پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

بابونه رومی


بابونه رومی
به احتمال زیاد بابونه رومی، كه به بابونه انگلیسی نیز معروف است، پیتر رابیت را به بستر خواب فرستاد تا همانطور كه در داستان "بیتریكس پاتر" یعنی داستان "پیتر رابیت" آورده شده است، آرام و تسكین یابد. این داستان در ابتدای قرن بیستم به رشتهٔ تحریر درآمد، اما امروزه بابونه هنوز هم در اروپا به عنوان یك داروی آرامبخش مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه همچنین برای درمان سوزش سردل و گاز اضافی كه می تواند ناشی از حالت عصبیت باشد، بكار می رود. بابونه را در كرمهای صورت، نویدنیها، انواع رنگ مو، انواع شامپو و عطر نیز می توان یافت.
بابونه رومی می تواند میزان تهوع، استفراغ و تشكیل گاز در روده ها را كاهش دهد. این گیاه همچنین در ایجاد آرامش، كاهش ورم ناشی از بریدگیها یا بواسیر مفید واقع میشود، و شرایطی نظیر اگزما، التهاب لثه ها (ژنژیویت) را درمان می كند. مصرف آن عملاً شباهت به مصرف بابونهٔ آلمانی دارد، و بنا به دلایل مستند این دو گیاه حاوی تركیبات و عناصر فعال مشابهی هستند. بابونه رومی به اندازه بابونه آلمانی مورد تحقیق و بررسی نبوده است، لذا ادعا در خصوص فایده و اثر آن و در پاره ای موقعیتهای بهداشتی خاص باید با تحقیقات مضاعف تأیید گردد.
متأسفانه، این بدان معناست كه بسیاری از مردم تصور می كنند مصرف بابونه رومی فایده ای ندارد. در حالی كه بابونه رومی از مدتها قبل به بسیاری از چایها، پمادها و سایر انواع اقلام و تركیبات دارویی اضافه میشود.
● معرفی گیاه
بابونه رومی، بومی شمال غرب اروپا و شمال ایرلند است. در این مناطق به حالت خزیده و چسبیده به زمین می روید و ارتفاع آن نیز به یك پا می رسد. برگهای سبز خاكستری این گیاه از ساقه های آن ریشه می گیرند و گلهای آن مراكز زرد رنگی دارند كه گلبرگهای سفید آنها را در بر گرفته و مینیاتور مروارید گونه ای را ایجاد كرده است. گلهای این گیاه بوی سیب می دهند.
● تركیبات گیاه
تهیه چای، پمادها، و عصاره های حاصل از بابونه موقعی صورت می گیرد كه گلهای این گیاه غنچه سفید و زرد به خود گرفته باشند. اگز این شوفه ها چای درست نكنند، آنها را برای تولید روغن آبی رنگ كه فواید درمانی دارد، می كوبند و می جوشانند. تركیبات موجود در روغن این گیاه از پیشرفت ورم جلوگیری می كند و رشد باكتری ها، ویروسها و قارچها را كه می توانند عامل درد باشند، كند می سازد.
● اشكال موجود
بابونه رومی به شكل گلهای خشك در قالب فله، چای، تنتور و همچنین در كرمها و پمادها یافت میشود
● نحوه مصرف
بابونه رومی را به چند طریق می توان مصرف كرد. یكی از این حالات نوشیدن یك لیوان داغ چای بابونه در صورت درد معده یا اختلال خواب است. در كل، میزان ها مصرف بابونه كه در پایین آورده میشود احتمالاً به تسكین انواع دردهای معده كمك و اشتهای شما را بیشتر می كند.
بابونه در كاهش درد دورهٔ قاعدگی و تورم لثه ها، در صورتی كه مبتلا به ژنژویت (التهاب لثه ها) باشید، مفید است.
▪ چای گلهای خشك این گیاه سه بار در روز به مقدار یك تا چهار گرم، یا عصاره با محتوای ۷۰ درصد الكل به میزان ۱ تا ۴ میلی لیتر، روزی سه بار.
▪ برای معالجه بواسیر یا مشكلات پوستی دو چای كیسه ای بابونه را به یك لگن آب اضافه كنید یا چندین قطره تنتور بابونه رومی مصرف كنید. اگر پماد بابونه را مصرف می كنید، فرآورده هایی را برگزینید كه حاوی ۳ تا ۱۰ درصد سرهای گل بابونه خشك شده باشد.
● نكات احتیاطی
مصرف بابونه رومی بی خطر است لیكن نباید در دوران بارداری یا شیردهی مصرف شود. هر چند اما مصرف چای آن اشكال ندارد.
بابونه رومی حاوی تركیبی به نام "اسید آنتمیك" است كه می تواند در صورت مصرف زیاد سبب استفراغ شود. گزارش شده است كه فردی پس از خوردن چای بابونه رومی با واكنش آلرژیك شدیدی روبرو گشت. وی به "ابروسیا" آلرژی داشت كه در تیره بابونه رومی قرار دارد. اگر شما هم به ابروسیا آلرژی داشتن خود به ابروسیا اطلاعی ندارید، از پزشك خود در خصوص خطر مواجه شدن با این آلرژی سؤال كنید. به احتمال زیاد می توانید هر شكلی از بابونه را براحتی مصرف كنید.
● تداخل های احتمالی
تعامل و تداخل این گیاه با سایر داروها و گیاهان دارویی هنوز گزارش نشده است، اما در صورتی كه از رقیق كننده های خونی استفاده می كنید، از مصرف بابونه بهتر است پرهیز كنید.
منبع : موسسه اطلاع‌رسانی طعام اسرار


همچنین مشاهده کنید