متنفر می‌سازد. البته یك فرد دروغگو هر چقدر هم در این زمینه ماهر باشد و با احتیاط عمل كند اما روزی فرا می‌رسد كه دروغش فاش می‌شود در آن زمان است كه زندگی برای او سیاه خواهد شد. به قول معروف ماه زیر ابر باقی نمی‌ماند و سرانجام روزی حقیقت فاش می‌شود. پس بهتر است صداقت را پایه و اساس زندگی خود قرار دهید تا همواره موفق باشید. همسر خود را غریبه قلمداد نكنید و در پی كتمان كردن و پنهان بازی در زندگی مشترك برنیایید زیرا وقتی روزی همسرتان به اصل موضوع و پرخاشگری و عصبانیت یكی از رفتارهای ناپسند در زنان و مردان است. زن و مردی كه خلق و خوی تند و عصبانی دارند زندگی را بر دیگری سخت خواهند كرد و موجب از هم گسیختگی زندگی مشترك می‌شوند. رفتارهای عملی خشونت بار و یا زبان تند و نیش‌دار زندگی را برای طرف مقابل زهرآگین می‌كند. زمانی‌ كه عاطفه، مهر، محبت، ادب و تربیت در زندگی انسان فراموش شود، انسان به یك موجود منفور تبدیل می‌شود. گفتنی است كه فرد مقابل در برابر رفتارهای پرخاشگرانه و عصبی باید آرامش خود را حفظ كند و سعی در آرام كردن همسر داشته باشد و فكر و ذهن او را به موضوع دیگری جلب كند و برای آرامش روانی او به گفتگویی صمیمانه بپردازد تا وی با بیان ناراحتی‌هایش احساس سبكی كند. همچنین درمواقع شیرین و لحظات شاد زندگی می‌توان همسر خود را نسبت به رفتارهای زشت و ناپسند آگاه ساخت و با بیانی دوستانه و در عین حال نصیحت و پندآموز، حركاتش را مورد سرزنش قرار داد.
خساست نیز می‌تواند زندگی را تلخ كند.خست در زندگی مشترك سبب زوال و از دست دادن رفاه نسبی و همچنین جنگ اعصاب می‌شود. البته در صورتی ‌كه هم زن و هم شوهر به این حالت دچار باشند اختلاف در زندگی مشترك پیش نمی‌آید، اما زندگی خوب و راحتی نخواهند داشت و فرزندانشان همیشه حسرت داشتن چیزهای ضروری را خواهند خورد. اینگونه زندگی‌ها پیشرفتی ندارند و همیشه در سطح پایین خواهند ماند.
درحالیكه زن یا مرد به این ویژگی‌ منفی دچار باشند زندگی برای طرف مقابل جهنم خواهد شد. دست و دل بازی یكی از خصلتهای نیكوست البته این مسئله با اسراف و ولخرجی فرق دارد. مرد یا زنی كه برای خانواده‌اش با روی گشاده در حد معقول و نسبت به دارایی‌اش خرج كند نه تنها همسر و فرزندانش لذت خواهند برد بلكه خودش دو چندان خشنود خواهد شد. البته دختران و پسران به هنگام انتخاب همسر می‌توانند تا حدی ویژگی‌های طرف مقابل خود را بسنجند و سپس اقدام به ازدواج كنند.
لجبازی نیز یكی دیگر از مسائل و مشكلات زناشویی است. این حالت میان زن و شوهر به ویژه به هنگام دعوا و مشاجره بسیار مشاهده می‌شود و اگر این لجبازی‌ها و لجاجتها ریشه بگیرد ممكن است به از هم گسیختگی زوجین تبدیل شود. هیچگاه از لجبازی به عنوان یك حربه برابر همسرتان استفاده نكنید زیرا او نیز در پاسخ، لجبازتر خواهد شد و گره مشكل‌تان كور می‌شود و قابل باز شدن نخواهد شد تا رفتارهای منطقی و تاثیر‌گذار هست چرا باید به سراغ خصیصه‌های ناپسند برویم؟ پس دست از لجبازی بردارید زیرا نتیجه‌ای را كه می‌خواهید، نمی‌گیرید.
مكر و حیله در بعضی از افراد لانه كرده است. اینگونه افراد برای رسیدن به اهداف خود، دست به مكر و حیله می‌زنند، البته مكر و حیله همراه با دروغ‌گویی، دورویی و پنهان‌كاری است. زن و شوهر باید با یكدیگر صاف و صادق باشند، چیزی را از هم پنهان نكنند و به یكدیگر حقه نزنند. زن و شوهر وقتی پیمان زندگی مشترك را پذیرفتند باید بدانند كه متعلق به همدیگر هستند، بایدحقایق را بیان كنند و پایه اعتماد در خانه خود را مستحكم سازند.در صورتیكه اعتماد در خانه‌ای رخت ببندد به تدریج بنیان خانواده از هم می‌پاشد و بدبینی، شك و گمان در دل زن و شوهر قرار می‌گیرد كه این مسئله، زندگی را تلخ و دشوار خواهد كرد.
خودپسندی و خود‌خواهی چه در مرد و چه در زن زشت و نكوهیده است. خودبینی به خاطر داشتن مال و اموال زیاد و یا تحصیلات عالیه و یا به هر جهت دیگر شخصیت آدمی را متزلزل می‌كند. زن و شوهر نباید در جهت تحقیر و تمسخر یكدیگر برآیند.افرادی كه دچار خود بزرگ بینی هستند سعی در كوچك كردن فرد مقابل دارند. هیچگاه در زندگی مشترك، خود را بالاتر از همسرتان احساس نكنید. زن و شوهر وقتی به زندگی مشترك بله گفتند باید بدانند كه هر دو در دو كفه مساوی ترازو قرار گرفته‌اند و با هر مزیتی كه دارند نباید خود را برتر از همسر خود تصور كنند. با چنین ویژگی‌های منفی اجازه ندهید زندگی مشترك رو به زوال رود و منجر به نزاع و جنگ روانی شود.
● از كاه كوه نسازید
بسیاری از زوج‌ها به ویژه زوج‌های جوان كه تجربه كمی در زندگی مشترك دارند، شاهد بروز اختلافهایی هستند كه با نگاهی دقیق و منطقی می‌بینیم اینگونه اختلافات ارزش بگو مگو را ندارند اما زن و شوهر‌ها با بال و پردادن به آن یك مسئله كوچك را به اختلافی بغرنج تبدیل می‌كنند. همچنین در موارد اختلاف و رو به رویی با مشكلات از خود عكس‌العمل‌های زشت و ناپسند نشان می‌دهند كه اگر بعدها به آن بنگرند متوجه خواهند شد كه چقدر بچگانه و كوته‌فكرانه عمل كرده‌اند و به قول معروف از كاه كوه ساخته اند... برای مثال گریه كردن، ظرف و اثاثیه خانه را خرد كردن، تلافی كردن، سر و صدا راه انداختن كه معمولا از سوی زن است، سكوت كردن، قهر كردن، خود را مضروب كردن، به همسر خود حمله بردن و دشنام دادن كه در اكثر مواقع از سوی مرد است.این عكس‌العملها چه از سوی مرد و چه از سوی زن شاید سبب كاهش تنش و اضطراب باشد، اما مشكل را شدیدتر می‌كند و جنبه‌های غیر اخلاقی و غیر منطقی به خود می‌‌گیرد. همین عكس‌العملها در ازدواج جنبه منفی دارد و مسائلی را به دنبال خواهد داشت كه شاید جبران‌پذیر نباشد. می‌توان با بحثهای ‌آرام نیز به نتیجه مفید رسید. زندگی محل جنگیدن و نشان دادن قدرت جسمی و بدنی نیست بلكه كانون خانواده محلی امن و مملو از آرامش است كه حتی در مواقع عصبانیت هم می‌توان این آرامش را حفظ كرد و رفتار منطقی داشت.
منبع : مجله خانواده سبز


همچنین مشاهده کنید