پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

تخم کرفس


تخم کرفس
تخم كرفس، كه طعم تند و نشاط آور آنرا می توانید هنگام مصرف انواع ترشیها یا كلم شور بچشید، داروی گیاهی مفیدی نیز محسوب می شود. تخم كرفس در طول قرنهای متمادی، در سرتاسر جهان كاربردهای متنوعی داشته است.
بررسیهای اخیر علمی نشان داده است كه برخی مواد شیمیایی موجود در تخم كرفس واقعاً می تواند در درمان مشكلاتی نظیر فشارخون بالا، ورم مفاصل و اضطراب مؤثر واقع شود. تخم كرفس در پیشگیری از سرطان نیز مؤثر است.
تخم كرفس ازدیرباز برای درمان ورم مفاصل و اسپاسم عضله مورد استفاده بوده است. وجود چندین عنصر شیمیایی در تخم كرفس از التهاب جلوگیری می كند و درد را تسكین می بخشد. سایر مواد شیمیایی موجود، عضلات موجود در اسپاسم را آزاد می كنند. تخم كرفس حاوی كلسیم است كه در شل كردن گرفتگیهای عضله كمك می كند.
برخی مواد شیمیایی موجود در تخم كرفس خاصیت ضد باكتری دارد در حالیكه برخی دیگر ادرارآور است، بدین معنا كه به تخلیه آب بدن در قالب ادرار كمك می كند. این كار باكتریها و مواد معدنی را كه سبب تشكیل انواع سنگهای مثانه و كلیه میشوند، شستشو می دهد.
برخی از عناصر شیمیایی موجود در این گیاه خاصیت كاهش فشار شدید رگها را دارند، بدین معنا كه در كاهش فشار خون مفید واقع میشود. تخمهای كرفس حاوی مقدار معتنابهی كلسیم است كه این عنصر نیز فشار خون را پائین می آورد.
مصرف این گیاه در طب سنتی برای درمان نقرس و سنگهای كلیه سابقه طولانی دارد. این ماده میزان اسید اوریك بدن را كاهش می دهد.
تحقیقات بعمل آمده روی حیوانات آزمایشگاهی نشان می دهد كه تخم كرفس از آسیب كبدی ناشی از مواد شیمیایی سمی پیشگیری می كند. این ماده در طول قرنهای متمادی بعنوان تونیك كبد مورد استفاده قرار گرفته است. تخم كرفس عضلات رحمی را تقویت می كند كه به افزایش جریان خون قاعدگی منجر میشود. ماده ای دیگر در این گیاه "لیمونین" است كه به عنوان یك آرامبخش خفیف عمل می كند. كلسیم موجود در تخم كرفس اعصاب تحت فشار را آرام می بخشد. این گیاه همچنین از ابتلا به سرطان پیشگیری می كند. به عنوان مثال یكسری از عناصر شیمیایی موجود در تخم كرفس از تولید تومور ها در حیواناتی كه در معرض مواد سرطان زا قرار گرفته بودند، جلوگیری نمود.
● معرفی گیاه
تخم كرفس، از همان گیاهی تهیه میشود كه شاخ و برگ آنرا مصرف می كنیم یا در طبخ غذا استفاده می كنیم. اگر هرگز شاخ و برگ آنرا در زیستگاه طبیعی اش مشاهده نكرده اید باید خاطر نشان ساخت كه كرفس نوعی گیاه نازك و كشیده است كه طول آن به دو تا سه پا می رسد. این گیاه دارای سه تا پنج برگ متشكل از بخشهای متعدد و گلهایی دارای گلبرگهای سفید ریز است. تخم های كرفس از گلهای این گیاه تهیه و خیلی ریز با رنگ قهوه ای سیر با بوی قوی و خوشایند است.
● تركیبات گیاه
تركیبات این گیاه عبارتند از: روغنهای سیال (از جمله آپول)، فلاونیدها، بورون، كلسیم، آهن، لیمونین، سدیم، روی، ان-بوتیل، فاتالید ۳، اسید آلفالینولنیك، b ادوسمول، گواكول، ایزوایمپراتورین، P - سایمین، ترپنین - ۴- ال و آمبلیفرون.
● اشكال موجود
تخمهای تازه یا خشك، انواع قرص، انواع كپسول، حاوی روغن تخم كرفس، عصاره تخم كرفس كه عناصر و تركیبات فعال آن بوسیله الكل یا گلیسیرین استخراج شده است.
● نحوه مصرف
▪ كپسول یا قرص روغن تخم كرفس: روزانه سه بار یك یا دو كپسول یا قرص، بنا به تجویز و دستور پزشك معالج.
▪ عصاره تخم كرفس: روزانه سه بار ۱/۴ تا۱/۲ قاشق چایخوری یا طبق دستور پزشك معالج (همیشه آنرا به هنگام مصرف غذا با انواع مایعات یا با آب مصرف كنید، مگر اینكه پزشك معالج طور دیگری توصیه كرده باشد.)
▪ خود تخمهای كرفس: برای تهیه چای كرفس مقداری آب جوش روی یك قاشق چایخوری تخم تازه كوبیده شده بریزید. قبل از خوردن بگذارید به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه خوب دم بكشد. روزی سه بار آنرا میل كنید.
● نكات احتیاطی
▪ اگر باردار هستید یا احتمال آنرا می دهید، از مصرف این گیاه بپرهیزید.
▪ تخم كرفس، گیاه طبی بی خطری است. اما باید یك نكته را مدنظر قرار داد كه اگر از آن بعنوان ادرار آور استفاده می كنید، ابتدا با پزشك خود مشورت كنید. مواد و داروهای ادرار آور می توانند پتاسیم بدن شما را كه ماده مقوی ضروری است، خالی كنند.
▪ همچنین، تخم كرفس را كه مستقیماً از مزرعه می چینند مصرف نكنید. اغلب تخم ها كه به قصد تكثیر گیاه بفروش می رسند آغشته به مواد و عناصر شیمیایی است و نباید مصرف داخلی داشته باشد.
● تداخل های احتمالی
▪ تاكنون هیچ عارضه ای شناخته نشده است.
منبع : موسسه اطلاع‌رسانی طعام اسرار


همچنین مشاهده کنید