پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

خوک طلایی (از تیره آلاله ها)


خوک طلایی (از تیره آلاله ها)
خوك طلایی برای اولین بار توسط بومیان قبایل آمریكایی به ساكنین اولیه آمریكا معرفی شد. قبایل بومیان آمریكایی آنرا به صورت رنگ موی زرد رنگ و همچنین به عنوان مایع و آب شستشوی بیماریهای پوستی، تورم چشم ها و انواع گوناگون زكام (مثل سرماخوردگیها و آنفلونزا) مصرف می كردند. گیاه خوك طلایی می تواند در درمان عوارضی نظیر التهاب دها، گلودرد، التهاب زخم، التهاب لثه ها (لثه های عفونی)، درد معده، اسهای، سوء هاضمه،‌ یبوست، انواع زخم ها، سرماخوردگیها و آنفلونزا، خارش مهبل، درد گوش، التهاب ملتحمه جزیی (التهاب چشم) یا سایر ناراحتیهای چشم مؤثر واقع شود. (در صورت تداوم ناراحتی و خارش چشم به بیش از چند روز یا در صورت شدید بودن آن با پزشك معالج خود مشورت كنید).
این گیاه در درمان بریدگیها، خراشها، سوختگیها و آكنه و همچنین كاهش میزان قند خون بالا (دیابت) مؤثر واقع میشود.
● معرفی گیاه
خوك طلایی، گیاه كوچی با تك ساقه كركردار است. این گیاه دارای برگهای پنج ضلعی و دندانه دار، گلهای ریز و میوه ای شبیه تمشك است. ساقه ریشه ای تلخ این گیاه یا ریشه آن دارای رنگ زرد قهوه ای روشن و ظاهری پیچ در پیچ و ناصاف است. خوك طلایی وحشی را می توان به مقدار فراوان در اراضی سایه ای شمال ایالات متحده آمریكا یافت اما این گیاه امروزه بیشتر در مزارع رشد می كند.
● تركیبات گیاه
خوك طلایی حاوی عنصری به نام "بربرین" است كه بسیاری از باكتریهای عامل اسهال را از بین می برد. بربرین همچنین سبب نابودی طیف وسیعی از سایر انواع جرمها نظیر عوامل فاسد شدن خمیر و همچنین انگلهای مختلف از قبیل كرمهای نواری و ژیاردیا می گردد. بربرین می تواند سبب فعال شدن گلبولهای سفید خون شود و آنها را در مبارزه با عفونت توانمند سازد. بنا به دلایل، بربرین به عنوان داروی ضد عفونت همه جانبه اعم از خارجی یا داخلی تلقی میشود. خوك طلایی همچنین سبب تحریك تولید زرداب میشود، مایعی كه از كبد شما ترشح میشود و به هضم چربیها كمك می كند. خوك طلایی به عنوان تونیك درمانی برای درمان مجرای گوارشی مصرف میشود و تصور میشود در درمان یبوست و بواسیر مزمن مؤثر باشد.
● اشكال موجود
خوك طلایی به شكل قرص (با محتوای مختلف)، پودر ریشه به صورت انواع كپسول (با محتواهای مختلف) تنتورهای الكلی و عصاره های دارای الكل كم یافت میشود.
● نحوهٔ مصرف
▪ انواع كپسول یا قرص خوك طلایی: ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ میل گرم روزی سه بار.
▪ عصاره خوك طلایی (خیلی متمركز و فشرده): ۰/۰۳ تا ۰/۱۲ گرم روزی سه بار.
▪ برای درمان بریدگیها، خراشها، سوزشها و آكنه غیرعفونی عصاره یا تنتور آن را روی پارچه تمیزی بگذارید. سپس پارچه مزبور را به آرامی روی نقطه مورد نظر قرار دهید.
▪ برای درمان درد گوش آنرا با روغن زیتون مخلوط و مانند قطره گوش از آن استفاده كنید.
▪ برای درمان گلو درد، لثه های ملتهب یا دهان متورم به صورت زیر برای شستشوی دهان از آن استفاده كنید. در یك لیوان حاوی آب گرم یك چهار قاشق غذاخوری عصاره گیاه مزبور را مخلوط كنید یا اینكه محتوای یك كپسول پودر خوك طلایی را در یك لیوان آب گرم حل كنید (البته كاملاً حل نخواهد شد). از این محلول برای شستشوی نقطه مورد نظر و غرغره دهان استفاده كنید.
▪ برای رفع خارش و ناراحتی مهبل، دوش خوك طلایی را به شكل زیر تهیه كنید: یك چهارم قاشق غذاخوری نمك را با نصب قاشق غذاخوری از دوش مخلوط كنید یا اینكه محتوای یك عدد كپسول پودر خوك طلایی را در یك لیوان آب گرم حل كنید. بگذارید به خوبی تركیب صورت بگیرد و قبل از مصرف آنرا، به منظور تفكیك هر نوع ذرات معلق، از صافی عبور دهید (تا می توانید این تركیب را پاك نگه دارید). مصرف بیشتر از حد دوش می تواند شما را در قبال برخی از انواع خاص عفونتهای مهبل آسیب پذیر كند. اگر ناراحتی عارض شده بعد از چند روز بهبود پیدا نكرد، با پزشك معالج خود مشورت كنید.
▪ مایع شستشوی تهیه شده از گیاه خوك طلایی برای درمان عفونتها و انواع خارشهای چشم مفید است. برای این منظور یك چهارم قاشق غذاخوری نمك و نصف قاشق غذاخوری داروی خوك طلایی یا محتوای یك عدد كپسول آن را در یك لیوان آب گرم حل كنید و سپس برای تفكیك ذرات، آنرا از صافی عبور دهید، اگر رنگ این محلول به حالت تیره تغییر پیدا كرد آنرا دور بریزید چرا كه تغییر رنگ نشان رشد باكتری در آن است.
● نكات احتیاطی
▪ در صورت باردار بودن یا داشتن فشارخون بالا از مصرف داروی خوك طلایی پرهیز كنید.
▪ اگر خوك طلایی به مدت زیاد مصرف شود ممكن است سبب خارش پوست بدن، ناراحتی دهان،‌گلودرد و مهبل گردد. همچنین می تواند یكسری باكتریهای مفید سیستم هاضمه را نابود كند كه در نتیجه سبب بروز تهوع و اسهال می گردد.
▪ میزان مصرفی بالا همچنین با توانایی جذب ویتامین B بدن تداخل می كند.
● تداخل های احتمالی
شناخته شده نیست.
منبع : موسسه اطلاع‌رسانی طعام اسرار


همچنین مشاهده کنید