شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

شب رنگی افشان (والرین)


شب رنگی افشان (والرین)
شب رنگی افشان كم خوابی، نگرانی ناشی از فشار روحی و ناآرامی عصبی را درمان می كند. این گیاه همچنین گرفتگیهای معده و قاعدگی و برخی از انواع سردردها را درمان می كند. با وجود این، فایده و كاربرد اساسی آن كمك به خواب افراد است.
پزشكان، محققان و كارشناسان گیاهان دارویی مصرف شب رنگی افشان را برای درمان اختلالات خواب تجویز می كنند چون این گیاه هم بی خطر و هم ملایم است.
برخلاف داروهای خواب آور كه احتمالاًًًً قبلاً آنها را مصرف كرده اید، این گیاه وقتی كه از خواب بیدار میشوید دیگر در شما حساس خستگی ببار نخواهد آورد و عوارض جانبی آن، اگر هم باشد، خیلی معدود است.
● معرفی گیاه
فرآورده های این گیاه از ریشه گیاهی بلند و حلقوی آن تهیه می شوند. این گیاه، جهت تزیین باغها كشت داده میشود اما نوع خودروی آن نیز در چمنزارهای مرطوب نیز می روید. سر چتر مانند این گیاه رو به بالا رشد می كند و می ایستد و دارای ساقه های توخالی است. برگهای سبز تند این گیاه سیخ می ایستند و زیر لایه آنها كركهایی وجود دارند. گلهای ریز، سفید خوشبو و ارغوانی روشن یا صورتی آن در ماه ژوئن شكوفه باز می كنند. ریشه آن قهوه ای خاكستری روشن است و بوی جورابهای كثیف را می دهد.
● تركیبات گیاه
تولید فرآورده های دارویی شب رنگی افشان با فشار دادن ریشه تازه یا ریشه پودری خشك شده به طریق انجماد (انجماد زیر ۴۰۰ درجه سانتی گراد) آغاز میشود. آب ریشه فشار داده شده این گیاه كه به بازهای الكل یا گلیسیرین (ماعی شیرین و غیر الكلی) اضافه میشود، به عصاره ها یا تنتورهای مایع تبدیل میشود و ریشه پودر شده آن به انواع كپسول و قرص تبدیل میشود. هر چند ما از وجود كلیه عناصر شیمیایی عامل واكنش و اثر این گیاه خبر نداریم، اما اسید والرنیك و بورنیل موجود در روغنهای ضروری آن نقش مهمی بازی می كنند.
● اشكال موجود
عصاره های مایع و تنتورهای شب رنگی افشان به صورت بازهای الكلی یا غیر الكلی (گلیسریت) عرضه میشوند. كپسولها یا قرصهای پودری شب رنگی افشان نیز در بازار وجود دارند و امكان تهیه چای آن نیز وجود دارد.
فرآورده های این گیاه معمولاً به فرمولهای حاوی سایر داروهای گیاهی آرامبخش مانند گل ساعتی (passiflora incarnia)، داژك (Humulus lupulus)، فرنجمشك (Melissa officinalis) و اخیراً كاوا (Piper melhysticum) اضافه می شوند. اگر به تازگی تحت گیاه درمانی قرار می گیرید، بهتر است این گیاه را بدون سایر گیاهان دارویی مصرف كنید. اگر پزشك معالج مصرف این گیاه را برایتان توصیه كرده باشد، با احتمال زیاد علت آن این است كه احساس می كند شب رنگی افشان بهترین درمان بیماری خاص شماست.
● نحوه مصرف
وقتی گیاه شب رنگی افشان می خرید، درصدد یافتن آن نوع داروی گیاهی افشان باشید كه به صورت استاندارد حاوی ۰/۸ درصد اسید والرین باشد. استاندارد كردن تنها راه تضمین هر میزانی از كنترل كیفی فرآورده گیاه دارویی است.
برای كاهش میزان عصبیت، نگرانی یا سردرد یا درد دوره قاعدگی می توانید یكی از حالات زیر را مد نظر قرار دهید. دوز مصرفی سه بار در روز سبب خواهد شد تا بهتر بخوابید.
▪ ۲ تا ۳ گرم ریشه خشك در چای، روزانه چندین بار.
▪ ۱/۴ تا ۱/۲ قاشق غذاخوری (۱ تا ۳ میلی لیتر) تنتور این گیاه روزانه چندین بار.
▪ ۱/۴ قاشق غذاخوری (۱ تا ۲ میلی لیتر) عصاره مایع (۱:۱)
▪ ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلی گرم عصاره والرین خشك یا مایع كه به طور استاندارد حاوی ۰/۸ درصد اسید والرین و ۱ تا ۱/۵ درصد والتریت باشد.
به منظور تسریع در خوابیدن، یكی از دوزهای مصرفی را حداقل ۳۰ تا ۴۵ دقیقه قبل از وقت خواب دنبال كنید. اگر بیخوابی شما طولانی بوده است، ممكن است احساس هر نوع نتیجه مثبت مستلزم دو هفته زمان باشد. وقتی شاهد هر نوع تغییری شدید، مصرف این گیاه را به مدت دو تا چهار هفته بیشتر ادامه دهید. مجموعاً چهار تا شش هفته مدت زمان معمول لازم توصیه شده از سوی كارشناسان گیاه درمانی برای معالجه با استفاده از فرآورده های شب رنگی افشان است.
پس از شش هفته، یك وقفه دو هفته ای اعمال كنید تا ببینید چگونه بدون مصرف آن به خواب می روید. اگر باز هم همچنان با اختلال در خواب مواجه هستید، یك دوره درمان چهار تا شش هفته را دنبال كنید یا اینكه در خصوص هر نوع گیاه درمانی كه مفید به نظر می رسد با پزشك معالج خود مشورت كنید.
● نكات احتیاطی
انجمن فرآورده های داروهای گیاهی آمریكا گیاه شب رنگی افشان را از نظر سلامتی و بی خطر بودن درجه یك ارزیابی كرده است كه این ارزیابی مؤید این است كه گیاه مزبور با دامنه وسیع میزان مصرفی اش ماده ای بی خطر است. اما حتی با این وجود، همواره عاقلانه خواهد بود اگر میزان مصرفی توصیه شده دقیقاً رعایت شود.
اگر باردار هستید، قبل از مصرف هر نوع دارو از جمله داروهای گیاهی با پزشك خود مشورت كنید. بعضی از مردم نسبت به مصرف این گیاه واكنش ابهام آمیزی از خود نشان می دهند. این بدان معناست كه آنها به عوض احساس آرامش یا خواب، بناگاه احساس عصبیت و نگرانی در پی مصرف این گیاه می كنند. اگر شما هم با چنین وضعیتی مواجه شودی، مصرف آن را متوقف كنید و موضوع را به درمانگر خود اطلاع دهید. البته بروز چنین واكنی نادر است و خطرناك نیست.
● تداخل های احتمالی
شب رنگی افشان نوعی گیاه آرامبخش است و می تواند اثرات سایر داروهای ضد دلهره یا داروهای مسكن را افزایش دهد. این گیاه همچنین مكمل است با اثر داروهای ضد صرع تداخل پیدا كند به نحوی كه روی افراد مبتلا به صرع اثر نامطلوب بگذارد. اطمینان حاصل كنید كه این گیاه را با هیچكدام از این نوع مواد دارویی مصرف نمی كنید. اگر مطمئن نیستید كه داروی مورد مصرف شما امكان تداخل با شب رنگی افشان یا هر نوع گیاه دارویی دیگر دارد یا نه، با درمانگر خود مشورت كنید. هر چند به نظر نمی رسد این گیاه سبب افزایش میزان الكل گردد، اما مصرف الكل همزمان با مصرف داروی تهیه شده از شب رنگی افشان مناسب نیست.
منبع : موسسه اطلاع‌رسانی طعام اسرار


همچنین مشاهده کنید