پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

سبزیجات در یوگا


سبزیجات در یوگا
سبزی جات و میوه جات هر دو مانند هم در اكثر خانه ها به كنار گذاشته شده اند .هر دو در هنگامی كه پای رژیم غذایی در میان است به مكانهای پایین تر نزول كرده و نادیده گرفته شده اند . سبزی جات با اینكه بخشی از غذای اصلی به شمار میروند در اكثر موارد به اندازه بسیار كمی در كنار بشقاب یافت می شوند . آنها اكثرآً‌ یا از شدت پختن له و آبكی شده و یا در استخری از سس ادویه دار شناورند .
در هر دو مورد آنها هم عطر و خواص تغذیه ای خود را از دست داده اند. امروزه سبزی جات در لیستهای غذایی محبوبیتی ندارند و این هیچ جای تعجب نیست . عده بسیار كمی از مردم از خواص و منافع آنها مطلع می باشند .
مسائل زیادی در پختن سبزیجات ، نادیده گرفته می شود. بزرگترین اشتباه معمول زیاد پختن است. بسیاری از خانمهای خانه دار فكر میكنند كه تنها راه پختن سبزی جات آن است كه آنها را در داخل قابلمه بزرگ بریزند و آن را پر از آب كنند و بگذارند آنقدر بجوشد تا كاملاً خواص خود را از دست دهد. متاسفانه این طرز پختن كاملاً نیروی زندگی موجود در آنها را از بین برده و ارزش غذایی آن تا درجه ای پایین می آید كه میتوان گفت چیزی جز مقداری تفاله در ته ظرف باقی نمی ماند حرارت طولانی و آب بیش از حد سبب نابودی پروتئین، ویتامینها و ارزش غذایی میگردد .
ما می توانیم طریقه صحیح تهیه سبزی جات را از مردم مشرق زمین بیاموزیم، آنهایی كه با این مردم آشنایی دارند میدانند كه سبزی جات تهیه شده توسط آنان ترد بوده و كیفیت و تازگی خود را حفظ كرده اند. راز این مسئله در كم پختن و نرمی می باشد . یوگی از ارزش نگهداری نیروی زندگی و مواد مقوی آگاه است .
اكثر سبزی جات احتیاج به پخته شدن ندارند. خوشبختانه آنها باید به همین صورت طبیعی خورده شوند سبزیجاتی مانند گل كلم، نخودسبز، اسفناج، هویج، كاهو ، گوجه فرنگی ، كرفس ، خیار ، و حتی ذرت كه اتفاقاً دارای مزه شیرینی نیز میباشند،چنانچه با هم به عنوان سالاد تركیب شوند دارای ارزش غذایی كاملی می باشد .
● سبزجات انواع گوناگونی را تشكیل می دهند
▪ سبزی میوه دار:
این سبزیجات همان طور كه از نامشان پیداست در روی زمین به عمل آمده و دانه دار می باشند. از معروفترین آنها خیار، گوجه فرنگی و فلفل را می توان نام برد. این سبزیجات اختصاصاً با اینكه از نظر دارا بودن كالری بسیار ضعیف می باشند اما دارای عناصر قوی و مهم مانند پتاسیم ،كلسیم ،سدیم ، سولفور ،آهن، منگنز و فسفر می باشند به خصوص گوجه فرنگی كه سرشار از ویتامین C می باشد .
فلفل ،خیار و گوجه فرنگی البته معمو لاً به صورت خام به مصرف میرسند، اما بسیاری میوه ها ی دیگر از این دسته را میتوان در سالاد و بدون پختن مصرف نمود كه تمام آنها دارای كیفیت پالایندگی بدن می باشند.
بیشتر آنها را می توان به صورت سالاد (مانند سالاد كاهو و اسفناج توام با سس طبیعی لیمو ) یا به صورت بخار پز خیلی جزئی كه هنوز سفت و ترد باشند استفاده كرد . تركیبات زیادی از آنها را می توان درست كرد كه نه تنها مقوی بلكه لذت بخش نیز می باشند .
▪ سبزیجات ریشه ای و پیازدار:
ما خود با سبزجات این گروه كه باز بنا بر فلسفه یوگی نباید زیاد پخته شوند آشنا هستیم، در بسیاری از موارد آنها باید در حالت خام خورده شوند . وقتی كه پختن مورد نظر است بخارپز قابل قبول ترین روش ها میباشد .
در گروه ریشه ای و پیازدار سبزیجاتی همچون اسپاراگوس ،تربچه، سیر، پیاز، شلغم، هویج و ترب سفید قرار دارند ،. از اینها هویج، تربچه و اسپاراگوس جهت خوردن به صورت خام قابل قبول ترین می باشند. خوشحال كننده ترین اصول در مورد این سبزیجات آن است كه می توان از آنها در تركیبات متنوع استفاده كرد در فروشگاه های بسیاری انواع سبزیجات و چاشنی ها را میتوان یافت كه عطر و بوی خوبی دارند. اینها می توانند به سالاد و سبزیجات بخار پز شده اضافه گردند . یك وعده غذا شامل مخلوطی از سالاد باآب لیمو ترش، سبزیجات بخارپز شده و یك وعده غذای پروتئین دار ، غذای بسیار سالمی است .
در هنگام تهیه غذاهای خود همیشه به خاطر بسپارید آبی كه سبزیهای شما در آن پخته می شوند ارزش غذایی بسیاری دارد و هرگز نباید به دور ریخته شود. از آن می توان به صورت های متفاوت استفاده نمود: هنگامی كه به طور صحیح چاشنی زده شود نوشابه ای خوشمزه و شاداب كننده به دست می دهد . آنرا می توان جهت تهیه سوپ استفاده قرار گیرد زیرا پس از یك یا دو روز بسیاری از ارزش غذایی خود را از دست می دهد .
بسیاری از مردم بی اطلاع ، بهترین قسمت سبزجات خود را توام با پوست آن دور می اندازند بدون توجه به اینكه زیر پوست سبزیجات از نقطه نظر نیروی زندگی بسیار غنی میباشد، به همین دلیل شما باید تا جایی كه ممكن است پوست سبزیجات را نیز بخورید .
ممكن است متعجب شوید اگر بدانید چه تعدادی از سبزیجات را چنانچه خوب جویده شوند میتوانید به صورت خام مصرف كنید. برای مثال دانه، ذرت، و كلم خام دارای عطر عالی (چیزی متفاوت با عطر پخته آنها ) همانند كاهو و هویج،خیار، فلفل سبز، كرفس، تربچه وحتی قارچ میباشند.اینها دارای عناصر حیاتی و معدنی هستند كه به دست آوردن آن از مواد غذایی دیگر مشكل است. مسئله دیگر كه باید در نظر گرفته شود این است كه بسیاری از مردم از اسیدی بودن زیاد معده رنج می برند كه این سبزیجات می توانند آن را برطرف كنند.
نیروی زندگی را می توان از آب سبزیجات نیز به دست آورد. آب سبزیجات خام دارای آنزیم هایی است كه برای هضم غذا مناسب می باشند و همچنین دارای مواد معدنی است. به علاوه، آب میوه و سبزیها بسیار زود هضم بوده و سریع جذب بدن می گردد . در جاییكه جذب بعضی مواد غذایی ممكن است تا پنج ساعت طول بكشد، مواد مغذی موجود درآاب میوه تنها به ۱۵ دقیقه زمان نیاز دارد تا وارد جریان خون گردد . حال كه چنین انرژی كمی جهت هضم مورد نیاز است ، آب میوه ها برای كسانی كه قدرت هضم كمی دارند بسیار مفید می با شد .
البته ما در اینجا با آب میوه های كنسرو شده و كنستانتره اشاره نمی كنیم بلكه آنچه مورد نظر است تنها آب سبزیجاتی است كه تازه گرفته شده اند .
هرگز بیش از مقدار مواد نیاز آب میوه را نگیرید زیرا همین طور كه گفته شد بیش از ۲۴ ساعت قابل نگهداری نیست و از آن پس ارزش غذایی موجود در آن افول می كند .
بسیار جالب خواهد بود كه تركیب انواع آب سبزیجات را با ذائقه خود تجربه كنید . تركیباتی كه مخصوصاً آب میوه ها با آب سبزیجات مخلوط شوند. تركیبی مانند آب هویج ، آب كرفس كه با آب پرتغال و سیب مخلوط شده با شند نه تنها خوشمزه است بلكه كم اشتها ترین ذائقه را برخواهد انگیخت .
ما عقیده داریم هنگامیكه شما عطر و مزه سبزیجاتی را كه به طور صحیح تهیه گردیده اند كشف كنید دیگر هرگز آنها را كنار نخواهید گذاشت .از آن پس انواع متنوع آن بخش مهمی از رژیم غذایی شما را پرخواهد كرد .
منبع : موسسه اطلاع‌رسانی طعام اسرار


همچنین مشاهده کنید