شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

جینکو


جینکو
بیشتر از چهارصد مورد تحقیقات منتشر شده درباره عصاره جینكو انجام گرفته است كه این مطالعات تحقیقاتی گیاه مزبور را در زمره بهترین مورد گیاهی تحقیق شده در میان داروهای گیاهی قرار داده است. این گیاه متداول ترین داروی گیاهی در آلمان و فرانسه است و در میان پنج مورد پر نسخه در آن كشورها قرار دارد. عصاره جینكو به درمان ناراحتیهای گردش خون بویژه نارسائی خون در مغز كه سبب از دست دادن قدرت حافظه، وزوزگوش، اختلال هوشیاری، سردرد و افسردگی بویژه در افراد مسن می گردد، كمك می كند. این گیاه دارای خواص ضد اكسیدی قوی نیز است و از آسیب دیدگی سیستم عصبی مركزی، قلب و عروق و همچنین از اثرات پیری جلوگیری می كند.
عصاره جینكو روند جریان خون را از طریق تقویت رگهای خون و كاهش چسبندگی پلاكتهای خون (كه جریان خون را حتی در صورت وجود سختی رگها تسهیل می كند)، بهبود می بخشد. این گیاه نه تنها به بهبود روند جریان خون به مغز كمك می كند بلكه جریان خون به اندامها را افزایش می دهد و در پیشگیری یا درمان بیماریهای قلبی و سكته مغزی مؤثر واقع میشود. این گیاه همچنین در پیشگیری از آسیبهای مغزی افرادی كه پا به سن می گذارند فوق العاده مؤثر واقع میشود. براساس برخی از مطالعات جزیی معلوم گشته است كه عصاره جینكو می تواند ناتوانی ناشی از جریان مختل خونی را كمتر كند. این عصاره همچنین می تواند برخی از علایم پیش قاعدگی، به ویژه احتباس مایعات بدن را كاهش دهد.
● معرفی گیاه
جینكو قدیمی ترین گونه درختی است. این گیاه از قدرت سازگاری فوق العاده ای، برخوردار است به طوری كه حتی در عصر یخبندان و بمب اتمی هیروشیما، بقای خود را حفظ كرد. یك درخت واحد ژینكو می تواند تا ۱۰۰۰ سال عمر كند و ارتفاع آن به ۱۲۰ پا برسد. این گیاه دارای شاخه های كوتاه با برگهای پنكه ای است و میوه غیرخوراكی دارای بوی تندی تولید می كند.
میوه این گیاه حاوی تخم داخلی خوردنی است. هر چند كه طب گیاهی چین در طول قرنهای متمادی هم از برگ جنیكو و هم از تخم آن استفاده كرده است، لیكن تحقیقات كنونی روی عصارهٔ ‌جنیكوی استاندارد معطوف شده است كه از برگ آن حاصل میشود. عصارهٔ‌ مذكور فوق العاده غلیظ و به مراتب مؤثر تر از سایر فرآورده های حاصل از سایر برگها است.
● تركیبات گیاه
جنیكو مركب از "گلیكوزید جنیكو"، چندین نوع مولكول "ترپین" مختص این گیاه (گینكولید و بیلوبالید) و اسیدهای عالی است. تصور می رود مولكولهای ترپین خاص باعث میشود جنیكو از خاصیت مبارزه با بسیاری از اثرات پیری برخوردار باشد. این ویژگی ترپین شامل بهبود گردش خون، كاهش تورم و حفاظت از آسیب دیدگی سلولهای مغز در اثر كمبود اكسیژن می گردد.
‌● اشكال موجود
عصارهٔ جنیكوی استاندراد شده باید حاوی ۲۴ درصد گلیكوزید فلاون جنیكو (عصاره ۵۰:۱) و ۶ درصد لاكتون ترپین باشد. چندین نوع مختلف عصاره جنیكوی تجاری در ایالت متحده قابل دسترسی است. انواع كپسولها وتنتور این گیاه دارویی نیز یافت می شود
● نحوهٔ‌ مصرف
عصاره جنیكو بخش اعظم آسیبهای ناشی از پیری بویژه صدمات وارده بر سیستمهای جریان خون و عصبی را ترمیم می كند. عصاره مزبور همچنین سبب تقویت رگهای خونی می شود. در نتیجه غالباً برای افراد مسن تر كه از علایم زوال عقل نظیر اختلال هوشیاری، از دست رفتن حافظه انواع سردرد، افسردگی و وزوز گوش رنج می برند، توصیه میشود. پزشك معالج شما قبل از توصیه عصاره جنیكو تشخیص خواهد داد كه این حالات به اختلال جریان خون مغز بستگی دارد یا به حالتی دیگر. بیمارانی كه از گرفتگیهای پا ناشی از نارسایی جریان خون رنج می برند نیز در اثر مصرف عصارهٔ جنیكو سیستم جریان خون و سیستم عصبی را تقویت و از آنها مراقبت می كند، در پیشگیری از بیماری و سكته قلبی و شروع زوال عقل نیز مؤثر واقع میشود. بروز نتایج اولیه چهار تا شش هفته طول می كشد، اما باید فراتر از این زمان جمع آوری نتایج حاصله تداوم یابد. در طول شش ماه اول نباید انتظار تغییرات زیادی داشت.
▪ مصرف روزانه دو تا سه بار عصارهٔ ۵۰:۱ استاندارد جمعاً به میزان ۱۲۰ میلی گرم حاوی ۲۴ درصد گلیكوزید فلاون. اگر به بیماری زوال عقل شدید یا آلزایمر مبتلا هستید، می توانید میزان مصرفی روزانه را به ۲۴۰ میلی گرم برسانید.
▪ انواع كپسول گیاه خشك حاوی ۱۰ میلی گرم عصاره استاندارد (۱ تا ۳ كپسول روزی سه بار).
▪ تنتور (۱:۵): ۲ تا ۴ میلی لیتر روزی سه بار.
▪ عصاره مایع ۰۱:۱): ۱ تا ۳ میلی لیتر روزی سه بار.
● نكات احتیاطی
عصاره جینكو خیلی بی خطر و عوارض جانبی آن خیلی نادر است. در موارد معدودی عوارضی نظیر ناراحتی مجرای معده ای- روده ای، انواع سردرد و سرگیجه گزارش شده است. اما تصور نمیشود عصارهٔ جینكو سبب تغییر ضربان قلب و فشارخون یا تغییر میزان كلسترول و تری گلیسرید گردد. از آنجا كه این عصاره از تجمع پلاكتهای خونی (چسبندگی) جلوگیری می كند، پاره ای نگرانیها وجود دارد كه مبادا جینكو سبب افزایش خونریزی داخل مغزی شود. عصارهٔ مزبور را با احتیاط بیشتر با سایر عوامل رقیق كننده خون نظیر (كومادین) مصرف كنید. میوه جینكو را با دست جابجا نكنید یا آنرا قورت ندهید.
كمیسیون آلمانی E گزارش می دهد كه حساسیت بیش از حد نسبت به فرآورده های جینكو تنها دلیل شناخته شده اجتناب از مصرف عصارهٔ آن است.
اگر باردار هستید باید در مصرف جینكو احتیاط كنید، چون ما اطلاعات مؤید اثرات عصاره جینكو در دورهٔ بارداری دسترسی نداریم. از تجویز عصارهٔ مزبور به نوزادان و كودكان پرهیز كنید
● تداخل های احتمالی
شناخته شده نیست.
منبع : موسسه اطلاع‌رسانی طعام اسرار


همچنین مشاهده کنید